1.307 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

hun kan ikke avles på - what to do hun kan ikke avles på - what to do

Du køber en hvalp, og har store planer for fremtiden.

Den er alt hvad du har drømt om, den er smuk, sød og har talent for eventuelle brugsegenskaber.

Men en af de ting du skulle have brugt den til var at avle på og det kan du ikke fordi hunden er i besiddelse af en arvelig sygdom eller andet grundlag for at man ikke bør bruge/kan bruge den i avl.

(både hanner og tæver.)

Hvad vil du gøre med hunden hvis dette skulle ske?

Beholde den, da den giver dig så meget andet?

eller vil du sælge den evt. for at få plads til en ny hund, som du vil kunne avle på?

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hun kan ikke avles på - what to do
  • #1   10. dec 2013 Beholde den. Det er jo ikke dens skyld at den ikke lige falder ud som jeg havde ønsket

• #2   10. dec 2013 Beholde den og sterrilsere den og lade den få det bedste hundeliv hos mig med masser af kærlighed

• #3   10. dec 2013 Beholde den.

• #4   10. dec 2013 Beholde den.

• #6   10. dec 2013 den er super svær... og jeg tror ikke jeg ved hvad jeg ville gøre før jeg stod i situationen.
    Jeg har netop købt en tæve... det er nu nummer to hund her i hjemmet.
    Min anden tæve skal have sit sidste kuld næste år, så planen er bestemt at bruge den her hvalp som næste avlstæve til mit lille opdræt.
    Hvis det så skulle vise sig hun ikke er egnet til avl... ja så vil det betyde at min kennel "dør" de næste mange år.
    For jeg skal ikke have tre hunde her i lejligheden og være alene om det.

Men jeg har jo også allerede knyttet mig ubeskriveligt meget til min dejlige hvalp.
    Og det bliver jo ikke nemmere om et års tid når hun skal til at tjekkes for arvelige sygdomme.

Men jeg må også ærligt indrømme, at tanken om at stoppe min kennel-drøm, som jeg brænder helt utrolig meget for, kan jeg slet ikke bære.

Så jeg hælder umiddelbart til at jeg ville sikre mig det perfekte hjem til hende, og prøve igen med en ny hvalp...
    men det er hjernen og kennel-hjertet der snakker der....
    om jeg ville kunne føre det ud i virkeligheden, det ved jeg ikke...

• #8   10. dec 2013 tja -hvis jeg var seriøs opdrætter der "ville noget" med mit avl, og et passende hjem i øvrigt kunen findes, ville den sikkert ryge ud i et andet -altefter hvad den fejler, for ville ikke sælge en hund med skavanker der har betydning for dens liv som familiehund.
    Man kan jo nu engang kun have et begrænset antal hunde, hvis man vil have et ordentligt hundehold, så vil man fortsætte med at avle, kan man jo blive nødt til at finde nyt hjem til en hund der ikke kan indgå i avlen... eller vente en årrække til der igen er plads til nye hunde.

Men for mig der har hund for fornøjelsens skyld alene, er det ikke vigtigt om hunden viser sig ikke at du til det formål den er anskaffet -så finder jeg bare på noget andet at lave med den.

• #10   11. dec 2013 Jeg ville beholde hunden, men det er så også derfor jeg ikke er opdrætter, mine hunde er mit et og alt, og om de kan indgå i avl, udstilles eller andet, så bliver de her, så må min evt drøm bare sættes i bero til senere.
    Min sidst indkøbte ventede jeg mig meget af i udstillingsringen, han er virkelig lækker, super bygget osv, men han er blevet for stor, så jeg ved godt at det er ikke ham jeg kommer til at vinde det hele med, men han bliver stadig her, han er min dreng, og så bliver han i stedet min nye agility hund smiley

• #11   11. dec 2013 Jeg ville beholde den. Men jeg kunne så heller aldrig anskaffe mig en hund, bare for at have en at avle på, en at dyrke en bestemt sport med eller noget tredje. Mine hunde betyder ALT for mig, jeg kan ikke får børn så de er vel nærmest en slags erstatning ( og NEJ jeg behandler dem ikke som børn smiley ) . Jeg må erkende jeg ikke forstår man bare kan sælge sit dyr, hvis det ikke lige passer ind i bestemte planer angående avl/sport/udstilling, men der er vi jo bare allesammen forskellige smiley

• #12   11. dec 2013 Beholde den. Uden tvivl.

