Lovet en erstatnings hund. Lovet en erstatnings hund.
Hej.
For at gøre en langhistorie kort, så købte vi en dejlig lille schæfer i sommers og måtte desværre skille os af med hende pga sygdom øv øv. Vi blev så kontaktet af "avlerne" en måned eller 2 efter, at deres hund var gravid igen og at de gerne vil forære os en af hvalpene hvis vi havde lyst, det takket vi selvfølgelig ja til.
Så er vores problem så, hun skrev til mig D 28 Aug at den var gravid og hun mente der var en måneds tid endnu måske lidt mere. Vi kontaktet hende D 14 Sep, vi fik svar tilbage at der desværre ikke var sket noget endnu. Igen D 20 og 22 Okt prøvet vi at høre om der var sket noget men fik intet svar. Pludselig D 25-27 Okt fik vi svar at der endnu intet var sket, og at grunden til hun ikke havde svaret var af private årsager. Vi har endnu intet hørt og undre os rigtig meget.
Jeg har læst en masse må nettet og intet kan passe med at der er gået så langtid som der er.
Hvad skal vi gøre her? Kan vi gøre noget? Og kan vi kræve en hvalp? Vi har sort på hvidt at vi har første ret til valg af hvalpe, dette er jo ikke sket endnu?
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.048
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1467 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.149
okt 2009
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 31
aug 2008
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 239 Svar: 3.375
Men hvorfor vil opdrætteren forære en hvalp gratis til jer? - det lyder da mærkeligt.
aug 2008
okt 2009
okt 2009
De vil forære os en ny fordi det syntes de var det eneste rigtige når hende den anden desværre kun blev 17 uger :S
aug 2008
okt 2009
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 31.067
aug 2008
Måske os dumt med en hvalp fra samme sted igen?
okt 2009
Jeg ved ikke om det er dumt eller ej. Der kan jo ske fejl, og alle de andre hvalpe er sunde og raske.
aug 2008
jan 2007
Hvis hvalpens lidelse var arvelig eller kan tilbagedateres til opdrætter (altså var tilstede ved købet) så har i self ret til kompensation. Men det er altså ikke ensbetydende med en hvalp -oftest vil det være i form af købsprisen eller en del af den retur (ved aflivning sandsynligvis hele beløbet)
okt 2009
okt 2009
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.665
Og lige en lille detalje hunde bliver ikke gravide, de bliver drægtige;)
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Emner: 186 Svar: 10.734
Opdrætteren har endvidere sagt til dig, at hun ikke har kontaktet dig på grund af private årsager.
Det kunne være alvorlig sygdom eller dødsfald i familien.
Hvorfor kører du ikke hen til opdrætteren og aflægger dem et besøg, det ville jeg da gøre, for så får du jo svar på dine spørgsmål.
Du kan også sende opdrætteren et anbefalet brev og gøre dit krav gældende.
Eller kontakte en advokat, du siger jo, at du har det skriftligt at hun har tilbudt dig en erstatningshvalp.
Eller kontakt DKK og forlæg dem sagen, der får du vejledning og de vil hjælpe dig.
dec 2012
okt 2009
Hvalpens sygdom er ikke noget den kan have fået af at bo hos os, (nu prøver jeg at forklar hvad dyrlægen sagde) Hun havde noget med nogen indgroet tarme og udposninger på dem, eller noget i den stil (læge sprog i ved :P)
Vi køre ikke bare ud til avleren da det er en meget lang køretur, og det ville vi helst gerne undgå.
Som jeg prøvet at forklar før vil jeg ikke lade dette dø ud, for jeg finder mig ikke i at blive holdt for nar, uanset om der er sket en fejl eller ej - Så må de melde ud hvordan landet ligger og det har de ikke gjort!
jan 2007
Købeloven giver 2 års reklamationsret. Ved privat handel kan man indgå andre aftaler, men hvis ikke jeres købskontrakt specifikt siger andet, så kan i benytte jer af denne.
Så hvis hvalpens sygdom var tilstede ved købet (og det lyder det til) så har i ret til kompensation. Men det kn være svært at trumfe igennem ved private handler, hvis ikke sælger selv er indstillet på det, fordi i ikke kan benytte forbrugerklagenævnet, og ikke har en klub der evt kan lægge pres på opdrætter.
