Parring af førstegangstæve Parring af førstegangstæve
Vores tæve er i sidste uge startet i løbetid, vi opdagede det om torsdagen, så altså 10-11 dage henne idag minimum.
I fredags begyndte hun og smide halen til side ved berøring, og hun fik besøg af hanhund, hun var villig til han sprang, men de fik ikk held af og hænge sammen. Hun piver, når han prøver trænge ind, er det fordi hun ikk er helt klar, selvom hun virker villig?
Hun bløder stadig ganske let, dog meget fortyndet ligner det.
I fredags var de meget aktive da de blev lukket sammen, igår var de mindre aktive. De to gange har de mødes ved tæven.
Idag mødtes de ved hannen, her virker de så endnu mindre altive igen?
De har været sammen under opsyn i ca 1 1/2 time pr gang, hvor de til sidst bare har endt med og ligge uinteresseret i hinanden.
Begge er nye i faget. Tæven er godt 2 år og hannen er 4 år. Han er egentlig aktiv nok til tider, og prøver både på og parre hende, ud i luften, på græsset osv, men han bliver lidt nervøs når hun giver de piv når han rammer rigtigt.
Vi har prøvet og støtte tæven, da hun søger os, og gerne vil være omkring os når han springer på hende.
Er der nogle der har nogle gode råd.
Skal hun holde helt op med og bløde inden hun er klar? Og hvor længe vil de ofte være villige?
Er det nogen fordel de får lov og være mere sammen som vi har gjort, eller andet?
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.665
Det vil sige du har minimum et halvt år til at forberede dig;) find en god erfaren hanhund, få evnt din opdrætter til at hjælpe med at finde en der passer godt til tæven, hold øje med tæven så du har helt styr på hvornår løbetiden starter og få så dyrlægen til at teste præcist hvornår det optimale parringstidspunkt er;)
mar 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 33
mar 2009
Vi avler heste også, må nok sige det er noget lettere og hitte ud af hvornår de er klar.
Men som jeg læser det med alle jeres svar, så er det klart og foretrække og finde en hanhund som har erfaring og få tæven testet.
Takker foreløbig for alle jeres delte erfaringer, det er rigtig dejligt i har ville dele dem, samt ikke mindst at der for en gangs skyld på et offentlig forum er blevet holdt en pæn tone:-)
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.759
Det går som regel nemmest hjemme hos hannen.
mar 2009
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.665
Det er næsten altid bedst at lade hannen være på hjemmebane, det sker ofte at tæver bliver for selvsikre på hjemmebane og ikke vil tillade hannen at komme tæt nok på;)
mar 2009
Jeg er hjemmegående, så de er ikk meget alene
maj 2011
Følger: 9 Følgere: 14 Emner: 2 Svar: 921
Men det er et problem, når man står med en uerfaren hanhund og uerfaren tæve - jeg ville foretrække at minimum en af dem har erfaring, men også svært når man står med en klar tæve, og så skulle finde en egnet hanhund.
Ved ikke hvor i Midt-/Vestjylland du er fra Linda, men Holstebro dyrehospital eller Herning Dyrehospital skulle være gode. Bruger selv Holstebro.
mar 2009
Ja nu var det en fin han vi havde fundet, det eneste minus er bare han også er ny i faget, det havde vi ikke lige tænkt som ville blive et problem, da vores hunhund normalt bare er den rareste hund og hun plejer ik være pivet.
Jeg har læst noget om i et andet forum at når tæven ik er helt klar ved parring, så vipper hun ikk bagparten så hun har den rette vinkel til han kan trænge ind og derved kan det gøre ondt og hun hyler, er det korrekt?
mar 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 6 Emner: 74 Svar: 2.510
Ja hak bare på mig folkens, men hvis vi alle tog de test og kun brugte erfarne hunde, så ville dyrlægerne være millionærer og vi ville have meget få hanner at vælge imellem
mar 2009
Hun er godheden selv, jeg tror det skal være meget slemt det der gøres ved hende, hvis hun skulle så meget som tænke på og bide ud efter nogen.
Nogle steder på nettet står der de holder op med og bløde når de er klar, andre steder står der det bliver tyndere, er det forskelligt fra hund til hund om de gør det, eller er det fordi nogle måske prøver for tidligt at de stadig bløder når det er?
