Sandheder om Mops og fransk bulldog? Sandheder om Mops og fransk bulldog?
Hej
Vi skal ud og købe vores første hund og vi har altid snakket om at vi gerne ville have en mops eller en fransk bulldog. De ting der kommer frem når man søger på de her to racer er at det er en dejlig familiehund men man skal være opmærksom på de sygdomme de kan få som f.eks, vejrtrækningsproblemer.
Vi har to børn på henholdsvis 4 og 7 år og racerne passer rigtig godt til vores behov. Meeeeeen jeg er blevet lidt afskrækket med de historier man læser.
Så er det virkelig så slemt som man læser eller??
Vil meget gerne hører jeres meninger og måske allermest fra dem som har eller har haft en mops eller fransk bulldog??
På forhånd tak for jeres svar
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 416 Svar: 13.974
Jeg kender to opdrættere af FB der gør et kæmpe arbejde for sundheden, men Rom blev ikke bygget på en dag, og kulturen omkring racerne lader meget tilbage at ønske.
Opdrætterne er Molosshuset og Canes Gratia.
maj 2007
jul 2018
Følger: 1 Svar: 46
maj 2007
Når det så er sagt, så står det også jævnt skidt til med den.
Men Mette har faktisk lavet FBer med A hofter og 0 på knæ og albuer.
Canes Gratia laver også gode hunde, jeg er bare mere inde i Mettes opdræt, ville jeg lige tilføje.
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
Begge racer er meget typerne i udseendet, så meget det vil påvirke deres sundhed og liv. Spørgsmålet er hvor meget og hvordan hos det enkelte individ.
Prøv at gå ind hos din lokale dyrlæge og spørg hvad de ser racerne kommer ind med og hvad deres oplevelse er af racerne.
Canis-minor.dk
Prøv at overvej om nogle af de lidt mindre kendte racer kunne bruges i stedet. Ofte er de mindre kendte racer lavet lidt mere præget af sund avl fordi der ikke på samme måde er gået popularitet i avlen.
Hvis det absolut kun er enten mops eller fb der duer, så vælg et opdræt hvor sundhed vægtes - med mere end bare ord. Og vent på den hvalp. tegn en sygeforsikring allerede fra overtagelse.
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.082
okt 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 2 Svar: 7
nu er min hund generelt meget rolig.. Hun bruger det meste af tiden på at slappe af, men nyder også at lege og gå ture. Hun har ikke problemer med hverken vejrtrækning eller hofter ved alm leg og rolige gåture. dog begynder hun at grynte, hvis hun leger voldsomt i længere tid, eller hvis hun skal bevæge sig hurtigt over en længere strækning.
der findes mange langt sundere racer, men hvis du finder en rask hund, er det ikke de store forbehold du skal tage
sep 2017
Følgere: 538 Emner: 154 Svar: 10.643
Se denne video, som viser hvorfor mops (og visse *host* andre med korte snuder) har svært ved at trække vejret - de er så deforme at de faktisk ikke KAN få luft.
maj 2015
Følger: 52 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.478
En hund skal da ku fræse rundt i leg, og løbe uden at begynde at grynte.
sep 2013
Følger: 17 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 199 Svar: 2.006
For at være bund ærlig, så ville jeg sgu ønske at de 2 racer bare blev "put to rest". Bum, Ulovligt pga uetisk avl. Færdig. Det er sgu dyrplageri af værste skuffe i princippet.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Emner: 186 Svar: 10.556
At din hund begynder at grynte når den leger eller bevæger sig i længere tid er fordi den IKKE kan få vejret.
At den er så stille og rolig hele tiden er nok også fordi den har vejrtrækningsproblemer. Hunden har simpelthen lært at hvis den er rolig, så kan den få bedre luft.
Jeg fatter ikke, at du ikke kan se at din hund har store problemer, men fejer det af med at den har ikke problemer.
mar 2007
Følger: 69 Følgere: 288 Hunde: 5 Emner: 135 Svar: 4.299
Ja, generelt set står det ikke godt til hos hverken fransk bulldog, mops eller engelsk bulldog.. Mange fejler det ene eller det andet og mange af dem har allergi, misdannelser på ryggen og i stigende grad HD eller vejrtrækningsproblemer.. Det skal dog siges at man altså godt kan finde sunde eksemplarer! Jeg har feks en selv uden tavle og min gamle hund Emma var også en meget sund hund i alle 10år.. og de var begge uden stamtavle..
