1.843 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

kontakt brud? what to do? kontakt brud? what to do?

Min svigermor, hun har haft hvalpe i foråret, og vi modtog i dag en sms,
om at de har en vores hvalpe, men vi havde sat på kontakten at der var forkøbsret for os.
Men tidligere ejer har alligevel valgt at sælge den, uden vi har hørt noget. Hvad kan man gøre?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Toilet løber 1.000 kr.
  • Montering af emhætte 1.000 kr.
  • Plæneklipper vil ikke starte 1.000 kr.
  • Blotlæggelse af strømforsyning og etablering af stikkontakt 1.357 kr.
  • Dispose of 90% gasflaske 400 kr.
  • Jeg har brug for at få opsat 2 Ikea gardin stænger i samme rum 499 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  kontakt brud? what to do?
  • #1   21. okt 2015 Man starter vel med at være taknemmelig for at køber er reel nok til at ringe til jer og finder ud af om hunden er kommet godt i vej i det nye hjem.
    Så oplyser man denne nye ejer om kontrakten og opfordre til de underskriver den samme kontrakt. (det er de vel ikke forpligtet til da de ikke handler med dig.)

Og så kontakter man DKKs jurist og høre hvor man står i forhold til tidligere ejer.

• #2   21. okt 2015 Er der aftalt en bod/bøde ved overtrædelse af jeres forkøbsret?

• #3   21. okt 2015 nej desværre, vi skrev bare at vi har forkøbsret, også beløbet vi vil give hvis det er.

• #5   21. okt 2015 Så har i en meget dårlig sag, jeg ville være glad for at være kommet i kontakt med ny ejer og sørge for fremover at få lavet en bedre kontrakt.

• #6   21. okt 2015 det er vi selvfølgelig også smiley
    Synes bare ikke det er fair af de tidligere ejer.

• #7   21. okt 2015 Selvfølgelig er vi glade! smiley

• #11   21. okt 2015 Man skal sætte en bod/bøde/pris på. Ellers kan man intet gøre.

• #12   21. okt 2015 Hvis man skriver bod i kontrakten har man noget, som man kan sagsøge for i et civilt sagsmål. Man kan ikke slæbe folk i retten og få retten til at sige "det måtte du ikke" og så er det det. Hvis man har en bod på fx 50.000 kr, så kan man få rettens ord for, at man skal have de penge.
    Men ligegyldigt bod eller ej, så er det civilt sagsmål, som er dyrt og tidskrævende, og man skal overveje, om det er det værd, nu hvor hunden er endt et tilsyneladende ordentligt sted.

• #14   21. okt 2015 Så næste gang, så skal vi simplehen skrive at der kommer en bøde på et beløb, hvis de sælger den uden vi ved det eller?
    Så er der jo ingen mening i at lave en kontakt ellers?
    troede de var bindende nok i sig selv.

• #15   21. okt 2015 Ja og du skal skrive beløbet i kontrakten

• #16   21. okt 2015 Det de andre siger.
    Jeg synes du skal skrive eller ringe til de nye ejere og invitere dem ud g se moren, og evt. Få en snak om hunden, så de hører lidt om den fra hvalpetiden osv. Det tror jeg de fleste vil takke je til og være glade for. G selvfølgelig fortælle dem du står klar med års og vejledning i forhold til deres nye hund.
    Evt lave en ny aftale mundtlig eller hvis de vil skriftlig på tilbagekøbsret.
    Og så synes jeg du skal skrive til dem du solgte til, at du er skuffet over deres måde at tackle situationen på, og at du havde håbet de ville have kontaktet dig i en sådan situation som i havde aftalt.

• #17   21. okt 2015 Vi har også god kontakt til de nye ejere, og de vil gerne at vi laver en ny kontakt, så de kommer og besøger min svigermor.
    En ret sag , er også dyr for bare et beløb, på f.eks. 4500. Men synes mere det er pointen i at bryde noget.

• #18   21. okt 2015 Se på det som en lov. Du kan heller ikke straffes for at begå et lovbrud, hvis der ikke i loven står, hvad du kan blive straffes med.

Kontraktbrud er kontraktbrud, men der skal være en eller anden form for straf indskrevet.

• #19   21. okt 2015 okay smiley
    Så er jeg blevet klogere.

• #21   21. okt 2015 Man skal sørge for at skrive en bod på, som betyder, at sælger ikke vil have økonomisk fordel af alligevel at sælge hunden videre.
    Om det er 20.000 eller 50.000 - det er egentlig ligegyldigt, men beløbet skal være væsentligt højere end en evt. salgspris.

• #23   21. okt 2015 Plejer det ikke at være opdrætter der har forkøbsret, og ikke dennes familie?

• #26   21. okt 2015 Men det er jo ikke sælger der havde forkøbsret. I følge start indlægget har TS forkøbsret, men hvalpene er opdrættet af svigermor, som jo så har solgt hvalpen

• #30   22. okt 2015 Så havde jeg da skrevet forkert.. (Skulle) skrive at min svigermor havde haft hvalpe, så det er selvfølgelig hende der har retten. Spørger bare ind på hendes vegne,

• #33   22. okt 2015 Jinx, det er køber, der kan stævnes vedr. det uretmæssige salg, det er jo ikke sælger, der stævnes.
    I en sådan sag er det salget, der er tvisten, som sådan ikke bodens størrelse. Det værste, der kan ske vedr. bodens størrelse er, at retten ved den endelige dom nedsætter beløbet, hvis det er helt urimeligt stort. Men køber har jo ved købet accepteret størrelsen, så det vil være svært at ændre det.

• #36   22. okt 2015 Jinx: Hvis noget i kontrakten er urimeligt så kan køber jo lade være at skrive under. Sværere er det vel ikke.

Kan køber ikke finde ud af at opretholde en kontrakt som de er gået fuldstændig frivilligt med til at underskrive, skulle de ikke have skrevet under, i første omgang.

Behøver det være mere indviklet? Eller?

Kommentér på:
kontakt brud? what to do?

Annonce