{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kennelejer
  • #2   8. nov 2014 Tusind tak for svaret! Hvor mange bulldogs har du så? smiley

• #4   8. nov 2014 Mynder er også bare fantastiske. Selv er jeg helt pjattet med whippets smiley

• #6   8. nov 2014 De er også super smukke! smiley

• #7   8. nov 2014 Kennel er ikke altid lig med mange hunde.
    Man kan eje et kennelnavn uden at have hunde, og man kan have mange hunde uden at eje et kennelnavn.
    Opdrætter er man så snart man sætter hvalpe i verden, uanset om det er to eller 200.

Man vælger som regel en race lang tid før man vælger at opdrætte. Man skal jo have et vis kendskab til og erfaring med racen, før man ved hvad man skal avle på, og hvad man ikke skal!

For at svare på dine spørgsmål:

Hvad gjorde, at du ville opdrætte hunde?
    Vi ønskede at tilføre racen noget, vi synes den manglede, nemlig noget diversitet. Vi bruger vores hunde på områder, som racen ikke er kendt for.

Hvordan valgte du din race?
    Vi vidste at vi ønskede en spidshund pga egenrådigheden. Da vi havde besøgt opdrættere af flere racer, valgte vi den, der matchede vores fremtidsdrømme bedst, dvs en mediumstørrelse hund med familievenligt sind og gode evner for samarbejde med ejer.

Hvor mange hunde har du?
    Vi har tre tæver pt.

Hvad er det sværeste ved at have en kennel?
    Det er dyrt at opdrætte! Hvis man vil lave noget ordentligt, så koster det knaster, både rent økonomisk, men også på personligt plan. Der går mange, mange timer på avlsgodkendelse, opdrætteruddannelse, forberedelser, pleje og pasning, prægning, stimulering og aktivering, for ikke at tale om besøg af købere og interesserede, udarbejdelse af materialer osv.
    Gennemsnitlig avl findes der masser af. Vi tilbyder opdræt ud over gennemsnittet, da vores hvalpe skal have den bedste start på livet.

Hvad er det bedste ved det?
    Når man oplever købers glæde ved en hund man selv har opdrættet!
    Det er det hele værd.
    Den positive feedback er guld. Når man selv har beholdt en hvalp og oplever tævens træk gå igen - det er helt fantastisk.

Hvis du vil opdrætte, så gør det ordentligt.
    Vælg en race. Lær den at kende. Uddan dig, brug dage på at undersøge tavler, individers baggrunde, sundhed mv. Grav dybt smiley
    Præg hvalpene optimalt, vælg kun fysisk og psykisk sunde avlsdyr. Sådan får du robuste hvalpe.
    Vælg kun købere, der har sat sig grundigt ind i racen. Tilbyd livsstidsvejledning. Sådan sikrer du dig, at hvalpene ikke senere skal omplaceres.

Good luck.

• #9   8. nov 2014 Tusind tak for jeres svar allesammen! Dejligt med noget respons!

Jeg har haft en opdrætterdrøm siden jeg var lille. Dog bor jeg ikke det optimale sted, har en blandingshund (som absolut heller ikke er avlsegnet, hvis det endelig var) og er ikke det rette sted i livet endnu, da jeg kun er 22 smiley
    Men jeg drømmer og har læst opdrætteres ABC jeg ved ikke hvor mange gange smiley

• #10   9. nov 2014 Hold da op Venges det var noget af et skift -fra buller til mynder smiley

Christina -et tip herfra, ville være at opsøge en/nogen dygtig(e) opdrætter(e) i overkommelig afstand fra dig.
    Måske de kunne have lyst til at have en hjælpende hånd næste gang de planlægger hvalpe, så du kan få lov at være lidt med på sidelinien. På den måde får de lidt "aflastning" til det hårde arbejde med at passe og præge hvalpe, og du får lov at få et indblik i hundeopdræt og fr samlet lidt erfaring til når du engang (måske) selv skal prøve smiley

• #12   9. nov 2014 Igen, mange tak for jeres svar!

Jeg har dog et problem - så vidt jeg ved, er der ingen i Danmark der opdrætter den race, som jeg er forelsket i. King Charles spaniel (altså ikke cavalier) er min absolutte farvorit!
    Jeg mødte racen på Crufts i Birmingham for 3 år siden, og den stjal fuldkommen mit hjerte!
    Men jeg er frustreret omkring det, for jeg kan jo ikke på samme måde følge racen og dens udvikling, samt jeg kender kun dens temperament udfra det jeg kan læse mig frem til og så mindet for 3 år siden.

