{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
811 visninger | Oprettet:

SAMMIE ER ENDELIG I LØB, HVASÅNU {{forumTopicSubject}}

HJÆLP..... min hundsammie er kommet i løb og vi vil gerne have hvalpe...!!! men hvad er det helt precist vi skal foretage os nu.. med papir og alt den slags... og også det med hundene slf... hihi smiley Håber virkelig at jeg kan få nogle gode svar fra jer alle.....

Mange knus Line, Sammie og Sofus

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  SAMMIE ER ENDELIG I LØB, HVASÅNU
  • #1   13. nov 2006 Er hun ikke lidt for ung endnu eller er det bare mig??

• #2   13. nov 2006 jeg vil vendt en løbetid mere.... også når du slet ikke ha sæt dig ind hvad du skal og ikke skal....

• #3   13. nov 2006 hej alle sammen hun er over 18 mdr. så det er altså ikke så slemt.... jeg har bare ikke lige fået det rettet endnu...

• #4   13. nov 2006 Men jeg vil anbefale dig at tale med din dyrlæge om det inden du kaster dig ud i det, der er trods alt en del forberedelser der skal til.
    Jeg har aldrig selv haft en drægtig tæve så jeg skal ikke gøre mig klog på hvordan det foregår.

• #5   13. nov 2006 nej hun er fra maj 05 kan man da læse
    men vil nok lige lad hende blive 2år.... hvor magen løbe tider ha hun haft,,,,ha lad mig fortælle man ikke skal gør noget får de kommer til der 4 og sendes deres 8 løbetid

• #6   13. nov 2006 men skal helle ikke gør mig klog på noget

• #7   13. nov 2006 namse: jeg har undersøgt noget af det.... men man kan altså ikke vide alt !!! smiley jeg er ikke en useriøs hunde avler... det er bare første gang jeg skal have hvalpe og er blevet lidt oppe og køre over at hun endelæig er kommet i løb...

• #8   13. nov 2006 Hvis jeg var deig ville jeg springe denneher løbetid over. Hvis det er hendes første, behøver den ikke at være "rigtig" - du kan ikke være sikker på ægløsningstidspunkt osv. Desuden er det en god idé at lade hunden være færdigudviklet - både fysisk og psykisk.

I mellemtiden kan du jo så i ro og mag orientere dig om, hvilke regler, der er indenfor den race, hvis du vil have papirer på hvalpene. Hvilke hanhunde ville passe til. Jeg ville ringe til specialklubben for racen og forhøre mig.

held og lykke - og ro på! ;o)

• #9   13. nov 2006 Line M siger jeg heller ikke du ikke ha fik ba det indtryk at du ba lige var kommet på iden*g* men hvad med dem du ha købet din hund af måske du vil hjælpe dig med gode råd de kender racen... og ved hvad man skal ta højte for

• #10   13. nov 2006 Du kan evt ringe til opdrætteren af Sammie, er sikker på de gerne vil hjælpe dig rigtigt igang, så vidt jeg ved er der også nogle arvelige sygdomme der skal tjekkes for inden en parring, af både hanhund og tæve.

• #11   13. nov 2006 Man kan altid ringe til sin klub og få hjælp ;0)

• #12   13. nov 2006 jeg vil bare utrolig gerne have hun skal have hvalpe denne gang... min far er meget syg og det kunne måske give ham lidt lys i hverdagen...
    ps. nej hun er fra den 18 maj 05 og billederne er gamle... hun vejer 8,5 kg så hun kan sagtens klare at få hvalpe.... hun er så godt som udvokset når en tæve på 12 mdr. kan klare det... så kan hun altså sagtens også... jeg har selv en han hund og han er ikke helt ny... men heller ikke gammel.. han har ike æavet hvalpe før så jeg vil lade dem forsøge....

• #13   13. nov 2006 Line M
    nu lyder min almen klokker men er nok mig og skal nok lad være med at sige for meget.... men fordi ander lad hund på 12mdr få hvalpe er det ikke ens betyden med at det er rigtide....og som tidliger skrivet er der nogen avligesyg dommen for racen vis ja ved du vilken og er din hund test for dem..... og er din hanhund den rigtide han hund af tybe at sætte sammen med din tæve,,,,,

kan godt se det vil være hyggeligt med et kuld hvalpe men.... hvordan bliver hvalpe vis ikke det er to hund der passer sammen måske er de begge meget store måske begge en tand for små ved jeg ikke men syndes jeg da du skulle overvej ind du ba bruger engen hund,,,, hvad nu vis der var en anden hanhund der ba var lige det helt rigtide at bruge på din tæve,,,, er de overvejlsewr gjordt... eller er det ba fordi du godt vil ha hvalpe

• #14   13. nov 2006 Fordi de kan klare som 12 mdr gamle betyder det ikke at de er klar, piger på 12 kan i teorien også få børn, men det er bestemt ikke hensigtsmæssigt.

