Tigermælk eller havresuppe? Tigermælk eller havresuppe?
Hvad giver I jeres tæve efter fødslen?
Jeg ved fra sidste gang, at der går nogle dage før Vega tager hvalpefoder.
Sidst gav jeg tigermælk som 1. måltid, derefter kogte ris, kogt kylling serveret med noget af kogevandet. Efterhånden kom jeg mere og mere hvalpefoder i - det gik fint.
Denne gang overvejer jeg dog at give havresuppe med kalk i stedet for tigermælk som 1. måltid. Er der nogen der ved hvad fordelen ved det ene er frem for det andet?
Vega gik i kalkchok da hvalpene var knapt 3 uger, og en gentagelse af det er min største skræk.
Hvordan laver i havresuppe?
maj 2011
Følger: 9 Følgere: 14 Emner: 2 Svar: 921
Mine gider sjældent tørfoderet de sidste og første par dage omkring fødslen, så allierer mig med godt dåsefoder og en masse små portioner og det fungerer.
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.247
Jeg har købe bogen "Hundeopdræt med omhu og omtanke" af Hanne Mathiasen, den anbefales også af DKK, der anbefales også at give havresuppe med salt og sukker i, fordi der er rigtig mange mineraler som kalcium, magnesium, fosfor, jern og zink samt antioxidanter i, i forholdsvis store mængder.
Laver man havresuppen tynd, så får hunden også meget væske.
Jeg koger bare havregryn og vand og kommer lidt salt og sukker i, vandmængden tilpasses til jeg synes konsistensen er passende, den skal være så tynd at hunden drikker det - jeg sorterer ikke grynene fra som en anden skriver, det er jo i dem næringsstofferne er.
Mine tæver har været vilde med dette, der er meget andet de ikke gider. Jeg kan også finde på at komme torskerogn i eller tun f.eks.
Jeg synes også det stabiliserer maven - æder tæven mange moderkager kan afføringen godt blive tynd, havresuppen afhjælper dette synes jeg.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Dette fra hun er halvgående til hvalpene begynder på almindeligt foder. Så trappes det ud.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
apr 2011
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 77 Svar: 7.999
Hun fik det faktisk tilbudt 2-3 gange om dagen 14 dage efter fødslen, ikke fordi hun ikke ville spise, hun åd hvalpefoder i kæmpe mængder, men hun gad ikke drikke vand, heller ikke kyllingevand eller lignende, men havresuppen slubrede hun i sig .
Der skal jo både næring og en del væske til at producere mælk til et hvalpekuld.
Hos menneskebabyer er man tilfreds med en tilvækst hos barnet på 250 gram om ugen, det var hvad Ghini's hvalpe voksede tilsammen om dagen
apr 2011
Magnesium findes specielt i kornprodukter og grønsager, og mangel på magnesium giver samme symptomer som mangel på kalcium - det giver muskelsvaghed og man kan få kramper. Kvinder der lige har født kan gå i krampe og så gives bl.a magnesium intravenøst - så for mig giver det god mening, at man giver sin hund en let fordøjelig kost med masser af væske i, der samtidig har et højt indhold af kalcium og magnesium LIGE efter fødslen, hvor niveauet af disse mineraler kan komme i ubalance.
Og ang manglende protein i havresuppe, så er det jo ikke noget man skal give i al evighed, det er LIGE efter fødslen det er godt, det er ikke foder hunden skal leve af for tid og evighed - LIGE efter fødslen tror jeg på, at hunden har mere behov for væske og mineraler end den har for proteiner. Jeg kan se på mine hunde, at efter ½ døgn, så begynder de at ville spise og så kan de få noget proteinrigt foder, men det gider de ikke lige i starten.
Jeg kan kun sige, at de tre gange jeg har haft hvalpe har tæven nærmest gået fra maden LIGE efter fødslen, også selvom det serveres "på sengen", men havresuppen duer, den er rig på vigtige mineraler (bl.a kalcium og magnesium), den er let fordøjelig og frem for alt - tæven gider æde det.
Og så til sidst - alle hunde er forskellige - også når de føder, vi behøver ikke alle gøre det samme, men mine vil under ingen omstændigheder æde hverken råt eller dåsemad (dåsemad har de aldrig ville røre, de vrænger på næsen) - så man må finde frem til det der passer ens tæve bedst - jeg prøver i hvert tilfælde at kræse godt for dem i starten
apr 2011
Det jeg forholder mig til, er det der står i bogen "Opdræt med omhu og omtanke" skrevet at Hanne Mathiasen i samarbejde med Dansk Kennel Klub - bogen er fra 2011, så det er altså ikke 10 år gammel og forældet viden, som du påstår.
Jeg skriver faktisk også, at vore hunde er forskellige - jeg har tæver der ikek vil drikke eller æde efter fødslen, de hader dåsemad skrev jeg også - hvorfor pokker er det så lige, at I er flere der synes det er det eneste rigtige? ... mine har aldrig ville spise dåsemad, vi har haft det med på ferier, fordi det er så nemt, men nej, de græmmes og forlader skålen - skal jeg så servere det til en tæve der lige har født??
Nogle gange er der ikke kun EN rigtig måde at gøre tingene på, respekter dog at vi ikke alle serverer råt eller dåsemad af forskellige årsager, men foretrækker noget andet - endda noget der er anbefalet af DKK.
Har du noget evidens for, at den måde du gør tingene på er det eneste saliggørende, så vil jeg gerne have det materiale.
apr 2011
Nu skriver du så Tigermælk - det er jo også lidt et vidt begreb, det laver vi jo forskelligt, men det serverer jeg også gerne - det A38 er også rigtig godt for hundens mave efterfølgende - og når det serveres koldt så har jeg oplevet at de bare er vilde med det.
Jeg laver det sådan her, men vi laver det nok forskelligt:
2 dl A38 ( 3,5 %)
1 dl fløde
Lidt sukker /honning
1/3 hvalpe MME
aug 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 4 Emner: 26 Svar: 481
Havresuppe/tigermælken ville jeg give som det første måltid kort efter fødslen. Sidst gav jeg tigermælk, og det tog hun med glæde.
Derefter får hun kogt kylling med kogt ris samt noget af kogevandet, heri knuste kalkpiller eller opløste sandoz. Og så stille og roligt begyndte jeg at blande hvalpe foder i. Hun fik også torskerogn og andet godt i.
Jeg tror bare ikke på, at jeg får et rigtigt måltid i hende kort efter fødslen, men vil gerne tilbyde hende noget hun vil have og let kan slubrer i sig.
Måske jeg bare skal lave både tigermælk og havresuppe - og lade hende vælge
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.479
Jeg kommer så druesukker og æggeblommer i, så lidt protein får de alligevel.
okt 2006
Følger: 30 Følgere: 31 Hunde: 6 Emner: 55 Svar: 1.042
Hope har så travlt med at være en god mor, at hun totalt glemmer sig selv.. Havresuppe / tynd havregrød glider ned iblandet hvalpetørkost og starter mousse (dåsemad) fra dyrlægen..
Kæmper med at få hende til at drikke... Så havresuppe gør at hun trosalt får væske..
Jeg gav kun druesukker ifb fødsel og lige efter
Tigermælk eller havresuppe?