{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvornår kan han bruges til avl ?
  • #1   12. apr 2007 2 år
    opnået min. 2. plads ved udstilling, mener jeg?? Ved ikk om der er specifikke regler inden for BS racen.

Han er godt nok lækker smiley

• #2   12. apr 2007 ca 2 år
    udvokset
    tjekket for arvelige/genetiske sygdomme

• #3   12. apr 2007 Jeg har hørt at de skal være blevet pladseret med minumum en 4. plads i champion 2 gange....

• #4   12. apr 2007 (link fjernet)

Hvis han er med DKK tavle

Ang. alder vil jeg personligt sige mindst 2 år, men der er folk forskellige :o)

• #5   12. apr 2007 Du skal have ham tjekket for HD og diverse andre syngdomme, samt fået min 2plads ved ustilling, så er han avlsgodkendt hos DKK hvis det er der han er registreret.
    Jeg skal selv have Buffas avlsgodkendt som 18mdr, så først derefter må han bruges i avl. Men tror nu jeg venter til han er 2år. Rent moralsk.

/ Lykke

• #6   12. apr 2007 Han er fra DRU kan jeg se..

Ved ikke hvad de har, om nogle, af restriktioner på Berneren..
    Men under alle omstændigheder bør du tjekke ham for HD.. Spcielt når det er sådan en stor og tung race.

• #7   12. apr 2007 Jeg kan ikke se på billederne hvor meget hvid hals krave han har men det ser ud til at være for meget han har - er ked af sige det men det er diskvlicerende fejl i følge FCI standarten for bernere at have og FCI standartden følger DKK og DRU altså han ikke kan bruges til avl. ;(

kig rundt på siderne for at få noget mere info
    http://www.berner-sennen.dk/

• #8   12. apr 2007 Avlsgodkender de ikke i din klub - mener bernerklubben, under DKK, siger 18 mdr, man er absolut ikke sikker - men hvis den skal HD og AA fotograferes, så skal den vel også op omkrind den alder.

Kan han avlsgodkendes, når han har så meget hvidt ?? I DKK er det jo meget uønsket med krave

• #9   12. apr 2007 jo, man avlsgodkender i DBSK

Hanhunde kan benyttes til parring, når HD og AA resultat foreligger, samt krav om præmiering og avlsgodkendelse er opfyldt.

Vi må HD og AD fortografere fra 12 måneders alderen.
    præmireingskravne for hundene lidt strammere i DBSK end i DKK

og nej er næsten sikker på at han har for meget hvid halskrave til at han ville kunne opnå en 2 p. på en DKK udstilling.

ved ikke hvordan de dømmer i DRU, men da de følger FCI burde det være det samme.

kan se at de også skal HD og AD fotograferes i DRU.

• #10   12. apr 2007 Erika: ja, det fandt jeg også ud af - har jo en "berner" venninde...var til bernerfødsel i weekenden - nååå, de er søde ;O)

• #11   12. apr 2007 jaa.. de er bare dejlige

• #12   12. apr 2007 ja vores berner har for meget hvid krave til at blive godkendt til avl, men derfor kan han vel godt avle alligevel !!! hvis der er nogen der vil avle med ham, hvalpenen kan jo bruges alligevel hvis man ønsker en hyggehund som man ikke vil gå til udstilling med ! eller man vil parre med en anden race.
    Vi valgte jo netop voresberner pga den hvide krave (rent faktisk er det sådan de oprindeligt så ud, men man kunne desværre ikke holde gennem avl)
    så jeg spørger ikke så meget efter betingerlser men mere hvornår det er muligt at avle - hvordan man så gør og med hvem er jo noget man kan finde ud af.. Han er blevet fotograferet for HD og Ad og alt er super fint , så der er der jo ingen problemer , og det må jo være det vigtigste at det er en sund hund !! om han så har vundet pladser eller lignede er jo ligegyldigt.

• #13   12. apr 2007 Jeg ved ikke lige hvor du får fra at de så sådan ud oprindeligt.. I alle de standarder og historier jeg har set om Berneren har der ikke været nogle med halskrave, men hvis du kan finde en side eller et billede kunne det da være interessant at se...

