Ukendt HD og AD status på forældrehund. {{forumTopicSubject}}
Jeg sidder lige i et dilemma her, håber der er nogen der kan give mig lidt bedre indsigt.
Har fundet en skøn kennel (staffordshire bull terrier) og vil virkelig gerne have en hvalp fra en af deres tæver.
Er blevet tilbudt at komme på venteliste til hendes næste kuld (2014)..
Nu er jeg så lige blevet informeret om at den han der skal være far til hendes næste kuld er fra UK, og at han ikke har nogen HD og AD status - det er åbenbart normalt ikke at få sine hunde røngtenundersøgt i UK??
Tæven, har status "A" både HD og AD.
Mit spørgsmål er,
hvor meget betyder den enkelte forældrehunds status i forhold til kuldet? Når den ene forældrehund har status A i HD og 0 i AD, hvor meget betyder det så for kuldet, hvis den anden forældrehund har en højere status i HD og AD?
Eller bør man ikke satse på en hvalp hvor den ene forældrehund ikke er røngtenundersøgt?
Jeg ønsker jo en sund hund med sunde led!
aug 2009
Følger: 4 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 18 Svar: 642
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
jul 2011
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 17 Svar: 793
aug 2013
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 84
okt 2006
Hvis du synes deres grunde til deres tilvalg er i orden, så ville jeg synes det er ok. F.eks. Som Trine forklarer,så kan det være der ligger anden viden til grund for valget.
mar 2008
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 44 Svar: 2.205
aug 2013
Trine - Han har nemlig kun haft et kuld før, og der er heller ingen statusser på. Ingen statusser på hans aner. Og han er kun lige over et år gammel.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 416 Svar: 13.984
jul 2011
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 17 Svar: 793
mar 2011
Følger: 20 Følgere: 19 Hunde: 1 Emner: 148 Svar: 2.385
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.055
Jeg forstår ikke at man som opdrætter vælger at bruge en han som de umiddelbart ikke lyder til at vide ret meget om.
okt 2006
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 63 Svar: 2.350
Jeg ville finde en anden kennel!
okt 2006
aug 2013
Ville nok mest af alt gerne være sikker på det ikke var mig der var "sippet" - når nu jeg tænker at begge forældrehunde bør være testet.. (og have gode statusser)
Men kan se det ikke kun er mig som tænker at begge hunde bør være testet
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 6 Svar: 1.833
aug 2013
sep 2006
Avlsrestriktioner:
HD-krav: Afkom kan kun stambogsføres, såfremt begge forældre før parring har en officiel HD-status registreret i DKK.
En hund med HD grad D eller E kan undtagelsesvis benyttes i avl, hvis opdrætteren vurderer, at hundens samlede bidrag til racen vil være positivt. Avlspartneren skal i så tilfælde altid være HD fri (grad A eller
AD-krav: Afkom kan kun stambogsføres, såfremt begge forældre før parring har en officiel AD-status registreret i DKK.
En hund med AD grad 3 kan undtagelsesvis benyttes i avl, hvis opdrætteren vurderer, at hundens samlede bidrag til racen vil være positivt. Avlspartneren skal i så tilfælde altid være AD fri (grad 0)
Det skal på behørig vis dokumenteres, at faderen til et hvalpekuld har normale testikler på normal plads.
Der henvises herudover til DKK's stambogsføringsregler
Avlsanbefalinger:
For at få påtegningen ”Denne hund er avlet efter Dansk Terrier Klub’s og DKK’s avlsanbefalinger” på stambogen skal følgende desuden være opfyldt:
1. Begge forældredyr skal før parring have HD status A, B eller C registreret i DKK.
2. Begge forældredyr skal før parring have AD status 0,1 eller 2 registreret i DKK
3. Begge forældredyr skal før parring være præmieret på en FCI/DKK anerkendt udstilling med mindst Very Good eller være eksteriørgodkendt på et eksteriørarrangement.
sep 2006
sep 2006
aug 2013
sep 2006
sep 2006
Når utenlandskeide/registerte hunder brukes i avl og valper skal registreres i NKKs register, gjelder for å innta offisiell HD-/AD-status i registreringsbeviset:
a. Hunder registrert i Belgia, Danmark, Finland, Frankrike, Holland, Island, Sveits, Sverige, Tyskland; Status må enten fremgå av hundens stamtavle, være dokumentert fra hjemlandets kennelklubb eller via FCIs internasjonale HD-/AD-certifikat.
b. USA:
Status må enten fremgå av hundens stamtavle eller være dokumentert i original fra OFA
c. Alle andre land:
Status må være dokumentert via FCIs internasjonale HD-/AD-certifikat.
