9.167 visninger
|
Oprettet:
F2 eller F1b puddel blanding - Designerhund {{forumTopicSubject}}
Hej, jeg har en dejlig F1 Sproodle (Springerdoodle) tæve, som jeg gerne vil avle på til næste år. Hendes far er en blå kongepudel og hendes mor en leverplettet Springer Spaniel.
Jeg er i tvivl om hvilke hanhund jeg skal vælge.
Umiddelbart ville jeg vælge en Sproodle, så hvalpene bliver F2 og stadig er halvt pudel og halvt spaniel. Men jeg har læst at de allergivenlige gener fra pudlen, bliver svagere i hvalpene. Er der nogen som kan af- eller bekræfte det?
Alternativt skulle jeg vælge en puddel og få F1b hvalpe, så pudlens gener bliver endnu stærkere.
Hvad ville I gøre?
jun 2013
Svar: 479
Man er allergisk over for individer, ikke racer eller blandinger, og hvorvidt man kan tåle en bestemt hund, kan man kun finde ud af ved at afprøve.
Det er bl.a. derfor hele labradoodle-projektet blev forkastet i sin tid.
Hvad der kommer stærkest frem i en blanding, kan ingen svare på.
Det fungerer IKKE sådan at hvalpene arver 50% af hvert forældredyr.
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 906 Svar: 17.433
Jeg ville nyde min dejlige hund og lade dem der har forstand på avl avle
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 237 Svar: 3.147
nov 2008
feb 2014
Følger: 5 Følgere: 168 Hunde: 3 Emner: 683 Svar: 6.010
Ganske simpelt, lade være med at avle på hunden og nyde den som den er
En lille bøn til dig .... Lad nu bare være ..ikk?
maj 2004
Følger: 14 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.065
Eller lade være at avle.
mar 2007
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 3 Emner: 2 Svar: 10
Grunden til at jeg synes Sandy skal have hvalpe, er at hun er en skøn hund - som jeg tilfældigvis kan tåle på trods af min allergi. Jeg vil gerne beholde en af hendes hvalp selv, ligesom flere bekendte har efterspurgt en.
Jeg vil altså avle for at få nogle dejlige hvalpe - og alt det med stambøger osv. betyder ingenting for mig - når bare jeg ved at det er dejlige hunde der avles videre på. Dertil vil jeg gerne tilføje at blandinger ofte er de sundeste og mest velafbalancerede hunde (ifølge min dyrlæge) og for god ordens skyld må jeg hellere tilføje at hun selvfølgelig er "tjekket i hoved og røv" og ikke fejler det mindste.
I forhold til det med allergivenlighed, så kan man kan være allergisk overfor alle hunde, men der er hunde som færre har allergi overfor - heriblandt puddelblandinger. Derfor kalder man det allergivenlige gener og ikke anti-allergi gener eller lignende.
aug 2008
Følgere: 1077 Hunde: 2 Emner: 87 Svar: 2.757
mar 2007
Så det må være op til den enkeltes smag og behag om man ønsker at avle - hvis bare man har en skøn hund og kan få afsat hvalpene til gode hjem:)
mar 2007
jun 2013
Ved avl bidrager hvert forældredyr med 50% af generne, ja...
Men det der kommer til udtryk i dét individ der skabes, er ikke resultatet af at hvert forældredyr bidrager ligeværdigt i arven.
Jeg vil råde dig til at læse hele sætningen, og dennes præmisser, istedet for kun at læse halvdelen, og så tilføje en smule til den selv som slet ikke var en del af dét jeg skrev om i første omgang.
Og jeg tager den da lige igen:
"Hvad der kommer stærkest frem i en blanding, kan ingen svare på.
Det fungerer IKKE sådan at hvalpene arver 50% af hvert forældredyr."
Hvis det endelig SKAL skæres ud i pap, kunne det gøres således:
Tæve med lange ører + hanhund med korte ører = hvalp med mellemlange ører...
Nej vel! Hvalpene kan blive hver af de 2, alt derimellem, og for den sags skyld en ekstrem i begge retninger, afhængig af hvad der ellers ligger i generne.
ALtså bidrager forældredyrene IKKE med 50% i arven.
Og nanett.
