{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.214 visninger | Oprettet:

Hvilken farve er hvalpene? {{forumTopicSubject}}

Vi har fået to lækre små Lhasa hvalpe i påsken, de skal så anmeldes til DKK og så aner jeg faktisk ikke hvad farven hedder, hvis det da er en godkendt farve??
Grizzle med sort maske var det første der faldt mig ind -for jeg aner det virkelig ikke, kan nogen hjælpe, for jeg vil helst have dem til at stå med den farve de er -især hvis den er godkendt.. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken farve er hvalpene?
  • #1   30. mar 2016 De er begge zobel..
    Og vil næsten tro de begge er rød zobel. Men der skal bedre billede til at vurdere smiley måske den til venstre er gul zobel


  • #2   30. mar 2016 Nuuurh, hvor er de bare lækre smiley

    PS. Jeg aner intet om farvebetegnelse for Lhasa smiley


  • #3   30. mar 2016 Hov self kan farver hedde noget andet i din race smiley

    Hos chi er de zobel smiley


  • #5   30. mar 2016 Jeg vil sige cream eller gylden smiley

  • #6   30. mar 2016
    Gylden, sand- eller honningfarvet, mørk gråsprængt (grizzle), skifer-
    eller røgfarvet, flerfarvet (parti-colour), sort, hvid eller brun er de tilladte farver for Lhasaen. smiley


  • #7   30. mar 2016 Hvor er de søde,brune. smiley

  • #8   30. mar 2016 Jeg vil også sige brune.

  • #9   30. mar 2016 jeg vil sige brun sort smiley

  • #10   30. mar 2016 De ligner bestemt ikke brune - de vil fade i farcen og bliver sandfarvede med mørke masker smiley

  • #11   30. mar 2016 I min race er de absolut zobler.
    Hvor mørk er forældrene til kuldet?
    Umiddelbart kan de godt ændre farvenuancer de kommende uger, så jeg ville vente så langt tid som muligt, med at registrere dem.
    Mit gæt vil være, at de bliver lysere. Den med lyse poter, måske endda så lys, som den på dit profilfoto - men kun et gæt:)
    Tillykke med dem - de ser sunde og herlige ud...


  • #12   30. mar 2016 Tusind tak for jeres gode forslag -mit første gæt var også at det måtte hedde brun eller chokolade, men det findes ikke. smiley
    Jeg har fået googlet og grizzle med sort maske, tror jeg er et rimeligt bud -og en ret alm. og helt anerkendt kulør for en lhasa.
    Deres mor er stort set sort (og lidt tan bagi) med hvidt på poterne og fra snuden og ned over brystet. Morfar er i farverne som ham på mit billede.
    Faren er? ..Cremefarvet -eller honningfarvet, eller sandfarvet måske? smiley
    Ingen af forældrene har sort maske, jeg er vildt spændt på hvordan de udvikler sig -også om de bliver lysere, som du foreslår Tina A det er pragtfuldt og helt vildt spændende -jeg venter lidt med at få dem registret. smiley


  • #13   31. mar 2016 Jeg ville kontakte en erfaren Lhasa opdrætter og få hjælp med at få fastslået farven, så du kan få dem registreret korrekt fra starten.

    Farver kan udvikle sig forskelligt fra race til race fra hvalp til voksen, så mon ikke en erfaren Lhasaopdrætter har større chance for at kunne svare dig korrekt, end os herinde der arbejder med andre racer.

    Og så undrer jeg mig lidt, hvordan kan det være, at du ikke ved, hvad farve faren er ? Det må vel stå på hans stamtavle. Eller mener du, at han er fejlregistreret hed hensyn til farve ?


  • #14   31. mar 2016 Tillykke med de små nuttetheder smiley
    Selvom det er den mindst 'spændende' farve så vil jeg sige at dine hvalpe er helt almindeligt Zobel - den ene med vidt.
    En grizzle kan rent genetisk ALDRIG have sort maske, så det kan dine hvalpe ikke være, da de begge har en tydelig sort maske.
    Det med at man i racerne ikke har helt styr på farver forekommer smiley Fx kan man få Australsk Kelpie i både 'rød' og brun. Genetisk er de fuldstændig samme farve: brun. Og de 'røde' ser ikke engang røde ud smiley Dvs. det kan altså godt være at man hos Lhasa Apso har defineret en farve som 'grizzle' der ret beset ikke er grizzle.
    Jeg ville nok også følge Lenes opfordring til at få en erfaren Lhasaopdrætter til at kigge på de små.