• #14   12. apr 2007 De kommer jo fra Schweiz og her kan du se hvad de skriver om racens oprindelse i Berner Sennenklubben i Schweiz (man må jo gå ud fra at de kender historien):
    (link fjernet)

• #15   12. apr 2007 tja det er noget jeg har læst og noget som der er blevet fortalt mig i bernersenne klubben, så det regner jeg da med er rigtigt. Først skule de være helt hvide rundt om hele kraven, da det var svært at holde, blev det til at det kun skulle være på den ene side og nu senere at der slet ikke måtte være hvid på kraven..
    Men jeg kan da lige spørge til berner-træning næste gang for at få lidt flere informationer

• #16   12. apr 2007 hvia han skal lave racetypiske bernerhvalpe er det vel vigtig at han selv er racetypisk og det er kraven ikke - der er jo stor risiko for at han avler hvalpe med alt for meget hvid og dermed også blå øjne

men dejligt at høre at han er sund

• #17   12. apr 2007 Til berit B: fandt lige dette på DBSK men jeg skal nok lede videre efter flere informationer smiley "Sennenhundene havde dog intet racenavn dengang. De hunde, der havde en hvid ring om halsen blev kaldt for "Ringgi", de med den hvide linie mellem øjnene og blis blev kaldt for "Bläss" eller "Blässi" (ordet stammer fra det tyske ord "blass"=bleg), og de mørke hunde, der næsten manglede hvidt, blev kaldt for "Bäri" (et dialektudtryk for bjørn). Læg mærke til formindskelsesendelsen "i". Praktisk talt alle kælenavne ender på "i" i de schweiziske dialekter. Man bruger den endelse ved alt og alle, man holder af."

• #18   12. apr 2007 susanne: hvad har blå øjne at gøre med hvide hår i nakken? desuden så var han den eneste i en kuld på 8 som havde hvide hår i nakken, både hans mor og far havde sorte kraver og alle hunde er med fine stamtavler og har ingen genetisk eller arvelige "fejl" Faderen er en champion og er brugt meget brugt som avlshan både i danamrk og i udlandet. Desuden er han købt i en anerkendt kennel og ikke som sturopdræt.
    Det lyder jo som om jeg har en falsk berner ! øv da sikke noget..

• #19   12. apr 2007 Anja: det viser jo kun at kraven også forekom dengang - det gør den jo også idag - det betyder jo ikke at den har være eftertragtet eller ønskværdig

• #20   12. apr 2007 Anja: du misforstår - jeg siger ikke at han er falsk ;O) men at hans aftegninger er faldet lidt uheldigt ud - avlsmæssigt - derfor er han jo stadig en lækker hund. Men vil man avle berner, så skal de hunde man bruger jo også opfylder avlskriterierne - ikke ?? og det gør han ikke - hvis man bruger en berner med megt hvis kan du risiker at der kommer hvalpe med endnu mere hvidt - desto mere hvide de er - specielt i hovedet - desto større er risikoen for at de blive blåøjet.
    Han kan jo fint være født at en korrekt aftegnet forældre og hand søskende kan også være korrekte - men lige hos din er det hvid slået igennem og derfor bærer han jo det hvide kraftitgt i sine gener.
    Ved boxer kan der også forkommer for meget hvidt og de kan også komme efter to korrektfarvet forældre

• #21   12. apr 2007 blev bare lige lidt overrasket over alle de svar der kom på et enkelt spørgsmål :-((
    jeg spurgte jo ikke til hvad der skulle til for at kunne stambogdføre afkom, men kun om hvor gammel en berner skal være før den kan avle, og pludselig blev jeg stormet af svar omkring hvad der skal til for at blive godkendt.. Jeg ville bare høre en alder, så simpelt var det smiley
    "mener jo at min berner er den smukkeste på denne jord" smiley

• #22   12. apr 2007 Det må du jo også gerne - men derfor behøver det jo ikke være ham der vidreføre racen - så skulle du jo have valgt en med noget mindre hvid. Mener at man skylder den race man elsker, at man overholder avlskriterierne - ellers er en berner ligepludselige ikke en berner mere.

Personligt synes jeg også at en hvid boxer er smuk, men jeg vil ikke købe en, for jeg vil gerne avle og der må man ikke bruge de hvide

• #23   13. apr 2007 Lidt info
    De hunde, der havde en hvid ring om halsen blev kaldt for "Ringgi", de med den hvide linie mellem øjnene og blis blev kaldt for "Bläss" eller "Blässi" (ordet stammer fra det tyske ord "blass"=bleg), og de mørke hunde, der næsten manglede hvidt, blev kaldt for "Bäri" (et dialektudtryk for bjørn) og dem med brune markeringer over øjne blev kaldt "vierugli" (hvilket betyder fire øjne) der fik senere en samlet betegnelse i 1800 tallet Durrbachler og i ca. 1908 skiftede den navn til Berner sennen. Og den første race standart lavet samme år (dengang gik en Grosser schwizeir sennen også under navnet Berner Sennen, den fik dens eget navn og klub i 1912)
    Race standarten blev ændret en smule i 1910, hunde med farve varianter, farve markeringer, og pelstype man ikke længere ønskede for racen blev diskvalificeret.
    I 1951 Blev race standarten ændret en smule igen, blandt andet måtte hundene ikke mere have hvid halskrave, og kun en meget lille hvid plet i nakken tolereres.