Og din grund til at få hvalpe nu, er sød med tanke på din far, men det er altså hunden der kan ende med at lide under vores beslutning.

Undskyld hvis jeg får formuleret mig forkert og lyder som en muggen ost, det er ikke min mening.

Der er bare mange ting der skal tages højde for inden tæven skal parres, og det lyder ikke helt som om du har tænkt længere end at hun skal parres.

Som sagt, ring til din klub/opdrætter og din dyrlæge, er sikker på de kan komme med mere konkrete anvisninger og råd.

Held og lykke og god bedring til din far...

• #15   13. nov 2006 min hunde er inden for DRU og de er derfor ikke lige så hissige med alt det sygsoms tjekkeri...

mine hunde fjeler ingen ting og har fået fine premier begge to SL og 1pr. så de er begge smukke og dejlige... dyrelægen synes også de er rigitig fine og sunde..

hun har før været i løbetid da hun var 10 mdr. så hun er en af dem med en lang tid inden næste løbetid... så det er længe og vente når man ikke kunne vente til den her tid kom fra hun var helt lille.. smiley hehe

men jeg vil gerne bare lige have et par råd af dem som kender til tingene hos DRU... smiley

• #16   13. nov 2006 nej nej du siger dru ikke gå op i sugdommen.... nej men DRU står også for De Ryg Ud......i daglig tale.... så sundes du skulle tjekke for sygdommen end nu mere nu....

• #17   13. nov 2006 Line M hos dru pare du ba din hund og skrive til dem bagge efter og be om stamtaveler,.,,, så skal du nok få dem

• #18   13. nov 2006 Jo mere "hidsige" klubber er, jo bedre og sundere hund kan vi andre købe.

Der er en dybere mening med reglerne

• #19   13. nov 2006 nej nej det er heæt rigtig at man ikke skal få hvalpe med en så ung tæve...!!! det er bare noget jeg har hørt er sket hos en opdrætter ved et uheld altså... jeg ville aldrig selv gøre det..:!!!! jeg har overvejdet andre han hunde... men min sofus og sammie passer fint sammen han er en ret stor hund men det hele passer sammen og han får altid 1 pr. så han er smuk nok... og det bedste sind EVER...!!! og sammie er lidt mere klin og fin i det så de passer rigtig godt sammen hun får SL...

• #20   13. nov 2006 Westies . ha jeg også meste lyst til,,,, det er jo helt væk,,,, 2løbe tid....syndt ha ikke andet at sige

• #21   13. nov 2006 Line M 1pr hos dru få alle hund ikke det.... 3 udstilling og din hund er dansk champ hos dru

• #22   13. nov 2006 Nå, så DRU er ikke så hidsige med alt det dér sundhedstjekkeri...?!? Det lyder sandelig IKKE betryggende...

Stadigvæk - kontakt specialklubben: http://www.cavalierklubben.dk/
    de kan nok hjælpe dig videre og give dig gode råd!

• #23   13. nov 2006 jamen mine hunde fejler ikke noget... der har aldrig været noget...de har det rigtig godt... det var bare noget jeg lige slyngede ud... ( jeg er ikke lige den største fan af dkk deres udstillinger går ind i mellen lidt for meget op i hat og briller til min mening,lad god en hund være en hund) det er ike fordi der er noget galt i at hundene er gennemtjekket det er kun god...

• #24   13. nov 2006 Line M
    er din hund tjekket for Endocardiose ...to under et min og find ud af det var en sygdommen der findes hos din race og er noget der åbenbart hppet optrader siden dkk ha lavet avls krav om tjek af den sygdom

• #25   13. nov 2006 LIne helt ærligt, det er dybt forkert af dig det med dru ikke er så hidsige med deres ting der skal tjekkes, men du har vil ikke løst til af hænge på en masse, så drop det med af dru ikke mener det, og sørg for af få din hund tjekket igennem.
    Det er sku det mindste man kan gøre hvis man vil have hvalpe..
    Og en udstilling er ikke nok har du fået den hjerte scannet, og divs, har hørt cavalier kan have problemer med patella også, det koster ikke alverden, og det betyder super meget.

Det kunne måske være med til af man tog det mere seriøst, istedet for,

"Nu vil jeg gerne have hvalpe for min egen skyld"

• #26   13. nov 2006 Line M
    hat og briller.. he he ja det er jo hvad man kan sige om avle hvor hund ikke er tjekket for sygdommen der hyppet ses hos racen.

