1.466 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 55 Svar

Aaarrrhhhh!! Dobbelt moralen er en bitch! Aaarrrhhhh!! Dobbelt moralen er en bitch!

Jeg har lige brug for at komme af med min frustration.

Jeg indrømmer blankt at der er problemer i klubben med avlen og vi er efterhånden så få tilbage der tænker på racen fremfor pengepungen. Alligevel kan jeg blive så tosset over at nogle fremhæver sig selv som moralsk og etisk korrekt, når de bare er med til at ødelægge. Udadtil er de så smarte med de rette etiske retningslinjer, men når man så gransker deres avl, så er det faktisk bare med til at ødelægge klubbens fremtid med alt det lorte avl de laver (og som går direkte imod deres egne udadtil retningslinjer). Og når de så højner sig selv på klubbens Facebook gruppe og får så mange likes, så fremstår de jo som engle uden rent faktisk at være det. Jeg er blevet blokeret af flere i gruppen fordi når sandheden kommer frem, så tåler de ikke at se den. Istedet for at indrømme, så blokerer de - rigtig modne folk!

Det er ikke fedt at være outsider, men fanme fedt at lave noget ordentligt for racen. Heldigvis er flere begyndt at indse det, men for nye folk bliver de forblændet af deres tomme ord.

Tæl til ti... en....to....tre.....

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælpe til 16 fjedre i trampolin 500 kr.
  • Hang TV 600 kr.
  • Hænge TV op på væg og sætte til (har kun el-ledning) 500 kr.
  • Vi har en lampe med lyd dæmper funktion, der ikke helt virker 500 kr.
  • Nedtagning af lamper 2.000 kr.
  • Udskiftning af ventil på vandrør til opvaskemaskine 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Aaarrrhhhh!! Dobbelt moralen er en bitch!
  • #1   29. maj 2016 Ikke fordi jeg sådan heeelt er med på hvad du mener, og kender heller ikke din race .... men et eller andet sted så læser jeg det lidt som det jeg oplevede da jeg skulle have hund sidst .... har også oplevet noget lignende i andre racer når jeg har besøgt udstillinger og talt med forskellige udstillere/opdrættere ..

At der er en del uenighed opdrættere i mellem, og når så vi almindelige købere spørger den ene får man en tale om hunde og sundhed, og når man så taler med en anden, får man en anden tale ... har sågar oplevet 2 opdrættere stå og råbe af hinanden, og svine hinandens avl til, på en udstilling ....

Det jeg vil med min kommentar, er at fortælle at en sidevinkel til "ballade" i raceklubberne mellem opdrætterne er rent helvede for de der skal købe hundene, for vi aner ikke hvem vi skal tro på, de har alle argumenterne i orden, og der er grænser for hvor dybt en almindelig hvalpekøbere orker at grave i avlen .... når man mener man har set sig for, køber med tavle og man køber fra en, tror man i hvert fald, velestimeret opdrætter, så synes man ikke man kan gøre så meget mere .... når man så møder en anden opdrætter senere og siger man har hvalp derfra, og ser det der mærkelige udtryk i vedkommendes ansigt, så bliver man altså helt forvirret og frustreret .... Så håber i får styr på det indenfor din race ..

• #2   29. maj 2016 Så skulle du prøve bulldogklubben.... smiley Ikke at det gør det bedre.....

• #3   29. maj 2016 Det sker jo i så mange racer... og ja det er trist.

Det jeg oplever er, at nogle sviner andre avlere til pga de hunde de avler på, men de glemmer at kigge indad og avler selv på hunde, som de nok ikke burde avle på.

Hundeverdenen er til tider frygtelig synes jeg.

• #4   29. maj 2016 Samtlige de klubber jeg har været bare en smule involveret i/med og samtlige jeg har hørt om fra andre er det samme histore!
    I dværgschnauzerklubben er alle dog enige om at det er verdens sundeste race, så der tjekker ingen, andet end øjnene.. smiley Til gengæld kan man så skændes om klubtitler, forfordeling, udstillingsresultater, hundehold eller generelt bare bagtale hinanden sådan.. Fordi.