Din dyrlæge tager fejl ifm. sundhed mv. De få undersøgelser der er gjort på det, her i danmark, fortæller sit tydelige sprog om at det er en skrøne.
mar 2007
Generelt synes jeg at tonen herinde er ret dårlig, man kan jo godt sige sin mening på en pæn måde (ikke møntet på nogen specielt).
jun 2013
Subjektive observationer gjort på et meget løst grundlag gør.
mar 2007
mar 2007
Jeg vil gerne opfordre til en pænere tone herinde. Det er meget ubehageligt at sidde ved den anden ende af skærmen, når der dumper sådan nogle bemærkninger ind.
Er der andre, som har en ide til om det er bedst at vælge Sproodle eller Pudel far? Måske nogen der selv har avlet?
maj 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 38
mar 2007
maj 2007
Følger: 39 Følgere: 37 Hunde: 6 Emner: 149 Svar: 2.516
maj 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 38
http://labrador-retriever.dk/formel1
mar 2007
Helene: Hihi - det er ikke det samme som ved labrador:) Det er ikke vrøvl jeg skriver - men bare sådan det er ved designerhunde.
Kan tilføje at F1 ved fisk beskriver unger af vildtfangede fisk - så betydningen varierer meget efter hvilket dyr man taler om.
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 283 Svar: 8.326
Er foråret ikke snart slut?????
Nej hunde uden tavle og blandingshunde er IKKE sundere end renracet, du kan være uheldig og heldig med alle 3, men når alt kommer til alt, bliver tavle hunde generelt tjekket for mere, og derfor vil de se ud som om de er sygere, forskellen er at de hunde der bliver tjekket bliver brugt til at avle videre på sunde hunde og for at få sundere hunde og mindre arvelige sygdomme i racen.
Derudover avler man efter en bestemt type hund, bestemte egenskaber osv. Derfor er man forholdsvis sikker på hvad man får når man får hvalpe. (hvis det er en ordentlig opdrætter med gode hunde)
Blandingshunde er en helt anden snak, for der ved man aldrig hvad man får, for den kan få alt fra den ene forældre, alt fra den anden, alt det dårlige fra begge osv. Derudover skal man jo også kigge bagud i linjerne for at finde ud af hvad der kan lægge i hvalpen.
Jeg har et rigtig god eksempel.
Jeg har den sødeste lille ægte chihuahua uden tavle, jeg ved den er ægte, da jeg har tavle på farens side, og har oplysninger fra morens.
Men det er sådan set irrelevant.
Lucky har fået PL 1/1, selvom begge hans forældre er tjekket fri for PL, hans mormor og morfar er tjekket fri.
Og nu begynder det "sjove" så, for hans farfar er ikke testet for det, og hans farmor har jeg ikke kunnet slå op. MEN hans oldefar (farfarens far) er testet PL 1/0 så derfor ved jeg at der er en ret stor chance for at grunden til at Lucky har fået PL, er fordi det lægger i generne fra Farens side, selvom faren er fri.
Det havde jeg jo ikke kunnet se, hvis jeg havde en alm blandingshunde, uden noget som helst info bagud i linjerne.
maj 2004
Men det med at blandinger er sundere, det er noget vrøvl... Virkelig noget vrøvl!
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.017
Der er trods alt ikke mange der kunne finde på at mikse de to racer..
Så den mulighed er efter mit bedste bud er udelukket i forhold til indavl..
Hvis du vil avle så vælg en renracet af de to, og hvor du kan tjekke denne ikke er i familie med din egen i flere generationer.
maj 2004
maj 2004
Ej F1 og F2 er altså ikke selvopfundne ord, det er helt almindelige begreber indenfor genetik :b (Og har intet med formel 1 hunde at gøre).
mar 2007
De er ikke racehunde og bliver det sikkert heller aldrig, men det gør dem ikke til mindre dejlige hunde! Jeg kan simpelthen ikke forstå at nogle bliver så forargede over at jeg gerne vil have nogle søde hvalpe, som tilfældigvis ikke kan få stamtavle.
Nu tror jeg at jeg har fået svar nok - og jeg vil ikke bruge mere tid på at diskutere - men i skal være velkomne til at fortsætte, hvis I har lyst.
Er der nogen som måske selv har avlet denne type hund, så må i gerne skrive til mig
Fortsat god dag!
mar 2007
mar 2008
Følger: 35 Følgere: 939 Hunde: 8 Emner: 350 Svar: 8.225
Jeg syntes du skal nyde hende som hun er! Der er ingen garanti for, at hendes hvalpe bliver "allergivenlige"..