Men det kræver i høj grad at man ved hvad man skal kigge efter og en portion held.. Der er desværre stadig mange opdrættere (også i DKK) som stadig ikke tager de problemer alvorligt og er påbegyndt at avle væk fra al det sygdom på bedst mulig vis.. Og du bør være obs på at stamtavle IKKE er lig med at hundene er testede for diverse sygdomme før avl, det er der DESVÆRRE ingen regler om nemlig og de færreste gør det..
Det jeg selv har forsøgt er at finde en fransk bulldog der bla er lidt længere og højere i kroppen end de helt kompakte også kigget på at halen ikke sidder alt for tæt til numsen (kan gi svamp/indgroet hale problemer) og at næsen er lidt længere, at hunden ikk har en mislyd når den trækker vejret og at næseborene er godt åbne! (de ting kigger jeg også efter ved forældredyrene)
Grunden til jeg gerne vil ha dem lidt længere er så de bedre kan vaske sig selv plus de er mere adrætte.. (Det er bla også disse ting den nævnte opdrætter Molosshuset avler efter bla (ihvertfald det indtryk jeg har fået efter at ha skrevet med hende og set hendes hunde).
Hvis jeg skulle ha hund med stamtavle ville jeg vælge fra molosshuset - hun gør en enorm indsats og lukker ikke øjnene for racens problemer!
De mops jeg har kendt og blandinger deraf har været en del mere følsomme end de franske bulldogs.. Og franske bulldogs (især hanner) kan desværre godt være lidt egetkønsagressive - dog gælder det langt fra alle, men nogle..
Jeg overvejer meget at få en boston terrier næste gang da de minder lidt om bortset fra de har mere energi (er ihvertfald mit klare indtryk)
Desuden vil jeg lige skynde mig at sige, at de franske bulldogs jeg har haft som har været meget sunde har alle været en del mere aktive end man ellers får indtrykket af, så i skal kunne klare hvis i får en mere aktiv en af slagsen.. for de findes og er ikke kun få! Så man kan altså ikke regne med at få en udelukkende sofavarmer der er doven og intet gider - Personligt tænker jeg nogle gange om dem der beskrives som direkte dovne er pga de i virkeligheden er for syge til at kunne være aktive.. for alle mine franske bulldogs har faktisk været ret aktive set i forhold til udlægningen.. Kan nogle gange tænke at selvfølgelig er de dovne hvis de feks har vejrtrækningsproblemer - KOL patienter er jo heller ikk dem der har energi til at løbe rundt i timevis..
Du bør ihvertfald være meget obs på forbehold/betingelser på sygeforsikringer hvis du vælger disse racer, og sådan en forsikring er et MUST med disse racer.. bare et godt råd!
Det korte af det lange - det er SKØNNE hunde og man forelsker sig hovedkulds i deres sind, men ja de har som racer sine problemer.. Så hvis det er noget i virkelig vil, så ser jer meget godt omkring og vælg stedet med omhu!
maj 2007
Bulldogs er ikke sløve sofakartofler. Eller jo, men så er det fordi de ikke virker.
mar 2007
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.794
Så ja det er 2 racer, jeg ikke ville røre med en ildtang.
maj 2009
Hvis det er udseendet, så synes jeg at i skal overveje det rigtig godt, for man skal ikke vælge en hund efter udseende, men efter væsen/temperament, en hund, hvis væsen passer til familiens dagligdag.
Hvis det er fordi de to racer er stille og rolige, så tænk lige over, at det faktisk er livlige hunde. Grunden til at de er så stille og rolige er lige netop fordi de ikke kan få luft.