Det er SÅ hyggeligt!! smiley

• #5   29. maj 2016 Det er bare så ærgerligt men er da "glad" for ikke at være alene

• #6   29. maj 2016 Åha, det er SÅ ærgerligt! Også (som skrevet), for købere. smiley

• #7   30. maj 2016 Åhhhr - du er vist ikke alene i den "klub".

Jeg er bange for at det forholder sig sådan i rigtigt mange racer.

• #8   30. maj 2016 Det tror jeg desværre findes i alle klubber.

Hundeverdenen er ikke for sjov.
    Man kan være hård og skal kunne stå på egen ben.
    At blive svinet til og at folk prøver at ødelægge det for en, er desværre ikke usædvanlig.

Men rigtigt........trist for hvalpekøbere hvis de oplever dette.

• #9   30. maj 2016 så må I komme til myndeklubben! smiley der er god stemning, og søde mennesker. (og hunde)

• #10   30. maj 2016 Åh ja, sådan foregår det desværre i rigtigt mange specialklubber smiley

Jeg lærer simpelthen aldrig at forstå hvorfor man avler på syge hunde ?? Man skulle da mene at opdrættere burde have en vis interesse i at bevare en sund race ? Men sådan forholder det sig desværre ikke altid smiley

Kan godt forstå at nogle fravælger køb af racehund med stamtavle, når man opdager hvordan det foregår hos visse opdrættere, der tænker mere på udstillingsresultater og salg af hvalpe (penge i kassen), end på at holde racen sund smiley

• #11   30. maj 2016 Og det er nemlig kun nye hvalpekøbere der kommer i klemme. Det er faktisk gået så vidt, så en af mine købere føler sig forfulgt af "de andre". Vedkommende er heldigvis så garvet at det ikke slår h*n ud, men det er satme ikke i orden.

• #12   30. maj 2016 Rotteberg - det er kun fordi der ikke er penge i at opdrætte mynder smiley

Jeg vil også sige "velkommen i klubben" det sker næsten overalt, men af de klubber jeg har været medlem af så tager bulldogklubben dog prisen smiley

Når der er penge involveret så er der ikke plads til etik - sådan har det altid været. Kun de helt tåbelige idealister bliver ved at tro på etik og moral er vejen frem, og ja så bliver man lidt ensom smiley

• #13   30. maj 2016 Det er ret sjovt, hvor åbenlyst det er som ny hvalpekøber. Inden jeg købte første hund var jeg på flere udstillinger og mødte mange forskellige... ingen advarelser... kom til første udstilling med min hund, og fik flere henvendelser fra avlere som advarede mig... så er det lidt op ad bakke smiley

• #14   30. maj 2016 Og sådan er det ikke kun hos hunde. Katteverden er ikke en fis bedre. Det er ikke uden grund, at man kalder det kattekællinger. smiley

• Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

Følgere: 7 Hunde: 2 Svar: 435
    #15   30. maj 2016 Sådan er det os i labrador verdenen.
    jeg snakkede med mange og afviste dem og deres avl, pga. øjne fejl.
    de argumenterede imod det, og blev oftest sure da jeg stod fast på min holdning.

Jeg har min faste holdning omkring dette fordi jeg snakkede med en dame fra ringe dyrhospital , mener jeg det var.
    hun scannede ihvertfald hundens øjne.

I lab verden mener man at man ikke kan få de øjne problemer væk, for så skal man forbyde avl på nogen hunde som har nogen andre gode egenskaber. Og det er jo os lige meget, bare at det kun er den ene forældre som har øjne problem, er holdningen.

Det synes jeg er noget fis.

• #16   30. maj 2016 Lars N, "Og det er jo os lige meget, bare at det kun er den ene forældre som har øjne problem er holdningen. Det synes jeg er noget fis." skriver du, man kan altså godt avle sig ud af problemer ved at bruge en hund der er fri på en der ikke er, man skal bare holde sin avl "i snor", det er ganske simpel, begynder genetik lære.

