{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
820 visninger | Oprettet:

brugshunde eller udstillingshunde ? {{forumTopicSubject}}

Jeg faldt lige tilfældigt over dette link i en tidligere tråd.

http://www.terrierman.com/rosettestoruin.htm

godt nok på engelsk, men alligevel.

Hvis I gider at læse det igennem kunne jeg godt tænke mig at høre jeres mening.

Hvem er egentlig skyld i det faktum, at stort set alle vores burgshunderacer er ved at være lavet om til sofahunde. (altså ikke for at generalisere) ;O)

Er det dommerne i udstillingsringen ?

Er det opdrætterne ?

Er det hvalpekøberne ?

Og med brugshunderacer mener jeg ikke bare gruppe-C hunde, men alle hunde der oprindeligt er "optimeret" til et ganske bestemt formål.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  brugshunde eller udstillingshunde ?
  • #1   8. dec 2006 Det er en blanding mellem opdrætter og dommer. Hvis dommerne ikke gav de overtypiske hunde de gode placeringer og tænkte på at hunden faktisk var "lavet" til at kunne udføre et stykke arbejde - ja, så ville opdrætterne ikke avle den slags hunde, da de jo gerne vil have eres hunde placeret på udstillingerne. Desværre er det så også sådan at hvis en dommer er tro mod racen, så kan det ske at han ikke bliver inviteret til at være dommer for den race igen og så er vi lige vidt. Jeg mener at det, som der allerede er sket, at så skal DKK på banen og fortælle dommerne at de skal tænke sig om. Og så skal DKK have kontakt til specialklubberne og sammen med den lave en handlingsplan for racen - inden den bliver så "ødelagt" at den ikke længer kan opfylde de krav den oprindelig blev lavet til.

• #2   8. dec 2006 janni M

Jeg holder 100% på at det simpelthen er Kennel Klubberne der må ud og revurdere hvad der skal præmieres...Det er, efter min mening, deres ansvar at vedligeholde racerne, og undervise dommerne i hvad standarden egentlig er. Opdrættere søger jo bare at følge standarden for at få sunde og præmieringsegnede hunde.

Og så skal købere også holde op med at ønske sig arbejdshunde i sofaen fordi de er pæne eller har været i fjernsynet...

• #3   8. dec 2006 men burde opdrætterne ikke gå mere op i racens egenskaber end i hvor mange rosetter de kan samle sammen ?

• #4   8. dec 2006 Janni: jo men det kan jo være svært at sølge hvalpe, hvis dine hunde ikke ligner dem der vinder og ikke selv vinder - så er det jo lidt som David og Goliat;O)
    Hvis DKK fik sparket det igang, så det var ens for alle, så tror jeg at det ville hjælpe

• #5   8. dec 2006 Jeg mener det primært hænger på klubben.
    Klubben burde sidestille brugsprøver med udstillingsresultater i avlsgodkendelsen!
    Og der ud over burde opdrætterne måske også ændre deres rangering af brug lidt mere til højde med udstilling... Jeg tror (bemærk tror!) at mange opdrætter tillægger det at en hund har gode præmeringer på udstilling lidt for meget værdi i avlsarbejdet...

• #6   8. dec 2006 Som i Sverige f.eks. ?

Her kan belgiske hyrdehunde kun få certifikat når de er opstillet i brugshundeklassen.

Ved ikke om det samme gælder andre racer.

• #7   8. dec 2006 Jeg mener ikke man kan tillægge udstillingsdommerne den stor skyld - de skal som sådan bare vurderer hundens eksteriør efter standarten. De skal jo ikke ind og vurdere om hunden også er en god brugshund eller for den sags skyld en god hund i avlen - det er opdrætternes opgave!

• #8   8. dec 2006 Mener det var i forrige nr. af DKK bladet Hunden der var læserbrev om dette.
    Det fik ikke den helt venlige medfart af DKK.
    Man kunne da sagtens også udstille sine arbejdene hunde. Hvis I får bladet så trøv at se under læserbreve.

• #9   8. dec 2006 Mener det var i forrige nr. af DKK bladet Hunden der var læserbrev om dette.
    Det fik ikke den helt venlige medfart af DKK.
    Man kunne da sagtens også udstille sine arbejdene hunde. Hvis I får bladet så trøv at se under læserbreve.

