{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
807 visninger | Oprettet:

Hannens alder - hvorfor man venter... {{forumTopicSubject}}

Og det er derfor man venter med at bruge en han til han er 3-4 år..
En smuk og lækker hanhund i min race blev øjenlyst FRI som 2 års, netop øjenlyst igen som 4 års med avl i udsigt - bum Karterat påvist. Heldigvis ikke brugt i avl.
Hurra for at de danske opdrættere i min race ikke bruger unge hanner, på trods af det er en lille race og for at avlsdyr tjekkes uden det er et krav fra klubben.

Hvordan ser det ud i jeres racer?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hannens alder - hvorfor man venter...
  • #1   27. jul 2013 Det svinger vist i min race.
    Personligt foretrækker jeg hanner over fire år, fordi de så har bevist hvad de kan. Desuden ville en lang række sygdomme have vist sig i den alder.

• #2   27. jul 2013 I vores race er der desværre mange, der bruger unge hanhunde til trods for, at vi har en katarakt type, der nogle gange først kan ses, når hundene er 6-7 år gamle. Jeg foretrækker at købe hunde efter "gamle" forældre og hvis jeg selv skal lave et kuld, så bliver det også med en hanhund, der er 6 år eller ældre.

• #3   28. jul 2013 Vi bruger unge hanner af flere årsager. Primært fordi racen er så truet at "alle" hanner er kærkomne. Dels fordi vores race er så sund og alle ved hvad alle gør rundt om i verden. Vi har flere sundhedsdatabaser og kan hente oplysninger på forældredyr. Jeg har brugt unge hanner og har været tilfreds. Vi har 2 ting vi skal være obs på og det ene er PLL som vi dna-tester for. Dette kan gøres fra 4-ugers alderen. Derudover skal vi som andre "dværgracer" være obs på diskusprolaps/forkalkning (IVDD). Dette har man desværre ikke tests for endnu men det er forhåbentlig et spørgsmål om tid. Det udvikles oftest i 5-6 års alderen og der er avlsdyrene startet op. Så på det plan er det ligegyldigt om du parrer i 12 mdrs alderen eller når hunden er 4 år. dette gælder han såvel som tæve. Det skal dog indskydes at det ikke er hyppigt forekommende og igen gælder det at man kommer langt med sund fornuft og viden omkring stamtavler. Vores genpulje er meget begrænset og derfor er det vigtigt at vi feks ikke udelukker en avlshund bare fordi den er bærer af PLL. Selvføllgelig må 2 bærere ikke parres selvom de teoretisk kan få et Clear kuld. Det kan også ende med Carrier eller affected. Vi kan i racen ikke skjule noget. De hvalpe der fødes (hvilket er meget begrænset) i userøse "opdrætteres" hjem, går ikke videre i den seriøse avl. Der har været forsøg på import fra Østlandene til USA pga puppymills, men selvom racen er hvid og potentielt salgbar, er dette heldigvis ikke tilfældet. Disse hvalpe og avlsdyr er siden solgt på auktion og et dedikeret sealy-ægtepar i USA, har opkøbt de stakkels hunde for donerede penge og disse er kommet til gode hjem. Ergo en race hvor der er styr på hvad der laves. Derfor ser jeg ikke det store poblem i at bruge unge hanner og jeg står inde for kvaliteten af vores opdræt. vi har indtil videre lavet 7 kuld og har hidtil heldigvis ikke haft problemer. Havde vi flere avlshanner at vælge imellem, havde jeg hellere end gerne ventet men det er også vigtigt ikke at bruge den samme han til for mange kuld. Vi har brugt den samme han 2 gange til kuld 2 og 3. Han er vores egen import og det var inden DNA-testen var tilgængelig. Dengang var det et sats for alle opdrættere og en granskning af stamtavler og hvad de forskellige hunde havde givet sammenholdt med risikoen for PLL og evt døvhed pga manglende melanin. Sidstnævnte kan i dén grad minimeres ved ikke at avle hvidt/hvidt i flere generationer. Det ligger ikke til racen som sådan med ved hvid er det en risiko. Vores han er nu 11½ år og har i hele sit liv været behandlet for en ørebetændelse. Intet andet ud over vacc og ormekur. Han har sågar aldrig haft dårlig mave eller andet "normalt". Det samme gælder faktisk for vores andre hunde. Heldigvis. Men som vi så meget andet, er hundeopdræt et sats og det er naturen vi leger med for at lave så sunde, mentalt gode samt smukke hunde som muligt som kommer så tæt på standarden. Ligegyldigt hvor dygtige, belæste, kloge osv vi er, vil det ramme os alle på et tidspunkt at vi laver en syg hvalp. Efterfølgende er det bare vigtigt at vi er vores ansvar bevidst!!

• #4   28. jul 2013 Louise- kan se jeres race er ca. Lige så sjælden som min..
    For mig og se handler det ikke om antallet af hanner, for jeg er helt enig i man ikke frasorterer en god han i de små racer uden en god grund. Men der vil jo ikke være færre hanner tilgængelig fordi man venter.. Måske de første år hvor man går fra unge til ældre, det er klart - men der efter vil antallet man kan benytte i avl jo være det samme.. De er bare ældre.. Og netop hvis hannerne ikke må få for mange kuld, så skal de jo nok nå at lave dem fra de bør fra de er 4 og op efter..

Men i er heldige i kan dna teste i jeres race. Vores er for lille og sygdommene for sjældne til der er materiale nok til en sådan test laves...

• #5   28. jul 2013 Jeg kan godt følge dig. Vi har meget få registreringer årligt i DK og det samme faktisk i hele verden. Den ligger helt i top over GB's mest sjældne og truede racer. Vi er så heldige at der er nogle ildsjæle i USA som gør en stor indats for sundheden. AHT (Animal Health trust) i England har udviklet PLL-testen og den findes til rigtig mange racer, så den er ikke kun udviklet til Sealyham terrieren.
    Nu kan vi jo i teorien vælge og vrage blandt hanner, men her er vi ude i linjeavl og vi er nødt til at holde det således. Vi parrede ud fra starten og er først her ved 7. kuld ved at parre tilbage til ønsket type og linjer. Vi har prøvet at øge vores genpulje i hjemmet, således at vi har et godt udgangspunk. Desværre er hundene oftest tæt beslægtede, så der er faktisk ikke så mange oplagte avlshanner at vælge imellem. Vi er 4 opdrættere her i DK. Dvs vi har de sidste 7 år haft et regelmæssigt opdræt hvor de andre er meget sjældnere. De andre opdrættere kører med en anden linje og det er der rigtig mange i verden der efterhånden gør, da et par hanner har været flittigt brugt. Denne linje vil jeg helst holde mig fra. Ikke at den er ringe men fordi vi ved at parre ind, pludselig lukker af for os selv. Det gælder om at være fremadseende og bruge de på papiret mest egnede hanner. Og da det som skrevet kun er ryggene vi skal være obs på, ser jeg ikke de store risici. Du kan også bruge en 4 årig hanhund som så ved 8 års alderen udvikler noget. Jeg synes vi er rigtig godt på vej i vores race men er også godt klar over at der er lang vej endnu:-)

Kommentér på:
Hannens alder - hvorfor man venter...

Annonce