  • #15   31. mar 2016 Hvis du selv er i tvivl, ville jeg også spørge en erfaren opdrætter. Farven kan ændre sig temmelig meget i løbet af bare de første uger.
    En af Ghinis fawn farvede hvalpe som få dage gammel og 8 uger gammel.


    profilbillede
  • #16   31. mar 2016 Jeg har prøvet at spørge og desværre bor jeg langt (+100 km.) fra erfarne lhasa opdrættere -såvidt jeg har kunnet finde ud af.
    Det er mit indtryk at en del -også af de ret erfarne kalder alt muligt zobel -hvad enten det er zobel eller ej -fordi de ikke helt ved det og ikke er enormt interesseret i genetik eller farver -eller unødvendigt besvær? smiley

    Lene N -jeg kan ikke lige huske hvad der står på farens stamtavle -han bor ikke her i huset - mine øjne er han flødefarvet -så sandsynligvis creme? smiley

    Da jeg var igang med at ville registrere dem, var grizzle m/ sort maske en mulighed, så måske er det også forskelligt hvad man forstår ved grizzle indenfor forskellige racer? -Som jeg har læst det beskrevet er det en blanding mellem sort og brun eller gylden, der ved første blik fremstår som en rimeligt jævn farve, fx i modsætning til brindle hvor den brune/gyldne og sort er mere klart adskilt -nogengange som ret klar tigerstribning.
    Jeg TROR ikke de er zobel -og kan heller ikke rigtigt finde ud af hvad det egentlig er? smiley


  • #17   1. apr 2016 Nu spørger jeg måske dumt, for jeg har absolut ikke styr på farver smiley Men er betegnelsen Zobel ikke bare en beskrivelse af at hunden er meleret i farven (sådan lidt "vildagtig"), og så kan man tilføje grundfarven til ordet zobel. F.eks. rød zobel, eller gul zobel (som jeg lige har hørt om smiley )

  • #18   1. apr 2016 Hvis man tager den samlede bestand af hunderacer, er der nok mange betegnelser for zobel.
    Rødzobel
    Brunzobel
    Orangezobel
    Cremezobel
    Gråzobel

    De vil højst sandsynligt også have forskellige betegnelser inden for racerne.
    Zobel er, når hunden har en baggrundsfarve, hvor pelsen har sorte spidser.
    Og så kan det jo så variere, hvor lys eller mørk baggrundsfarven er, og hvor meget sort den præges af.

    Som hvalpene er nu, ville de inden for min race blive betegnet som brunzobel.
    Men her ville de så samtidigt være fejlfarvede, da der "min" race er kun cremezobel og orangezobel tilladt. Men de er tilladt i andre racer.
    Jeg oploadet et foto af en orangezobel og min egen Mira, der er cremezobel.



    profilbillede
  • #19   1. apr 2016 Mira - cremezobel

    profilbillede
  • #20   1. apr 2016 Tanja, billederne af hvalpene kan jo lige så godt sendes til en Lhasa opdrætter som kan se på dem, som de kan lægges op her og lade os vurdere.

    Spørgsmålet er vel bare, om du kender en, der vil hjælpe dig med at vurdere. Ellers er der vel en repræsentant for specialklubben, der kan hjælpe.

    Faderens farve er vel også at finde på hundeweb, men det er da muligt, det ikke spiller nogen rolle for dig. Jeg ved ikke, om det har nogen indflydelse på, hvilken farve hvalpene kan have.


  • #21   1. apr 2016 Hvis du scroller lidt ned på denne side så står der hvad grizzle er rent genetisk:
    http://www.doggenetics.co.uk/masks.html smiley
    Tina A: Cremezobel ser nu ret aguti-agtig ud smiley Men ja, ofte kalder man farver et eller andet end hvad de er rent genetisk, hvilket sikkert skyldes at farverne er blevet defineret i racerne lang tid før man anede noget om genetik. Fx er en Ruhåret Foxterriers farve 'tricolor'. Rent genetisk er den black and tan med saddle pattern/creeping tan modifier og piebald.



  • #22   1. apr 2016 Tina A
    De er lækre smiley På din creme kan man godt se det med de sorte spidser, på den røde er det mere svært.
    Jeg har nærstuderet pelsen på de små her, jeg kan ikke se at de enkelte hår er sorte i spidsen, de er sorte i ansigten, i en stribe ned over ryggen og på halen og ellers er pelsen -sådan lidt broget.. I gylden, brun, sort..

    Jeg tror Katrine S´ bud passer bedst med hvad jeg kan se -gyldne -måske senere creme med sort maske? smiley

    Lene N på hundeweb står faren som creme hvid parti colour.
    -Og ja, jeg kunne jo godt bede om en erfaren Lhasa opdrætters mening, men her er det bare mere frivilligt om nogen synes de har tid og lyst til at være søde at hjælpe og komme med deres input. smiley

    På deres tavler er der ingen zobel til nogen af siderne, men flere creme eller gyldne med sort maske, så mon ikke det er sådan det er? smiley


  • #23   1. apr 2016 Tak for linket Mette Marie A,
    Grizzle med sort maske er en umulighed står der.. smiley
    Måske der er lidt for mange (umulige?) muligheder at vælge imellem med en Lhasa, der er 40 farver at vælge imellem.
    Det ser faktisk ud til at sable efter linket at dømme er det der i kombi med maske, vil give mørk stribe ned langs ryggen og på halen -men det står så ikke som en af de 40 muligheder..


  • #24   1. apr 2016 Skriv til racerepresentanten i kss, denne bør kunne vejlede til hvilken af farverne du bør vælge til dem.

  • #25   1. apr 2016 Jeg har snakket med hende, men tror jeg vil vente et par uger og sende et billede når der er mere pels at kigge på. -Jeg er vildt spændt på hvordan de vil udvikle sig.. smiley

  • #26   2. apr 2016 Det lyder fornuftigt, og ja, det er død spændende at følge et hvalpekuld udvikle sig.

Kommentér på:
Hvilken farve er hvalpene?

Annonce