{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.712 visninger | Oprettet:

Sterilisering af tæve {{forumTopicSubject}}

Jeg har en tæve på 7 år, som jeg vil have steriliseret, da hun nu for 117 gang er falsk drægtig med dertilhørende forstørrede dievorter, forhøjet spiselyst og generelt mere mor-syg.

Hun fik et kuld, da hun var 2 ½ år gammel, og planen var, at jeg skulle have trukket endnu et kuld, men tiden er løbet fra mig.
Mest pga mit liv har været for turbulent til at have økonomi til et kuld.

Hvad skal jeg holde øje med efter operationen? Jeg har aldrig tidligere fået steriliseret en tæve, så jeg er lidt på bar bund og vil høre de mere erfarne ad herinde.

Jeg regner selvfølgelig med at kunne trække på dyrlægen, men ingen af mine opdrætter venner har fået steriliseret en tæve, så alt vedr foder, varsomhed ang infektion og lign. er jeg usikker på.

På forhånd tak.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sterilisering af tæve
  • #2   3. apr 2018 Tak for svar.
    Det med lufteture i snor bliver nok nødvendigt, da hun normalt løber med min hanhund, og de får taget nogle ture ind imellem. smiley

Pelsmæssigt ved jeg, at det kan blive vildt, men hun har intet (sammenlignet med min hanhund) så det er jeg ikke så nervøs for. Hun er blevet kvabset - igen igen, så nu stopper festen altså..suk.

profilbillede
  • #3   3. apr 2018 Jeg fik den store steriliseret "normalt", og det var en ret drøj omgang. Det blev selvfølgelig ikke bedre af at hun var ung, vild og i behandling for lungeorm (så pludselig fik hun al sin energi tilbage). Jeg tog selv stingene efter 12 dage.

Den lille fik det gjort ved en kikkertoperation, og det var piece of cake! Hun var totalt i ro på dagen, og den følgende dag var hun kun på bitte små tisseture. Men efter det trappede vi op, og efter en uge fik hun lov at gå helt almindelige ture. Efter 12-14 dage fik hun snoren af og kunne give fuld gas. Hun havde 4 små huller, som var limet indvendigt og syet med selvopløselige sting udvendigt.

Med hensyn til mad og motion, har jeg svært ved at holde vægten oppe på den store, men den lille bliver tyk bare af at jeg tænker på at spise en kage smiley Hun er på evig slankekur, og jeg skærer og skærer hvor jeg kan. Men hun har altid været til den gode side - hun blev født fed, og ud over en kort periode som unghund, har hun altid været .... kompakt smiley

• #4   3. apr 2018 Lotus er også steriliseret med kikkert....... Kaido ligeså. jeg har et fotoalbum fra Kaido dagen efter operationen. Jeg fik altså ikke de stor restriktioner som jeg ser at mange får...... Lotus var lidt skvattet om aftenen, men dagen efter var hun fit for fight. Kaido var der intet at mærke på, fra 2 timer efter hun var vågnet efter narkosen....

• #5   3. apr 2018 Ville holde hende i ro og lufte i snor i de 10 dage der går inden sting skal fjernes. Ingen hop, man risikere at det springer op.
    Og så skal hun selvfølgelig afholdes fra at slikke i det.

• #6   3. apr 2018 smiley smiley
    Afholde en engelsk cocker fra at hoppe op...det bliver en udfordring. smiley
    Men tak for jeres svar. Jeg ved ikke om den dyrlæge jeg vil bruge, benytter sig af kikkert, men jeg vil høre ham af.
    Jeg er selv blevet steriliseret med kikkert, og andet end lidt luft i maven de første par dage, så var jeg ikke besværet af det. Jeg hoppede dog heller ikke smiley

• #7   3. apr 2018 mine blev syet med indvendige sting der opløste sig selv, så de skulle ikke have fjernet sting ...

Du skal holde øje med at hun er ordentlig smertedækket så hun ikke er for generet, min ene måtte jeg tage kontakt og bede om mere til smerter, hun var så generelt mere generet end den anden og tog næsten en uge om at blive sig selv igen, mens den anden stort set var upåvirket 1-2 døgn efter da narkosen havde fortaget sig helt.

derudover er en bodystocking en god ide, det gør at tæven føler der er mere hold på området ...

• #8   3. apr 2018 Bare hold hende så godt i ro som du kan.
    Det er meget vigtigt.
    Mine forældres hund måtte lappes sammen igen om aftenen.
    Ikke for at skræmme dig altså smiley

• #9   3. apr 2018 Hold også øje med tis... Vores tæve blev inkontinent efter sterilisationen, men der er ingen problemer med hende nu, så længe hun får sin medicin hver dag. Vi fik vasket mange sofaer og diverse tæpper før hun røg på medicin smiley

• #10   3. apr 2018 Forskellen ved kikkert operation/almindelig er jo så bare at de stadig beholder livmoderen dvs de stadig kan få livmoderbetændelse... det skal man lige ta med i sine overvejelser..