• #10   8. dec 2006 Det har du ret i Katrine. Det var i hvert fald det han BURDE vurdere.

Men så sker der det, at en "stor stjerne" vinder en stor international udstilling, og derefter valfarter en endeløs strøm af tæve-ejere til denne hund for parring, uden hans brugsegenskaber på nogen måde er blevet vurderet.

Ergo er opdrætterne tilfredse bare deres afkom er i stand til at samle rosetter.

"jo jo, han temperament var skide godt" siger de. ???

Det de mener er vel, at de kunne røre ved ham uden at blive bidt.

Så jo, jeg mener opdrætterne i høj grad også har skylden.

• #11   8. dec 2006 Katrine: nu forstod jeg det som om at der var tale om hunde der pga overtypisk eksteriør ikke længere egner sig til det de oprindeligt var skabt til. Feks engelsk setter, der nu har så stor en pels at den ikke længer er så brugbar til jagt.

• #12   8. dec 2006 jeg synes det nederste billede i artiklen (af Bulldoggen) taler sit særdeles tydelige sprog.

Hvad f..... er det vi mennesker har gang i ???

• #13   8. dec 2006 hvis det er brugsegenskaberne man gerne vil beholde, så er det jo såre simpelt - man beslutter jo bare i klubben at hundene ikke bliver avlsgodkendt uden en brugsprøve. Sådan er det for boxer i Tyskland. Langt svære er det jo med det eksteriøremæssige, hvor kæmpe pelse, ekstra hud osv gør at nogle racer ikke længer kan bestride den opgave de er "lavet" til

• #14   8. dec 2006 boxerne havde også problememr for år tilbage - fordi der blev avlet alt for korte snuder. Det gav hundene stor vejrtrækningsproblemmer og det var synd. Der blev grebet ind og dommerne slår hårdt ned på det og nu ser man faktisk ikke sådan en hund til udstilling.

• #15   8. dec 2006 Janni> Det er netop der jeg gerne vil hen. Hvis opdrætterne og kennelklubben ikke mindst havde nogle bredere krav inden avl, så ville man være nået langt!

Susanne> Selvfølgelig skal dommeren dømme efter standarten - og ikke favorisere yderpunkterne! Men selv hvis han/hun gjorde dette så er det stadig opdrætterne der i sidste ende vælger at følge dommerens linie...
    Men ja lad os endelig få brugsprøver ind inden avlsgodkendelsen smiley

• #16   8. dec 2006 Nu du skriver den her tråd Janni, kom jeg lige til at tænke på noget.

Mynderne hører fra 1. jan ind under dkk's punkt 10 i stambogføringsreglerne.

Vil de ikke give et problem med Greyhound?
    Der findes jo 2 typer, udstillings typen og væddeløbs typen.

Nogen her der har erfaring med noget lign?

• #17   8. dec 2006 I schæferhundeklubben/verdnen er der jo sådan se to linjer i samme race en udstilling og en sportslinje.
    Og man må sige at udseenet er meget forskelligt på de to.
    sportslinjer gør sig sjældent god på udstillinger desværre, det er meget få dommere der mener de holder standarten. Man der er nu også en del der er meget kantet.
    Hvor udstillinglinjen, jo klart bliver avlet til at se pæn ud.
    Og så måske ikke altid der er blevt tænkt så meget på det brugsmæssige
    For mig at se er det da trist at men ikke kan lave en hel hund.
    Men heldigvis er der da flere og flere kennler fra begge linjer der arbejder på at lave en mere "hel" hund.

Det er sådan lige den korte om schæferen.

• #18   8. dec 2006 Janni: jo mener klart at der er andet end udstilling, brugegenskaber...
    SYntes bestem ikke det er godt at avle hunden væk fra hvad der er naturligt, bare for den skal være pæn.

Ex schæferens meget skrå vinkler, pænt i ringen , men øger risikoen for HD og mindsker belastbarheden brugsmæssigt.

• #19   8. dec 2006 Altså jeg synes jo det er meget heldigt at SBT'en Ikke bliver vurderet ud fra oprindelig tænkte egenskaber!
    Det er gået hen og blevet en familie/udstillingshund.

