Et spørgsmål omAvl, alder? Et spørgsmål omAvl, alder?
Jeg har en skøn chihuahua som jeg muligvis gerne vil avle lidt med på sigt, han har papirer samt er tjekket patellafri.
Han er pt. 8 mdr, og jeg tænker at jeg jo på et tidspunkt så skal ha mig en lille tæve, og er nu faldet over en dejlig lille pige ligeledes på 8 mdr. men min bekymring er nu så om ikke jeg risikerer at han hopper på hende allerede nu, hvilket jo er alt for tidligt ikke sandt?
Kan det lade sig gøre at ha dem begge indtil de er klar eller hvordan skal jeg lige gøre?
apr 2009
Følger: 21 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 216 Svar: 3.261
Selv har jeg en kastrat og en tæve som pt. er i løb. De skal holdes øje med hele tiden og vi kan ikke "bare" have havedøren åben fordi vi hele tiden skal holde øje med dem. Heldigvis er min hanhund fuldkommen ligeglad med tæven indtil hun selv ligger op til ham, så springer han på hvis han får chancen. Men der er ingen piven eller andet her.
Før du springer ud i avl vil jeg foreslå dig at læse godt op på det, man kan finde diverse bøger og info på nettet omkring det. Selv stod jeg i april med en tæve som ikke kunne føde selv pga. misdannet hvalp og endte i akut kejsersnit og en samlet regning på 11.500 kr. (Thank God for forsikring!). Jeg endte ud med to overlevende hvalpe (ud af i alt 4) og brugte ca. 8000 kr. i alt på kuldet (+ det løse hyggepakker sov) efter jeg fik penge tilbage fra forsikring
jul 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 4
Jeg har naturligvis tænkt mig at læse yderligere op omkring alt vedrørende avl hvis jeg rent faktisk ender ud med at købe en tæve selv.
Jeg har rigeligt med plads til at holde dem adskilt og osse tiden til det, og skulle det skabe rastløshed hos dem når tæven er i løbetid har jeg osse et sted at "udstationere" den ene. Så den problematik er ikke noget at tale om.
Men jeg vil da helt sikkert gi det nogen flere tanker om det er "besværet" værd.
Kathrine. Tak for dine ord, dog er jeg totalt uforstående overfor at du siger at hvis jeg anskaffer mig en tæve skal jeg lade den sterilisere, så er der jo ingen ide i at anskaffe mig den
apr 2009
Husk at tjekke op på bl.a. patella status, da det er arveligt. En anden ting er at der er utrolig mange chihuahua'er både rene og blandinger og der er mange der brænder inde med de små.
Har du udstillet med din hanhund? Hvis jeg skulle opdrætte med stamtavle ville jeg holde mig tæt ved udstillinger og måske den vej igennem finde interesserede hvalpekøbere.
jul 2008
Kan godt forstå du synes det var hårdt, det er ALDRIG rart når ens dyr lider uanset grunden, og det er naturligvis osse hårdt ved pengepungen.
Jeg ha ikke udstillet med ham endnu da det først er blevet en tanke om avl jeg har fået på det seneste.
apr 2009
OBS! Hunde bliver MEGET kreative når man ikke er hjemme - så børnegitter og andre forhindringer er ikke optimalt, de skal nok finde en vej
Det samme om natten - du kan ikke bare sove med begge hunde i sengen som du plejer (jeg plejer ;)) Her ryger hanhunden, dog veltilpas ud og sover på sofaen (ja stakkels mand)
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 94 Hunde: 4 Emner: 955 Svar: 17.722
Derudover skal du forberede dig på at du måske ender med ikke 2 men flere hunde længere end du lige regner med, hvis ikke alle hvalpe lige kan sælges omkring de 8-10 uger, du kan ende med en eller flere der slet ikke er købere til...
Og så skal du huske at skulle det mod alle odds vise sig at en eller flere hvalpe fejler noget, så gælder købelove (mig bekendt) også private opdræt, dvs, du kan ende med at skulle betale penge tilbage til eventuelle købere ... Du er bundet op til 2 år efter, mig bekendt skal du de første 6 måneder kunne bevise at evt sygdom ikke er avls betinget, derefter det 1½ år er det køber der skal kunne bevise at evt. sygdom er fra avlen, men er den det kan du stadig skulle betale penge tilbage, tage evt. syg hund tilbage osv .....
Og ja, se i marked, Gul & Gratis og den Blå Avis, hvor mange hunde generelt også CHi´er der allerede er til salg .... så ja på alle måder tænk dig godt om ....
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.945
Yderligere giver det ikke så meget mening at lave den samme kombination 3-4-5 gange, blot fordi man selv ejer både han og tæve.
Så hvis det kun er for at bruge din han, er der ingen grund til selv at anskaffe en tæve. Er det fordi du faktisk vil noget seriøst med opdrættet, må du forvente osse at skulle bruge "fremmede" hanner til din tæve, både for at få det bedst mulige match til din tæve, men osse for at du faktisk har noget at avle videre på i næste generation -bruger du udelukkende den samme han på din tæve, er det genetiske udvalg jo ret lille når du senere vil avle på en af hvalpene.
Aldersmæssigt ville jeg vente til hundene er mindst 1½ år (gerne ældre) og for tævens vedkommende max 4 år ved første kuld.
Og så skal de naturligvis holdes adskilt i løbetiderne, når parring ikke er planlagt -og selvom tæven skal parre skal de ikke gå sammen 24/7 men sættes sammen til parring og så skilles ad igen
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.109
maj 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 26 Svar: 383
Og ja, der er MANGE chier til salg, så lad være med at lave hvalpe, før du har fundet køberne, medmindre du har mod på at beholde dem alle, resten af deres liv (: og så kan du i princippet heller ikke bedømme om din han kan bruges i avl når han kun er 8 mdr (:
jul 2008
jan 2011
Følger: 27 Følgere: 28 Hunde: 3 Emner: 41 Svar: 397
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 94 Hunde: 4 Emner: 955 Svar: 17.722
http://www.hundegalleri.dk/forum/Avl/555319-hjaelp
Et spørgsmål omAvl, alder?