• #18   30. maj 2016 Lars N: Jeg har faktisk en tæve i min avl som er bærer af en "øjenfejl". Hun er jo ikke syg eller påvirket af den grund og sålænge jeg er striks med mine valg af hanhunde, så kan jeg sagtens avle frie individer og det har jeg gjort flere gange. Det er selvfølgelig et valg man skal tage som køber, men jeg har nu aldrig oplevet at hendes afkom er blevet valgt fra af den grund. Det tager gerne op til et års søgen før jeg finder en passende fri hanhund, men det er som sagt simpelt genetik og ganske ufarligt.

Og for lige at klappe mig selv lidt mere på skulderen, så er jeg en af de få der rent faktisk giver DNA prøven med i køb af hvalp. Netop fordi jeg bruger en bærer med en fri. Størstedelen af klubbens avlsmateriale er slet ikke testet, ikke engang for løse knæskaller som kan gøres i forbindelse med vaccination.

• #19   30. maj 2016 Det er også sjovt, hvordan en hundeejer kan have en tæve og hanhund, som lige præcis passer sammen... ret praktisk smiley

• #20   30. maj 2016 Da jeg gik på universitetet og boede 400 km fra familie, så havde jeg som oftest svært ved at komme af med mine frustrationer over egoistiske inkompetente klassekammerater. Der startede jeg så til Squash. Måske vi skulle starte en frustreret HG klub op og så bare hamre den skide bold ind i væggen, for ligesom at give slip smiley

• #21   30. maj 2016 Louise:
    Det kan faktisk ske, men det er godt nok sjældent og i Isabelles tilfælde, så nej. Jeg har selv mine to ældste der er dømt bedste par i flere år og deres afkom er ligeledes kommet rigtig langt. MEN det er rent og skært tilfældigt. Hun er korrekt vinklet men går bredt bagtil. Han er en smule stejl men går korrekt bagtil. Han har korrekt højde til hende. Han er fri og hun er bærer. Han arbejder taktisk på jagt, hun arbejder ben hårdt og alt for selvstændigt - afkommet arbejder benhårdt, taktisk og sammen med mig. Osv.

Held og intet andet, for står man med guldklumpen på 8 uger, så aner man intet før den er fuldvoksen alligevel

profilbillede
  • #22   30. maj 2016 Kennel ja de findes selvfølgelig smiley

Men mange gange har avler en af hver, og så er det ret nemt.

• #23   30. maj 2016 Vi havde sågar en fætter-kusine-parring sidste år og da jeg spurgte ind til hvorfor, var svaret "det var den billigste og tætteste hanhund". Bum!

• Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

Følgere: 7 Hunde: 2 Svar: 435
    #24   30. maj 2016 hende øjne dyrlægen jeg snakkede med, hun fortalte at det var noget fis.
    især med labber. fordi der er så mange af dem.

hun fortalte noget med hvor mange % chance der var for at 1 hvalp alligevel fik problemer, så hun var i mod det.

• #26   30. maj 2016 Jeg kan også DNA teste imod terrierens øjensygdom og den kan jo ikke ændre sig. Øjenlysning er jo kun et øjebliksbillede og derfor ikke en varig diagnose (i teorien). Vi har også selv lige købt labrador og det er godt nok en jungle. At finde frie arbejdsomme individer der samtidig også overholder standarden og uden at være skamavlet, har været en prøvelse, men bestemt ikke umulig

• #27   30. maj 2016 Majbritt - nej da - bare se på kongehuset smiley

• #28   30. maj 2016 Maj-Britt: overhovedet ikke, men begrundelsen var hovedrystende. Vedkommende havde fri mulighed for at tjekke sygdomme i linier, resultater, etc., men valgte ikke at gøre noget ud af det. Hanhunden var jo den billigste i området og tættest på tæven, selvom de rent avlsmæssigt overhovedet ikke matchede på nogen positiv måde

