Beholde egen hvalp? Beholde egen hvalp?
Hej alle
Jeg overvejer stærkt at beholde en af mine egne hvalpe Jeg er så heldig at hun har fået nogle sjældne farver inden for racen og jeg søger i forvejen en hvalp da mine tæver ikke kan sammen så er tvunget til at komme af med den ene
Hvad er jeres erfaringer med at beholde hvalp fra eget kuld?
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.949
Men det skal jo være fordi hvalpen har det man vil have - og hvis den ikke har det, hvorfor skulle man så sætte et kuld i verden.
Ved at vælge egen opdræt har man mulighed for virkelig at se de fejl og mangler hvalpen har, og prægningen og træning kan man påbegynde hurtigt.
Jeg vil anbefale at tagne sygeforsikring på hvalpen, da du jo ikke har reklamationsret, skulle hvalpen vise sig at fejle noget.
Jeg synes dog det klinger lidt underligt at du skal af med en af dine tæver før du har plads til egen avl..
Fair nok, hvis tæverne ikke fungere sammen, at man så må gå af med den ene. Hvis det oprigtigt er grunden, og ikke fordi det er sjovere med en spændende farve som hvalpen nu lige har..
apr 2007
Følger: 8 Følgere: 21 Hunde: 5 Emner: 49 Svar: 1.539
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.759
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.492
Min oplevelse er, at det er nemmere både for mig og hvalpen end, når jeg har købt en hvalp udefra. Mine hvalpe lærer mine voksne hunde at kende fra ca. 4 ugers alderen, så når de andre hvalpe stille og roligt bliver solgt, og der kun er en tilbage, er den allerede en integreret del af flokken.
Når de skal til at lære at være alene, befinder de sig allerede på det mest trygge sted, de kan være, så det gør normalt meget nemt.
De tæver, jeg har købt ude, er også kommet til at fungere godt i min flok, men det har taget længere tid for dem at knytte sig til de andre hunde, og forholdet er måske ikke altid blevet lige så tæt som hos dem, der allerede fra starten har været en naturlig del af flokken.
apr 2009
Følger: 19 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 141 Svar: 898
dec 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 1.088
mar 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 6 Emner: 74 Svar: 2.510
jul 2009
Følger: 23 Følgere: 39 Hunde: 4 Emner: 80 Svar: 3.433
Det er skønt at have en hund, som du selv har avlet, som er født på din hovedpude, og som du har kendt altid
Det var da en grim en, sådan at få et hak i øjet. Kan godt forstå din beslutning. Du skal dog være obs på, at det måske kan gå galt igen (jeg går ud fra, at det er den "skyldige", du beholder).
apr 2009
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.949
Det gav jeg også udtryk for i mit første indlæg.
Jeg tror det var kombinen af at du nævnte spændende farve og jeg i start indlægget ikke tolkede de to hundes indbyrdes forhold som et " åbne sår"-uvenskab.. My bad.
Men som skrevet synes jeg ikke der har været noget dårligt ved at beholde egen avl. Her elsker mor og søn hinanden. Leger meget sammen. Putter og hygger. Ved løbetider er det selvfølgelig et ekstra arbejde med ham og mor. Men det ville det jo være uanset om det var mor og søn eller bare en han og tæve..
apr 2009
Planen var først at få en hvalp udefra men jeg kan godt lide dem helfarvet og dem er der ikke mange af. Og så har jeg 3 helfarvet piger i hver deres farve
apr 2009
Mange tak
Beholde egen hvalp?