{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.198 visninger | Oprettet:

Julie B
Julie B
Tilmeldt:
5. feb 2012
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 17

Spørgsmål ang. forældrenes HD status {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Hvornår skal man være påpasselig med køb af hvalp hvad angår HD status på forældrene? Jeg ved at A og B regnes for HD fri og C overgang, og D og E som HD og svær HD. Hvis nu en af forældrene har HD status B og den anden C skal man så tænke sig om en ekstra gang? Er det godt eller kan det ende rigtig skidt? Jeg håber I kan hjælpe mig lidt smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål ang. forældrenes HD status
  • #1   10. dec 2013 Jeg personligt ville ikke købe, men jeg står også med en hund med HD. For anden gang i mit liv...

  • #2   10. dec 2013 Jeg ville ikke. Jeg ville hellere være på den sikre side. Eller, man kan jo aldrig vide sig sikker og sige sig fri for sygdom, men det virker da mere logisk og sikkert at gå efter en hund med topresultater på forældredyrenes sundhed.
    Desuden ville jeg hellere vælge at støtte avl på hunde helt uden skavanker, hvis det kan lade sig gøre. Nu ved jeg jo ikke, hvilken race det drejer sig om, eller hvor mange avlsemner der e indenfor racen.


  • #3   10. dec 2013 Personligt ville jeg kun vælge en hvalp fra forældredyr med bedømmelsen A. Jeg synes det er meget vigtigt at man sørger for at avle videre på sunde hunde og gode gener, og jeg opfatter personligt avler som mere seriøs hvis vedkommende kan vælge en hund fra, der ikke er tiptop. Jeg synes det er avlers ansvar kun at sætte de bedste hunde i verden, nu hvor der er så mange hvalpe uden hjem...

    Og udover at jeg hellere vil støtte god og gennemtænkt avl, ville jeg ikke turde løbe risikoen og købe en hund der måske - måske ikke - har stor chance for dårlige hofter... jeg ville simpelthen ikke kunne bære at have en hund der i dagligdagen skulle døje mes smerter, det ville ødelægge mig fuldstændigt^^

    Så ja... jo bedre bedømmelser forældredyrene har, jo større er chancen for en sund hvalp, og jo mere engagement føler jeg, at avler har lagt i hvalpene smiley


  • #4   10. dec 2013 Hvilken race er det? Hvis det er en race med tilstrækkeligt avlsmateriale, ville min første tanke være hvorfor man benytter hunde i avl der ikke er 100% ok, når nu der er nok andre at vælge imellem.

    Det næste er at man er nødt til at se på andet end kun forældrene -at mor f.eks. har A-hofter nytter ikke noget, hvi hun er ud af en familie hvor 90% af hundene har dårlige hofter
    Efter min mening kan det være bedre at bruge en C-hofte med en virkelig stærk familie, end at bruge an A med en virkeligt ringe familie (men altså -det er jo mere optimalt at BÅDE forældredyr OG familie har gode resultater, og det bør self være det man tilstræber)

    Hvis man stadig overvejer OM det mon alligevel kunne være noget, så spørg opdrætter hvorfor de har valgt at bruge en hund med C-hofter til avl -der må vel være noget ret så fantastisk ved hunden, siden man har valgt at bruge den alligevel.


  • #5   10. dec 2013 HD: status B er overgang, mens HD: C er grad 1, D grad 2 og E grad 3 eller mild, middel og svær...

    Ville aldrig købe efter forældre der har mere end B status. Og jeg mener som minimum at parrer man en C hofte, så SKAL den parres med A hofte for at minimere skaden. Men som sagt ville jeg holde mig langt væk...Men igen, det kommer an på racen


  • #6   10. dec 2013 Så ja... jo bedre bedømmelser forældredyrene har, jo større er chancen for en sund hvalp, og jo mere engagement føler jeg, at avler har lagt i hvalpene

    et er altså ikke helt rigtigt -jo stærkere familien er, jo bedre er hvalpens chancer... Det er IKKE nok bare at kigge på forældrene, og tro at hvis deres staus er ok, så er alt vel.

