648 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Et spørgsmål omAvl, alder? Et spørgsmål omAvl, alder?

Jeg har en skøn chihuahua som jeg muligvis gerne vil avle lidt med på sigt, han har papirer samt er tjekket patellafri.

Han er pt. 8 mdr, og jeg tænker at jeg jo på et tidspunkt så skal ha mig en lille tæve, og er nu faldet over en dejlig lille pige ligeledes på 8 mdr. men min bekymring er nu så om ikke jeg risikerer at han hopper på hende allerede nu, hvilket jo er alt for tidligt ikke sandt?

Kan det lade sig gøre at ha dem begge indtil de er klar eller hvordan skal jeg lige gøre? smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bundventil skiftes i vask 400 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • Ophæng af lampe 350 kr.
  • Planlimning af kogeplade 1.000 kr.
  • Toilet løber 1.000 kr.
  • Overgang EL net 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Et spørgsmål omAvl, alder?
  • #2   17. sep 2013 Ville vente til begge er udvokset, altså til de er mindst 2 år. Man kan sagtens have både han og tæve sammen, problemet opstår når tæven kommer i løb. Det er utrolig svært at holde dem adskilt medmindre man har to store separate rum de begge fungerer fint alene hjemme i. Mange gange er det også ret ulideligt med en hanhund der piver og er rastløs konstant fordi tæven er i løb, derfor vælger mange at sende hanhunden på ferie i den periode.

Selv har jeg en kastrat og en tæve som pt. er i løb. De skal holdes øje med hele tiden og vi kan ikke "bare" have havedøren åben fordi vi hele tiden skal holde øje med dem. Heldigvis er min hanhund fuldkommen ligeglad med tæven indtil hun selv ligger op til ham, så springer han på hvis han får chancen. Men der er ingen piven eller andet her.

Før du springer ud i avl vil jeg foreslå dig at læse godt op på det, man kan finde diverse bøger og info på nettet omkring det. Selv stod jeg i april med en tæve som ikke kunne føde selv pga. misdannet hvalp og endte i akut kejsersnit og en samlet regning på 11.500 kr. (Thank God for forsikring!). Jeg endte ud med to overlevende hvalpe (ud af i alt 4) og brugte ca. 8000 kr. i alt på kuldet (+ det løse hyggepakker sov) efter jeg fik penge tilbage fra forsikring

• #3   17. sep 2013 Tusind tak Maria D smiley

Jeg har naturligvis tænkt mig at læse yderligere op omkring alt vedrørende avl hvis jeg rent faktisk ender ud med at købe en tæve selv.

Jeg har rigeligt med plads til at holde dem adskilt og osse tiden til det, og skulle det skabe rastløshed hos dem når tæven er i løbetid har jeg osse et sted at "udstationere" den ene. Så den problematik er ikke noget at tale om.

Men jeg vil da helt sikkert gi det nogen flere tanker om det er "besværet" værd.

Kathrine. Tak for dine ord, dog er jeg totalt uforstående overfor at du siger at hvis jeg anskaffer mig en tæve skal jeg lade den sterilisere, så er der jo ingen ide i at anskaffe mig den smiley

• #4   17. sep 2013 Altså jeg vil så lige tilføje at jeg virkelig var sønderknust da min tæve fik kejsersnit, det er jo slet ikke uden risiko og NØJ hun havde smerter flere døgn efter smiley Jeg var utrolig bange for at miste hende og det har bare skræmt mig væk, selvom dette bare var et "hyggekuld" hvor hvalpene på forhånd stort set var afsat.
    Husk at tjekke op på bl.a. patella status, da det er arveligt. En anden ting er at der er utrolig mange chihuahua'er både rene og blandinger og der er mange der brænder inde med de små.

Har du udstillet med din hanhund? Hvis jeg skulle opdrætte med stamtavle ville jeg holde mig tæt ved udstillinger og måske den vej igennem finde interesserede hvalpekøbere.

• #5   17. sep 2013 Han er testet ren for patella og det samme SKAL tæven være hvis jeg kommer så langt... smiley

Kan godt forstå du synes det var hårdt, det er ALDRIG rart når ens dyr lider uanset grunden, og det er naturligvis osse hårdt ved pengepungen.
    Jeg ha ikke udstillet med ham endnu da det først er blevet en tanke om avl jeg har fået på det seneste.