• #27   13. nov 2006 Namse:

hehe nej nej sådan fungere det ikke... hunden skal være fejlfri for at opnå 1 pr. den må ikke have underbid, skæv ryg,ben eller andet...
    og for at blive champion skal den være den bedste i flokken 4 gange og der kan jo snilt være 5 i en lille kadegori... min sammie fil SL fordi hun var den bedste tæve i ringen...

• #28   13. nov 2006 Vent til hun er 2 år med at få hvalpe på hende. For hendes eget bedste.

• #29   13. nov 2006 Line jeg udstiller selv i dru, jeg har personligt set en chihuahua på 4,5kg få 1præmie + SL så det holder ikke helt.
    Man skal stadig tjekke sine hunde, for en hund er ikke fejlfri bare fordi den for 1 præmie

• #30   13. nov 2006 Line> fordi klubben ikke kræver at tjekke for en sygdom, er det jo ikke ens betydende med man ikke bør...
    Nu ved jeg ikke hvad der florerer af sygdomme hos din race - noget hjertehaløj mener jeg m.m. Så selvfølgelig bør hundene man avler på da tjekkes INDEN parring!
    Det har ikke noget med klubber og regler at gøre, men etik og moral overfor hvalpene og kommende købere!
    Desuden synes jeg du skal snakke med din opdrætter om netop de to hunde du har - for de kommer jo fra samme sted. Og tjekke stamtavlerne efter for om det er en/flere hunde der går igen og hvor langt ude i så fald. Så du kan undgå evt. indavl...
    Så rådet herfra er også at tage den næste løbetid og få styr på alle de ting her og de spørgsmål i sidder med smiley
    Ellers held med det hele.

• #31   13. nov 2006 Line: Ved du overhovedet hvilke arvelige sygdomme som er almindelige indenfor din race?

Ved du overhovedet hvordan der tjeckes for disse arvelige sygdomme (det er jo IKKE!!!!!!! nok med et almindeligt tjeck hos din egen dyrlæge)?

Ved du overhovedet om din hunds forældre er tjecket for arvelige sygdomme (og igen, jeg giver INTET for udsagnet om at "jamen, min dyrlæge siger den er sød og fin")?

• #32   13. nov 2006 Mette Odense . godt skrivet....

ved der er en dkk race vinder 06 der ha en hd status som er meget høj.... men stading en folt udstillings hund... og man kan ikke se på den ha hd... men er den tjekket for derfor blive den ikke brugt i avle... der er meget man ikke kan se på det uder,,,,

• #33   13. nov 2006 omg jeg er målløs

det er da avl med hovedet under armen det her

din tæve er ikke ret gammel, ingen af dem er tjekket for sygdomme, hvad med HD og AA? det er de sikkert heller ikke tjekket for

du har fået SL i unghunde eller hvalpeklasse, ja det er flot, der skal heller ikke meget til at få det

vent til din tæve er gammel nok og få tjekket begge hunde for alt, før du overhovedet overvejer det

og sidst men ikke mindst, sæt dig ind i hvad det vil sige at lave hvalpe!!

• #34   13. nov 2006 Janne: Det blir Cavalieren ikke tjekket for.

• #35   13. nov 2006 Tinna: fordi det ikke er et krav betyder da ikke at man ikke kan gøre det????

• #36   13. nov 2006 Juelsgaard *
    he he siger alle dyr læger ikke om lige den hund de ha ind..... tror jeg nok de gør.... ved da fra en venne at dyrlæge roste den til skyren ...men da han var gået ..ja over høret en anden hvordan de stod og snakket om den...og var ikke lige så pæn ord

• #37   13. nov 2006 Line: nu kan jeg se at du skriver på hendes profil at hende og Sofus kun er beslægtet langt ude, så det har ingen betydning.

Men kender du fordele og ulemper ved linieavl?

Kender du de fælles slægtninge og ved at det er toppen af toppen inden for Cavalier-avl, for kun da bør man jo begive sig ud i linie-avl?

• #38   13. nov 2006 Janne: Det er der næsten ingen grund til. Det er ikke sygdomme Cavaliere lider af. Min mosters DKK Cavalier fik det sidste år - det var et total chok for dem på Aalborg Dyrehospital, det havde de aldrig set før hos en Cavalier og heller ikke opdrætteren.
    Hans ekstreme overvægt havde self spillet ret meget ind.

• #39   13. nov 2006 Janne: Jeg vil give Tinna helt ret.

At undersøge en Cavalier for HD er for mig at se fuldstændigt unødvendigt og spild af penge.

