{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
939 visninger | Oprettet:

det at skulle ha hvalpe {{forumTopicSubject}}

ja det er der vil magen af os hunde ejer der drømmer om at ens dejlig hund bliver til flere af sammen slags.... men når det er sagt...så kommer spørsmålet... men hvordan...

sevlfølige skal man lave hund der lever op til at kun få en dkk stambog

hvad skal man se efter når man vælger hanhund ud.... og hvad koster det.......

hvad øjene skal man se på sin engen tæve...
man ser jo nok flere gode ting end dårlige....

kennelmærker er det noget man skal anskaffe sig fordi man vil ha et enkel kuld hvalpe....eller hvem er det for

ja der er rigtide magen spørsmål der melder sig... håber der er nogen der vil deltag i debatten om disse ting og sevl kom med gode råd og nye spørsmål så vi alle kan blive lidt klogere

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  det at skulle ha hvalpe
  • #1   7. okt 2006 Kan man komme af med hvalpene ? Og til nogle ordentlige købere?
    Har man plads og overskud til de hvalpe man evt ikke får solgt?
    Hvor krævende er den race man har ? I forhold til købers racekendskab og forventninger til brug?

Hvor meget koster det at opfostre et kuld hvalpe ?

• #2   7. okt 2006 Carina : Der er vel ikke noget galt med DRU, men hvis den tæve man har er med DKK stamtavle, er det vel det man går efter

• #3   7. okt 2006 <b>Skal</b> man have kennelmærke for at kunne få et enkelt kuld hvalpe med stamtavle?

Lige et lille spørgsmål fra mig, der ikke er så meget inde i det, men som godt kunne tænke sig at komme ind i det engang langt ude i fremtiden *S*

• #4   7. okt 2006 Synes personligt at DKK er mere seriøs.

• #5   7. okt 2006 Carina L

du skriver sevl negativ omtale ,,,, De Røg Ud..... hmm hvorfor ha de hvad den klub når ddk gør det så godt,,,, hmmm

• #6   7. okt 2006 MGP: Helt sikkert :o)))

Jeg skulle bare lige vide *S* Det kunne jo være spændende at få et enkelt kuld, ikke få en hel kennel nødvendigvis ;o) Selvfølgelig skulle der være de samme krav til tæve og hanhund, som hvis man havde kennelmærke *S*

Synes nu også, at det lyder som en god idé med kennelmærke, og sådan lidt: Disse hunde kommer derfra *S*

• #7   7. okt 2006 *MGP *

man skal se kritisk på sin tæve???
    ja det jeg men men man kan vil find en hanhund der lige ha det korte krop og de beder øre som en´s tæve måske ha i ens engen øjene snakke ikke om hunde der ikke kan andet end hendt 2-3pr hjem på udstillinger... men som i mit tilfælde syndes ens engen hund er dejlig og man godt vil ha noget efter den,,, men måske lige tilføj lige det mere.... fra en hanhund... for sevl top udstilling´s hund ha små fejl som ejen nok lægger mere mærke til end en dommer der ha hund i ringen i max 10min,,,,, men hvornår skal man sige det er ikke noget godt at avl vider på

• #8   7. okt 2006 *MGP *
    jeg er sevl skrivet op til de nye de holder i 07.... men ikke sagt jeg vil avl.... men man kan alle tid få mere viden

• #9   7. okt 2006 Jeg ville stadigvæk have en hund med stamtavle hvis jeg ikke skulle avle eller udstille.
    Og DKK stambog. Det er da en selvfølge ;o)

• #10   7. okt 2006 nu er tråde ikke start for at snakke klubber..... jeg vil heller hold mig til det der bliver spurt om... og kan folk der ikke lige er dkk fan ikke holde sig ud af snakken i sted for at fuld tråden ud

• #11   7. okt 2006 Undskyld Namse :o)

• #12   7. okt 2006 ja frida er super fin i min øjene dejlig sporty sbt med gode fimine træk....og utrolig menske glad hund....og er sikker på hun vil lave nogen gode sund hvalpe... og med den helt rigtide hanhund nok også nogen super gode udstilling´s hunde

• #13   7. okt 2006 forstå mig ret.... det jeg skriver med udstilling´s hund.... at vælger man nabon´s sbt som måske ha lidt af de sammen træk... så er det ikke sikkert man få top udstillings´hunde,,, men det ved man jo aldring hvor når kommer... der er jo så meget der spiller ind,,,og er jo det sjove ved avl *g*

• #14   7. okt 2006 I vores tilfælde har vi en tæve der er meget racetypisk og højt præmieret på udstillinger . Vi kunne dog godt ønske os en mere strid pels på hendes afkom, men også at de bevarede hendes formidable farver ( disse 2 ting hænger sjældent sammen ).