Hvis i generel er til "fladsnuderne", har i så overvejet Griffon, som findes både som ruhåret og korthåret ? De har ikke så mange sygdomme som Mops og Fransk Bulldog.
http://www.griffoner.dk/
Eller hvad med en Boston Terrier, de er også sundere end Mops og Fransk Bulldog.
http://hundeejere.dk/hunderace/boston-terrier
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.082
mar 2007
maj 2007
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 1430 Hunde: 1 Emner: 39 Svar: 8.015
maj 2007
mar 2007
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 1430 Hunde: 1 Emner: 39 Svar: 8.015
maj 2009
Jeg kender en Fransk hvor operation ikke hjalp.
mar 2007
sep 2013
Så meget kan de racer sgu ikke.. Faktisk kan de ikke rigtig noget som stort set alle andre racer kan.
maj 2007
Så jo, jeg håber på at opdrætters arbejde har båret frugt, så min hund er funktionel og kan leve et langt og aktivt liv. Og ind til videre går det ret godt med både Thor og Hera.
maj 2009
Fuldkommen enig
mar 2007
maj 2009
Anne Julie, men det er jo kun en dråbe i havet. Den - eller de få opdrættere flytter jo ikke noget.
Det svarer til, at jeg samler en lille smule affald op fra gaden hver dag. Selv om jeg gør det, kommer der desværre mere og mere affald på vejene
mar 2007
mar 2017
Følger: 8 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 49 Svar: 413
Jeg skal aldrig eje en kort snudet. De har så mange problemer, selvom der sidder nogle fornuftige opdrættere derude og forsøger at rette op på de mange problemer der er - Men der sidder så dobbelt så mange som bare avler løs med og uden stamtavle
mar 2007
maj 2007
Jeg anbefaler i øvrigt aldrig nogen at købe hverken EB eller FB.
dec 2012
Følger: 36 Følgere: 261 Hunde: 2 Emner: 34 Svar: 3.408
Vejrtrækningen er vendt... det er muligt det er en nem operation, men al narkose er farligt -særligt med en hund med vejrtrækningsproblemer. Derudover så kan de komme til at fjerne for meget af ganesejlet og så er det ligesom bare sket...
Det er en dværgrace... det betyder dens skelet er fremavlet på en mutation og jeg synes faktisk det er et langt større og fremherskende problem med diskusprolapser på de franske. Det er dyrt at behandle og man kan helt ærligt kun være bekendt over sin hund at den skal udsættes for en vis mængde smerte - og lange naturstridige genoptræningsforløb i dens relativt korte liv.
Derudover har de så godt som alle rygdeformiteter og HD (de kompenserer dog ofte ret fint med deres øgede muskelmasse).
Så er der temperamentet.... jeg elsker min hund...og hans sind...ellers havde jeg slet ikke fransk. Men de er altså også en lidt kompliceret hund -de er hyperaktive og til tider hyperreagerende -som i...de har visse lettere hysteriske sider. De kan ofte ikke med andre hunde fordi de er for voldsomme og opfører sig som en der vil angribe -når de egentlig bare vil lege.
De er notorisk dårlige til at lære at være alene hjemme....og der er generelt også tit i bulldoggrupper konsensus (og en lang række eksempler på) at de er meget længe om at blive renlige -og jeg tænker det ikke er det fedeste når man også har børn.
Og så skal man altså ikke lade sig narre af at folk mener de ikke har behov for meget motion -det gør sig måske gældende for de alt for mange overvægtige franske bulldogs derude -men det er faktisk en ret aktiv hund -der desværre ofte ikke har et luftvejssystem eller sin varmefølsomhed med sig når det kommer til at bevæge sig...
Nå ja...og så glem alt om lydighed...(træning er en anden sag) de gør hvad de vil...når de vil det..og de har deres helt egen vilje....og eh..intelligens
mar 2007
dec 2012
Minion kan ekstremt mange tricks og han elsker at træne... men han har ikke en pleasende knogle i kroppen og jeg skal finde ud af hvordan jeg får ham motiveret... ikke til at lære..det elsker han -men han udfører ikke tricks bare fordi jeg giver en kommando...
Der skal hans egen vilje være til stede
maj 2009
Jeg har haft nogle stykker på mine lydighedshold, og e har været både lydige og trænbar.
Jeg har en god ven, som har en, og den er ekstrem lydig.
