{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.056 visninger | Oprettet:

John A
John A
Tilmeldt:
19. apr 2012
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 19

Tanker!! Parring,ægløsning,fødsel. {{forumTopicSubject}}

Jeg kan ikke lade være og tanke på hvorfor!!!
Man siger, fødsel 63 dage efter ægløsning !
Bedste parrings tidspunkt er 2 dage efter ægløsning!
Når tæven så er parret på 13 dagen i løb første gang, hun føder 61 dage efter parring, altså så passer det med ægløsning på 11 dagen, HVORFOR skal man så parre flere gange, helst med 2 dage imellem? Det kan enda være men har fået taget blodprøver ved dyrlægen, som siger parring på 13 dagen, alligevel parre man så på 13 og 15 dagen.
Så tænker jeg, hvad gør de i naturen, ja der parre de over flere dage, nogen gange flere gange om dagen.
Er der nogen som kan give en fornuftig forklaring.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tanker!! Parring,ægløsning,fødsel.
  • #1   23. mar 2014 Man parrer jo flere gange for at være sikker på man rammer et tidspunkt som passer med befrugtning.
    Men det er ikke nødvendigt hvis man rammer det rigtige tidspunkt første gang.

    I naturen parrer de sig, når deres drifter byder dem det, og der er en egnet partner.


  • #2   23. mar 2014 jeg parre min tæve her i Januar da var det på 20 dagen hun fødte om natten mellem 63 og 64 dag , hun blev kun parret 1 gang, har prøvet før at parre p 20,21 22 dagen , med en af mine gamle tæver hun fødte altid på 63 dagen efter parring sæden fra han hunden kan jo holde sig op til flere dage inde i tæven ,mener det er 6 dage

  • John A
    John A Tilmeldt:
    apr 2012

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 19
    #3   23. mar 2014 Man siger jo pgså at hannens sæd kan holde og være brugbar i 4 dage.
    Så hvis tæven har ægløsning på 11 dagen, parres på 13 dagen, ja så må hun da være dægget godt ind, eller hvad ?


  • #4   23. mar 2014 Ja, i princippet er en parring jo nok, hvis man rammer det rigtige tidspunkt, også taget i betragtning af, at sæden kan holde sig i en lille uges tid oppe i tæven.

    Jeg tror mange parrer flere gange med 1-2 dagns interval, for at ramme så mange dage som muligt. I dag kræver det stor planlægning for de fleste at få hvalpe, man rejser måske langt, man ofrer tusindevis af kroner på en parring, så heller få hundene parret for meget end for lidt, for ellers har ens invistering af tid og penge været forgæves.

    I naturen er det drifter der styrer og dyrene går måske op og ned af hinanden hele tiden, i vores kontrollerede verden sættes de sammen når vi synes og tror er det rette tidspunkt.


  • John A
    John A Tilmeldt:
    apr 2012

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 19
    #5   23. mar 2014 Nåå i 6 dage, jamen hvad er så fordelen ved at parre flere gange, med mindre det er første gang for tæven og man ikke aner noget om hvornår der er ægløsning.

  • John A
    John A Tilmeldt:
    apr 2012

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 19
    #6   23. mar 2014 Det er fordi, næsten alle de fødsler vi har haft, der har tæven født 61 dage efter første parring. Både når det er målt hos dyrlægen og når vi bare selv har bedømt på tæven.
    Denne tæve har født 1 gang før.


  • John A
    John A Tilmeldt:
    apr 2012

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 19
    #7   23. mar 2014 HMMM, det vil sige at en parring på 13 dagen, dækker ( med hannens sæd) en ægløsning fra 11 dagen til 17-18 dagen ?

  • John A
    John A Tilmeldt:
    apr 2012

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 19
    #8   23. mar 2014 Kan det være noget med at sæden bliver ! dovent! måske færre hvalpe, måske fler tæver, de holder jo længst. smiley smiley

  • #9   23. mar 2014 Jamen der er jo mange faktorer der spiller ind.

    Er tæven højløbsk på 8. dag, så hjælper det ikke noget at man venter med at parre til 13. dag.
    Nogle tæver har måske mulighed for befrugtning i mange dage, andre kun i få dage.
    Nogle hunde er mere fertile end andre, måske har hannen super god sæd der er aktiv i en uge, måske har han dårlig sæd med kun få sædceller der er aktive osv osv.

    Man kan ikke bare lave en fast regel om, at parrer man på 13. dag, så er alt i den skønneste orden, måske er tæven først klar på 21. dag.

    så det handler om at finde det tidspunkt, hvor tæven er klar og så håbe at hanhunden har en god sædkvalitet, så er chancerne for befrugtning størst.


  • John A
    John A Tilmeldt:
    apr 2012

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 19
    #10   23. mar 2014 Det må jeg ha forklaret forkert.
    Er klar over er det er meget forskelligt fra tæve til tæve, og nogen gange for den enkelte tæve.
    Denne tæve er målt til ægløsning på 11 dagen, har født før, hvor det også blev målt til 11 dagen, er begge gange parret på 13 dagen, fødte 1 gang 61 dage efter parring.


  • #11   23. mar 2014 Jamen så har I jo ramt rigtigt med parringen. Det er korrekt at optimale parringstidspunkt for det meste er et par dage efter ægløsning.

Kommentér på:
Tanker!! Parring,ægløsning,fødsel.

Annonce