911 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 24 Svar

Furnishing? Furnishing?

Hej allesammen!

Jeg står og overvejer at købe mig en vuffer smiley
Klukker marked igennem og har øje for et kuld. Jeg har kikket på nogle papir ang. kuldet og kom forbi ordet Furnishing. Har fundet ud af hvad det betyder, men er i tvivl om hvordan jeg skal forstå det der står skrevet om selve kuldet.

Der står at begge forældre har to kopier for genet af Furnishing. Skal jeg forstå det som godt eller skidt? Opdrætteren har i et tidligere kuld i år skrevet at deres hunde var fri for Furnishing i en annonce af hvalpe på guloggratis (tror jeg nok). Betyder det så at to kopier er en god ting?

Håber nogle der har forstand på alt det her kan hjælpe mig lidt på vej smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Eksisterende skur, isoleres og beklædes indvendigt 12.500 kr.
  • Telefonforklaring på fejl på min vaskemaskine og din mening 205 kr.
  • Montering af opvaskemaskine el (ikke stik) 625 kr.
  • Installation af stue stereoanlæg 1.400 kr.
  • Rengøring 1.800 kr.
  • Bosch dishwasher not starting 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Furnishing?
  • #1   3. jun 2017 hvilken race er det?

• #2   3. jun 2017 Det er et ukorrekt korthårsgen.
    At hunden bliver korthåret.

• #3   3. jun 2017 Det betyder højst sandsynligt at der er stort chance for at hvalpen bliver korthåret eller vil bære genet. Det kommer an på om genet er dominat eller recessivt. Om det er godt eller skidt kommer vel an på om det er ønskeligt for racen.

• #4   3. jun 2017 Hov! Glemte jo at skrive racen på. Det er en lagotto smiley

• #5   3. jun 2017 Her står der noget om det inden for racen. www.lagottoklub.dk/index.asp?loadContent=107947

• #6   3. jun 2017 Det er selvfølgelig rigtig. Det er jo ikke sikkert det er ukorrekt for alle racer smiley
    Jeg har hørt om det i bolonkaen, hvor det er uønsket smiley

• #7   3. jun 2017 Kan du ikke prøve at kopiere ordlyden hvor opdrætteren beskriver om hundene er bærre?
    Som jeg forstår dig har opdrætteren parret to hunde med dobbelt resesiv genpar for pelsfejl. Og det lyder mærkeligt..

• #8   3. jun 2017 Her er linket til kuldet:
    http://koebhund.dk/hvalpeliste/kuld?kuldId=276263&raseId=2980

Ved kuldet er der en PDF-fil som viser oplysninger omkring kuldet.
    Under sundhedsoplysninger står der ordlydt for de to hunde:

Far: (...) 20.05.2016, DNA-Pelsvariant,Furnishing (RSP02),To kopier af genet for
    Furnishing (...)

Mor: (...) 01.09.2015, DNA-Pelsvariant,Furnishing
    (RSP02),To kopier af genet for Furnishing, (...)

Men det lader til at det måske er meget normalt ud fra den hjemmeside som Stella har sendt et link til. Eller faktisk uønsket.

• #9   3. jun 2017 hvis jeg læser det korrekt er begge forældre "korthårede" om det er uønsket ved jeg dog ikke, de har jo stamtavle smiley

• #10   3. jun 2017 For mig lyder det også til at være uønsket. Men hvis du ikke skal avle, så er det måske ikke noget du skal være bekymret for.

• #11   3. jun 2017 Jeg ville som minimum spørge opdrætteren om hvorfor man dog har lavet en parring på den måde. Jeg håber da vi misforstår..

• #13   3. jun 2017 må man være så fræk lige og skrive www.lakelovers.se
    Blot hvis der skulle blinke alarmlys ved en vis dansk opdrætter...

• #15   3. jun 2017 "Da vi i Danmark kun har få lagottoer, set i forhold til antallet af hunde inden for andre racer, kan lagottobestanden her i landet forholdsvis hurtigt få spredt de gener, som viderefører short coatness, og det dermed kan blive svært at finde forældredyr til avl, som ikke bærer short coatness-genet. Derfor anbefales det, at man får testet sin lagotto inden, den tages til avl og så vidt muligt kun bruger hunde uden genet til avl."

"

• #16   3. jun 2017 Iøvrigt ville jeg også kigge på de hofter, der er avlet på smiley

• Kennel Hearthitter
    Kennel Hearthitter Tilmeldt:
    apr 2012

Emner: 1 Svar: 158
    #17   3. jun 2017 Det er simpelthen for søgt at undskylde dårlig avl med for lidt avlsmateriale i Danmark.
    Der er ikke langt til vores nabolande, og det er ikke svært at hente fersksæd hjem heller til inseminering.
    Fornemmelsen om den opdrætter fik man hurtigt. De har avlet Boerboels før.