Af netop den årsag skal jeg ikke ha kikkert operationen..

• #12   3. apr 2018 Er ikke helt hvad jeg fik at vide da jeg undersøgte det smiley Men ligemeget hvad så er det ihvertfald noget man skal tage op med den der skal operere og tage med i sine overvejelser at livmoderen altså bliver derinde..

Kan måske se at ingen hormoner kan nedsætte risikoen men er ikk helt med på hvordan det 100% kan fjerne risikoen - og som sagt var det heller ikk det indtryk jeg fik da jeg undersøgte - men jeg er selvfølgelig ikke ekspert smiley

• #13   3. apr 2018 Det kan de ikke nej.
    Men jeg personligt har der bedst med at de fjerner det hele.
    Men det er jo en vurderingssag.

• #15   3. apr 2018 De kan IKKE få livmoderbetændelse, selvom livmoderen bliver der. Den får ingen hormoner, og skrumper ind til en lille tør rosin. Det er en skrøne. Men spørg Århus Dyrehospital, hvis der er tvivl. Lasse derude har ok styr på sit pis.

De skal holdes i nogenlunde ro efter kikkert også, da der er risiko for indre blødninger hvis de giver gas. De er jo skåret indvendigt, så det skal have lidt tid til at hele.

• #16   3. apr 2018 Enig, de kan ikke få livmoderbetændelse.

• #17   3. apr 2018 Okay, det er da et plus smiley

Men ja, selv ved kikkert operation skal de holdes i ro - selvom selve indgrebet er mindre..

• #18   3. apr 2018 Det er meget mindre og kan sagtens se det gode i det.
    Jeg har det som sagt bare bedst med at de åbnes op, tjekkes om alt er som det skal være og alt så fjernes. Men igen, det er jo en vurderingssag.

• #19   3. apr 2018 Min egen vil jeg også vælge almindelig operation.. De har bare et bedre overblik føler jeg smiley

• #20   3. apr 2018 Gad vide om der er forskel i infektionsriskio? Hmm.. mon ikke der er, de åbner jo mere op?

• #22   3. apr 2018 Men det giver jo så også mindre "overblik" da man har et mindre synsfelt trods alt.. og de kan jo i sidste ende hvis noget ikke er som det bør blive nødt til at åbne op... Men ja, det er da rart med mindre infektionsriskio selvfølgelig smiley

• #23   3. apr 2018 Jeg ville til enhver tid vælge at få det lavet med kikkert. Har fået en tæve steriliseret på gammeldags måde og det var sgu en hård omgang.

• #24   3. apr 2018 De kan jo se med kikkerten hvordan "pigetingene" ser ud, men med den almindelige operation tjekker de altså ikke hele kadaveret igennem. Da min den lille fik operationen med kikkert, blev jeg oplyst, at hvis de fandt noget der så galt ud i livmoderen, ville de åbne helt.

• #25   3. apr 2018 Det er æggestokkene der tilfører livmoderen hormoner. det er hormoner der giver livmoderbetændelse. Når æggestokkene er væk, får livmoderen ikke hormoner...... = ingen livmoderbetændelse.

En anden ting er at en dygtig dyrlæge skal undersøge livmoderen (med kikkerten) inden han/hun beslutter om man skal tage hele motoren ud eller om livmoderen er problemløs, så man kan nøjes med æggestokkene.

• #26   3. apr 2018 Hun blev så clipset. Det gør man vist ikke mere.......

https://www.hundegalleri.dk/fotoalbum/diverse-hund/54560-sterilisation_

• #27   3. apr 2018 Jeg forstår heller ikke at de skrøner bliver ved med at leve. Jeg forstår ikke argumenterne imod en kikkertoperation (ud over at det er dyrere). Ved den almindelige sparer man godt nok 1.000 kr., men operationen er langt større og mere indgribende, og meget mere smertefuld for hunden.

• #28   3. apr 2018 Lotus var vistnok en af de første til at få den kikkert sterilisation for snart 12 år siden..... Og jeg var da nervøs og spurgte ind til det 100%....... 3 år senere var det Kaidos tur. Her var jeg mere rolig. Men hvis man ikke ved det med hormonerne, så forstår jeg godt at man kan være nervøs smiley

• #29   3. apr 2018 Her er Dorits butteliv dagen efter operationen. Og det er vist omvendt: sting indvendigt, lim udvendigt.

profilbillede
  • #30   4. apr 2018 Jeg fik steriliseret en tæve på knap 6 år, godt nok pga. betændelse, hun fik smertestillende på klinikken men ingenting med hjem, der gik et par dage hvor jeg passede ekstra på hende, men så var hun fit for fight igen, og blev hvalpe fjollet resten af sit liv smiley

Kommentér på:
Sterilisering af tæve

Annonce