Jeg synes også det er rart at høre at i andre også kan se forskel på hundenes egenskaber. Altså at de hunde der bliver avlet til udstillinger ikke er så gode til de oprindelige brugshensigter.

Dermed kan man jo også i fremtiden håbe på at endnu flere SBT'er får en større tærskel over for andre hunde:)

• #20   8. dec 2006 jeg vil mene at det er en kombination af alle tre ting...

Dommerne kommer jo på "opdaterings" kurser og foredrag osv,så de kan umuligt glemme standarterne på de racer de dømmer,men på nogle racer fx Bullmastiff er den oprindelige FCI standard så bredspektret at en udstillingsring stort set aldrig har to hunde af samme type..og så er det jo i sidste ende dommerens fortolkning af standarden og han's smag der bliver det afgørende..

I og med at standarden for Bullmastiff'en er så bredspektret så giver det opdrætterne mulighed for at sætte deres eget præg på racen og deres afkom..både på godt og ondt..så igen er det den type opdrætter selv fortolker standarden som og sin egen smag der ses..

men hvalpekøberne er da ikke uden ansvar?.. de har jo også friheden til at vælge den type de synes om..eller de som de ser vinde mest på udstillingerne..eller også køber de bare hos den opdrætter som lige pt har hvalpe uden at stille nogen som helst krav til eksteriør,temperament eller sundhed....

nogle opdrættere vil da blive ved med at avle den type de synes om udelukkende fordi at den sælger..og det uanset om den passer lidt eller meget til den standard der er lavet på hunden eller de brugsegenskaber de blev avlet til da ruder konge var knægt...

hvad med Miljø? det har jo også ændret sig utrolig meget hvordan vi i dag holder hund og hvilke krav der bliver stillet til vores hunde...

• #21   8. dec 2006 Janni M, rottweilerne kan her i DK kun få et cert, hvis hunden er stillet i brugsklassen(altså har bestået) en brugsprøve, såsom IPO1, PH osv).

Jeg tror også, at hvallpelkøberne har en lille del af skylden for at hundene bliver lavet mere sofa præget. For der er ikke så mange folk, der virkelig vil have en brugshund i den forstand, at de vil træne med den hver dag, tage prøver osv. Men for at folk kan holde dem som familiehunde, har man også været nød til at ændre lidt på racens(her snakker jeg om rottweileren) temperament. Før i tiden, var en rottweiler han en meget selvsikker hund, som abbsolut ikke lod sig kue, og en sådan hund i ikke rottweiler vante hænder, ville uden tvivl give problemer. Så idag, vil jeg sige at der er meget langt mellem de virkelig dominante hunde. Dvs. at hannerne til en vis grad mere har temperament som tæverne, altså er de ikke dominante, men er så lettere at have som familiehund.

Dette vendepunkt er også kommet til tyskland(hvor rottweileren jo stamme fra), hvor jeg har hørt en at de også er begyndt at lave hunde med mildere temperament, for hvis de f.eks laver 20 hunde med det gamle temperament, vil de i dag måske få 15 tilbage fordi folk ikke kan styre dem, og så er der kun 5 der er blevet godt pladseret. Men laver de hunde med mildere temperament, vil de måske få 5 tilbage, fordi de ikke er hårde nok, mens resten går fint derude om familiehunde.

Det er en kedelig drejning det har taget, for en rottweiler, de kommer kravlende har intet med en rigtig rottweiler at gøre. Men det er køberen, der bestemmer markedet.

• #22   8. dec 2006 Der er selvføgelig hunde, der ikke kan bruges til brugsarbejde, ligesom der er jagthunde, der ikke kan bruges til jagt. Og med den produktion af hvalpe, der er, vil det være umuligt at sælge alle hvalpene udelukkende til folk, der vil have brugshund.
    Der er linier, de rene udstilling linier, hvor man ikke kan forvente for meget brugsegenskab. Har nu også tit hørt den undskyldning, at hvis deres hunde ikke kan begå sig på udstillingerne, så er det fordi det er brugshunde de laver....he he. Også selvom de ikke rigtig har beviser for disse brugs egenskaber hos hundene:-)

Kommentér på:
brugshunde eller udstillingshunde ?

Annonce