{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
960 visninger | Oprettet:

Avl - hvor tidligt? {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Jeg er ny herinde, har en dejlig hund jeg ville dele med jer, og støder så på en debat hvor jeg undres lidt...

Jeg har ikke forstand på avl med hunde, men har i snart 3 år avlet katte.

Tråden jeg undrede mig over, var en diskussion om at det er forkert at benytte en hanhund til avl når den kun er omkring 1 år...?

I katteverdenen benytter man hannerne så snart de kan, men hunnerne skal gerne have en vis alder (alt efter race mellem 1-1,5 år) inden først kuld.

Hvad anses for korrekt med hunde, hanner og hunner? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Avl - hvor tidligt?
  • #1   31. jul 2013 En hund er ikke færdigudviklet som 1 årig. Derfor kan du ikke se om han har de rigtige kvaliteter til at bruge i avl

• #2   31. jul 2013 Derudover bliver nogle racer sent mentalt modne og inden de er det synes jeg ikke de skal i avl.

• #3   31. jul 2013 Jeg ville ikke parre med hverken han eller tæve førend de var fyldt 3 år.

De skal være færdigudvoksede. Have vist deres værd på prøve og udstilling, og så skal de ha overstået de for racen relevante sundhedsundersøgelser.

• #4   31. jul 2013 Som Anette siger + Mange arvelige sygdomme bryder først frem ved 2 års alderen. Derfor bør man efter min mening ikke avle på for ung en hund.

• #5   31. jul 2013 Tæver bør være mellem to og fire år ved første kuld. Her er deres bækken smidigt og de er færdigudviklede nok til at være avlsgodkendte, udstillede, helbredsundersøgte og gerne have vist evner inden for det hunden nu er lavet til.

Hanner bør være over tre-fire år. Da er de færdigudviklede og man kan se endeligt sind, helbred mv. En del sygdomme vil have vist sig på det tidspunkt, hvormed man kan undgå at få syge hunden avlen, såfremt man venter ud over de 18 mdr som er absolut tidligste alder for avl ifølge DKK.

• #6   31. jul 2013 Tak for svar smiley

Jeg ved der er regler når man avler med stamtavler, det er der også med katte.
    Men der er jo mange der avler uden tavler, og de er jo ikke underlagt de lovmæssige regler (kun de moralske)

Men når de nu fra naturens side er skruet sådan sammen at de kan få hvalpe når de er et sted mellem 7-10 mdr, hvorfor er det så dybt forargeligt at sætte dem sammen i den alder?
    Havde de levet vildt var det jo sket...

(Det skal lige siges at jeg ikke går ind for at parre tidligt, men spøger blot ind af nysgerrighed smiley )

• #7   31. jul 2013 Ordentlige mennesker passer ofte også bedre på deres hunde end Vorherre passer på sine vilde... Derfor parrer man ik så tidligt som naturen tillader.

• #9   31. jul 2013 Mennesker kan også avle børn fra 10 - 12 års alderen. Skal de så det?
    Jeg ved godt, man ikke kan sammenligne mennesker med dyr. Men blot for at illustrere, at blot fordi noget er muligt, så er det ikke nødvendigvis godt og rigtigt.

• #10   31. jul 2013 Så den generelle holdning er at begge køn skal være 3+ før de skal benyttes til avl, kan jeg forstå smiley

Så blev jeg det klogere smiley

• #11   31. jul 2013 Havde de levet vildt var 50% af populationen død inden de nåede kønsmodnigen... Heldigvis for hunden så er den en del af menneskets liv. Og netop når vi som mennesker overtager naturens udvælgelse, så er det vores pligt at gøre det ordentligt, og f.eks. Vente med at bruge hanner til vi ved om de viderefører sygdomme.

Der til er der nogen som køber lille Fido, og forelsket sig i ham og har ham som kæledyr. Det kan ikke sammenlignes med et vildt dyr, der kun skal bekymre sig om næste måltid og at fører generne videre..

• #12   31. jul 2013 I hvert fald over to år, og tjekket for alle de sygdomme, der forekommer ofte i racen. Dette gælder især blandingsavl og avl uden stamtavle. Her kender man jo ikke forfædrene og aner ikke hvilke sygdomme der kan være til stede.

• #13   31. jul 2013 Jeg mener ikke de behøver at være 3 ved første kuld, min nedre grænse er 2 år.

• #15   31. jul 2013 Et helt andet spørgsmål:

er chip ikke lovpligtigt også uden stamtavle?

Jeg havde kig på en "lillesøster" til Kida (min husky-pige), og faldt over en malamute hvalp, der så super dejlig ud der manglede nyt hjem.
    Efter noget skriven frem og tilbage, viser det sig at hun ikke er chippet eller overhovedet tilset af en dyrlæge (hun var vist 15 uger).
    Selvom prisen var derefter meldte jeg pænt nej tak, både fordi jeg ikke vil have et dyr indenfor mine døre der kan fejle alverden (har en hund, 4 katte + killinger pt), men også fordi jeg ikke vil handle med en ulovlig hund...

Er det korrekt forstået?

• #16   31. jul 2013 Korrekt. Chip er lovpligtig inden hunden fylder 8 uger.

• #17   31. jul 2013 tak Ginne, så har jeg også det afklaret smiley

Nu skal spørge Jørgen nok holde igen for lidt tid smiley

• #18   3. aug 2013 I den virkelige verden bliver hanner brugt før de er 3 år...Alt efter hvor langt de er kommet på skuer og træningspladser og hvilken kennel de kommer fra...

• #19   3. aug 2013 I den virkelige verden er der mange mærkelige mennesker...

• #20   3. aug 2013 Lidt sjovt at følge udviklingen inden for dette.
    Ind til for få år siden hed det sig at tæver kunne bruges i avl når de var 1½ år - helt ned til 1 år ved små racer... Hanner 1½ år..

Nu er der en tendens til at nogen begynder ar sige 3 år for tæver og 3-4 for hanner...
    Hvad mon de fleste vil svare på samme spørgsmål om 10 år?
    smiley

• #21   3. aug 2013 Vi bliver jo også klogere og klogere på området fordi forskningen rykker.
    Det er åndsvagt at bruge en ung han, når man ikke kan se endeligt sind eller eventuelle skjulte sygdomme endnu. Hanner kan parre altid, så hvorfor bruge en ung?
    Tæver får problemer med bækkenet og andre komplikationer ved for sene drægtigheder, så derfor bliver man nødt til at avle på dem mens skelettet er fleksibelt. Men der er ingen grund til at gøre det før hun er fyldt to-tre år.

• #22   3. aug 2013 Jah et er teori et andet er virkelighed.

• #23   3. aug 2013 Snow
    I øvrigt mener jeg ik at du kan bruge skueresultater til at pejle noget som helst indenfor avl.
    Og den bør også have en prøve, ikke bare træningsresultat.

Min race kan ik rygfotograferes før de er 2 år, så det er nemt for mig at sige, at jeg ik avlet på noget under 2 år smiley

• #24   3. aug 2013 Marie-Louise...Det var faktisk også det jeg mente... Min race skal jo også have hd og albuer fotog. inden...Og prøver kommer ja også af det som hunden præstere på træningsbanen. inden...

• #25   3. aug 2013 Ok så er vi enige smiley

Kommentér på:
Avl - hvor tidligt?

Annonce