4.286 visninger
|
Oprettet:
Hvilken farve er hvalpene? {{forumTopicSubject}}
Vi har fået to lækre små Lhasa hvalpe i påsken, de skal så anmeldes til DKK og så aner jeg faktisk ikke hvad farven hedder, hvis det da er en godkendt farve??
Grizzle med sort maske var det første der faldt mig ind -for jeg aner det virkelig ikke, kan nogen hjælpe, for jeg vil helst have dem til at stå med den farve de er -især hvis den er godkendt..
maj 2008
Følger: 7 Følgere: 64 Hunde: 4 Emner: 18 Svar: 1.145
Og vil næsten tro de begge er rød zobel. Men der skal bedre billede til at vurdere måske den til venstre er gul zobel
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.764
PS. Jeg aner intet om farvebetegnelse for Lhasa
maj 2008
Følger: 7 Følgere: 64 Hunde: 4 Emner: 18 Svar: 1.145
Hos chi er de zobel
apr 2011
Følger: 12 Følgere: 41 Hunde: 8 Emner: 71 Svar: 616
okt 2014
Følger: 12 Følgere: 465 Hunde: 4 Annoncer: 1 Emner: 214 Svar: 2.618
Gylden, sand- eller honningfarvet, mørk gråsprængt (grizzle), skifer-
eller røgfarvet, flerfarvet (parti-colour), sort, hvid eller brun er de tilladte farver for Lhasaen.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 7 Emner: 39 Svar: 1.484
mar 2010
Følger: 9 Følgere: 7 Hunde: 4 Emner: 227 Svar: 476
dec 2010
Følger: 89 Følgere: 66 Hunde: 4 Emner: 1 Svar: 932
apr 2011
Følger: 12 Følgere: 41 Hunde: 8 Emner: 71 Svar: 616
jul 2009
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 48 Svar: 450
Hvor mørk er forældrene til kuldet?
Umiddelbart kan de godt ændre farvenuancer de kommende uger, så jeg ville vente så langt tid som muligt, med at registrere dem.
Mit gæt vil være, at de bliver lysere. Den med lyse poter, måske endda så lys, som den på dit profilfoto - men kun et gæt:)
Tillykke med dem - de ser sunde og herlige ud...
jun 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 3 Svar: 26
Jeg har fået googlet og grizzle med sort maske, tror jeg er et rimeligt bud -og en ret alm. og helt anerkendt kulør for en lhasa.
Deres mor er stort set sort (og lidt tan bagi) med hvidt på poterne og fra snuden og ned over brystet. Morfar er i farverne som ham på mit billede.
Faren er? ..Cremefarvet -eller honningfarvet, eller sandfarvet måske?
Ingen af forældrene har sort maske, jeg er vildt spændt på hvordan de udvikler sig -også om de bliver lysere, som du foreslår Tina A det er pragtfuldt og helt vildt spændende -jeg venter lidt med at få dem registret.
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.451
Farver kan udvikle sig forskelligt fra race til race fra hvalp til voksen, så mon ikke en erfaren Lhasaopdrætter har større chance for at kunne svare dig korrekt, end os herinde der arbejder med andre racer.
Og så undrer jeg mig lidt, hvordan kan det være, at du ikke ved, hvad farve faren er ? Det må vel stå på hans stamtavle. Eller mener du, at han er fejlregistreret hed hensyn til farve ?
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.314
Selvom det er den mindst 'spændende' farve så vil jeg sige at dine hvalpe er helt almindeligt Zobel - den ene med vidt.
En grizzle kan rent genetisk ALDRIG have sort maske, så det kan dine hvalpe ikke være, da de begge har en tydelig sort maske.
Det med at man i racerne ikke har helt styr på farver forekommer Fx kan man få Australsk Kelpie i både 'rød' og brun. Genetisk er de fuldstændig samme farve: brun. Og de 'røde' ser ikke engang røde ud Dvs. det kan altså godt være at man hos Lhasa Apso har defineret en farve som 'grizzle' der ret beset ikke er grizzle.