• #30   30. maj 2016 Maj-Britt: Mit sidste kuld var jo linieavl, men undersøgt til bunds og godkendt af den opdrætter som har den linie jeg vil bibeholde. Næste kuld bliver ligeledes linieavl, bare så langt ude at det ikke viser sig i tavlen eller koefficienten. Den er selvfølgelig også godkendt af den opdrætter hvis linie jeg bibeholder (2 forskellige linier med hver deres egenskaber)

• #31   30. maj 2016 Jeg tror aldrig, jeg lærer at forstå hvorfor voksne mennesker opfører sig sådan. Og jeg kan virkelig ikke se, hvad de skulle få ud af det. Men det er åbenbart meget svært at hygge sig med en fælles interesse og lære af hinandens erfaringer.

Forestil jer lige en helt grøn hvalpekøber, som tager på en udstilling for at se nogle hunde og så oplever opdrættere stå og råbe af hinanden. Eller opdrættere som har mere travlt med at fortælle hvad "alle de andre" gør forkert end hvad de selv gør for at fremme avlen.
    Hvorfor skulle man overhovedet have lyst til at komme igen eller tage kontakt til en opdrætter, når det er førstehåndsindtrykket?
    Jeg tror da bare, jeg havde pakket mine ting og fundet en tavleløs hund på DBA.

Det kan da sagtens være, at nogle opdrættere kan overbevise hvalpekøberne om, at man selv gør det eneste rigtige og alle de andre er idioter, men man må sgu da have lidt svært ved at se sig selv i spejlet om aftenen, når man har solgt hvalpe, fordi man har formået at kritisere de andre tilstrækkeligt og ikke fordi, man laver dejlige, sunde, lækre hvalpe.

• #32   30. maj 2016 @ Therese ... ja netop. Selv mig som ikke var ny og grøn da jeg skulle have hund igen i 2011, blev faktisk meget overrasket over den klikedannelse, og ikke mindst bagtalenhed jeg mødte ... ikke kun i egen race, men i andre racer også ... jeg vidste nemlig ikke om jeg ville prøve at have en anden race så jeg var på udstilling nogle gange ....
    Har også været det fornyligt da den ene af mine døtre nok skal have hund i løbet af nogen tid, og så for at hygge os ... blandt de vi talte med i den race, oplevede vi også sådan mere eller mindre fnidder og " nej der skal I ikke købe" osv ...

Man er virkelig på herrens mark, og det er faktisk ikke behageligt hverken at opleve eller ligge øre til ... og ja man bliver da helt bange for at støtte noget forkert .... Imo er der megen konkurrence, nidkærhed og misundelse indblandet, og den slags har man slet ikke behov for at blive inddraget i når det man egentlig bare gerne vil er at finde den rette hvalp som kommende familiemedlem.

• #33   30. maj 2016 Da jeg ledte efter en Dobermann blandt brugslinierne i racen var det ikke en verden af bagtale osv der mødte mig. Det var en verden af åbenhed og imødekommenhed og man havde ingen skrubler ved at anbefale andre opdrættere end sig selv.
    I min anden race - Irsk terrier - køber jeg mine hunde i Sverige fordi jeg slet og ret anser dem for langt mere seriøse end de danske opdrættere af racen. I Sverige går de op i andet end udstillingstitler; de tænker sundhed og mentalitet ind også. I DK oplever jeg at man fx avler på den han og den tæve man nu engang - også selvom de måske ikke passer helt godt sammen. Man avler på hunde med fejl og mentalitet skænker man ikke den fjerneste tanke. Jeg har haft racen i mange år og kommer til forskellige race-arrangementer og plejer at udstille mine hunde et par gange. Jeg kan godt mærke 'kulden' ved at en som mig, hvis Irske Terriers ses ved fx lydighedsprøver, køber hund hos 'konkurrenten'. Min standpunkt som køber er at når jeg skal vente pokkers længe på at at få min en Irsk Terrier, så gider jeg ikke vente på en middelmådig hund med et temperament jeg ikke rigtigt kan bruge til noget.
    Lidt tænkevækkende var det den gamle racerepresentants hanhund var far til stort set alle kuld i en årrække..... Og det var altså ikke fordi han var den bedste hanhund i racen der gik rundt på dansk jord i de år.