Derimod er det jo bydende nødvendigt at hunden er undersøgt for Endocardiose (og det betyder scanning af hjertet og IKKE bare lyttet på i forbindelse med et sundhedseftersyn).

Tidligere har det været sådan at op mod 80% af alle Cavalier udviklede hjerteproblemer, men heldigvis er DKK jo gået i gang med et avls-program mod endocardiose.

Men derfor er det jo for mig at se useriøst og uforsvarligt overfor kommende hvalpekøbere at avle på hunde som ikke er tjecket for endocardiose.

• #40   13. nov 2006 Juelsgaard: Nemlig, det er noget der er meget vigtigt at få tjekket ved hundene. Min gamle Cavalier blev tjekket flere gange i hendes liv og selvom både hende og faren var helt fri for hjerteproblemer, fik nogle af hvalpene det og de røg så self ikke i avl.
    Så gode forældre betyder heller ikke altid gode hvalpe.

• #41   13. nov 2006 hm ja ok, er slet ikke inde i den race

ved dog de døjer med hjerteproblemer

men uanset hvad er det uansvarligt ikke at tjekke hunden for fiv. sygdomme, ikke at sætte sig ind i tingene ogavle på for unge dyr

• #42   13. nov 2006 min hunde er inden for DRU og de er derfor ikke lige så hissige med alt det sygsoms tjekkeri...

Og det skulle være en GOD ting???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? Ja jeg er sgu et kæmpe stort spørgsmålstegn lige nu...

• #43   13. nov 2006 Endnu en grund til DKK er bedst....

• #44   13. nov 2006 Hvis du ikke får hjertescannet dine hunde inden du overhovedet så meget som tænker på at avle, ja så er det virkelig useriøst i mine øjne. Cavalieren døjer SÅ meget med hjerteproblemer, så det mindste du kan gøre, er at få dem hjertescannet.

Det tager ikke lang tid og de skal ikke i narkose, så det synes jeg helt bestemt du skulle få gjort. Har selv en Cavalier der har fået fortykkelse på venstre hjerteklap, han er heldigvis ikke på nuværende tidspunkt påvirket af det, men det er sgu ikke sjovt at sidde og vide, at han allerede har fejl på hjertet.

Så få hjertescannet og så vent til hun er lidt ældre.

• #45   14. nov 2006 som nogle siger her inde kan du vente til den er 2 år men spørg du dyre lægen har hunden en god alder ved 1 år og 5 måneder og der er det ikke syndt..

men hvis hunden er 1 år vil jeg nok vente lidt i nu

• #46   14. nov 2006 Hun kan ikke vente hun BURDE vente - det burde hendes samvittighed fortælle hende.

• #47   14. nov 2006 En cavalier tæve er slet ikke færdig udviklet når den er 18 måneder, den skal være mindst 2 år og gerne 2½år før man begynder at få hvalpe på den, du skal regne med en cavalier er en lille hund og de har altså nogen sygdomme man skal tjekke for inden man avler på den, både hjerte og øjen sygdomme og gør man ikke det ja så er man i mine øjne slet ikke ansvarlig nok til at have hund. Og hvis faren er med DKK stamtavle ja så kan jeg slet ikke forstå at han har fået lov til at parre en tæve med DRU... Og du siger din hanhund er stor og flot og din tæve lille og fin og derfor passer de godt sammen??? Øhh det vil de netop ikke gøre på de grundlag, man parre ikke en lille tæve med en stor hanhund, så vælger man en medium eller lille han til hende, en cavalier han på i følge standarten ikke veje over 9 kg og hvis han gør det ryger han uden for standarten og så får du i hvert fald ikke race typiske hvalpe ud af det!!!

TÆNK dig om inden du begynder at avle, både på dine egne hunde især tæven og på de kommende hvalpe købere, der måske ender med en syg hund..

Og fordi du på en DRU udstilling har fået gode placeringer på dine hunde betyder ikke at de er sunde og raske eller racetypiske, da DRU ikke følger racestandarten som de burde.

• #48   14. nov 2006 Og man parre aldrig en cavalier tæve før i 3 løbetid... hun skal jo også være moden til det i hovedet...

