807 visninger
|
Oprettet:
Hannens alder - hvorfor man venter... {{forumTopicSubject}}
Og det er derfor man venter med at bruge en han til han er 3-4 år..
En smuk og lækker hanhund i min race blev øjenlyst FRI som 2 års, netop øjenlyst igen som 4 års med avl i udsigt - bum Karterat påvist. Heldigvis ikke brugt i avl.
Hurra for at de danske opdrættere i min race ikke bruger unge hanner, på trods af det er en lille race og for at avlsdyr tjekkes uden det er et krav fra klubben.
Hvordan ser det ud i jeres racer?
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 136 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 162 Svar: 12.825
Personligt foretrækker jeg hanner over fire år, fordi de så har bevist hvad de kan. Desuden ville en lang række sygdomme have vist sig i den alder.
mar 2005
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 4 Emner: 1 Svar: 251
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 107 Svar: 6.459
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.864
For mig og se handler det ikke om antallet af hanner, for jeg er helt enig i man ikke frasorterer en god han i de små racer uden en god grund. Men der vil jo ikke være færre hanner tilgængelig fordi man venter.. Måske de første år hvor man går fra unge til ældre, det er klart - men der efter vil antallet man kan benytte i avl jo være det samme.. De er bare ældre.. Og netop hvis hannerne ikke må få for mange kuld, så skal de jo nok nå at lave dem fra de bør fra de er 4 og op efter..
Men i er heldige i kan dna teste i jeres race. Vores er for lille og sygdommene for sjældne til der er materiale nok til en sådan test laves...
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 107 Svar: 6.459
Nu kan vi jo i teorien vælge og vrage blandt hanner, men her er vi ude i linjeavl og vi er nødt til at holde det således. Vi parrede ud fra starten og er først her ved 7. kuld ved at parre tilbage til ønsket type og linjer. Vi har prøvet at øge vores genpulje i hjemmet, således at vi har et godt udgangspunk. Desværre er hundene oftest tæt beslægtede, så der er faktisk ikke så mange oplagte avlshanner at vælge imellem. Vi er 4 opdrættere her i DK. Dvs vi har de sidste 7 år haft et regelmæssigt opdræt hvor de andre er meget sjældnere. De andre opdrættere kører med en anden linje og det er der rigtig mange i verden der efterhånden gør, da et par hanner har været flittigt brugt. Denne linje vil jeg helst holde mig fra. Ikke at den er ringe men fordi vi ved at parre ind, pludselig lukker af for os selv. Det gælder om at være fremadseende og bruge de på papiret mest egnede hanner. Og da det som skrevet kun er ryggene vi skal være obs på, ser jeg ikke de store risici. Du kan også bruge en 4 årig hanhund som så ved 8 års alderen udvikler noget. Jeg synes vi er rigtig godt på vej i vores race men er også godt klar over at der er lang vej endnu:-)
Hannens alder - hvorfor man venter...