{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.978 visninger | Oprettet:

Kasper M
Kasper M
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 5

Foder til drægtig/ammende tæve {{forumTopicSubject}}

Hejsa
Vi skal have hvalpe midt i dec. Jeg har læst at kosten til den ammende tæve skal være tynd havregrød tilsat kalk.

Problemet er at det er i en bog fra 1984. Gælder dette råd stadigvæk eller er det erstattet af rådet om at vi giver den drægtige tæve hvalpefoder i større og større grad indtil den føder og derefter udelukkende er på hvalpfuldkost?

Indtil videre har vi fodret med hvalpe/voksen tørfoder og vores rester.

Alle gode råd modtages gerne

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder til drægtig/ammende tæve
  • #1   1. dec 2013 En tæve der netop har født kan man give havresuppe.
    Derudover skal hun have hvalpefoder eller højenergifoder.

• #3   1. dec 2013 Jeg kunne heller aldrig drømme om at byde mine tæver havresuppe, og jeg tvivler så sandelig også på at de ville æde det! Måske synes nogen det er en god idé ovenpå alle efterbyrderne, som giver løs mave et par døgn, men der giver jeg så mine, foruden hvalpefoder ad libitum, også svineknogler og kyllingelår, der både stabiliserer maven og giver et naturligt kalktilskud.

• #4   1. dec 2013 Nogle giver suppe fordi tæven nægter at forlade kassen og spise lige når hvalpene er født. Og tæven skal have næring da.

• #5   1. dec 2013 Ja? Mine æder da gladeligt både ben og tørfoder i kassen.

• #6   1. dec 2013 Jeg gav hvalpefoder og min tæve gad ikke at røre den havresuppe jeg lavede efter hendes kejsersnit smiley

• #7   1. dec 2013 Nogle tæver vil ikke æde, og da kan grød gøre forskellen. Efter halvandet døgn uden mad har tæven brug for næring.
    Jeg ville aldrig give en tæve med nyfødte hvalpe ben! Hun skal bruge sin energi på at lægge mælk ned, ikke på at gnave ben.
    Foder med væske i er det mest optimale.

• #8   1. dec 2013 Malene
    Her gav jeg hende RC starter mousse med lidt vand i - hun ville slet ikke spise foderet, så det blev en blanding mellem mousse og leverpostej indtil hun igen ville have foderet

• #9   1. dec 2013 Jeg giver kun hvalpefoder, men jeg har jo også nogle tæver som æder på alle tidspunkter. Kun hvalpefoder fra halvvejs i drægtigheden og så længe hvalpene dier. Giver selvfølgelig større mængde sidst i drægtigheden, men man skal passe meget på at tæven ikke bliver tyk, for det øger risikoen for problemer ved fødslen.

Jeg giver også tæven lidt at spise undervejs i fødslen, for jeg ønsker hun skal have så mange kræfter som muligt i hele forløbet.

Og så selvfølgelig store mængder under diegivningen.

• #10   1. dec 2013 Der er sket meget siden 1984..

Jeg fodrede råt, til min tæve, da hun ikke ville røre tørfoder i den periode. Havregrød ville da være endnu mere til grin at servere til hende..
    Nogen bruger det for at samle maven.

Men havde jeg brugt tørt havde jeg skiftet til hvalpefoder til små racer ca. Midtvej i drægtigheden og de sidste par uger øget mængden og fodret i princippet ad libitum de første 3-4 uger efter fødslen. Nu har jeg ikke hunde som æder sig selv ihjel.. Og langsomt skruet ned igen, som hvalpene begynder at spise andet føde end mælk..
    Se og mærk på tæven undervejs..

• Kasper M
    Kasper M Tilmeldt:
    dec 2013

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 5
    #11   2. dec 2013 Tak for alle svarene. Nu tror jeg lige jeg vil tage det roligt med det havregrød, som jeg heller ikke tror hun vil æde. Hvalpefoder og et par ben lyder som det der kunne passe hende godt. Så må vi jo se om hun glemmer hvalpene og bare guffer løs på benene.

endnu en gang tak for gode svar - rart med lidt viden/erfarringsdeling

• #12   2. dec 2013 Vi har ej heller brugt havresuppe men kender flere der gør. Vores får hvalpefoder eller højtenergifoder og så evt med lidt hvalpemælk over. De har som regel heller ikke problemer efter at have spist efterbyrderne.

• #13   4. dec 2013 Har aldrig nogensinde brugt havresuppe - ved ikke hvad hunde skulle bruge det til! Mine hunde har aldrig rigtig lyst til tørfode den første uge efter fødslen. Ben vil jeg aldrig give en ammende mor i hvalpekassen. Moren skal passe sine børn og have fokus på dem. Tror heller ikke mine nybagte mødre ville være interesserede i at gnave ben - det ville også grisse helt vildt i hvalpekassen

• #14   4. dec 2013 http://butik-dyrlaege.dk/shop/royal-canin-recovery-1367p.html

jeg bruger altid det her de første dag efter fødslen. når hun er færdig med at føde får hun en hel dåse, og de efterfølgende dage blander jeg det med hvalpetørfoder.

Kommentér på:
Foder til drægtig/ammende tæve

Annonce