Og så syntes jeg, at alle de der smarte blandinger, skulle kaldes hvad de er, blandings hunde. Og jeg er ikke fan, af alle de forårs kåde mennesker, der nu skal til at lave blandings hvalpe
feb 2014
Følger: 5 Følgere: 168 Hunde: 3 Emner: 683 Svar: 6.010
Dvs vi skal lige igennem et nyt forår
Bortset fra det, så er hunden for ung til at være checket i hoved og ... mås !
tror du ikke at du burde finde en anden dyrlæge ? en som måske var lidt mere sandfærdig
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 283 Svar: 8.326
nov 2008
jun 2013
Generne fordeles 50/50... har intet sted skrevet andet. Faktisk har jeg slet ikke skrevet om dét før du nævnte det.
Jeg skriver ikke om hvordan generne fordeles, men om hvordan det kommer til udtryk. Altså hvad hvalpen rent faktisk arver af egenskaber. Og det er ikke 50/50.
Og det er temmelig relevant, eftersom det er noget af dét TS lægger til grund for valg af avlshund.
Og hvad dét angår, er udsagnet i indlæg #5 noget vrøvl. Og det er sådan set noget vrøvl fra ende til anden.
"Ja det er rigtigt at fordelene ved krydsning bliver dårligere i næste generation og du kan ikke være sikker på at de har de samme allergivenlige egenskaber. Selvfølgelig vil en krydsning med puddel forøge chancerne, men der er stadigvæk 1/4 springer spaniel i, så nogle af hvalpene vil med garanti ikke arve de allergivenlige egenskaber."
EGenskaberne bliver ikke dårligere i næste generation. De bliver uforudsigelige. Og det var de allerede i første generation.
Man forøger ikke chancerne for "allergivenlighed" ved at vælge en pudel som avlshund. Som før nævnt, er det individerne der kan være allergivenlige, for enkelte individer. Den slags kan man kun finde ud af ved afprøvning, og er overhovedet ikke i relation til om der er spaniel i eller ej.
Og hvad er det iøvrigt for fordele du snakker om?
Hvis du udmærket er klar over at egenskaber ikke nedarves 50/50.... hvorfor så det modsigende første indlæg?
nov 2008
maj 2004
Et er hvad folk giver udtryk for. Noget andet er om de faktisk gider have en.
mar 2008
Følger: 35 Følgere: 939 Hunde: 8 Emner: 350 Svar: 8.225
Men regnede med, at det var den sølv farvede det var tale om!
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 71 Hunde: 2 Emner: 339 Svar: 6.051
Godt så, så langt så godt. MEN... at du så kan risikere at der ikke kommer en eneste hvalp du kan tåle, det er så en ting. Problemet som jeg ser det, er mere at hvis der bare er én hvalp i kuldet som din allergi reagerer på... hvad gør du så, når du trods alt skal have mor og hvalpe i 8 uger. Er du rigtigt uheldig, så kommer der 8 hvalpe, som din allergi går amok over.
Har du tænkt på hvad du gør i en sådan - ikke urealistisk - situation?
jul 2007
Følger: 15 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 13 Svar: 1.427
Mange hunde er slet ikke generet af deres HD...
Ved mange hunde, som oppe i årene får konstateret det ene eller andet med øjnene, kunne man måske allerede ha set da hunden var x antal år gammel. Det kan man se ved en øjenlysning.. Men det er sku de færreste med blandingshunde, eller hunde uden tavle, eller andre hunde med tavle der skal indgå i blandings avl, eller bare generelt avl hvor der ikke følger en tavle med hvalpene, der rent faktisk får deres hund tjekket for de her ting.. "For det er jo ligemeget... det er bare et hygge kuld"..
Derfor virker blandingshunde/tavleløse hunde mere sunde, for resultaterne er ikke registreret nogen steder..
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.082
Og så er jeg ret sikker på du får mere seriøse svar ved at kalde din hund det den er: blanding. At præsentere den som sproodle sænker lige niveauet fra start
feb 2012
Følger: 14 Følgere: 13 Hunde: 5 Emner: 6 Svar: 30
Jeg vil nok vælge at parre hende med en puddel, hvis du tænker på at få hvalpe der fælder mindst muligt.
Jeg vil anbefale dig at gennemtænke det det rigtig godt og få laver alle tænklige undersøgelser så du er sikker på sunde hvalpe. Og også finde en hanhund der har fået tjækket AD og HD , øjne og knæ. Det koster en del at få lavet alle de undersøgelser men hvis du vil være sikker på sunde hvalpe bør du gøre det.