Så snak med opdrætter-i kan ikke kræve en ny hvalp, men i kan kræve jeres penge retur, hvi ellers der er dokumentation for at sygdommen var tilstede da i købte hvalpen.
okt 2009
aug 2006
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 24 Svar: 117
Hun tilbød mig til start en erstatningskilling som jeg takkede nej til, og efter en del skriven frem og tilbage ville hun ikke betale mig mine penge retur. Jeg tog sagen i forbrugerklagenævnet, (hun er ikke registreret avler - altså erhverv) men i og med at hun sælger mere end 2 kuld (mener jeg det er) så ER hun erhvervsdrivende, og hvis jeg kan bevise det, f.eks ved flere annoncer på nettet osv. kan hun dømmes til at betale mig mine penge retur.
Grænsen mellem erhvervsdrivende og ikke-erhvervsdrivende er faktisk relativt lille. Nu ved jeg ikke hvor mange kuld din sælger har solgt, men det kunne du evt. undersøge.
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.268
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.220
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 24 Hunde: 5 Emner: 107 Svar: 6.292
Se om I kan få en økonomisk kompensation og find så en seriøs opdrætter:-)
Jeg håber virkelig for jer at det lykkedes og det gør mig oprigtig ondt at høre at I måtte sige farvel til en kun 17 uger gammel hvalp:-(
okt 2009
Vi har nu endelig fået fat i avleren, og det eneste svar vi fik var at der endnu intet var sket, de vil gå til dyrlægen da de måske tror at hvalpene er døde i maven. Så er det så jeg tænker - Det kan man da vel for søren ikke være i tvivl om? ville tæven ikke være møg syg så, og hvorfor tænker man først så langt så sent i forløbet?
Vi er ikke opsat på at få nogen hvalp mere, Nu er det mere end principsag. De skal ikke slippe uden kamp!.
jan 2007
Men istedet for at snakke med opdrætter om tæven med de manglende hvalpe, så bed om pengene retur. Vil opdrætter ikke være med ti det, må i jo så overveje om i vil tage kampen op eller ej -det kan blive noget slidsomt.
Hvis der er tale om erhvervsopdræt (det kan det godt være selvom det er uden tavle, hvor mange hunde har de? hvor ofte har de hvalpe?), kan i benytte jer af forbrugerklagenævnet.
Hvis det er privat opdræt, kan man sikkert køre det som "småsag" -det er for det første en hel del billigere (uden at ville lægge hovedet på blokken, så mener jeg man betaler 500kr for at starte sådan en sag), og det kræver ikke en masse penge til advokater mm.
-men i skal altså, inden i gør noget som helst, have dokumentation på at lidelsen var arvelig eller allerede var tilstede da i købte hvalpen, så kontakt dyrlægen, og få ham/hende til at lave en udtalelse omkring det
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 3 Emner: 425 Svar: 10.635
Det virker ikke som specielt kompetente opdrættere, du har fat i her.
aug 2006
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 24 Svar: 117
Nu ved jeg ikke hvad du har givet for hunden, men det er nok også kun det beløb du skal regne med at kunne få tilbage igen - ikke dyrlægeregninger osv.
Så er det virkelig det værd?
okt 2009
dec 2012
Jeg bryder mig på ingen måde om din tilgang til problemet;(
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 82 Hunde: 2 Emner: 348 Svar: 6.087
For jeg kommer lidt til at tænke på om det er besværet værd for et lavt beløb... altså mange af de tavleløse ryger jo til ganske få penge.
okt 2009
I dette tilfælde står vi faktisk og vil INTET gøre efter vi fik aflivet vores hvalp (For det er jo ikke noget de kan gøre for) De var så så "venlige" SELV at tilbyde os en ny - Nu pisser de på os og vil ikke engang fortælle hvor vi står.
Vi gav 4000, men som tidligere skrevet har det intet med pengene at gøre dette er mere blevet en princip sag, for gad de melde noget ud så var der lukket og slukket.
jan 2007
Og så er der jo ikke så meget grund til at blive så "aggressiv" -det er meget simpelt, i har ret til ertstatning for den syge hvalp, hvis det altså var arveligt/tilstede på købstidspunktet. I kan ikke få dækket dyrlæge eller andre udgifter. I vil altså højst kunne få 4000kr retur... og det får du ikke ved at brokke dig her, men ved at starte sagen mod opdrætter, hvis denne altså ikke kan tales med, for så er det naturligvis den nemmeste løsning
Lovet en erstatnings hund.