2.013 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

'Sable Merle' i Sheltien?? 'Sable Merle' i Sheltien??

Jeg sidder inde på FB, og er medlem/har "synes godt om" diverse sheltie grupper.

Jeg falder så over en post fra Tyskland(tror jeg) af. i gruppen "SheltieEurope" hvor der er en der har lagt nedenstående billede ind. Det er et kuld af 'Sable Merle' og Tricolour.

Kan det passe at man gerne må avle Zobel Merle i andre lande i EU? Og kan de have FCI tavle? Jeg troede nemlig det var ilde set at blande Merle og Zobel indenfor sheltien, da Zobel kan gemme det?

Nogle der kan kaste noget lys over det for mig? Har kigget på FCI standarden, men der synes jeg ikke rigtig jeg finder svaret.

Der står dette indenpå sheltie.dk under avlsrestriktioner, men jeg synes ikke jeg kan se om det bare er specialklubben der har den regel eller:
"Farveavl: To Shetland Sheepdogs med farven blue merle må ikke parres sammen. En Shetland sheepdog med farven blue merle må ikke parres med en zobel."

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte gardinstænger + gardiner op 1.000 kr.
  • Ophængning af loftelampe 800 kr.
  • Opvaskemaskine - Skiftning af afløbsslange 1.400 kr.
  • Montering af front på Ikea køleskab 600 kr.
  • El Løbehjul 500 kr.
  • Fjernelse af defekt skrue i lampeudtag, opsætning af IKEA-lampe 790 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  'Sable Merle' i Sheltien??
  • #1   30. aug 2013 Ja de må gerne avle Zobel Merle i udlandet. Og ja det er accepteret i FCI desværre..
    Der parre de oss Merle og Merle..

• #3   30. aug 2013 I Tyskland er Colour Head også tilladt, det er den jo ikke her hjemme.

• #4   30. aug 2013 Nåh smiley Se kommer kommer helt bag på mig, hvorfor er det så vi ikke må i Danmark, når vi har FCI standard? Og hvorfor står det egentlig ikke i standarden? smiley

Men synes nu stadig Zobel + merle, virker dumt, når zobel kan gemme på merlen?

Merle + merle, er bare hul i hovedet i mine øjne.

• #5   30. aug 2013 Jamen du har fuldstændig ret. Det er hul i låget, det kan vi kun blive enige om..

• #6   30. aug 2013 ifølge standarden er zobel merle ikke en godkendt farve (har lige tjekket, den er ikke nævnt i FCI-standarden).

Racestandarderne er ens i hele FCI -men avlsrestriktionerne er op til det enkelte land at fastsætte.
    Man må jo f.eks. osse gerne parre to boxere med hvidt selvom der er risiko for hvide hvalpe... de hvide hvalpe vil stadig blive stambogsført, men vil være fejlfarvede.
    Det samme må så gælde for sheltie i de FCI-lande der tillader zobel x merle, at de hvalpe der bliver zobelmerle får tavle men er fejlfarvede (det kan så være ualmindeligt svært at se, så spørgsmålet er om det altid vil blive opdaget)

at man ikke må lave den parring i DKK, er jo blot en avlsrestriktion på lige fod med HD-krav o.l. Det har ikke så meget med standarden at gøre

• #7   30. aug 2013 Michelle - Okay. Havde godt set den ikke var nævnt, men vidste ikke om det så betød at den ikke var godkendt. Tænkte at der muligvis måske også kunne være en ny standard version, som bare ikke lå på sheltie.dk og inde hos DKK? smiley

• #8   30. aug 2013 Indenfor collie må man gerne parre zobel og blue merle, men når hvalpene er ganske små skal collieklubben ud og se hvalpene, for der kan man tydeligt se, hvilke der er zobel og hvilke der er zobel/merle - og så kan man nedlægge avlsforbud mod dem der er zobel/merle - for der kan merle aftegningerne udviskes med alderen.

I år er der faktisk lavet en zobel/merle parring indenfor racen, der var såvidt jeg er orienteret ingen zobel/merle hvalpe i kuldet.

• #9   30. aug 2013 Hvad er ideen i at man må hvis dem der får begge dele (zobel + Merle) får avlsforbud?

• #10   30. aug 2013 Nogle parrer zobel/merle fordi de mener, at lige de to hunde/den kombination kan give noget rigtig godt og tilføre noget man ikke kan få ved at parre med andre hunde.

Man nedlægger avlsforbud på de hvalpe der er zobel/merle (de ligner som voksne ren zobel), fordi det kan give problemer. Parrer man to hunde der er zobel/merle - så kan man få dobbelt merle, og det kan give syge hvalpe.

• #11   30. aug 2013 Hvorfor er det lige at der er forbud mod det? Kan de hunde der har de farvegener bærer nogle former for sygdomme der nedarves i farvegenerne, som der ikke kommer ved andre kombinationer, eller hvordan hænger det sammen?

• #12   30. aug 2013 Dobbelt merle kan give hvalpe med misdannelser som eks døvhed og blindhed.

• #13   30. aug 2013 kennelmor -og de to du nævner er jo nærmest de mindsy problematiske gener ved dobbeltmerle... man ser osse andre ret alvorlige defekter eller sågar døde hvalpe (faktisk vil 25% af hvalpe efter merle x merle parring have defekter sådan statistisk set)...

Jeg forstår slet ikke at der er opdrætter der overvejer at lave sådan en parring -men det er der jo... smiley

• #14   30. aug 2013 Jeg fatter heller ikke der er nogle der vil lave dobbelt merle!!

Kommentér på:
'Sable Merle' i Sheltien??

Annonce