hun kan ikke avles på - what to do hun kan ikke avles på - what to do
Du køber en hvalp, og har store planer for fremtiden.
Den er alt hvad du har drømt om, den er smuk, sød og har talent for eventuelle brugsegenskaber.
Men en af de ting du skulle have brugt den til var at avle på og det kan du ikke fordi hunden er i besiddelse af en arvelig sygdom eller andet grundlag for at man ikke bør bruge/kan bruge den i avl.
(både hanner og tæver.)
Hvad vil du gøre med hunden hvis dette skulle ske?
Beholde den, da den giver dig så meget andet?
eller vil du sælge den evt. for at få plads til en ny hund, som du vil kunne avle på?
aug 2012
Følger: 13 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 112 Svar: 2.012
feb 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 5 Emner: 261 Svar: 2.129
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 63 Svar: 2.346
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.805
jan 2008
Følger: 39 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 180 Svar: 4.481
Jeg har netop købt en tæve... det er nu nummer to hund her i hjemmet.
Min anden tæve skal have sit sidste kuld næste år, så planen er bestemt at bruge den her hvalp som næste avlstæve til mit lille opdræt.
Hvis det så skulle vise sig hun ikke er egnet til avl... ja så vil det betyde at min kennel "dør" de næste mange år.
For jeg skal ikke have tre hunde her i lejligheden og være alene om det.
Men jeg har jo også allerede knyttet mig ubeskriveligt meget til min dejlige hvalp.
Og det bliver jo ikke nemmere om et års tid når hun skal til at tjekkes for arvelige sygdomme.
Men jeg må også ærligt indrømme, at tanken om at stoppe min kennel-drøm, som jeg brænder helt utrolig meget for, kan jeg slet ikke bære.
Så jeg hælder umiddelbart til at jeg ville sikre mig det perfekte hjem til hende, og prøve igen med en ny hvalp...
men det er hjernen og kennel-hjertet der snakker der....
om jeg ville kunne føre det ud i virkeligheden, det ved jeg ikke...
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 418 Svar: 31.400
Man kan jo nu engang kun have et begrænset antal hunde, hvis man vil have et ordentligt hundehold, så vil man fortsætte med at avle, kan man jo blive nødt til at finde nyt hjem til en hund der ikke kan indgå i avlen... eller vente en årrække til der igen er plads til nye hunde.
Men for mig der har hund for fornøjelsens skyld alene, er det ikke vigtigt om hunden viser sig ikke at du til det formål den er anskaffet -så finder jeg bare på noget andet at lave med den.
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.335
Min sidst indkøbte ventede jeg mig meget af i udstillingsringen, han er virkelig lækker, super bygget osv, men han er blevet for stor, så jeg ved godt at det er ikke ham jeg kommer til at vinde det hele med, men han bliver stadig her, han er min dreng, og så bliver han i stedet min nye agility hund
aug 2013
Følger: 11 Følgere: 74 Hunde: 3 Emner: 262 Svar: 7.962
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1467 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.149
jan 2011
Følger: 12 Følgere: 10 Emner: 28 Svar: 235
Jeg har ikke hjerte og tid til for mange hunde og da min race lever ret længe, og jeg ikke går af med de gamle, som har givet mig så meget godt, er jeg nødt til at skille mig af med dem, som kan få et godt liv som nr. 1 hund i en familie, fremfor at bo her og blive nr. 4 og 5 hund. En hund der ikke kan udstilles eller bruges til at træne med, vil altid havne nederst i prioriteten her, da der er flere om buddet... Lige i øjeblikket har jeg en han på snart 11, en tæve på 10, hendes datter på 2½, som ligger med hvalpe, og en nyindkøbt hvalp på 16 uger. Så for mig, med fuldstidsarbejde, er tiden simpelthen ikke til at have flere hunde.
mar 2009
Følger: 15 Følgere: 16 Hunde: 13 Emner: 54 Svar: 1.369
Hvis uheldet skulle være ude og det ikke bliver et godt resultat, så tager vi den derfra.. Kan hun stadig udstilles så har vi jo fået det vi gerne ville have i hende - en udstillingshund og et blikfang for vores kennel.. Men vokser hun ikke til, som hun gerne skal, så må vi tage den svære beslutning - skal pladsen vige for én der kan både udstilling og avl, eller skal hun blive hos os og være hyggehund?
I min verden kan jeg aldrig få mig selv til at sige farvel til hende, men jeg kender også mig selv og min familie, og jeg ved at vi gerne vil have én der kan avles på også når den nu er der..
men hun er jo vores prinsesse
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 74 Svar: 3.826
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.048
apr 2006
Følger: 47 Følgere: 47 Hunde: 6 Emner: 203 Svar: 2.334
Den ene er Exit - min hanhund - Han har HD, men fungerer fint til agility og som familiehund. Den anden er Zing - en import fra Tyskland, som har OCD og blev opereret, men hun havde svært ved at blive helt OK i min flok. Det var umuligt at give hende den ro der skulle til at komme sig helt. Hun bor nu hos nogle andre, der bare har hende som hyggehund, og det går fint. hun er nu helt rask igen. det var hun ikke blevet her.
Til gengæld bliver de "aflagte" avlstæver her hele livet. Dem overtager manden, når de ikke længere kan løbe agility eller andet hundesport.
aug 2008
Følger: 28 Følgere: 33 Hunde: 3 Emner: 21 Svar: 1.084
nov 2009
Følger: 9 Følgere: 11 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 152
Jeg vil rigtig gerne avle, og beholde en hvalp efter min tæve.
Og det betyder rigtig meget for mig, at få lov at bygge avl op.
Men finder jeg så ud af i morgen at min hun aldrig kan/må få hvalpe, så beholder jeg hende, jeg kunne slet ikke forestille mig at sælge min tro følgesvend..
Jeg ville også opfatte mig selv som noget selvisk, hvis jeg smed min gamle hund på porten for at få en ny som forhåbentlig var bedre...
maj 2004
Følger: 33 Følgere: 51 Hunde: 9 Emner: 44 Svar: 1.072
Vi har selv valgt at beholde - og ikke tilføje flere hunde førend de unge er noget ældre end de er lige pt.
Jeg ser ikke ondt på de folk der vælger at sælge/give deres tæver til andre, såfremt ny ejer bliver nøje udvalgt og tæven evt. neutraliseres (det ville jeg selv gøre, hvis det kom til dette).
hun kan ikke avles på - what to do