Så siden race standarten fra 1951 har hvid halskrave og plet i nakken ikke været ønsket i racen, før den tid var det meget specielt og ønskeligt få en hund med det, da det ikke skete så ofte at der blev født hund med det.
    Men at skrive <i>at de rent faktisk er det sådan de oprindeligt så ud</i>, det er ikke korrekt, for største delen af dem lignede dem vi har i dag, dem vi har i dag er dog lidt bredere end sine forfædre var.

Inde på min hjemme side http://www.fruenshoej.dk/bernersennen/historie.htm kan ses en ”Durrbachler” med hvid halskrave Rosi von der Milchstrasse den viste hund er af hvad jeg kan læse mig til 1 ud 4 hunde der som de første ”Durrbachlers” blev registret i den Schweizerisches Hundestammbuch (SHSB) Swiss Kennel Club (SKG) i 1905. de andre hunde var Prinz, Phylax og Belline , Prinz og Belline er også vist på hjemmesiden.

Du spøger ingen steder hvor gammel han skal være men <i> hvornår han kan bruges til avl ?</i> det kan godt være at du mente noget andet, man alle andre læste det som om hvornår han har opfyldt kriterene for at kunne bruges til stamtavleavl, og her der så HD,AD og præmierings krav nævnes og der nævnes også alder, ingen har sagt noget negativt om din hund ud over mig , hvis man kan kalde det negativt at gøre jer opmærksom på at jeres hun har får meget hvidt til at den kan bruges til avls hund, da han ikke er racetypisk, da det er uønsket med hvidkrave og har været det siden 1951. I har ikke en falsk Berner, den er sikkert den dejligste hund i kan tænke jer, selv om den er for hvid, du skriver selv at i selv har valgt den netop på grund af kraven fordi i syndes om det.

Selvfølgelig er det vigtigst at han er sund, også mentalt (hvad jeg går udfra han er ;0), men det er da også vigtigst at han er racetypisk af udsende, er enig i hvad Susanne skriver <b> Mener at man skylder den race man elsker, at man overholder avls kriterierne - ellers er en berner lige pludselige ikke en berner mere.</b> det er altså ikke alle hunde der bør bruges i avl jeres dejlige Berner opfylder 2 ud af 3 vigtige kriterier for at en bernerhund bør indgå i avl.
    Ja, den hvide krave forekommer også i dag men det er meget meget meget sjældent det forekommer sådan en flot hvid krave som han har. Og ja der kan forekommer fejlfarve/markering fejl ved alles opdræt, men man ønsker jo racetypiske bernere, derfor vil man ikke bruge sådanne hunde i avl, de vil komme ud og være den dejligste Berner hund i verden, for en familier der ikke tænker på avl og opdræt, der ikke går op i at den er lidt for hvid eller den mangler noget hvidt. Den bliver ikke ringere af det som familie hund, men som avls hund ja.

Omkring hvidt og blå øjne som Susanne skriver om, passer også, at for hvide hunde har støre chance for at få blå øjne, men det ligger alt sammen i generne, og er en længere historie jeg ikke kommer med her.

Håber ikke jeg skriver for negativt, (jeg er en knold til at skrive) for det er ikke sådan ment , men ment som informerende til dig ;o)

• #24   13. apr 2007 tak Erika for din information smiley nej jeg er da også bare lidt nærtagen :-(( undskyld.. det var nu også bare en forespørgsel, ikke noget vi konkret går og tænker på. Vi tænker mer på at kasterere ham da vi har fået afvide at han vil blive mere "rolig" af det. han har en grim tendens til at løbe ud af haven som vi døjer meget med...så det var også bare for at høre aldren hvor de blir kønsmodne, men kan godt læse at jeg formulerede mig forkert..

• #25   18. apr 2007 He he, Anja ;o) Forstår dig godt - det er noget af en mundfuld...
    Han ser i hvert fald skøn ud :o)

• #26   7. jun 2007 Hvis jeg var dig, ville jeg starte med at gå ned og få ham tjekket for HD, og hvis han har A,B eller C så ville jer prøve at gå til udstilling med ham, og få ham bedømt.

Hvis han ikke går vidre fordi han har for meget hvidt som de andre siger, så ved du han har en ok HD, og kan bruge ham til avl, men ikke med en godkendt stamtavle til hvalpene.

Der er mange der afligevel, vil have en hund uden stamtavle.

Jeg har haft to, hvor hundenes forældre har haft nogle fine hofter, selvom de ikke havde stamtavle.

Kommentér på:
hvornår kan han bruges til avl ?

Annonce