Vi brugte så udstillingerne til at finde den hanhund vi mente var den rette, havde pelskvaliteten, gode farver og ikke mindst gode udstillingsresultater ( læs racetypisk ).
    Samtidig vægtede vi at temperamenter skulle være i top hos begge forældredyr smiley

Vi har så fået resultatet , 6 skønne hvalpe efter denne jkombination , alle med bedre pels end moderen samt gode farver og super temperament , og ikke at glemme, at de 3 er udstillet i babyklasse med særdelses lovende og en enkelt bedste han .1 udstillet i baby ( Bis 4 ) samt efterfølgende særdelses lovende med CK i unghundeklassen .
    Vi føler derfor at vores valg af hanhund var den rigtige ... smiley

• #15   7. okt 2006 mgp.... i ballerup to en 1pr anden vinder med ck og sl... i unghunden klassen,,,, og bredde er godt på vej... og hendes rygline ha rette sig ud som hun er ved at være udvorkset....

skal siges at den der blive først vinder i unghunden klasse bliv 3 i best i racen.... en finsk hund,....
    så ha tror på hun er godt på vej

• #16   7. okt 2006 og brøndby den en dag vi to.... hmm snakker vi ikke om...forså henger vi dommerne ud *g* og ville de fleste sbt folk nok gi mig ret i.... hun havde sq ikke styr på det... hund der var ryget ud de to først dag med stritte øre som er ting der gør en sbt ikke kan avl´s godekendes... fik 1pr hun skulle vist ba ha den dag over stodet

• #17   7. okt 2006 ha ikke snakekt så meget om avl med ham... for er slet ikke frida jeg tinger på lige her *g* men tror hun han vil men at hun er gode.... men hun er jo slet ikke færdi udvikkelt..... hun ha været meget langsom.... så ser da tiden an nu... for kun da være meghet sjovet... at få nogen efter frida og ha da også haft nogen der ha spurt om jeg skulle ha hvalpe på frida og ville skrives op til en hvalp efter hende... og vil sevl også godt ha en tæve efter hende

• #18   7. okt 2006 * *mini smølf* * nej det er nok hvem man snakker med.... men en hund der er strit øre få 1pr...hmmm er det en rigtide gode racereapansentat *g* heller ikke det vi snakker om her....

• #19   7. okt 2006 *MGP *
    eg synes man skal være MEGET kritisk i sit opdræt, så kun de allerbedste hunde får lov til at avle.

hmm ja det jeg også men men hvem er det lige der skal være dommer.... for alle vil nok kun finden noget på alle hunde,,, så er det jo hvad man vejer højste..... eller om man ta hvalpen i helle hed....

for personlig ville jeg men man skal gå efter det at lave sund racetybiske hund... om de så klar sig til udstilling med 1pr eller 2pr,,, ja så er det jo det....

• #20   7. okt 2006 *MGP *
    ja nemlig.... og desvære er der tit folk der ha mere travlt med at finden dårlig ting i sted for gode,,,, og der er vil ingen der bevist laver syg hunden.... om de så ha lavet en top udstilling´s hund men den er syg ...ja så vil jeg da heller vælge at lave hvalpe der er sunds og rask og dejlig famile hunde *g*

• #21   9. okt 2006 ET lille indspark

Man kan jo vælge at avle på flere forskellige ting - man kan vælge selv at starte fra bunden og arbejde sig hen mod DKCH'en - og ja det kræver en forklaring.

Jeg startede selv min opdrætter karriere på produktionsdyr - derefter heste og nu altså hunde.....
    Dermed fik jeg også en anden indfaldsvinkel til en del ting en den jeg tit oplever.....

NEMLIG at kun de ALLERYPPERSTE hunde (udseendes mæssigt) skal bruges i avl....

Mine krav til mine avlshunde:
    min 2 pr på udstilling
    de har bevist de kan arbejde
    hd/AA billeder
    øjenlysning
    mentaltest og de skal kunne bo og leve i min flok - også når de har hvalpe.
    Hannerne skal kunne fungere og være med i rollen som forældredyr.
    Tæverne skal acceptere at der kommer besøgende fra hvalpene er 2 dage gamle og at hannerne fungere som en del af hvalpehalløjet.

Jeg startede min kennel på en 2-3 pr tæve, Tikki (altså ja, hun har da også fået 1 .pr men det var før hun blev for stor....)

