Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophængning af spisebordslampe i betonloft i 800 kr.
  • Installation af lamper 1.000 kr.
  • Setter op 4 loft lamper 650 kr.
  • Samling af havestol 300 kr.
  • Skærer bar stole Ben i sort metal 500 kr.
  • Hænge to lamper op 350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Navle brok
  • #1   13. mar 2014 Man ser jo at det går væk med tiden, men personligt vil jeg helst undgå de "skavanker/sygdomme" man kan, når man avler på dyr smiley

• #2   13. mar 2014 Dette er ikke et der går væk af sig selv.. Og det en mindre fejl men er det nok til den burde tages ud af avl ?? smiley

• #6   13. mar 2014 Hvad hvis det ikke er medfødt, men hvor tæven er kommet til at bide navlestrengen over for højt oppe?
    Bør man så heller ikke avle?
    Bare nysgerrig:)

• #9   13. mar 2014 Det er en tævehvalp.. Hun er sund og fin og har nogle højt præmieret forældre så har en forventning om hun vil klare sig fint.. Opdrætter dækker lidt af udgifterne til og få hende opereret .. Hun skal udstilles og ellers godkendes i følge avls restriktionerne før hun skulle bruges til avl..

• #11   13. mar 2014 Navlebrok kommer ikke kun fra 1 part, det opstår kun, hvis begge forældre bærer genet for det

Vil sige at navlebrok ved en fransk ikke er almindeligt, jeg har aldrig været ude for det.

• #13   13. mar 2014 Der er flere typer af navlebrok og om jeg ville bruge en hund i avl, ville helt afhænge af typen og hundens øvrige kvaliteter.

Der er navlbrok, som er opstået fordi tæven har bidt navlestrengen for tæt, evt så tæt, at et lille stykke af bugvæggene er røget med, en sådan har Alfa, hun blev syet med et par sting umiddelbart efter fødslen og det er ikke brokken, som er årsagen til, at der absolut ikke skal avles på hende.

En anden type er den hvor brokken skyldes en forsinket lukning af bugvæggen, den ville heller ikke afholde mig fra at bruge en super hund i avl, den type kræver nemlig stort set aldrig operation og skyldes at hullet i bugvæggen ved navlestrengen er lidt længere om at vokse sammen end normalt, evt. fordi hvalpene er født lidt for tidligt.

Endelig er der den regulære navlebrok, hvor bugvæggen ikke lukker og hvor der ofte vil være fremfald af tarme i brokken, den type kræver operation og kan være livstruende for hunden. En hund med den type ville jeg aldrig anvende.

• #14   13. mar 2014 Nu det ikke en fransk men en engelsk bulldog .. Det er opstået ved den klemme som hvalpene fik på efter kejsersnittet .. De var tunge og havde hevet i navlestrengen.. Der er ikke før set brok ved deres afkom..

• #15   13. mar 2014 og gør det bestemt ikke for pengene som der bliver hentydet til.. Så kender man nemlig ikke til alle de udgifter der kan være forbundet med et bulldog kuld

• #16   13. mar 2014 Rigtig mange cavalier har navlebrok, og med de andre sygdomme racen kæmper med, så kan vi altså ikke udelukke en sund og rask hund fra avl pga en navlebrok. Begge mine hanner har navlebrok, de er pænt store, men begge er kosmetisk, da de er helt lukkede og der har på intet tidspunkt været fremfald af tarme. Nu er ingen af dem så i avl, den ene er for ung og den anden har jeg af andre årsager valgt ikke at bruge, men det er ikke pga deres navlebrok.

• #17   14. mar 2014 Jeg tænker lidt at ved en race med så mange skavanker, ville jeg faktisk synes et super helbred kunne opveje det, hvis der da ikke har været tale om operation osv.

Var det en race med masser af sunde avlsdyr at vælge imellem, synes eg måske ikke der er grund til at avle på kendte fejl, men det er jo ikke tilfældet for EB -så jo, jeg synes godt det kan opvejes af andre kvaliteter

• #18   14. mar 2014 Hvis det er en EB og den er testet fri for HD, AD, Spondylose, PL, osv. så synes jeg det er helt ok.

• #19   14. mar 2014 Ved opdræt af <b>katte</b> i Felis Danika regie kræves der samtidig med indsendelse af stamtavlerekvision til killinger en dyrlægeattest på, at forældredyrene er fri for navlebrok.

Og et navlebrok er ikke uden betydning.
    Nogle gange (har selv oplevet det) er det forbundet med en svag buglinie (ikke alle muskelfibre er forbundne med andre, men ender frit), og det giver et dårligt bugpres, hvilket kan være årsag til forstoppelse, men også at hundyret ikke kan presse nok under fødsel.

En svag buglinie ser ud og føles som en bred lynlås. En normal buglinie er som en smal lynlås.

Det er for øvrigt min (og andre opdrætteres) erfaring, at navlebrok er arvelig.
    (selvfølgelig ikke i de tilfælde, hvor det skyldes træk i navlestrengen).

Det er det også hos andre dyrearter, så det gælder sikkert også for hunde.

• #20   14. mar 2014 Det er et brok som er opstået pga træk i navlestrengen.. Og ville mene når vi snakker EB at et navlebrok er en mindre fejl og der burde kunne avles hvis ellers tæven er fri for div sygdomme .. Der er så mange fejl som ingroede haler der er langt værer for denne race

• #21   14. mar 2014 Jeg har lavet et kuld hvalpe, på en tæve der fik opereret en navlebrok, hun gav det ikke videre til hvalpene, og hverken hendes søskende eller halvsøskende har givet navlebrok, deres mor har bare altid været hård, når hun skulle nappe navlestrengen, men selvfølgelig skal man være opmærksom, men jeg synes nu, at der er vigtigere ting end navlebrok at tage hunde ud af avlen for.
    Jeg købte en tæve hvalp i Holland i december, hun er knagende godt sat sammen, hun er virkelig en sød hund og af spændende linier, men hendes sind er ikke noget jeg vil avle videre på, hun bliver returneret, så hun kan blive en super "klappe" hund i en god familie. Så en navlebrok er ikke vigtig i min verden.

• #22   14. mar 2014 Jeg ville så ikke avle på navlebrok. Det er kun dem der har det fordi tæven har bidt for tæt der ikke har en arvelig faktor indvoldveret. De andre typer skyldes - uanset, hvad der angives som årsag - svaghed i bugmuskulaturen og det er altså arveligt. Det kan give tæven problemer under drægtighed og fødsel. Særligt hos en tung race som en EB.

Kommentér på:
Navle brok

Annonce