    Jeg har så i øvrigt ingen betænkeligheder ved at købe efter B-hofter osse, såfremt familien er i orden Men det gælder jo uanset status -familien skal være i orden)


  • Julie B
    Julie B Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 17
    #7   10. dec 2013 Hej Natascha og tak for svar smiley
    Okay, puha øv, kunne forestille mig det ikke er sjovt..
    Er der stor sandsynlighed for at hvalpene vil få HD tænker du? Altså hvis den ene har b og den anden c?


  • #8   10. dec 2013 Jeg vil sige at hvis det er en af de tunge racer som døjer meget med HD, så er B+C ikke godt nok i min verden!

  • #10   10. dec 2013 Michelle - Ja min udtalelse er også baseret på tanken om at forældredyrene til forældredyrene er avlet efter samme princip smiley Du har naturligvis ret i at man skal længere tilbage i tavlen og kigge, men så igen hvis en hund med B hofter er efter to hunde med A hofter kan man jo tænke sig at denne hvalp ikke lige var den bedste i kuldet, og så kan man undre sig over, hvorfor man har valgt at avle på den og "nedprioritere" sundhed omkring hofterne...

    Det skal lige sige at jeg ikke har den store forstand på avl og HD-status, jeg ved bare med mig selv, at jeg ikke ville turde købe en hund efter forældre med b-hofter smiley


  • #11   10. dec 2013 Julie du har større risiko for at stå med en hund med status C, med denne parring. End du ville have hvis forældredyr begge havde A eller B, eller en af hver.

  • Julie B
    Julie B Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 17
    #12   10. dec 2013 Hov der var mange som pludselig havde svaret imens jeg skrev svar til den første! Tusind tak for alle jeres svar/ indlæg!
    Michelle - det er en shiba og ja, jeg vil også spørger til opdrætters valg mht. HD status.
    Lykke : jeg synes lige jeg har læst på DKK at a og b regnes for fri og c = overgang og D og E var HD og svær HD . Men måske jeg tager fejl?


  • Julie B
    Julie B Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 17
    #13   10. dec 2013 Jeg er rigtig glad for jeres indlæg. Det gør mig mere klar over mine egne tanker som var at jeg ikke synes det lød så godt, men da jeg ikke er ekspert på området er det rart at kunne høre jeres erfaringer/ holdninger viden om dette smiley så mange tak allerede!


  • Julie B
    Julie B Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 17
    #14   10. dec 2013 Lykke: jeg kan se på spidshundeklubben.dk at de siger det samme som dig mht. HD status!

  • #15   10. dec 2013 JEG ville ikke gøre det. Labberne er så heldige at vi har HD indeks og det er guld værd smiley

  • #16   10. dec 2013 Kan se at de skriver på deres side at A og B betragtes som fri, men B er dog en overgangsfase. Og der står også at HD: C er mild HD, så avle man på en hund med HD: C, så avler man på en hund med HD.

  • Julie B
    Julie B Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 17
    #17   10. dec 2013 Lykke : jeg beklager har slev lige set det, min fejl smiley

  • Julie B
    Julie B Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 17
    #20   10. dec 2013 Søren: Tak for indlæg. Jeg er i den grad interesseret i at få den sundest hund muligt smiley så det er dejligt at få mange svar

  • #21   10. dec 2013 Cecilie -så simpelt er det bare ikke, for så var HD jo udryddet bare ved at vi kun avlede på A-hofter.

    Man kan ikke bare kigge i lige linie bagud, for i princippet KAN man o i hvert generation have valgt den ENE hund med A-hofter i et kuld fyldt med D/E-hofter.
    Dvs at de "dårlige gener" jo ligger i linerne, selvom man har formået at finde en hund i hver generation som havde ok hofter.