Jeg ville selv fortrække en F1 blanding, men der er stor efterspørgsel på "spoodle" hvalpe så tror sagtens du kan komme af med dem. Det er en svensk spoodle klub du kan evt spørge dem hvad de vil anbefale.
maj 2010
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 25
jun 2013
Men også temmelig naivt.
maj 2010
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.682
jun 2013
Kildekritik...siger jeg så.
maj 2010
jun 2013
Og det er trods alt det mindste man burde kunne forvente af folk.
Men jeg kan godt se at hvis man ikke aner hvad kildekritik ér, og man sluger alt hvad man finder på google råt, så bliver det selvfølgelig lidt svært.
jul 2007
jun 2013
Til selve trådens emne angående dét, så er det jo nærliggende at dyrlægen ganske givet ser en masse "racehunde" med skavanker..... Hvad er så "racehunde"?
-Naboens "labrador", uden tavle, uden noget som helst andet end dansk hunderegisters papir, som vistnok en gang i tidernes morgen, i en mørk baggang, set bagfra fra nabohuset, kunne ligne en labrador..................................................hvis man vel at mærke lukker det ene øje, holder en hånd for det andet, og fuldstændig ignorerer hundens øvrige egenskaber.
-eller er det hunden der beviseligt, med tavle og med de for racen så vigtige brugsegenskaber og sind, ER en labrador?
Begge dele står i DHR og i dyrlægens computer iøvrigt, registreret som en labrador.....
Og det er jo imo i virkeligheden problemet i de her debatter....hvor tit hører man ikke udsagnet om sundhed og racehunde er indavlet skravl osv.... Jamen ER det rent faktisk racehunde folk har set?
Det er det oftest ikke. Så er det et eller andet udefinerbart der godt nok ligner lidt.
Noget en lille bitte smule logik iøvrigt burde fortælle én, hvis man udførte sin kildekritik....også på dyrlægen.
De 2 undersøgelser på dansk jord indtil videre, er mig bekendt de 2 eneste undersøgelser (og den ene er faktisk fortsættelsen på den anden!) der har data fra hele landet (som i modsætning til f.eks. én lille by's lille antal hunde) og hvor dette datamateriale kan skilles ad i "med tavle og dermed beviseligt racerene hunde" og i "alt uden tavle".
Jævnfør disse 2 undersøgelser, er blandinger IKKE sundere end tavlehundene.
Og så er den sådan set ikke så pokkers meget længere.
jul 2007
Det der så rent faktisk er sket er at tæven og måske hanhund har været til det årlige tjek, hvor de også bliver vaccineret, og så har dyrlægen kigget på hunden og sagt: "Jamen den ser jo fin og sund ud"..
Min egen dyrlæge stoppede en ung tøs der kom ud fra konsultation med hendes.. øh ja.. et eller andet med en chi eller poms i.. Og lige efter ringede hun til hendes ? og sagde: "ja dyrlægen sagde at hun så fin ud, så vi kan bare parre hende næste gang hun kommer i løb".. Som sagt gik dyrlægen efter og sagde til truntebarnet at han aldrig havde sagt god for at avle på den.. For det første var den ikke særlig gammel, og for det andet var den meget lille, plus at den ikke var undersøgt for noget som helst.. Nøøøj hun blev fornærmet..
aug 2012
Følger: 29 Følgere: 27 Hunde: 3 Emner: 86 Svar: 3.857
Min tidligere tæve, også blanding, blev aflivet og spondylose.
De er ikke sundere....
feb 2012
Men man kan jo også sagtens få hunde med stamtavle der er syge.
Jeg syntes puddel spaniel blandinger bliver nogle dejligt hunde da bægge racer har mange af de samme egenskaber. Og begge racer er nemme at opdrage og elsker at træne.
Jeg har personlig valgt den blanding med henblik på agility. Hvor både puddel og FT cocker er gode.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 14 Hunde: 3 Emner: 85 Svar: 1.969
feb 2012
Jeg har haft en puddel og han var rigtig god men blev desværre syg og måtte aflives.
Jeg kan ikke se hvorfor en blanding af de 2 racer skulle være bedre eller dårligere. Det er forskelligt hvad man går efter. og for mig betyder en stambog ingen ting. Jeg har 2 blandings hunde og en men en fin stamtavle og de er alle 3 lige dejligt
F2 eller F1b puddel blanding - Designerhund