For sjov, og fordi hun har et superfantastisk sind og en arbejdsiver ud over normalen i racen, ja så valgte jeg at trække et kuld på hende - jeg havde da 4 bestillinger på hvalpe, plus jeg selv skulle beholde en tæve, så ingen slinger i valsen.....
    Man skal finde ud af hvad man vil forbedre på tæven:
    Jeg ville i første omgang ha:
    Bedre pels
    Mindre størrelse
    Bedre ryg
    og bedre stabling (altså måden hunden holder sig/stiller sig)
    arbejdssindet
    PLUS nye og ikke så meget brugte blodlinier.

Udvalgt blev en han af helt nye linier som både arbejdede og gjorde det godt på udstillingerne.... Ydermere avlede han små hvalpe...
    Normalen på Tikkis tævelinie er hvalpekuld på max 4.... hannen omkring 6
    Mit A-kuld blev på 8 stk! RENT UDAVLS kuld. Alle hvalpe var solgt da de blev 5 uger. Lidt hård fødsle tikki var knap 8 timer om at føde..

Dem der er udstillet har fået gode pr. 1. pr og SL plus et par 2. pr pga jeg ikke er sej til pelsen... Alle holder målene, pelsen er væsentlig mere strid, MEN har mere underuld end på moderen, ryggen er meget bedre og holdningen er fantastisk. SINDET er supergodt...
    Flere af dem arbejder med lydgihed og agility og klarer sig rigtig flot i bla DCH. De er pt 2,8 år

Bestillingerne væltede ind...... mit valg var så, tja enten at sige det var det, eller at fortsætte avlen på en hund der gav nyt blod, formindskede den indavlsdepression der ellers ligger på mange linier og gav supert sind.

B-kuldet - Ny hanhund blav valgt med stor omhu, igen rent udavlskryds, denne gang med SUPER udstillingshund. hvalpekuld omkring 6 stk igen.
    Her ville jeg forbedre:
    nysgerrigheden,
    håndteringen( enkelte i kuldet før var blevet lidt reserverede)
    pelsen,
    størrelsen,
    halebæringen (Kuldet før havde flere krølhaler, som ikke er en fejl, men som jeg ikke synes om personligt) ryglinien
    arbejdssindet
    og behænget (benhårene)
    igen 8 hvalpe - igen knap 8 timer om fødslen - som alle leverede varen - De er væsentligt bedre bygget og behåret end deres mor. Alle har næsten ingen underuld, tilgengæld har de meget, men blødt benhår.
    De er dog lidt RIGELIGT store. Hannerne er der kun 1 der holder standarden og tæverne er store - men inden for standard , 1 blev BIS baby, 3 fik SL i hvalpeklasse, 1 er blevet BIR i norge og 2 har fået 2. pr pga de var for tynde. 1 eksporteret til norge - Beholdt selv en han. De er pt 18 mdr

C-kuldet, mit tredje kuld lavet i sommers - denne gang RENT LINIEAVL, og oven i købet tæt , på min hjemmeboende tæve fra første kuld, som fint holder alle de mål jeg har sat op for hvad jeg ønskede mig af min avl. og hendes fætter.

Begge er små hunde. Jeg ville doble på
    Størrelsen
    Pelsen
    Bæringen
    Ryggen
    Farven
    Sindet

ENORMT nem fødsel under 2 timer fra første ve til sidste hvalp...
    5 hvalpe, sindsygt gode pelse, rimeligt omend noget mere tændt sind end jeg plejer at ha, men meget lærenemme hunde. 1 ender nok lige i underkanten af standard, 1 ender nok lige i toppen af standard, de 4 er solgt til udstilling og SER fantastisk lovende ud, men de er kun pt 4 mdr. Der er ikke så meget pleaser-vilje i det her kuld, men her er heller ikke avlet efter arbejde, men udseende... igen glemte jeg halebæringen og dette kuld har også tættillagte haler. 4 solgt da de var 8 uger - den mindste da hun var 11 udelukkende fordi jeg overvejede selv at beholde hende...

Mit næste kuld?
    Ja, nu blir jeg jo nysgerrig, for har fundet en super arbejdshund - der samtidig er DKCH og tja, ham prøver vi, for jeg går nu mest op i at de fungere i hovedet, så skal jeg nok få arbejdet mig frem til DKCH'en efterhånden!
    4 reserveret og jeg beholder selv en tæve..... og kuldet er kun under planlægning...

Så efter min bedste overbevisning, så er det ikke kun om tæven er perfekt udseendesmæssigt man skal se på, men også om hun måske tilføre noget som racn har gavn af på andre områder....
    EKS
    et fantastisk sind
    bedre helbred
    større kuld
    flere levende fødte
    nemme fødsler
    Små hvalpe ved fødslen
    OSV

Kommentér på:
det at skulle ha hvalpe

Annonce