• #36   30. maj 2016 Jeg anbefaler også gerne andre og også andre klubber, hvis deres ønske med hunden passer bedst et andet steds fra. Jeg har ingen interesse i at sælge hvalp eller brug af hanhund hvis det er helt hul i hovedet. Det gavner da overhovedet ikke mig at sælge til dem hvis det er skævt

• #37   30. maj 2016 Jeg anbefaler glad og helhjertet andre opdrættere - ustandselig faktisk

Du virker også som en af de bedre, Isabelle smiley Det er heldigvis ikke alle opdrættere, der er som beskrevet her i tråden og du virker som en af de mere reelle smiley

• #39   30. maj 2016 Helt enig, Isabelle.

• #40   30. maj 2016 Lars -ked af at sige det, men den dyrlæge har enten ikke styr på arvegangen for PRA (som er den øjenlidelse labberne "døjer med") eller du har misforstået.

Så længe man KUN avler på carrier og clear (aldrig affected) og så længe man KUN parrer carrier med clear eller clear med clear, er der ingen problemer what so ever. Ved labberne kan man DNA-teste for det, og dermed er man altså sikret at man ikke lige overså noget ved øjenlysningen (eller at sygdommen ikke var synlig endnu). Netop derfor er det super nemt at undgå at lave hvalpe der får sygdommen (altså som i: har sygdommen, ikke kun bærer af den).

Om man så vil købe eller ej, må man jo helt selv afgøre -men risikoen for at få en hund med PRA er altså ikke større selvom en af forældrene er bærer (men kun en af dem -ikke begge).

Jeg er i øvrigt helt enig i at det er unødvendigt at vælge super kvalitetshunde fra blot fordi de bærer PRA, hvis ellers man sørger for kun at bruge dem sammen med hunde der ikke gør -jeg vil da langt hellere at man brugte krudtet på at vælge andre uhensigtsmæssige ting fra (alt lige fra HD til manglende brugsegenskaber)

• #42   31. maj 2016 Isabelle:
    Det er helt simpelt autosomal recessiv arvegang. Det er vigtigt at have for øje at fri+bære giver fri. MEN at de fænotypisk frie hvalpe også kan være bærere (ca 50% af dem).
    Bærer+bærer giver teoretisk 25% frie, 75% bærere og 25% syge. Dette vil være en kombination, der bør undgåes.

• #43   31. maj 2016 Arg.. 50% bærere, ikke, Mette Marie..? smiley

• #45   31. maj 2016 Det er vel arvegang fra den der blomsterteori. Hvad pokker er det den hedder...

Du modtager jo to alleler til at danne et gen (plejer jeg at kalde det). Et fra mor og et fra far. Et frit individ vil have to frie alleler, så den hund giver altid et frit til afkom. En bærer har en rask og en syg allel og kan derfor give enten det raske eller syge til afkom. Et sygt individ har to syge alleler og giver derfor altid et sygt videre til afkom. Og her kommer blomsterteorien ind som jeg ikke kan huske navnet på.
    Så fri med fri kan kun give fri videre.
    Fri med bærer kan i teorien give 50/50 fri/bærer
    Bærer med bærer har jo stadig et raskt allel at give, så derfor 25/50/25 fri/bærer/syg
    Syg med syg kan kun give syg da ingen af forældrene har et raskt at give til afkom

• #46   31. maj 2016 A-S: Jo, selvfølgelig kun 50% smiley
    Isabelle: fænotypisk betyder 'hvordan det ser ud' smiley En bærer er fænotypisk fri, men altså genotypisk bærer. Og fri+bærer kan give bærere: hvalpen modtager et med garanti altid en fri allel fra den frie forældre, mens den forælder der er bærer både kan give en fri og en syg allel videre, men da dette er i kombination med den altid frie allel vil hvalpen højest kunne blive bærer. Som HiJacks også forklarer.
    HiJacks: Det er Mendels 2. lov smiley