Vores er meget renlig, så det er godt nok svært og se, men hvis jeg tjekker hende lige efter hun har sovet har jeg en lille chance.
mar 2009
Ja de erfarne hanner har jo også været begyndere engang.
mar 2009
mar 2009
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 78 Svar: 7.978
Ghini smækkede halen til side fra omkring dag 10 og på dag tretten mente bagboens erfarne Kleiner han, at hun var klar, testen sagde dog noget andet og først på dag 18 viste testen at der var ægløsning, hun blev parret en gang og fik 7 hvalpe.
Hanhunden var ret usikker, men Ghini blev ved med at smække måsen i hovedet på ham og efter 20 minutter sprang han på hende og de hang sammen i første hug.
Hun er en "gimpe" og tillader kun en parring, vi forsøgte dagen efter, men der afviste hun ham totalt.
Samme denne løbetid, bortset fra at hun først havde ægløsning på dag 20.
Vi havde en 800 kilometers køretur til hanhunden og fik en enkelt parring på dag 22.
Denne han er en yders erfaren herre og jeg havde ikke engang fået sat tasken, før de hang sammen, men igen ikke tale om, at divaen ville have noget med ham, at gøre dagen efter.
Hun fik 6 hvalpe forleden.
mar 2009
mar 2009
mar 2009
Min race kan være noget hidsige, så jeg skal som regel støtte hanhunden i ikke at blive ædt af tæven. Sidste gang fik tæven kramper og mælkesyre i benene, så jeg måtte holde hende oppe for ikke at min han skulle lide under akten.
De fleste tæveejere har dog meget svært ved at tæven piver og kan udstøde et lille skrig første gang. Derfor smider jeg dem ud og så må de komme når det er overstået
mar 2009
Så hun syntes ikk vi skulle spilde pengene på det i denne løbetid, for inden vi havde svaret ku det være for sent. Så hun anbefalede os og prøve hver dag og lukke dem sammen her i løbetiden og se om det lykkedes.
Igår da de blev lukket sammen var det som om energien var fornyet og en parring lykkedes.
mar 2009
mar 2009
Her gjorde vi det på den måde at hanhunden kom til os og hans ejer valgte og køre, for og give ham ro, da han mente han var alfa-han over for hunden, om det var det der hjalp, eller om tidspunktet bare var bedre, det ved vi så ikke, men hovedsagen var jo det lykkedes.
Hanhunden var meget optaget af sin føre, jeg ved ikke om det var fordi han var usikker på hvad han skulle, men idag virkede han mere sikker i sin sag og vidste hvad det drejede sig om med det samme uden tøven.
mar 2009
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.487
Jeg tror mange lader sig snyde af, at tæven tager halen til side, og at hannen forsøger nogen gange og så opgiver, og virker uinteresseret. Men hanhunden mærker ved forsøg om tæven er klar, og det har hun jo så ikke været. Så at han prøver og så opgiver, er ikke nødvendigvis fordi, han ikke ved, hvad han skal.
Nogle hanhunde har så mere flair for, hvornår det er tiden, nogen prøver i hærdigt også selv om, det ikke er tiden, andre behøver bare at snuse til tæven for at vide, at det ikke er tiden.
Men dejligt at det lykkedes.
mar 2009
mar 2009
Nu lykkedes det jo så heldigvis med parring i hvert fald, så kan vi kun krydse fingre for der også har været held i sprøjten:-)
Jeg er til gengæld blevet en hel del erfaring rigere ved og stå med den her uerfarne han, hvor jeg rigtig har fået og se hvordan de to hunde har opført sig frem for vi bare tog test der fortalte hvornår de skulle være sammen og så var det det. Det er jeg egentlig godt tilfreds med:-)
Test er smart, og rigtig fint syntes jeg, hvis man skal køre langt for parring, men vi bor heldigvis kun 15-20 min kørsel fra hinanden, så jeg syntes det har været super hundene har mødes også inden det kun bare skulle handle om en parring.