• #13   11. dec 2013 Havde jeg kun haft en enkelt hund eller 2, ville jeg bestemt have beholdt hunden. Men jeg har typisk flere hunde. Jeg har tidligere skilt mig af med indkøbte hunde jeg ikke kunne bruge til avl. En blev aflivet pga. sygdom. En blev leveret tilbage til opdrætter pga. sygdom. En blev steriliseret pga. sygdom og videreformidlet som selskab til en meget aktiv handikappet dame, som sidder i kørestol og ikke kunne klare en hvalp. Hunden blev solgt for den pris, det kostede at operere hende.
    Jeg har ikke hjerte og tid til for mange hunde og da min race lever ret længe, og jeg ikke går af med de gamle, som har givet mig så meget godt, er jeg nødt til at skille mig af med dem, som kan få et godt liv som nr. 1 hund i en familie, fremfor at bo her og blive nr. 4 og 5 hund. En hund der ikke kan udstilles eller bruges til at træne med, vil altid havne nederst i prioriteten her, da der er flere om buddet... Lige i øjeblikket har jeg en han på snart 11, en tæve på 10, hendes datter på 2½, som ligger med hvalpe, og en nyindkøbt hvalp på 16 uger. Så for mig, med fuldstidsarbejde, er tiden simpelthen ikke til at have flere hunde.

• #15   11. dec 2013 Den er svær, og vi sidder da med tanken lige nu, da vi afventer et sundhedsresultat der er altafgørende..
    Hvis uheldet skulle være ude og det ikke bliver et godt resultat, så tager vi den derfra.. Kan hun stadig udstilles så har vi jo fået det vi gerne ville have i hende - en udstillingshund og et blikfang for vores kennel.. Men vokser hun ikke til, som hun gerne skal, så må vi tage den svære beslutning - skal pladsen vige for én der kan både udstilling og avl, eller skal hun blive hos os og være hyggehund?
    I min verden kan jeg aldrig få mig selv til at sige farvel til hende, men jeg kender også mig selv og min familie, og jeg ved at vi gerne vil have én der kan avles på også når den nu er der..

men hun er jo vores prinsesse smiley og vi kan alligevel ikke bære tanken om at skulle sende hende ud i en anden familie - men hvis det i længden er det bedste for hende, så er det dét hun skal.. Uanset hvor hårdt det bliver for os..

• #17   11. dec 2013 Beholde den, forstår ikke nogen sælger hunde med lovning på den skal blive til et eller andet

• #18   11. dec 2013 Beholde den.

• #20   11. dec 2013 For mig kommer det an på, hvad der er bedst for hunden. Jeg har gjort begge dele. Altså beholdt en der ikke kan avles med og sendt en anden videre til en anden familie.
    Den ene er Exit - min hanhund - Han har HD, men fungerer fint til agility og som familiehund. Den anden er Zing - en import fra Tyskland, som har OCD og blev opereret, men hun havde svært ved at blive helt OK i min flok. Det var umuligt at give hende den ro der skulle til at komme sig helt. Hun bor nu hos nogle andre, der bare har hende som hyggehund, og det går fint. hun er nu helt rask igen. det var hun ikke blevet her.
    Til gengæld bliver de "aflagte" avlstæver her hele livet. Dem overtager manden, når de ikke længere kan løbe agility eller andet hundesport.

• #21   11. dec 2013 Jeg har netop en hanhund, som vi gerne ville have haft hvalpe efter. Han viste sig at have en genfejl, han er blevet kastereret, og nu har vi så verdens bedste familiehund alligevel smiley

• #22   11. dec 2013 Jeg ville selv altid beholde hunden.
    Jeg vil rigtig gerne avle, og beholde en hvalp efter min tæve.
    Og det betyder rigtig meget for mig, at få lov at bygge avl op.

Men finder jeg så ud af i morgen at min hun aldrig kan/må få hvalpe, så beholder jeg hende, jeg kunne slet ikke forestille mig at sælge min tro følgesvend..

Jeg ville også opfatte mig selv som noget selvisk, hvis jeg smed min gamle hund på porten for at få en ny som forhåbentlig var bedre...

• #24   12. dec 2013 Jeg synes det kommer an på flere ting... f.eks. om tæven trives i flokken, hvis den bliver større. Og også om man har overskuddet og tiden til stadig at aktivere sine hunde, såfremt man vælger at tilføje en ny lille hund.

Vi har selv valgt at beholde - og ikke tilføje flere hunde førend de unge er noget ældre end de er lige pt.

Jeg ser ikke ondt på de folk der vælger at sælge/give deres tæver til andre, såfremt ny ejer bliver nøje udvalgt og tæven evt. neutraliseres (det ville jeg selv gøre, hvis det kom til dette).

Kommentér på:
hun kan ikke avles på - what to do

Annonce