• #13   9. nov 2014 Hvad gjorde, at du ville opdrætte hunde?
    Det startede med at vi bare ville prøve med et kuld... fordi racen er lille , er det et ønske at alle hunde der kan deltager i avl..... jeg havde en erfaren opdrætter i baghånden der kunne være ved mig ½ efter jeg havde spurgt om hjælp... hvis der var behov...
    Da det første kuld gik godt (jan.00)så prøvede vi igen året efter(maj 01), derefter fik vi en tæve mere i 2002.. hun fik 1 kuld i april 05. Stella fik så hendes sidste kuld i maj 03 hvorfra Liv aldrig nåede at flytte hjemmefra (det år ville alle have hanhunde).... Liv fik så et kuld i 2006 og et i 2011....hvorfra vi beholdt en hanhvalp fordi vi bestemte os for ikke at ville fortsætte med at opdrætte.
    Men da jeg fandt ud af at det alligevel var upraktisk at udstille 2 hanhunde så valgte vi da vi mistede fossi at vi ville have en tæve igen, men at hun skulle være en som skulle hjem til opdrætteren og have hendes hvalpe.

Tilfældighed... min far var gået på efterløn og havde snakket om at ville have hund og han sad dengang i en bestyrelse hvor en af de andre bestyrelsesmedlemmer havde en hund der havde fået hvalpe og havde set de 2 hvalpe da de var 1-3 uger gammel...husker ikke lige.... så var vi til en juletræsfest og under den fest blev det aftalt at hele familien skulle over at se hvalpene... min far havde forelsket sig i den ene og min mor og jeg syntes bedst om den anden.... vi kendte intet til racen så det var helt tilfældigt at vi valgt Bjarke som var en god udstillingshund ..... vi lovede så opdrætteren at vi ville udstille så han blev avlsgodkendt.... vi startede i hvalpeklasse og der klarede han sig godt og blev bis 4-hvalp... og så var vi fanget.... 2½ år senere ville vi have en hund mere, men ham jeg havde valgt var kryptokid så det endte med at vi tog en tævehvalp med hjem og 2½ år senere fik hun det første kuld.... i 2001 fik vi så en tæve mere og i 2002 fik jeg kennelmærke.... dengang var det bare noget man betalte for.... ingen kursus andet end hvad andre opdrættere lærte videre.
    Vi har haft 6 kuld ialt... lige nu har jeg lagt opdrætterdrømmen lidt på hylden... det er et stort arbejde at have kuld..... og da jeg nu er i el-kørerstol skal jeg have andre til at lave en stor del af det praktiske arbejde.... og derfor forventer jeg ikke at jeg skal være opdrætter af flere kuld.

Hvor mange hunde har du?
    Lige nu har jeg 3: 2 tæver... en pensionist på 11 år og en hvalp på 4½ mdr... samt en hanhund på 3½ år.

At man er på 24/7 når der er hvalpe... at finde gode købere og frasortere de "ikke egnede" ..... at tage afsked med de små.

At kunne følge sit afkom og deres resultater rundt i verden.

• #14   9. nov 2014 Tak for det super detaljerede svar, Estrid!
    Dejligt at læse smiley

• #16   11. nov 2014 Hvad gjorde, at du ville opdrætte hunde?
    Jeg elsker hunde, og er født og opvokset med dem. At være opdrætter er kommet helt naturligt. Da jeg er opvokset med at have hvalpe i huset ca. 1 gang årligt. Mest med Gammel Dansk Hønsehunde, men også Ruhårede gravhunde i ny og næ, mest hvis der skulle være en beholder hvalp af vores egen linjer.

Jeg har valgt den ruhårede gravhund, da det er en psykisk stærk hund, med et stort mod. Den er meget alsidig mht. træning.
    Jeg går til grav og sportræning. Men de elsker drev, rally mm. så en spændende race med mange muligheder. Den passer mig bare rigtig godt temperaments mæssig. Men jeg kan forestille mig at når jeg bliver ældre at jeg så også vil have en GDH tæve.

Hvor mange hunde har du?
    2 Min tæve på 4,5 år som lige har haft et kuld hvalpe. Og så har jeg beholdt en tævehvalp som nu er 4 mdr.

At finde den bedst mulige hvalpekøber - og tiden, den går alt for hurtig smiley

Tiden med hundene, træningen op til så de kan klare sig bedre i de forskellige discipliner - og når man endelig står med det ønskede resultat i hånden.
    Men bare det at være sammen med hunden, og præge hvalpene er helt fantastisk.

• #18   12. nov 2014 Hej alle.
    Tusind tak for jeres svar, så dejligt!

Kommentér på:
Kennelejer

Annonce