• #49   14. nov 2006 til alle der har skrevet: rigtig mange tak til jeres søde kommentare.. til dem der kun har negativt at sige de burde nok bare komme med en stille benærkning i stedet for at blive helt hysse...

jeg elsker mine hunde over alt på jorden, ellers ville jeg ikke have dem... de er noget af det eneste lys i min hverdag for tiden, med min far og alt det.. derfor bliver det også meget svært at komme på flere udstillinger og få mine hunde scannet da det kræver at jeg ligsom følges med nogen...

jeg kan sagtens se jere gode hentention om at man først skal avle når hundene er blevet 2 og det er også noget som jeg tænker meget over om jeg skal gøre... men hvis i ikke ved det så er det fuld ud lovligt atavle på en tæve der er 15 mdr. gammel det står i deres stambøger ( JEG SIGER IKKE MAN SKAL GØRE DET DER ) men hvis hunden ikke var klar til det ville de jo ikke tillade det så det kan altså ikke være så forfærdelige... hun er jo også over 20 mdr. når hun får hvalpene hvis det overhovedet lykkedes... jeg er ikke en med hovedet under armen... jeg ved godt meget om hunde men alt skal jo prøves første gang så er det vel ikke ulovligt at søge lidt guidens hos erfarne mennesker....!!!

men jeg ville bare lige komme med en afsluttende kommentarog vil lige sige a jeg ikke føler mig tryg ved at søe råd her en anden gang når man bare bliver banket neda de flestemennesker... er fakisk ked af det... for jeg havde glædet mig rigtig meget i mange mange mdr.

Synes jeg lige i skal tænke over...

• #50   14. nov 2006 Line nu vil jeg først sige at jeg tænker på dyrene frem for menneskene.. og jeg tvivler da ikke på du elsker dine hunde, men man skal altså sætte sig ordenligt ind i det inden man avler, ellers kan man jo recikere at få syge hvalpe eller skade tæven. Og nu hvor det er cavaliere vi snakker om så har jeg sat mig en del ind i avl osv da mine fremtidsplaner er at avle sunde race typiske cavaliere og det bliver ikke med Gizmo for selvom han er race typisk og hjerte scannet ja så har han ikke stambog.

de ting jeg har skrevet til dig i mine andre indlæg er ikke for at kritisere dig men for at give dig nogen gode råd for at få nogen sunde hvalpe, der er jo ingen der siger du ikke må avle på din tæve det mest forsvarlige er bare at vente da en cavalier ikke er færdigudvokset når den er 18 eller 20 måneder gammel.

• #51   14. nov 2006 Hej Line

Jeg kan egentlig godt forstå at du måske føler at nogle (jeg selv inklusiv) er lidt hårde ved dig, og jeg overvejer også altid om jeg skal skrive i en sådan tråd.

Og jeg synes faktisk også at det er lidt synd at tage modet fra dig og at du bliver ked af at blive kritiseret.

Men jeg ender oftest med at synes at det er mere synd for fremtidige hvalpekøbere, som vil købe en hvalp efter stambogsførte forældre (måske endda med stambog) og som derfor tror at de får en hvalp hvor alting er i orden (og sådan er der desværre rigtig, rigtig mange hvalpekøbere der tror). Men med en Cavalier som din er der jo en meget, meget stor risiko for at hunden vil udvikle hjerteproblemer og risikoen er altså større når man avler på hunde som ikke er tjecket for endocardiose.

Derfor vælger jeg at kritisere dig, for forhåbentlig at få dig til at tænke nøje over om du ved nok om avl, afstamninger, arvelige sygdomme, linieavl m.m. til at du kan rådgive kommende hvalpekøbere og til at du kan sige at jeg har gjort alt hvad jeg kan for at kunne avle sunde og raske hunde (for avl på "søde og sunde" hunde giver jo desværre ikke altid sunde hvalpe).

Så jeg er da ked af hvis du føler dig truffet, men jeg vil altså også fremover kritisere hvis jeg føler at nogle vil avle på et alt for usikkert grundlag og uden at have sit sig grundigt nok ind i avl og sygdomme.

• #52   15. nov 2006 Line M.
    Jeg kan kun skrive, at jeg fuldt ud forstår din reaktion. Du skal ALDRIG forvente positiv respons på en udmelding som din herinde.
    Jeg synes du skal spørge i din klub, så hurtigt som muligt så du kan få de nødvendige papire.
    Og så følg dit hjerte.
    Men synes så også du skal se helt konkret på om du har den tids og overskud som et hvalpekuld kræver nu hvor din far er så syg.
    Endelig er det megt hyggeligere og nemmere at have forårshvalpe eller sommerhvalpe, som du vil få hvis du venter en løbetid. Og så ville du jo også havde fået konkret viden via din klub om hvordan du skal forholde dig ved parring og hvalpe.
    Så lad dig ikke gå på af korsangerne her, de synger bare altid den samme sang omkring dette emne, og det er ikke dig personligt de går efter.
    Venlig hilsen

Kommentér på:
SAMMIE ER ENDELIG I LØB, HVASÅNU

Annonce