• #7   17. sep 2013 Du kan slet ikke teste for patella i så tidlig en alder, hunden skal være fuldvoksen - altså 2 år før resultatet bliver rigtigt.

OBS! Hunde bliver MEGET kreative når man ikke er hjemme - så børnegitter og andre forhindringer er ikke optimalt, de skal nok finde en vej smiley
    Det samme om natten - du kan ikke bare sove med begge hunde i sengen som du plejer (jeg plejer ;)) Her ryger hanhunden, dog veltilpas ud og sover på sofaen (ja stakkels mand) smiley

• #8   17. sep 2013 Udover at du selvfølgelig skal have økonomi til et evt. kejsersnit og andre drægtigheds udgifter, så er der udgifterne til hvalpealderen, ormekure, chipning og vaccination...

Derudover skal du forberede dig på at du måske ender med ikke 2 men flere hunde længere end du lige regner med, hvis ikke alle hvalpe lige kan sælges omkring de 8-10 uger, du kan ende med en eller flere der slet ikke er købere til...

Og så skal du huske at skulle det mod alle odds vise sig at en eller flere hvalpe fejler noget, så gælder købelove (mig bekendt) også private opdræt, dvs, du kan ende med at skulle betale penge tilbage til eventuelle købere ... Du er bundet op til 2 år efter, mig bekendt skal du de første 6 måneder kunne bevise at evt sygdom ikke er avls betinget, derefter det 1½ år er det køber der skal kunne bevise at evt. sygdom er fra avlen, men er den det kan du stadig skulle betale penge tilbage, tage evt. syg hund tilbage osv .....

Og ja, se i marked, Gul & Gratis og den Blå Avis, hvor mange hunde generelt også CHi´er der allerede er til salg .... så ja på alle måder tænk dig godt om ....

• #9   17. sep 2013 Du skal nok regne med at skulle betale en god sum penge for en voksen avls-egnet tæv hvis du vil være sikker på at få en tæve der rent faktisk matcher din hanhund. For at avle er jo ikke bare at sætte han og tæve sammen -de skulle gerne kunne opveje hinandens svagheder mm, og det er dælme svært at spå om hvis man køber en hvalp.

Yderligere giver det ikke så meget mening at lave den samme kombination 3-4-5 gange, blot fordi man selv ejer både han og tæve.

Så hvis det kun er for at bruge din han, er der ingen grund til selv at anskaffe en tæve. Er det fordi du faktisk vil noget seriøst med opdrættet, må du forvente osse at skulle bruge "fremmede" hanner til din tæve, både for at få det bedst mulige match til din tæve, men osse for at du faktisk har noget at avle videre på i næste generation -bruger du udelukkende den samme han på din tæve, er det genetiske udvalg jo ret lille når du senere vil avle på en af hvalpene.

Aldersmæssigt ville jeg vente til hundene er mindst 1½ år (gerne ældre) og for tævens vedkommende max 4 år ved første kuld.

Og så skal de naturligvis holdes adskilt i løbetiderne, når parring ikke er planlagt -og selvom tæven skal parre skal de ikke gå sammen 24/7 men sættes sammen til parring og så skilles ad igen

• #10   17. sep 2013 Ud over det så er det jo lagt fra sikkert at den tæve du køber passer til din han. Avl er langt mere end at parre to hunde, i hvert fald hvis man er seriøs og vil racen det bedste.

• #11   17. sep 2013 Det lyder som om du kun ville have en tæve, så din han kan lave hvalpe. Det er ko en hund du skal have i mange år, forhåbenligt..
    Og ja, der er MANGE chier til salg, så lad være med at lave hvalpe, før du har fundet køberne, medmindre du har mod på at beholde dem alle, resten af deres liv (: og så kan du i princippet heller ikke bedømme om din han kan bruges i avl når han kun er 8 mdr (:

• #12   17. sep 2013 Mange tak for svar smiley

• #13   17. sep 2013 Patella testen kan i DKK regi først tages på en hund der er 12 + mrd

• #15   18. sep 2013 Faldt lige over denne nye tråd, og det er ikke en race der avles lige så mange af som chi ...

http://www.hundegalleri.dk/forum/Avl/555319-hjaelp

Kommentér på:
Et spørgsmål omAvl, alder?

Annonce