{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.446 visninger | Oprettet:

Kassandra H
Kassandra H
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Chihuahua hanhund og parring {{forumTopicSubject}}

Jeg har en masse spørgsmål, da jeg er ''ny'' i denne verden.
Vi har lige anskaffet os en DKK hanhund mere og ham ønsker vi at bruge til avl.
Hvad er kravene i DKK og hvordan får man dem avlsgodkendt?
Kan en DKK chihuahua få avlsgodkendelse i andre foreninger som feks. DRU og DDH?
Hvor ofte må en Chihuahua hanhund parre og hvor gammel skal den være første gang?
Håber i vil være behjælpelige med alle mine spørgsmål smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Chihuahua hanhund og parring
  • #1   17. jan 2014 Alle svarene finder du på DKK.dk

• Kassandra H
    Kassandra H Tilmeldt:
    jan 2014

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #2   17. jan 2014 Tak.
    Det kunne jeg nok egentlig ha' sagt mig selv smiley

• #3   17. jan 2014 En DKK han kan som sådan blive avlsgodkendt over det hele. Alle de mindre klubber anerkender DKK-tavler så der er ikke begrænsninger i den retning.
    Men du skal være obs på at DKK ikke tillader deres medlemmer at avle i andre klubber, så ønsker du at avle i DKK, så kan du altså ikke avle alle mulige andre steder samtidig (og medmindre det bare er for at tjene på parringsgebyrer, giver det d heller ikke megen mening at avle i flere klubber)

Men ja, avlskrav kan du finde på DKK's hjemmeside -undersøg dog om der måske er andre ting der er værd at få tjekket før avl, end det DKK stiller som krav. De krav DKK har er jo blot dem specialklubben har kunnet forhandle sig frem til. Det er ikke nødvendigvis ALLE de ring der forekommer i racen.

Og uanset hvor mange kuld hanhunden MÅ lave, så kan det ikke anbefales bare at lade ham parre løs -hvis man giver lidt tid mellem de kuld han laver, har man mulighed for at se hvordan det første kuld er faldet ud (godt som skidt) inden man så evt laver et kuld mere

• #4   17. jan 2014 smiley

• #5   17. jan 2014 Er det til egne tæver eller har nogen spurgt på ham?

Kravene er at han har stambog og to testikler i pungen.

Der ud over bør du få tjekket for løse knæ og udstille ham i et vist omfang - det vil både fungere som vindue for tæveejeren og du får kritik af din hund så du kan vælge avlspartnere til og fra på.

Der ud over kan du få tjekket for yderligere sygdomme - hvilke kan du snakke med andre chihuahua opdrættere om. Du kan få mentalbeskeivelse m.m.

Der er ingen regler for alder, og hvor ofte, men generelt jo ældre en han er jo mere ved man om ham.. Så i mine øjne er en god han 4+.

En han bør højest være far til 25% af racens gennemsnitlige årlige registreringtal.
    Du kan se grænsen på hundeweb.dk ved at søge på en hund i racen.

Du bør sætte dig ind i linierne i din hund, og racen generelt, så du kan vælge til og fra i tæver. Godt bør rådføre dog hos en garvetopdrætter som vil hjælpe med parringerne. De fleste tæveejeren forventer hanhundeejeren har et vist kendskab til avl.

• #6   18. jan 2014 Hvis det er en hvalp, så tag den med ro og se om han overhoved udvikler sig til en god racerepræsentant.

Kommentér på:
Chihuahua hanhund og parring

Annonce