1.294 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Genetiske finurligheder :D Genetiske finurligheder :D

Hey smiley
Jeg er på det seneste begyndt at interessere mig meget for genetik. Ikke i forbindelse med avl af nogen art, men blot i forbindelse med at forstå og vide smiley
Jeg faldt så over denne hjemmeside: http://www.doggenetics.co.uk/ og tænkte den kunne være til hjælp for andre som også synes at den slags er interessant.
Hjemmesiden er dog på engelsk smiley

Nogen der har nogle hunde med lidt specielle farver(Gerne i forhold til racens normale)?
Og nogen der ved om man kan teste sine hunde for at vide hvad den er bærer af og så videre, ligesom man kan med heste? smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophængning af lamper og spejl. 650 kr.
  • Samle det sidste af min jysk seng😂mangler meget lidt 720 kr.
  • Ophæng skab på lille badeværelse 400 kr.
  • Reparation af vandvarmer i kolonihave7 1.500 kr.
  • Fastmontere stik bag indbygget ovn - skal udføres af elektriker 750 kr.
  • Reparation carportlåge 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Genetiske finurligheder :D
  • #2   24. apr 2015 Det er næsten som rottegenetik smiley

• #3   24. apr 2015 Glemte at skrive at ved seriøse tamrotte opdrættere der plejer man at regne ud hvor stor sandsynlighed der er fopr den og den farve og aftegning i kuldet smiley

Man skal bare huske at tamrotterne ikke har læst genetik, så det går ikke altid som planlagt smiley

• #5   24. apr 2015 Jeps, farvegenetik er rigtig spændende og den side du linker til er rigtig god smiley Jeg har været så heldig at genetik - og dermed også farvegenetik - var en del af min uddannelse.
    Man kan godt farveteste hunde mend et er ikke noget man rutinemæssigt gør og det er ikke alle farver man kan teste for.
    Mine hunde har ikke særligt spændende farver, men der er dog en lille krølle på den ene races farve. Irsk Terrier registreres stort set alle some røde, men de kan også registreres som rød/hvedefarvet eller gylden rød. Det er så op til opdrætterne at afgøre hvilken farve den enkelte hund har. RENT genetisk har racen to godkendte farver: 'recessive red' og 'clear sable'. Den sidste er den mest almindelige. Recessive red er kendtetegnet ved totalt fravær af sorte hår (sort pigment kan simpelthen ikke produceres i en recessiv rød hund). En clear sable har enkelte sorte hår fx på ørene og i 'masken'. Racen forekom helt oprindelig også i sort, black and tan og brindle. Men i ca 1875 blev det vedtaget at en Irsk Terrier kun måtte være rød. Alligevel dukker der stadig en sjælden gang imellem en sort eller en black and tan op i et kuld.
    Jeg har haft en enkelt recessiv red:

profilbillede
  • #6   24. apr 2015 ... og adskillige clear sables med sorte hår på ørene og i skægget:

profilbillede
  • #7   24. apr 2015 Åh det er længe siden jeg har set en Irsk - smukke hund! smiley

Min gamle hund var efter 2 røde forældre (racen kan være rød eller blue/tan) og havde alligevel hvide aftegn rundt omkring, som er forbudt i den race.
    Det gjorde ham dog ikke mindre skøn. smiley

• #8   24. apr 2015 En anden race jeg kender rimelig godt har lidt omvendte problematik i forhold til mine Irske Terriers, hvor man registrere to genetiske farver under samme navn, er Australsk Kelpie: Her registrere man nogle som brune og nogle som røde. Rent genetisk er både en rød og en brun Australsk Kelpie brun. Dem der registreres som røde har brun næse og er dermed brune. En genetisk rød hund har sort næse.

• #10   24. apr 2015 Hos whipperne er alle farver tilladt, det giver rigtig mange muligheder
    for farvekombinationer, black and tan + merle er de eneste farver som ikke er set i racen.
    Det er altid lidt spændende at gætte på hvilke farver, der dukker op i et kuld, men det er sjældent man rammer plet smiley

• #11   24. apr 2015 En side, der beskriver en masse om farvegenetik hos whipperne:
    http://runswiftwhippets.net/Genetics/Genetics%20old.html

• #12   24. apr 2015 Hihi, en nuttet og detaljeret side. Nu ved jeg da, hvad jeg skal bruge min fredag aften på smiley

• #13   24. apr 2015 Kirsten: Ved du om det er de samme farver hos Greyhound ? Jeg så nemlig til et væddeløb i Sverige for nogle år siden en Greyhound, som jeg umiddelbart tænkte var black and tan. Jeg kan huske den fordi jeg netop tænkte over at sådan en synes jeg aldrig jeg havde set før.

• #14   24. apr 2015 Fire kuldsøskende i forskellig farve smiley
    Brun Domino (b/b - Eg/e), Vildtfarvet (aw/at), Sort med Aftegn(at/at, muligvis at/a) og sort domino (B/b, muligvis B/B, Eg/e)

Vi VED at de to dominoer ikke er homozygot for domino(Eg "Grizzle"), da faren ikke bærer genet, men derimod har gen for creme.. Mystique, der er mor til dem er heller ikke selv homozygot for domino - hun er faktisk testet for det smiley Hendes genetiske kode ser mere eller mindre sådan her ud af hvad vi ved:
    at/at, B/b, Eg/e, ky/ky

profilbillede
  • #16   24. apr 2015 Mette Marie - Jeg ved det faktisk ikke, men jeg har set en black and tan Chart Polski (polsk greyhound).

• #19   25. apr 2015 Faldt lige over nogle sider med nogle hunde med fantastiske farver smiley
    http://www.reshareworthy.com/20-beautiful-dogs-with-unique-markings/#JWkOh7Bq0StL6fIQ.01
    http://www.reshareworthy.com/33-dogs-with-unique-coats/

• #20   25. apr 2015 Må altså lige bryde ind ang. rottegenetikken, Beltane. Det er ikke genetik de ikke læser, det er statistik. Der vil ALDRIG komme noget, som er genetisk umuligt - men usandsynligt er jo en helt anden snak. smiley

Genetik er spændende, har dog ikke begivet mig ud i hundegenetik endnu smiley

• #23   27. apr 2015 @Divensie: "Mette Marie A: En genetisk rød (ee red) hund behøver ikke have sort næse. Hunden kan jo genetisk være både brun og rød på samme tid, og så kan en rød hund have brun næse. " Det ved jeg skam godt. Min bemærkning gik kun på røde hunde smiley
    Tolleren er et glimrende eksemple på en race der findes i en rød med sort næse og en rød med 'brun' næse. Den sidstnævnte er så en rød der bærer brun (bb).

• #24   27. apr 2015 @#19: Spøjst som man har det med at udråbe hunde med farver, der har en kendt sammenhæng med problemer som lysfølsomhed, misdannede øjne, blindhed, hårtab, hudkræft osv som 'smukke'. Jeg synes intet smukt der er ved det når man har den viden i bagagen at fx den 'isabellefarvede' mops let bliver solskoldet og har en stor risiko for at udvikle kræft. Ej heller synes jeg at de to sansynligvis dobbeltmerle gravhunde er smukke. De kan have kuldsøskende, der fx mangler øjenene.....

Kommentér på:
Genetiske finurligheder :D

Annonce