• #18   3. jun 2017 Tror jeg springer en stor bue uden om den opdrætter. Det er ikke noget jeg har lyst til at støtte. Tusind tak for jeres svar!
    Jeg vender snuden mod Sverige isedet smiley

• #19   3. jun 2017 Fornuftigt..... smiley

• #20   4. jun 2017 Det lyder godt Camilla smiley

• Shaun E
    Shaun E Tilmeldt:
    maj 2008

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12
    #22   8. jun 2017 Det kunne være en idé at spørge opdrætteren, her er det en misforståelse at I snakker om. Opdrætteren opdrætter på hunde som har resultat F F, det betyder at hundene er testet "Normale" og derfor har 2 gene for krøller og ikke har genet som giver korthår.

• #23   8. jun 2017 Shaun: Men hofterne kan opdrætteren ikke løbe fra smiley

• Shaun E
    Shaun E Tilmeldt:
    maj 2008

#24   8. jun 2017 Faktum er at opdrætteren har avlet på èn hund som har èn hofte der er vurderet til "D". Denne hund var avlet med en hund med "A" hofter. Der er også avlet på "A", "B" og "C" hofter samme sted. Jeg tror at man skal tage højder for at a) Det er tilladt. b) Flere uvildige undersøgelser har konkluderet at denne hofteundersøgelse har op til 50% fejlvurderinger. c) Denne opdrætter er kendt for at bruge PennHIP hofteundersøgelse som basis for sin opdræt og har haft meget succes med metoden og sidst at Lagottoen er en lille, lette hund, som ikke har samme vægt til at skade hofterne, som mange andre racer har. Der er jo ikke sikkert at en "D" hofte udvikler sig til at være smertefuld for hunden,
    Det er et spørgsmål om tillid, har opdrætteren den rigtig erfaring til at gøre sit arbejde? Vi snakker om en opdrætter som er internationalt kendt for sit arbejde inden for avl, både med hensyn til hofteforbedringer og med hensyn til at blive bedt om at give foredrag til andre opdrættere vedrørende genetiske problemer og løsninger med den race de havde før.

• #25   8. jun 2017 Alle de fine termer, mener jeg ikke at man kan bruge...... der er avlet på en D-hofte!! Utilstedeligt efter min mening.....

• Shaun E
    Shaun E Tilmeldt:
    maj 2008

#26   9. jun 2017 Du er berettiget til en mening, det er opdrætteren også, og har handlet indenfor DKK´s gældende regler. Forskellen er at opdrætteren har mere information til rådighed om den individuelle hund end du har. DKK´s regler er der efter længere overvejelser, og tager flere ting i betragning, og da DKK har et større overblik i de individuelle hunderacer end du har vedrørende hundeopdræt, er det selvfølgelig deres regler man overholder og ikke dine. Kan du ikke acceptere DKK´s regler, er det måske en idé at tage det op med DKK.

• #27   9. jun 2017 Dette er , hvad DKK skriver omkring hofter:
    Som udgangspunkt bør man ikke anvende hunde med HD grad D eller E i avl. Risikoen for at få
    afkom med HD vil statistisk set være stor, og på lang sigt vil det ikke være med til at forbedre
    racens HD-problemer. Der kan dog være situationer, hvor en opdrætter vurderer, at det alligevel
    kan forsvares. Det kan f.eks. være, at en hund med HD besidder andre egenskaber, der er meget
    vigtige at bevare i racen.
    Det er opdrætterens ansvar at vurdere, om en hund med HD besidder så mange andre
    kvaliteter, at det kan forsvares at bruge den. Opdrætteren kan blive bedt om at begrunde sit
    valg, og DKK lægger vægt på, at brugen af hunde med HD i avl er noget der kan ske
    undtagelsesvis.
    En hund med HD grad D eller E kan kun bruges i avl én gang. Såfremt hunden ønskes
    benyttet i avl igen, skal der foreligge en skriftlig evaluering af det første kuld, baseret på
    HD-fotografering af mindst halvdelen af kuldet. Evalueringen skal indeholde en
    sammenfatning af HD-resultaterne, samt en beskrivelse af hvordan opdrætteren forventer,
    at hunden vil kunne bidrage positivt til racen. Evalueringen skal sendes til DKK’s
    Sundhedsudvalg, der vurderer om det er hensigtsmæssig at trække et kuld mere på
    hunden. Evalueringsproceduren skal gentages forud for eventuelle efterfølgende kuld.

Kommentér på:
Furnishing?

Annonce