{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.009 visninger | Oprettet:

Herpes vaccination {{forumTopicSubject}}

Sidste gang jeg fik parret en tæve gik hun tom. Dvs hun startede med at vokse, men pludselig gik det i stå og maven svandt igen.

Nogle hævder det kan være på grund af herpesvirus.

Næste gang min unge tæve kommer i løbetid skal hun parres med en lækker hanhund. Men jeg vil jo gerne sikre mig så godt som muligt.

Er der nogen her der vaccinerer mod herpes inden parring? Og med hvilken begrundelse.
Jeg kender til hvalpedødelighed på grund af herpesvirus, men har først nu hørt, at det og kan være skyld i at fostre går til med små eller ingen kuld til følge.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Herpes vaccination
  • #1   17. okt 2013 Jeg har været hos Kathrine fra Hadsten dyreklinik der er rigtig dygtig inden for alt omkring parring, drægtighed og fødsler og hun fortalte at der for nylig var lavet en undersøgelse af aborterede, for tidligt fødte og døde hvalpe og 25% skyldes herpes. Min tæve bliver vaccineret kort før parring og igen 14 dage før fødsel.

• #2   18. okt 2013 Jeg ville klart vælge vaccinen til. Jeg synes det er dumt at bruge oceaner af tid og penge og planlægning på opdræt for så ikke at sikre hvalpene på bedst mulig vis.

• #3   18. okt 2013 Har lige været til foredrag med Nina Diers fra Ølby (Master i reproduktion) i går aftes. Der er ingen undersøgelser der viser at Herpes får tæverne til at gå tomme!! Det er ofte bakterier eller miljøet (stress, ændringer i hverdagen osv men også toxiner). I øvrigt så bliver 30 % af alle parringer ikke til noget. Det er helt naturligt og der er ingen forklaringer.
    Vi har vaccineret én gang og det var ved sidste kuld. Det var det største kuld nogensinde hos os, men om det skyldes Nina's helt korrekte bestemmelse af optimale parringstidspunkt (vi har altid brugt tests) eller bare et tilfælde, ved jeg ikke. Vi vil vaccinere fremover. Hun fortalte at det er en rigtig god idé at få lavet en bakteriologisk undersøgelse i starten af drægtigheden ved skedeswap. Mange tæver har en lille infektion som kan hæmme en drægtighed. Andre ting som cyster på æggestokkene (som er hyppigere forekommende end man tror) er også en mulighed. Der er cyster som producerer progesteron og de gør ikke andet end at tæven ikke går i fødsel, men dem der producerer østrogen, modvirker evnen til at opretholde en drægtighed.
    Virkelig spændende foredrag!!!

• #4   18. okt 2013 Vi har i de sidste år vaccineret vores tæver når de skal parres.
    Man vaccinerer fra 1 uge før parringen og indtil 1 uge efter.
    Og en ny vaccinering ca 1 uge før forventet fødsel.

I forbindelse med parring og fødsel bliver immunforsvaret lavere, og så kan Herpes aktiveres. Det kan ødelægge de tidlige fostre og ved fødslen gå over i hvalpene, der de første uger selv har et lavt immunforsvar.

• #5   18. okt 2013 Tak for svar. Jeg har besluttet at vaccinere denne gang. Better safe than sorry.
    Jeg vil jo det bedste for mine hvalpe.

• #6   18. okt 2013 Jeg har haft tre kuld, ved de to første vaccinerede jeg ikke, men det gjorde jeg ved sidste kuld. Ved det sidste kuld, hvor jeg vaccinerede, var der tre døde underudviklede hvalpe i tæven og fire levende.
    Når folk og andre dyrlæger hører det siger de, at de hvalpe er døde af herpes, men tæven var vaccineret efter alle kunstens regler, så det kan det jo ikke være.

• #7   18. okt 2013 Jeg har også vaccineret ved de sidste kuld og Peia, som er drægtig i øjeblikket er også vaccineret første gang og skal igen om en uge.

Så længe der ikke har vist sig problemer med vaccinen, så bliver jeg ved med det. Jeg kan ikke forestille mig noget værre end at se et kuld ellers sunde hvalpe sygne hen og dø.

• #8   18. okt 2013 Desværre er en vaccination ikke en garanti, men et middel der hjælper med at holde Herpes virus nede.
    Herpes forsvinder ikke - når en hund har Herpes er det for resten af livet.
    Vaccinen hjælper med at holde det inaktivt, så man forebygger udbrud når immunforsvaret er dårlig - som ved graviditet og fødsel. Men igen - desværre ikke med garanti.

Man har ikke helt korrekte tal, men det forventes at omkring 70 - 90 % af alle hunde har Herpes.

Kommentér på:
Herpes vaccination

Annonce