Jeg ville nok også følge Lenes opfordring til at få en erfaren Lhasaopdrætter til at kigge på de små.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 11 Emner: 78 Svar: 7.905
En af Ghinis fawn farvede hvalpe som få dage gammel og 8 uger gammel.
jun 2012
Det er mit indtryk at en del -også af de ret erfarne kalder alt muligt zobel -hvad enten det er zobel eller ej -fordi de ikke helt ved det og ikke er enormt interesseret i genetik eller farver -eller unødvendigt besvær?
Lene N -jeg kan ikke lige huske hvad der står på farens stamtavle -han bor ikke her i huset - mine øjne er han flødefarvet -så sandsynligvis creme?
Da jeg var igang med at ville registrere dem, var grizzle m/ sort maske en mulighed, så måske er det også forskelligt hvad man forstår ved grizzle indenfor forskellige racer? -Som jeg har læst det beskrevet er det en blanding mellem sort og brun eller gylden, der ved første blik fremstår som en rimeligt jævn farve, fx i modsætning til brindle hvor den brune/gyldne og sort er mere klart adskilt -nogengange som ret klar tigerstribning.
Jeg TROR ikke de er zobel -og kan heller ikke rigtigt finde ud af hvad det egentlig er?
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.764
jul 2009
Rødzobel
Brunzobel
Orangezobel
Cremezobel
Gråzobel
De vil højst sandsynligt også have forskellige betegnelser inden for racerne.
Zobel er, når hunden har en baggrundsfarve, hvor pelsen har sorte spidser.
Og så kan det jo så variere, hvor lys eller mørk baggrundsfarven er, og hvor meget sort den præges af.
Som hvalpene er nu, ville de inden for min race blive betegnet som brunzobel.
Men her ville de så samtidigt være fejlfarvede, da der "min" race er kun cremezobel og orangezobel tilladt. Men de er tilladt i andre racer.
Jeg oploadet et foto af en orangezobel og min egen Mira, der er cremezobel.
jul 2009
maj 2008
Spørgsmålet er vel bare, om du kender en, der vil hjælpe dig med at vurdere. Ellers er der vel en repræsentant for specialklubben, der kan hjælpe.
Faderens farve er vel også at finde på hundeweb, men det er da muligt, det ikke spiller nogen rolle for dig. Jeg ved ikke, om det har nogen indflydelse på, hvilken farve hvalpene kan have.
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.314
http://www.doggenetics.co.uk/masks.html
Tina A: Cremezobel ser nu ret aguti-agtig ud Men ja, ofte kalder man farver et eller andet end hvad de er rent genetisk, hvilket sikkert skyldes at farverne er blevet defineret i racerne lang tid før man anede noget om genetik. Fx er en Ruhåret Foxterriers farve 'tricolor'. Rent genetisk er den black and tan med saddle pattern/creeping tan modifier og piebald.
jun 2012
De er lækre På din creme kan man godt se det med de sorte spidser, på den røde er det mere svært.
Jeg har nærstuderet pelsen på de små her, jeg kan ikke se at de enkelte hår er sorte i spidsen, de er sorte i ansigten, i en stribe ned over ryggen og på halen og ellers er pelsen -sådan lidt broget.. I gylden, brun, sort..
Jeg tror Katrine S´ bud passer bedst med hvad jeg kan se -gyldne -måske senere creme med sort maske?
Lene N på hundeweb står faren som creme hvid parti colour.
-Og ja, jeg kunne jo godt bede om en erfaren Lhasa opdrætters mening, men her er det bare mere frivilligt om nogen synes de har tid og lyst til at være søde at hjælpe og komme med deres input.
På deres tavler er der ingen zobel til nogen af siderne, men flere creme eller gyldne med sort maske, så mon ikke det er sådan det er?
jun 2012
Grizzle med sort maske er en umulighed står der..
Måske der er lidt for mange (umulige?) muligheder at vælge imellem med en Lhasa, der er 40 farver at vælge imellem.
Det ser faktisk ud til at sable efter linket at dømme er det der i kombi med maske, vil give mørk stribe ned langs ryggen og på halen -men det står så ikke som en af de 40 muligheder..
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
jun 2012
maj 2008
Hvilken farve er hvalpene?