{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
936 visninger | Oprettet:

Carina H
Carina H
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8

Gode råd søges .. Førstegangs fødsel for hundige os..;0) {{forumTopicSubject}}

Hej ..;0)
Vores dejlige Rotweiler skal have hvalpe om ca to uger og vi glæder os meget. Jeg har læst og læst om hunde fødsler, hvalpetid osv ... Men har i nogle guldkorn.. Til den sidste tid, fødslen og tiden lige efter ...alt fra kost til ??? Har interesse ..;0)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gode råd søges .. Førstegangs fødsel for hundige os..;0)
  • #1   31. maj 2014 Masser af klude, der er opvarmet til at tørre hvalpe med. Underlag, der kan smides ud bagefter (det lugter grelt af fostervand o.a. når en tæve føder), et meget varmt rum minimum 37 C. Nummer til dyrlæge og evt have en erfaren jordmoder med, der ved hvornår dyrlægen i værste fald skal kontaktes. Der skal helst være ro omkring tæven. Vægt til hvalpe, kuglepen og en notesbog til at skrive fødselsvægt op i. En lille sløv saks til navlestreng.. jeg kunne blive ved smiley

• #2   31. maj 2014 Tæven skal have et godt hvalpefoder fra nu af

• #3   31. maj 2014 Hvalpene må ikke få kulde/træk, da det forhøjer risiko for infektionssygdomme. Desuden ville det være smart at køre forbi dyrlægen næste dag eller få ham ud (det havde jeg) så hvalpe og tæve kan tjekkes. Især pga tæven kan gå i kalk chok, og det er rart at få tjekket om der evt er flere hvalpe i hende. Når fostervandet går må der max gå to timer, så SKAL den første hvalp være ude.

• #4   31. maj 2014 Tæven skal da have hvalpefoder efter allerede på 30. dagen og indtil hvalpene er 5 uger.

• #5   31. maj 2014 Skrev fra nu af fordi jeg ikke ved om den allerede får hvalpefoder smiley Og hvis den ikke får hvalpefoder så skal den jo ha det fra nu af smiley

• Kpigen
    Kpigen Tilmeldt:
    dec 2010

Følger: 1 Emner: 6 Svar: 20
    #6   31. maj 2014
    Hej smiley hvis du skulle opleve at en el flere hvalpe er svage så lav varmeposer . Varmt vand poser og pudebetræk . Dette var et råd fra en dygtig dyrelæge da vi fik for tidlig fødte hvalpe . Det gjorde at dem der var svage livede op og overlevede. Det var så fantastisk . Kunstig kuvøse smiley
    Ellers så varme og MEGA meget omsorg for tæven smiley
    Fra mig smiley held og lykke smiley

• Carina H
    Carina H Tilmeldt:
    jan 2014

#7   31. maj 2014 Tak skal i have ... Spændende og brugbart viden ..;0) hun har fået graviditets foder fra Royal Canyon til store hunde fra ca 3-4 uger henne.. ... Et produkt som er til gravid hund de sidste uger og til hvalpene ... Tror det er meget som hvalpefoder ..;0) jeg giver hende morgen og aften (før graviditet fik hun kun en gang om dagen) kalk chok hvordan reagere hun på det ??

• Carina H
    Carina H Tilmeldt:
    jan 2014

#8   31. maj 2014 Tak skal i have ... Spændende og brugbart viden ..;0) hun har fået graviditets foder fra Royal Canyon til store hunde fra ca 3-4 uger henne.. ... Et produkt som er til gravid hund de sidste uger og til hvalpene ... Tror det er meget som hvalpefoder ..;0) jeg giver hende morgen og aften (før graviditet fik hun kun en gang om dagen) kalk chok hvordan reagere hun på det ??
    Hvornår kan vi mærke liv på hendes mave ???

• Carina H
    Carina H Tilmeldt:
    jan 2014

#9   31. maj 2014 Kpigen.. Hvor varme må de poser være ?? Ligger du hvalpen ovenpå eller ligger du poser omkring den ??

• #10   31. maj 2014 Kalk chok er hvor tæven går i kalkmangel, det er ret alvorligt og hun skal behandles hurtigt, da hun ellers kan dø af det. Hun bliver svag og får det dårligt meget hurtigt. Man skal også være forberedt på, at når en tæve er førstegangsfødende, så kan de blive forskrækket over det sug, som hvalpene bruger, når de patter, så du skal sætte dem til og holde øje med, at hun tager godt imod dem. Har hørt historier fra opdrættere, hvor tæverne ikke har fået hjælp, så det bedste er, hvis din tæve kan mærke, at du er der hele tiden til at "læne" sig op ad. Det er en fantastisk oplevelse at se sin egen tæve føde. Min var ved at kravle op i skødet for at føde, og hun lod mig hjælpe med alt.

• Carina H
    Carina H Tilmeldt:
    jan 2014

#11   31. maj 2014 Jo men hvilke symptomer reager hun med ved kalkmangel ?? Jeg glæder mig da endnu mere med jeres fortællinger .. Det bliver stort ..;0) faktisk er hun allerede mig søgende efter mig .. Hun kan finde på at følge mig over alt .. Hun plejer at ligge sig på gulvtæpper på børne værelserne om natten men de sidste uger ligger hun i eller lige uden for soveværelset ...;0)

• Carina H
    Carina H Tilmeldt:
    jan 2014

#12   31. maj 2014 Jeg løber med hende (hun løber fri ) i skoven .. Hvor længe kan jeg blive ved med det ?? Jeg er gået ned i tempo og længde og tager pauser og gå ture i mellem ... Hun følger godt med stadig ..(er ret trænet før graviditet ) ...
    Og hvad med efter hun har født ?? Er haven nok nogen tid eller skal hun fra hvalpene og ud på tur ??

