{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår er de for gamle?
  • #1   19. okt 2015 Åh Jeg mener at man siger at 4 år er allersidste udkald for en hund der ikke har haft hvalp før det er noget med at bæknet bliver stiver med alderen, så tæven har svære ved at føde naturlig

• #2   19. okt 2015 Jeg ville ikke parre end hund første gang hvis den var fyldt 4år.

• #3   19. okt 2015 synes hunden skal være parret så fødslen er senest når hunden fylder 4

• #5   19. okt 2015 Jeg tænker også, som de andre, som tommelfingerregel 4 år smiley

• #6   20. okt 2015 Det kan man jo ikke give et klart svar på.

Det kommer jo rigtig meget an på hundens race og ikke mindst kondition.

En 3 år gammel fedladden sofahund af stor race er jo absolut for gammel, men en toptrimmet 5 års jagthund af mindre race (cocker spaniel eller lignende) ville jeg på ingen måde være nervøs for at lade få sit første kuld.

Generelt vil jeg dog helst at tæverne får deres første kuld mellem de er 2 og 3 år gamle, for der skulle de gerne mentalt være rimelig voksne og det er der de fysisk er stærkest til at klare den belastning som et hvalpekuld jo er.

• #7   20. okt 2015 Jeg tænker også temmelig meget på det med at tæven dælme også skal være mentalt klar. Jeg har tit oplevet folk parre deres tæve så hvalpene kommer når tæven er senest 18 mdr gammel. Det synes jeg er alt alt alt for ungt. Min Dobermann tæve blev først psykisk voksen da hun var 3 år gammel, da hun var 18 mdr var hun i den allerværste lømmelalder og jeg ville på ingen måde kunne have forestillet mig hende som rollemodel for et kuld hvalpe smiley Mine irer-tæver har bestemt heller ikke været voksne i deres hoveder før de var min. 3 år gamle.

• #9   20. okt 2015 Det kommer helt an på race, men 4 år er nok et ret fint gennemsnit.

Jeg ville dog finde det problematisk, at lade en gravhund få første kuld som 4-årig, her er bedste alder omkring de 2, mens en whippet snildt kan vente til den er 4-5 år. De bevarer, grundet deres bygning, smidigheden i bækkenet langt op i årerne.

Mange af whipperne er sent udviklede både fysisk og mentalt, en del er desuden meget længe om at komme i løbetid.
    Min Yota er 2 og 2 måneder og har endnu første løbetid til gode (tror dog den er på vej) Ghini blev parret da hun var godt 4 år, det var hendes 3. løbetid.

• #10   22. okt 2015 Tak for jeres svar smiley jeg er helt enig i senest 4 år og jeg tror også min kæreste godt ved det er for sent med min tæve på 6 år smiley hahaha så nu har jeg masser af god argumentation, når andre hunde entusiaster siger der samme som mig smiley

Kommentér på:
Hvornår er de for gamle?

Annonce