Her er en lille video af "Ozzy" da han var ganske ung, lydigheden var blevet meget meget bedre et år efter.
Han har blandt andet været med til Danmarks bedste B flere gange med ikke så ringe resultater.
https://www.youtube.com/watch?v=e5B0R6A2EpQ
dec 2012
mar 2007
Men stædig/ihærdig og med en stærk personlighed og egne meninger kan jeg bestemt genkende, men alle mine har nu været lydige og til en vis grad pleasende (nok ikk i samme grad som feks andre pleasende racer men stadigvæk langt mere end din lyder til..) plus de har været madglade og til at bestikke..
maj 2009
Men nu er det jo faktisk sådan, at ejere af racen jo hellere ikke er folk som gider træne.
Der er jo enorm mange "Trunter" der har dem.
Nu min ven Mikkels Ozzy, som er en af de mest lydige jeg nogensinde har oplevet, var jo hellere ikke blevet så god, hvis ikke Mikkel, der også havde Rottweiler gik enorm meget op i at træne hund.
dec 2012
Men jo på den anden side er jeg også enig, der er for mange trunter der bare gerne vil have det træningslet.. (Derfor er der desværre også en masse franske i bur frem for at lære dem alene hjemme)
Men jeg mener nu stadig at i lydigheds-pleasende skalaen...så ligger de lavt.....
Og Pernille...
Hvis jeg skulle liste op hvorfor jeg synes de er hysteriske/skabagtige så bliver jeg ikke færdig i aften...
De er bare hundeverdenens histrioniske..
sep 2013
Der var FULD knald på, han var lynhurtig, utrættelig og evnede at springe helt op i ansigtet på mig fra stå, hvis jeg havde bolden til kast.
Han ville skide ejer et stykke, der skulle bare leges, løbes og springes. Jeg har aldrig mødt sådan et omvandrende muskuløst energi FB monster. Og jeg tænkte, hold da op, er det hvad der foregår inden i dem
En herinde formulerede en sætning engang ala: En hund bør være i stand til at udfolde sine inderste ønsker om fysisk udfoldelse. Sætningen var vist ang foderstand - men det er stadig en rammende sætning når hunden allerede bremses ved avlen.
mar 2007
maj 2007
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.518
Ikke at dét gør problematikken bedre, men hun påstod trods alt ikke, at hendes hund slet ikke havde problemer med vejrtrækningen.
Til gengæld synes jeg også det er dybt foruroligende, at flere og flere ejere bare accepterer at "min hund vil helst slappe af og ligge på sofaen" endda ved ellers aktive racer.
Det bliver helt normalt at se på overvægtige, apatiske hunde, og ejerne tænker ikke der er noget galt for sådan er aktivitetsniveauet jo bare, det er deres personlighed. Det er sørgeligt.
At hunden i det hele taget har problemer ved mere end almindelig leg og rolige gåture bør sætte en STOR advarselslampe i gang.
aug 2018
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
Det var desværre lidt som forventet?? Grunden til at vi altid har været lidt forelsket i de to racer (nok mest mops) var selvfølgelig deres udseende men lige så meget på grund af deres sind.
Men konklusionen må nok være at tage de “fornuftige” briller på og se os om efter en anden race der kan opfylde de samme ønsker.
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.727
Jeg er vild med bulldogs, og synes, at det er frygteligt at så mange af dem lider pga. diverse helbredsproblemer
Jeg synes, at det ville være rigtigt trist, hvis man lod disse racer uddø, for de er fantastiske
okt 2011
Ja hun grynter hvis hun leger vildt med en anden hund i en time, eller hvis jeg løber 5 km med hende og ja jeg ved godt hun grynter, fordi der ikke kommer nok luft med ind..