Alternativt må det være dokumentert fra hundens hjemland at hunden har kjent status, men dersom FCIs internasjonale HD-/AD-certifikat ikke foreligger vil ikke hundens status bli påført valpenes registreringsbevis
sep 2006
sep 2006
maj 2007
aug 2013
aug 2013
Opdrætter svarede på min mail og kom med følgende forklaring:
Hvis de skal holde sig udelukkende til testede hunde kan de ikke skabe de linjer de vil i deres avl.. Jeg tænker, er det da ikke muligt at finde en lækker bred rød han der er testet? Hvilke kvaliteter er det lige de ikke testede hunde har? Lyder som en lidt tynd forklaring...
+ at de har rigtig god statistik på deres kuld. (Kiggede det efter, og det viser sig så at de kuld med gode statistikker er kuld hvor begge forældre har god status i leddene)
Der bliver også skrevet at de kun én gang før har avlet på en hund med C status, men ellers kun avler på gode statusser, eller på ikke testede hunde.. (min umiddelbare tanke var "Så gode statusser er lige så fint i jeres avl, som hvis hunden ikk' er testet?")
Blev også informeret om at det jo kun er i Skandinavien man går så meget op i røntgen på hundene, at man ville gå glip af alt for meget godt hvis man kun skulle bruge testede hunde og at HD og AD jo for resten kun er 20% genetisk så det er jo ikke alverden.
Mener dog at det må være mere end 20% arveligt, det vælger jeg i hvert fald at lade mig selv tro..
Jeg er ikke imponeret over de grunde som opdrætter har til ikke at kræve røntgen på forældrehundene.. Hvad tænker I? Er det gode nok grunde til ikke at få sine hunde undersøgt?
Og nej, opdrætter nævner ikke på noget tidspunkt hvad det er for "alt for meget godt" man ville gå glip af ved kun at bruge testede hunde...
mar 2008
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 44 Svar: 2.205
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 77 Svar: 3.714
Og nej det er ikke kun i Skandinavien at man tester
okt 2006
Og de sætter immervæk en ikke testet han, purung han med ukendt sundhedsstatestik på deres sikkert super tæve. Vent da med at bruge den han til han har vist sit værd!
Det var da SÅ let bare at sige til hanhundeejeren - ved du hvad, jeg skal bruge et registeret HD og AD resultat, før vi parrer hundene. Vil man ikke sige det er en selv der sætter kravene, så kan man jo sige det gør klubben og hvalpekøberne. Det vil en udenlandsk han-ejer da fint tro på.
Så kan ejeren af hannen jo sige, ok men så koster det lige 1000kr. ekstra hvis denne er fræk nok - og så siger man fint.. Det er pebernøder i forhold til hvad det koster at erstatte dårlige hoster på et kuld hvalpe..
I min race er det heller ikke kotume at teste øjne og knæ i de store lande. Vi gør det i norden, og vi siger lige frem højt hvis der findes noget skidt - og vi er berømte for det! Det betyder ikke man aldrig bruger hunde fra de andre lande (for så var min race sgu uddød længe siden), men blot at man er mere påpasselige med hvad man sætter sammen, og at man gransker stambøgerne lidt ekstra. Og tænke sig, nu er kotumen ved at ændre sig visse steder
okt 2006
Og den med at gå glip af noget.. Ja det er sgu ærgerligt.. Men tilgengæld risikerer man ikke noget lort..
Hvad er værst at gå glip af noget godt man ikke ved faktisk er tilstede, eller at risikerer noget skid man ikke ved om faktisk er tilstede..
aug 2013
Og de gode hofter og albuer har de jo netop også lavet på testede forældrehunde med gode statusser..
.
mar 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 20 Svar: 294
TS vil du sende mig PB med den kennel du har været i kontakt med - det kan jo være det er den samme?
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.451
maj 2007
Ukendt HD og AD status på forældrehund.