• #47   31. maj 2016 Mendels smørblomst teori, selvfølgelig smiley

• #48   31. maj 2016 Det var nu så ærteblomster smiley

• #49   31. maj 2016 Haha det er også 14 år siden jeg havde biologi, så jeg er vel lovligt undskyldt smiley

• #50   31. maj 2016 Puha - tør næsten ikke tænke på hvor mange år det er siden jeg havde genetik; jeg dimiterede fra Landbohøjskolen i 1998 smiley Har vist bare lidt 'klæbehjerne' på nogen områder smiley

• #51   31. maj 2016 Jeg huskede da det essentielle, men navnet og hvilken blomst smuttede så lige i svinget smiley

• #53   31. maj 2016 Mon der menes at man vil starte med at ihvertfald ikke at skabe syge individer? Er puljen af raske hunde så minimal at man så ender med at støde på andre problemer, så kan man jo altid starte med at avle syge hunde væk. Når puljen så kan bære det (hvis den nogensinde kan), så kan man blive endnu mere striks og udelukke bærere fra avlen

• #55   31. maj 2016 For min race i min klub, der står jeg for størstedelen af test for Primær Linse Luxation. Det skyldes at jeg tester hele kuldet inden de sendes videre (eller de får testen med). Det er 9 hvalpe på 3 år, så vi ved jo faktisk ikke hvor stort problemet i realiteten er

• #57   31. maj 2016 Det er næsten værre når næsten alle opdrættere af en meget syg race begynder at teste for noget af det eneste racen IKKE lider af og så siger til Hvalpekøbere at de sundhedstester... Det er smart når alle hunde går fri for den sygdom smiley

• #58   31. maj 2016 CG: Det er sgu smart

• #59   31. maj 2016 Mega smart smiley

• #60   1. jun 2016 Opdatering siden sidst i klubben:
    Der er gået totalt ramaskrig i klubben, da det viser sig at et bestyrelsesmedlem har brugt en 10 måneder gammel hanhund i avlen. Der er oprør blandt medlemmerne og meget foregår helt åbenlyst på klubbens Facebook side. Der bliver kastet rundt med bekymringer om avlen og bestyrelsens åbenlyse forskelsbehandling.

Det er sgu blevet fedt at være en af de "upopulære". Jeg nyder bare at følge med i balladen uden selv at skulle være del af den smiley

• #62   1. jun 2016 Du lader til at kende mig Isabelle smiley

• #63   1. jun 2016 10 måneder det er da ikke noget - der er en opdrætter OG dommer som har lånt sin 9mdr gamle hanhund ud til hele 2 parringer! Så kun 11mdr gammel var han far til 2 kuld smiley Det er det nye sort jo smiley

• #64   1. jun 2016 C G hvis det var Bulldoggen er det jo ikke bekymrende med så sund en race smiley

• #65   1. jun 2016 Jamen så godtager jeg hanhunden på 10 måneder smiley

Hold fest en manglende moral disse folk besidder. Det er jo lige før det kan betegnes som børneporno i den menneskelige verden. Jeg tilgodeser tydeligvis ikke mine hundes interesser ved først at lade dem indgå som 2,5-3 år smiley

• #66   2. jun 2016 Ja det er skræmmende uetisk og endnu mere skræmmende at ingen opponerer mod det! smiley

• #67   2. jun 2016 Så længe det er vigtigere at vinde udstillinger, end at lave sunde hunde. Så bliver det ikke anderledes, før køberne begynder at stille krav til sundhed.

Og hos bulldoggerne er udstillingerne langt det vigtigste.... smiley

Kommentér på:
Aaarrrhhhh!! Dobbelt moralen er en bitch!

Annonce