{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.049 visninger | Oprettet:

At have begge forældre til avl {{forumTopicSubject}}

Hej HG,
Lige to spørgsmål smiley ,
1)Er det muligt at have en hanhund og tæve boende i samme hus med hensyn på avl.De ville begge blive passet godt og ville selvfølgeligt blive holdt fra hidanden hvis hvalpe ikke er ønsket.

2) Er det sundt for en tæve at få hvalpe begge gange hun har løbetid eller skal man vente år af-gangen.

Tak på forhånd




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At have begge forældre til avl
  • #1   21. mar 2017 1: Ja, men jeg tænker at det er rimelig usandsynligt at ens hunde passer sammen ift. avl. Man skal jo finde en avlspartner der ikke har de samme fejl og mangler. De skulle jo gerne opveje hinanden.

    2: Man kan ikke tale om at det er "sundt" for en tæve at få hvalpe. Det er nogen vi mennesker vælger den skal have. Men nej, i langt de fleste tilfælde er det en dårlig ide at en tæve får hvalpe to løbetider i træk.

    Men ville dit formål med at avle hunde være?


  • #2   21. mar 2017 vi har 4 (gamle) pomeranian-tæver og Kewin på 7 1/2 år nyligt kastreret da han ikke skal bruges i avl mere.
    vi bor på en gård, der er masser af plads ohg mulighed for at adskille dem.
    Har netop her i februar- marts været gennem ulvetiden. løbetiden med alle tæverne.
    det blev til et billede af Mulle, Kewins søster....


    profilbillede
  • #3   21. mar 2017 Begge gange hun har løbetid??
    En tæve går I løb sådan cirka 24 gange i løbet af sit liv. Det er 24 perioder du skal adskille to hunde 100%.
    Det er 24 måneder med hylen og utilfredshed, fordi hundenes instinkter siger de skal parre sig, men ikke kan fordi de er adskilt men stadig kan lugte hinanden, samt ubalance fordi en flok, der normalt går sammen, adskilles.
    Nogle har det værre end andre, men det skal man virkelig have med i sine overvejelser hvis man vil have hunde af forskellige køn.


  • #4   21. mar 2017 Et helt andet aspekt er det etiske og avlsmæssige.
    Sjældent egner husets to egne hunde sig til avl sammen. Som regel findes et bedre match andetsteds.
    Læs DKK's etiske anbefalinger om avl. Man må ikke avle på en tæve i to løbetider i træk, med mindre der er helt særlige forhold gældende. Man må heller ikke lave ubegrænsede kuld.
    Min mening er at to (evt. 3) kuld på én tæve er rigeligt. Det er ressourcekrævende at have hvalpe og der skal også være tid til at leve livet for tæven.


  • #5   21. mar 2017 Jeg havde avlshan og generelt 2-3 fertile tæver i samme periode. Han blev knap 11 år, og jeg brugte ham selv 3 gange. Prøv at regne ud, hvor mange løbetider, der var, hvor han ikke skulle parre.

    Det kan lade sig gøre, men man skal være forberedt på, at det er hårdt for hannen, og det kan også være hårdt for en selv som ejer. Alt efter hvad størrelse hunde, det er, så er det ikke "bare lige" at holde dem adskilt.

    Og selv om det er små hunde, så er en hanhund, der hyler i timevis og ikke vil spise, ikke spor sjovt i en almindelig husholdning. Ikke alle hanhunde er lige besværlige, men det ved man ikke på forhånd. Det er ikke uden grund, at mange forsøger det men ender med at sende den ene i pension eller pasning andet sted i i hvert fald noget af løbetiden.

    Nu gælder det jo ikke om at få flest mulige kuld på tæven, så med mindre hun kun har fået et meget lille kuld, er det mest rimeligt overfor hende at springe løbetider over.


  • #6   21. mar 2017 og selv om hannen så skal parre med tæven, så skal de stadig skilles ad. Det kan skade gevaldigt hvis hundene bare får lov at parre løs døgnet rundt.

  • #7   21. mar 2017 Stine, javist, de skal jo ikke bare rende sammen hele tiden.

    I mit tilfælde var der dog mere ro på hanhunden, når han fik lov at parre. smiley

    Og så var jeg heldig, han var ikke slem i forhold til hvad jeg har hørt andre steder, og det var kun lige i højløb, normalt 3-5 dage, at han var helt oppe og køre. Ikke alle er lige så heldige, der er hanhunde, der er påvirkede fra dag 1 og hele løbetiden igennem.


  • #9   21. mar 2017 Jeg ved at nogen herinde ligger inde med bogen "hvalpe på vej" i PDF-format og ellers kan den helt sikkert findes på biblioteket -det var måske et sted at starte.

    Det er slet ikke umuligt at have to hunde der faktisk matcher hinanden godt, men selv hvis man hr nøje udvalgt sine hunde med netop det formål at de skal være et godt match, så er der altså ingen garantier for, at de udvikler sig sådan som ønsket/håbet, så medmindre man køber voksne hunde, skal man altså være forberedt på, at man alligevel skal ud at finde hanhunden andetsteds.
    Og selv hvis de er et godt match, så er det i langt de fleste tilfælde ikke hensigtsmæssigt at lave den samme kombination flere gange.

    Og til sprøgsmål 2: JA det er usundt for en tæve at få hvalpe efter hver løbetid, hvis det er det du mener. Generelt bør tæven ikke få mere end 3, maks 4 kuld, og det er antaget at hun er en god mor i fin form og ikke har haft det alt for hårdt ved de første kuld.


  • #10   21. mar 2017 Det er muligt at have hanhund og tæve i samme hus, men langt de fleste hanhunde har et problem med at være i samme hus som en løbsk tæve.

    Jeg kørte selv Tyskland tyndt for at finde den rigtige voksne hanhund til mine 2 malteser tæver. Jeg var heldig, jeg fandt den rigtige, og så var jeg så heldig, at han tog tævernes løbetider i stiv arm. Bare han fik lov til at være i samme rum som tæverne - dog i et stort bur - så var hans verden i orden. Han slappede helt af, som om han var klar over, at der ikke var andre, der kom til fadet:-)

    Min hanhund var bare slet ikke typisk, langt de fleste har en hanhund, der er meget ulykkelig, og som hyler det meste af tiden, og det vil så sige minimum 2x3 uger hvert år (pr tæve).

    Hvalpe er ikke noget man får for tæven skyld, det er hårdt for tæven, og det kræver faktisk også at man selv bruger meget tid på projekt hvalpe. Desuden kan man også risikere, at det bliver en dyr affære.



  • #11   22. mar 2017 Jeg er super heldig, at min hanhund hverken hyler eller går fra foderet, når min tæve er i løbetid.
    Men de skal stadig gå adskilt 24/7, når hun er i løbetid.
    Jeg har kun haft 1 kuld på min tæve, og det var før min hanhund kom til.
    Min tæve kommer i løb hver 6. mdr og min hanhund er kun 2½ år - det er mange år endnu og mange løbetider, hvor de skal gå adskilt....


  • #12   24. mar 2017 Jeg er heldig herhjemme.. Selvom min ene tæve er i løbetid, så bliver min hanhund blankt afvist af hende hvis han gør tilnærmelser..
    Hun skal dig forhåbentlig snart steriliseres..
    Min hanhund spiser lidt mindre når hun er i løb, men intet voldsomt og han hyler ikke når de er adskilt..

    Jeg har været utrolig heldig..


Kommentér på:
At have begge forældre til avl

Annonce