{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvalpefoder til drægtig tæve!
  • #1   15. jan 2015 Jep, i sidste del af drægtigheden, og indtil lidt efter at hvalpene er flyttet.


  • #2   15. jan 2015 Nej smiley

  • #5   15. jan 2015 Nej og ja! Vores drægtige tæver får blot det mad de plejer at få (BARF) og op til fødslen og under amning spæder vi til med noget andet, da vi har erfaring med at de mister appetitten.. Sidste gang var det Ziwi Peak dåsefoder der faldt i damens smag - men det har været forskelligt ved alle fire kuld vi har haft.. Det må være lidt ligesom mennesker, der pludselig ikke kan lide det mad, de andre får men skal være besværlig og have noget andet...... smiley

  • #6   15. jan 2015 Ja, jeg begynder så små allerede når tæven er parret og fortsætter til tæven er i god form efter hvalpene.

    For mine hunde har det været rigtig godt, og jeg vil kun anbefale det, idet jeg aldrig har haft "for tynde" tæver efter hvalpekuld. Tvært imod har de været i rigtig pæn stand hele vejen igennem. Jeg ville dog være obs på det, hvis jeg havde en hunderace med tendens til overvægt.


  • #7   15. jan 2015 Vi kører højenergifoder op mod ægløsningen. Dyrlægen kalder metoden 'flushing'. Ved at tilføre ekstra energi, frigives ekstra store og mange æg, hvormed chancen for flere hvalpe er til stede. Metoden bruges meget inden for landbruget, ifølge reproduktionsdyrlægen.
    Desuden tilfører vi ekstra energi når tævens krop arbejder på højtryk, dvs de sidste uger af drægtigheden samt under diegivningen. Fodrer man ikke korrekt, er risikoen for bl.a. kalkchock meget stor. Dette lærer man om på opdrætteruddannelsen.


  • #11   15. jan 2015 Sjovt, jeg "flushede" også min tæve sidste gang, som vi plejer at gøre ved gederne, det gav 10 hvalpe (racen ligger imellem 4-8).

  • #12   15. jan 2015 De sidste 3-4 uger før fødslen har tæven brug for noget mere næring til fosterproduktionen og senere mælkeproduktion. Det kan dog være svært at have plads til større måltider i maven, så hun vil have glæde af flere mindre
    måltider om dagen. Foderet skal være lidt anderledes sammensat end det, hun er vant til. Et hvalpefoder af god kvalitet vil som oftest opfylde hendes krav.


  • #13   15. jan 2015 Tusind tak for alle Jeres svar smiley

  • #15   16. jan 2015 Hvalpefoder fra ca. halvvejs i drægtigheden med mindre, jeg kan konstatere, at det er et meget lille kuld.

    Jeg starter med at trappe ud af hvalpefoderet, når hvalpene er omkring 6 uger (det kan variere lidt), og hvalpene får størsteparten af deres næring fra deres eget foder


  • #16   16. jan 2015 Jeg tror også jeg springer flushing over næste gang smiley 8 var lige i overkanten.
    Normalt får racen 3-5.


  • #17   16. jan 2015 Hmm, ja hvis Ollie skulle have et kuld mere(hvilket hun ikke skal) så er flushing helt sikkert udelukket smiley Hun har fået 8 hvalpe TO gange - uden flushing(4-6 er normalt for racen)! Så hvor mange ville hun ikke få hvis vi begyndte at flushe hende smiley

  • #18   16. jan 2015 Ghini fik hvalpefoder kombineret med højenergifoder fra hun var konstateret drægtig og til hvalpene flyttede hjemmefra, hun får altid foder ad libitum, da hun selv styrer mængden og aldrig bliver for tyk.

    Ingen flushing her, 6 hvalpe er et passende antal, tævelinierne bag hende får typisk mellem 6 og 8.
    Har set whippetkuld på 11-13 og det synes jeg er alt for meget både for mor og hvalpe.

    Ghini er allerede nu 12 uger efter fødsel næsten tilbage i topkondition, det er kun pelsen, der mangler at følge med, men der er massevis af små stikkende hår på vej smiley


Kommentér på:
Hvalpefoder til drægtig tæve!

Annonce