Jeg siger ikke at min hund ikke fejler noget, for det gør hun.. ligesom de tusindvis af andre franske det findes.
så for at gøre det kort.. min hund har ikke vejrtrækningsproblemer i dagligdagen, men jeg ville aldrig tvinge hende til at feks. at løbe en tur med mig, for det er hun bestemt ikke lavet til
okt 2011
nu passer racen så generelt også godt til min livsstil og hun bliver derfor heller ikke presset til mere end hvad sådan en hund skal kunne
Du har ret der findes så mange uansvarlige avlere af fransk bulldog og racen som helhed er usund ad h*** til.. Det er generelt svært at finde en sund fransk bulldog
apr 2018
Følger: 20 Følgere: 24 Emner: 40 Svar: 854
sep 2013
mar 2007
mar 2007
apr 2018
mar 2007
apr 2018
dec 2012
Og så er det min ejerne kigger på med medlidenhed og foragt i blikket
mar 2007
Er også glad for at mine egne har set sådan ud omend de ikk er 110% racetypiske.. Men hellere det end alternativet!
mar 2007
mar 2007
dec 2012
Jeg har endnu tilbage at se en undervægtig FB... mens 89% af alle dem jeg ser er tøndeformede -og sådan skal en hund altså bare ikke se ud, franske har bredere brystkasser -men de skal stadig have talje og gå op i bugen...
Og når de er kraftige -så skal man lige huske at knoglemasse faktisk ikke varierer synderligt, men at det er pænt fordelt overvægt -ikke "Bygning" der gør hunden kraftigere... det er selvfølgelig genetisk -men det er også usundt...
sep 2013
mar 2007
dec 2012
mar 2007
dec 2012
Men så forstår jeg ikke du kommenterer på mit indlæg... for jeg skrev ikke om muskelmasse i #72
Minion har iøvrigt rimeligt muskelmasse -men det gør ham ikke overvægtig som denne
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/54/Mi_Gran_Amigo_El_General.jpg
Det er jo ikke muskelmasse i de benstammer...ej heller knogler...den er overvægtig...
maj 2007
mar 2007
Er meget spændt på hvordan det udvikler sig mht vægt og madglæde/ædelyst i forhold til at hun lige er blevet steriliseret
dec 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 12 Svar: 13
Min personlige mening er at jeg er imod at man støtter avl, der avler usunde hunde. Med det mener jeg hunde der med tiden er avlet, så de generelt har et eller flere fysiske problemer. Hvis man køber noget, så støtter man op om det og siger at det er okay/får dem man køber det af til at fortsætte. Det er rigtig ærgerligt for de er jo nogle dejlige hunde med et ellers sjovt og skønt temperament. Men den måde man bedst gør livet bedre for racen er ved ikke at støtte op om avlen, før der er fokus på sunde hunde der trives. Det er ikke i orden at en hund skal have helbredsmæssige problemer, fordi vi synes de er nuttede eller flotte når de ser ud på en bestemt måde.
dec 2012
Minion har egentlig indtil videre kostet mig i dyrlægeregninger:
Helbredstjek
Vacciner
Negleklip
1 sprunget analkirtelbyld
1 gang halthed grundet forkert landing
1 gang ørebetændelse fordi tåben faldt i havedammen
Og stadig synes jeg ikke deres helbred generelt er ønskværdigt..
apr 2008
Følger: 14 Følgere: 29 Hunde: 6 Emner: 7 Svar: 6
jan 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 1
feb 2008
Følger: 1 Svar: 1
maj 2007
Jeg synes det er rigtig trist at så mange bare acceptere at racerne ikke kan trække vejret, eller har andre skavanker. Det er nemlig med til at sørge for at det aldrig bliver anderledes....
dec 2012
maj 2015
Følger: 52 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.478
1 gang ørebetændelse fordi tåben faldt i havedammen
UNDSKYLD MINNER, men det griner jeg stadig af
dec 2012
Der lød bare et hyl fra haven og en iskold våd hund fra top til tå kom løbende mod mig.... så snart jeg havde tørret ham bare lidt så styrtede han fra mig og ind under dynen...hvor han lå resten af aftenen og ... ja... dette;
https://www.instagram.com/p/BOvFYhaAaS5/?taken-by=bullklump_the_ugly_dogling
Lille stakkel
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 2 Svar: 9
maj 2007
Operation bør ske når en given hund ikke kan trække vejret. Det nærmer sig mishandling bare at lade stå til.
Men jeg er enig med dig i at allergi og andre hudlidelser er et stort problem hos bulldogs (og mops)
Sandheder om Mops og fransk bulldog?