    Så man kan ikke bare kigge på de navne man ka se på den fysiske tavle -vil man gøre sit forarbejde, så kigger man osse på forældres søskende, evt tidligere kuld osv, så man får så meget viden som mulig om HELE familien.

    Jeg er ikke begejstret for den nævnte parring her i tråden -men jeg ville hellere købe efter sådan en parring med en god stærk familie, end efter en parring med A-hofter med en skod-familie (ingen af dem finder jeg dog optimale). Og jeg ville være mere end nysgerrig efter opdrætterens argument for at have lavet den parring


  • #22   10. dec 2013 Jeg siger jo heller ikke at man har helgarderet sig, blot at risikoen for en rask hund er større.

  • #24   10. dec 2013 Cecilie -det er den bare ikke nødvendigvis. Hvis resten af familien er nogets kravl, så er de "dårlige gener" altså stadig i linien, osse selvom man har formået at finde en enkelt der havde gode hofter at avle p.

    Her kan man faktisk have bedre chancer for en sund hund, ved at købe efter en hund der selv har dårlig status, men hvis familie er i top

    Ingen af dleene er optimalt, men det ene er faktisk ikke stort bedre end det andet. Så vil man bruge HD-resultaterne til noget, kommer man ikke udenom at skulle se på mere end bare forældrene... ellers kan man æsten lige så godt lade være at kigge overhovedet (ikke helt, men det er da tæt på)


  • #25   10. dec 2013 Men hvis du køber en hund med gode resultater og derfor "bedre" gener, så må risikoen vel stadig være større idet hunden så kun er bærer af det dårlige gen...?

    Nedarves HD med generne? Hvis ja, er det så domminant eller reccisivt?
    Jeg tænker det så mæ være reccissivt... Som sagt har jeg ikke den store viden omkring HD så håber da du kan oplyse mig smiley


  • #27   10. dec 2013 Cecilie -man ved meget lidt om hvordan HD nedarves. Det er sandsynligvis flere gener der spiller ind når en hund får HD (udover at det jo så osse kan skylde arv og miljø foruden generne), så man kan altså ikke regne med at fordi hunden ikke har HD, har den dermed ikke fået de "dårlige gener" som resten af familien har -omvendt kan man heller ikke regne med at fordi hunden HAR HD, har den kun fået de dårlige...

    HD er en svær størrelse, for man kan såmænd osse komme ud for at en hund med A-hofter og en fremragende statistisk i familien, alligevel laver hvalpe med HD -det er self mindre sandsynligt hvis familien er tærk, men det er ikke umuligt.


  • #28   11. dec 2013 Okay, så giver det hele lidt bedre mening, tak for jeres fine forklaringer Michelle og Søren!:)

  • #29   11. dec 2013 Kun 25% af HD nedarves, resten er fodring og miljø.
    Der er 3 typer hunde inden for HD.

    Den 1. er de hunde der ikke er disponibel for at få HD uanset hvad du udsætter dem for.
    Den 2. er de hunde der ikke nødvendigvis er disponibel men vil blive påvirket i negativ retning hvis man f.eks fodrer forkert.
    og den sidste er de hunde der vil få HD uanset hvordan man behandler hundene.

    Men hvordan man kommer frem til hvilken slags hund man har er jo så en anden side af sagen smiley

    Men det er altid vigtigt at fodre hunden korrekt i vækstfasen, og ja selektere efter sunde linier samt overhold "simple" regler mens hunden vokser op...f.eks ikke at cykle med den før den er 12 mdr og ikke gå på trapper osv


  • #30   11. dec 2013 glemte at sige, at grundstenen er at finde hunde af sund avl, og så selv gøre sit til at man får en sund hund, så kan man ikke gøre mere. Dog er det ikke en garanti for at hunden ikke får HD smiley

  • #31   11. dec 2013 Jeg ville ikke købe hvalp efter c hofter, der er mange andre ting der har betydning det er korrekt, men det betyder ikke at man skal avle på c hofter;)

Kommentér på:
Spørgsmål ang. forældrenes HD status

Annonce