• #13   31. maj 2014 De bliver meget svage, kan gå i kramper og halse meget..dvs lyde som om de mangler vand. De skal have en kalkindsprøjtning ved dyrlægen.

• Carina H
    Carina H Tilmeldt:
    jan 2014

#14   31. maj 2014 Okay super ..tak ... Rart at vide lidt om hvad man skal se efter og reagere på ..;0)
    Tak for jeres råd .. Alle er brugbare ..;0)

• #16   31. maj 2014 Hvis hun har 14 dage tilbage, ville jeg stoppe med at træne med hende. Hun kan blive overanstrengt. Det er bedre du hygger om hende og går nogle små ture istedet.

• Kpigen
    Kpigen Tilmeldt:
    dec 2010

#18   31. maj 2014 Hej igen smiley godt Lune poser . De lå både ovenpå dem og ved siderne ! Så godt !
    Min lille tæve fik kalkchok da hun havde hvale 1. Gang.
    Det var forfærdeligt !!!!!! Hun var helt lammet og de kan starte med at virke fulde.
    2. Gang hun var drægtig fik hun kalk t. Unden hele drægtigheden og ekstra godt foder med kalk i ! Det sker oftes ved små hunde og når hvalpene er 3-4 uger .
    Skræmmende oplevelse. Godt med en god dyrelæge, havde også kalk sprøjter liggende efterfølgende. Men min lille hund fik også MAnge mange hvalpe.
    smiley
    Hvalpene kan også få sukkerchok. Så skal se have lidt sukkervand. Har jeg ikke prøvet !
    Er din tæve tyk smiley spændende ! smiley

• Carina H
    Carina H Tilmeldt:
    jan 2014

#20   1. jun 2014 Mange tak for jeres indslag .. Spændende ..;0)
    Isallelle, virkelig storhjertet .. Jeg skal ringe dig op efter råd hvis det bliver aktuelt .. Dejligt og betrykkende at vide ..;0)
    Ja hun er ved at være godt tyk nu .. Det startede med at hun blev bred øverst ved ribbenene men nu er hun tyk hele vejen ned på maven... Brysterne er også vokset... ;0)
    Jeg vil lige tage en snak med vores dyrelæge og informere ham om at hun er gravid og skal føde om to uger...
    Tak for indslag og meget brugbart viden ..;0)

• #21   1. jun 2014 Kalkchok er noget fanden har skabt.
    Min tæve gik fra frisk og to timer senere, kunne hun ikke bruge bagbenene.. Nerverne sætter ud.. Og starter med de mindst vigtige funktioner.. Dvs længst væk fra hovedet..
    Her kom det da hvalpene var 5 uger og var tilvænnet foder, men stadig drak hos moren. Stort kuld, og så tror jeg det var der den forebyggende sprøjte fra efter fødslen har ebbet ud.. Hun fik indsprøjtning med kalk, og var indlagt et døgn med væske og til observation. Da vi kom ind kunne dyrlægen end ikke tage en blodprøve i benene, så hurtigt går det... Tilgengæld kommer de sig hurtigt!
    Om mandagen fik hun en opfølgende dosering hos egen dyrlæge og en sprøjte til at stoppe laktationen.
    Og så besluttede vi det var slut med at spise ved mor..

En anden ting man skal holde øje med er bryst betændelse. Ømme spændte og varme patter. Hvis mælken skifter farve. Eller lugter. Så skal man også til dyrlægen.
    Går der bakterier i det, kan det æde hele bugen op på tæven..
    Det undgåes bedst ved at lade hvalpene holde gang i alle patterne, så en ikke står helt stille og bliver spændt..

• Kpigen
    Kpigen Tilmeldt:
    dec 2010

#22   1. jun 2014 Sukkerchok kommer hvis hvalpene er meget aktive og glemmer at sutte nok . Altså når de bliver ældre . Jeg kender en dyrelæge der har oplevet det en del gange med små hunde .
    Men man skal ikke gå og være bange tænker jeg
    Ang . Kalkchok, virker en kalksprøjte ikke længe . Hunden skal have kalk løbende mens hun ammer
    smiley ih det er spændende med dine hvalpe altså smiley

• Kpigen
    Kpigen Tilmeldt:
    dec 2010

#23   1. jun 2014 Der skulle stå .. Det kan komme ... smiley

• Carina H
    Carina H Tilmeldt:
    jan 2014

#24   1. jun 2014 Tak ...;0) ja det er godt nok ved at være snart .. Vi er meget spændte og glæder os rigtig meget til en sommer med huset fuld af hvalpehygge ..;0) vi har været ude at rejse en længere tur her i vinters så besluttede at skulle vi og hun prøve hvalpe er det nu .. Heldigt at det hele indtil nu er lykkes ..;0)

Kommentér på:
Gode råd søges .. Førstegangs fødsel for hundige os..;0)

Annonce