Det har været en kæmpe hjælp fra alle jer der har delt jeres erfaringer herinde:-) og hvis vi en anden gang i fremtiden beslutter os for hvalpe, så er jeg helt sikker på jeg kunne få brug for og gå ind og læse tråden igen:-)
Google kan være til stor hjælp, men også til stor forvirring.
feb 2014
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 1.206
Meget lærerigt
mar 2009
Så skulle jeg måske lige fortælle at forud for min tæve kom i løbetid, så havde vi ikke set løbetid hos hende siden maj måned i sidste år, hun har altid været meget renlig, så om hun har haft en lille brunst som vi kunne ha overset, det vil jeg ikke udelukke, men det er i hvert fald ikke noget vi har bemærket.
Selv hendes første løbetid dengang så vi aldrig så meget som en plet på gulvet eller noget efter hende, så hun er virkelig god til og holde sig ren.
Så var vi på ferie i uge 28, hvor hun blev passet hos mine svigerforældre som har en kastereret hanhund, hans duft ku åbenbart påvirke hende, så hun startede brunst efter 5 dage, så det passede jo perfekt at vi kom hjem to dage senere og kunne begynde og få aftalt det praktiske med hanhundens ejer, så vi kunne få lagt en plan for første møde for hundene:-)
Jeg vil sige at hun har haft en kraftigere brunst denne gang som sidst, hun har været lidt forvirret af det har vi kunne mærke og hun slikker sig hele tiden for og holde sig ren.
Her i slutningen af blødningsperioden har hun ik helt ku holde på det uden nogle enkelte små pletter på gulvet efter hun har sovet, når hun rejser sig for og gå ud. (Overhovedet ikke noget hun bebrejdes, og jeg syntes hun er enormt god til og holde sig ren).
Jeg har ikk helt besluttet endnu om vi skulle ofre scanning på hende her om en måneds tid, eller om vi bare skal vente og se.
Om det er normalt og gøre, det er jeg ikke lige nået til endnu?
(Hestene scanner jeg altid, så det er ikke et spørgsmål om pengene det koster, mere om det er unødig stress for hende og slæbe hende til dyrlægen for min nysgerrighed:-))
Røngent som man engang brugte er jeg ikk tilhænger af.
mar 2009
Nå, men der fik man op til 5 scanninger for 800,-. Hun kunne faktisk kønsbestemme dem ved sidste scanning
mar 2009
Prisen var ca 500kr plus moms pr scanning.
maj 2011
Følger: 9 Følgere: 14 Emner: 2 Svar: 921
Vores tæve som er ved at være ovre sin løbetid, gør sig til, ret tidligt i løbetiden og faktisk ret længe - så skulle man gå efter dét var hun klar i nærmest 1½ uge
- Vores gamle erfarne herre, fortalte os tilgengæld præcis hvornår hun var klar, hvilket var et lidt mindre vindue, så vi afventer også at se om der kommer noget.
Vi bruger ikke scanning, de kan blive scannet drægtig og nå at absorbere dem igen, så for mine er det unødvendig stress og en falsk sikkerhed for mig.
- Omkring uge 7/8 får vi lavet røntgen.
mar 2009
Man skulle næsten tro hun var gravid-syg;-)
Hun var ellers et kæmpe legebarn før, men lige i tiden, hvor vores anden hund forsætter i samme tempo som de kørte i før, så ligner det faktisk mest af alt at hun syntes den er blevet en belastning?
jan 2018
Følger: 1 Svar: 2
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.487
I hvert fald ser jeg ikke nogen fordel i at mødes et par dage inden, tæven er klar, hvor en uerfaren han godt kan være rigtig pågående og tæven formentlig afvisende. Det er ikke lige nogen god oplevelse for nogen af dem, og jeg går ud fra, at det skulle være formålet.
Hvis du tænker på at mødes, før tæven overhovedet kommer i løbetid, tvivler jeg på, at det gør nogen forskel. Men hunde er forskellige, så det der kan være rigtigt for en, er det måske ikke for en anden. Mine førstegangstæver har nu ikke været svære at parre, heller ikke med førstegangs han, så det er ikke noget, jeg har tænkt på som et problem, når jeg har planlagt kuld.
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 66 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 355 Svar: 14.424
jan 2018
Følger: 1 Svar: 2
Parring af førstegangstæve