{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  NKC stamtavle på Collie tæve
  • #1   13. aug 2018 Du vil ikke kunne bruge hunden til noget seriøst i DK.
    Stamtavlen anerkendes ikke i seriøse klubber.


  • #3   13. aug 2018 Ok. Det var da øv. Hvorfor så registrere i NCK?

  • #4   13. aug 2018 Fordi det ser bedre ud når man skriver "med stamtavle" end "raceren uden bog".
    Flere hunde i NKC er racer eller farver, der ikke anerkendes i seriøse kredse.


  • #5   13. aug 2018 Er det ikke sådan en klub for folk der ikke har rent mel i posen...?

  • #7   13. aug 2018 Jeg havde kik på en merle nemlig. Men nu hvor jeg gerne vil avle ren er det nok ikke det bedst valg

  • #9   13. aug 2018 Men Merle er da godkendt i collie avlen ikke?
    Ved Grand Danois er de ilde set??


  • #11   13. aug 2018 Arh ok

  • #13   13. aug 2018 Der er en tæve og en han der. Men der er også 2 tæver på mors som er sobel-merle

  • #16   13. aug 2018 Syntes også det lød for godt til at være sandt. Har avlet farveavl palomino. Så kender en del til genetinken i det. Men reglerne i collie er jeg helt rå i...Så vi venter lidt endnu og ser hvad der dukker op..
    Kan det passe der kun er 4 kuld i dk nu. Der er registrerende?

    Rigtig dejlig med kyndige indput. Til en forhåbentlig ny collie avle.


  • #17   13. aug 2018 Men får hvad man betaler for.. Nogle gange mindre end prisen.. smiley

  • #21   13. aug 2018 Det er rigtig.
    Jamen den lille kuld på Mors, er nogle venners venner der ikke har reklameret. Der er 4 hvalpe hvor 3 er reserveret. Hvad jeg ved af. Men de vil også registrerer med NCK siger de. Men 9.5 for sådan hvalp er meget når den ikk kan "bruges". Derfor kan de jo være gode familie hunde alligevel.

    Vi er egentlig allround. Vi tilpasser os hundens mentale standpunkt og arbejder med hunden så den kan klare sig bedst muligt. Men vi vil jo møde forældre og mærke hvalpene. Det er vigtigt at vi falder i hvalpens smag og omvendt. Selv om alle vuffer er nysgerrige er det nemt at tolke når man ke der til kropssprog.


  • #23   13. aug 2018 Nej du misforstår. Vil jo ikke bare ha en hund for at have hund. Men hunde er forskellige som os mennesker. Så de skal også "tages" individuel. Med et fælles mål i opdræt

  • #25   13. aug 2018 Haha... Ja, jeg træner mange niveauer. godt nok heste verden. Både mennesker og heste. Alle mine tidligere hunde har været forskellige så nogle agility andre knap så seriøs. Igen alt efter hvad hunden evner. Men ja. Vil da sætte mig mere ind i forskelligheden af racen. Troede faktisk ikke det var noget men var ved at avle væk-sky heden. Har kun kendt den type collie. Men spændende lyder det

  • #27   13. aug 2018 Haha. Sej personlighed. Kan godt li når de skiller sig ud. - på den gode specielle måde.
    Alle de der forkortelser er helt uden for min viden. Men lyder fornemt.
    Cool. Det er en skøn følelse når det hele går op i en højere enhed.

    Hov kan de hvide collier reg. rigtig?


  • #28   13. aug 2018 Hold dig langt væk fra collier med NKC tavle, den tavle kan du intet bruge til, den er ikke det papir værd, den er skrevet på.
    Køb en collie med DKK tavle, og få startet ordentlig, hvis du tænker på at ville opdrætte. Sæt dig godt ind i racen, både hvad angår typer, temperament, sundhed, avlsrestriktioner osv, find ud af, hvad der passer bedst til dig og køb så fra en opdrætter, som du har tillid til og måske kan hjælpe dig lidt på vej.
    Der er en hvalpeliste på Dansk Collie Klubs hjemmeside, der er flere kuld at vælge imellem, og prisen på dem er nok nogenlunde det samme, som den er på de hvalpe med den ubrugelige stamtavle fra NKC.

    Heldigvis er langt, lange de fleste collier her hjemme med DKK stamtavle, så vælger du en collie med den tavle, så er dine muligheder for opdræt senere også meget større, desuden kan du blive medlem af specialklubben Dansk Collie Klub, hvor de fleste andre collieopdrættere også er medlemmer, her arbejder vi for racen fremadrettet, så støt op omkring det smiley


  • #29   13. aug 2018 Var også min tanke... Men syntes farveavl er spændende. Når alt det vigtige er på plads i forhold til gener. (farven er jo næsten "bare" bonus)
    Så ville ikke anskaffe en der ikke kunne godkendes eller hvis hvalpe ikke kunne godkendes.
    Har nu været inde og studere typerne. Så er det bare at finde forældrene der har de typer. Og så er der jo den anatomiske og fysiologiske del der skal være i orden... Pyhhh... Det er noget af en opgave.. Tager da mange mdr at kikke alles hjemmesider for at finder de rigtige og lære betegnelserne for gode røntgen osv..


  • #30   14. aug 2018 Når du skal se på hvalp, så se på hvalp efter forældre du typemæssigt godt kan lide.
    Find en opdrætter der har den type og se så herefter på sundhedsstatus, hos collien er det HD resultater - ikke bare hos forældrene, men også bagud i linjerne og så øjenlysningsresultater.
    Når det er på plads, så kan du begynde at se på, om forældrene er mentaltestet (ikke et krav, men jeg synes det er et godt redskab), om de er udstillet (det synes jeg også er vigtigt ift at få dem eksteriør bedømt - er hunden bygget ordentligt og følger den standarden?), har forældrene nogle arbejdsmeritter (ikke et krav, men måske interessant, hvis du selv vil gå den vej?) osv, osv - du må gå frem stille og roligt og så sortere til og fra.

    Seriøse collieopdrættere øjenlyser iøvrigt deres hvalpe inden de er 8 uger, køb ikke en hvalp, der ikke er øjenlyst først.


  • #31   14. aug 2018 Lyder fornuftigt.
    Jeg vil så småt gå igang med efterforskningen


  • #32   14. aug 2018 Tak for alle indput! smiley

Kommentér på:
NKC stamtavle på Collie tæve

Annonce