1.832 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

Parring af Mops med navlebrok. Parring af Mops med navlebrok.

Hej.
Jeg ville hører om det er dumt at tilbyde parring på min Mopse dreng der har navlebrok. Det har været der siden han var hvalp, og der er ingen problemer med det nu eller tidligere.

Jeg ved at det er kan være arveligt men om det har en stor betydningen for avlen ved jeg ikke.

Nogen der kan hjælpe eller ved noget mere om det.

Mvh Mopse-mor smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fejlfinding og reparation af kabel 1.000 kr.
  • Bundventil skiftes i vask 400 kr.
  • Sæt vaskemaskine til (el) 500 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • elektriker 600 kr.
  • Mounting of TV on wall 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Parring af Mops med navlebrok.
  • #1   30. jun 2013 Ja det er både dumt og uetisk

Brok er arveligt som du jo også selv ved. Bare fordi din ikke har haft problemer med det, kan hvalpene sagtens få behov for operation. Det er der faktisk meget stor chance for.

Man avler ikke på en syg hund. Punktum

• #2   30. jun 2013 Det synes jeg ikke vil være etisk forsvarligt. Og hvorfor dog avle på en hund med en defekt?

• #3   30. jun 2013 Navlebrok er hyppigt, og det er sjældent operationskrævende!
    Det kan være og er i mange tilfælde arveligt.
    Hvis man vælger at avle på en sådan hund, bør man tjekke langt i anerne efter navlebrok, og der bør være meget gode grunde til man vælger at tage hunden i brug, grunde der opvejer brokken!
    Der er forskellige holdninger til navlebrok, de fleste er imod avl på hunde med navlebrok smiley

• #4   30. jun 2013 Det var lagt op som et spørgsmål. Det er ingen planer om avl.

Jeg har en veninde med en hunmops som gerne vil have hvalpe og har spurt mig og min mops kunne være faren til dem. Til det har jeg sagt at det ikke er min plan og at han har navlebrok.

Det er derfor ikke tale om at han skal bruges til avl, for det skal han ikke. Han er familiehund og ikke avlshund.

Så det spørgsmål om risikoen. Og den fik jeg Tak.

• #5   30. jun 2013 Hvis man planlægger at lade en hund parre, så er der tale om avl!

• #7   30. jun 2013 Jeg synes du skal gøre din veninde opmærksom på at der er en hel del arvelige sygdomme som mops bør blive testet for inden avl.

• #8   30. jun 2013 Min hun er sund og rask og det brok har ingen betydningen for ham. Men da det er så arveligt som siges, så vil jeg slet ikke føre det videre. Det finde jo andre fine mopser som ikke har det. For mig som har ham som familiehund ses det ikke som problem men igen fordi jeg ikke har tænk at han skulle lave hvalpe.

Jeg var bare i tvivl om det var arveligt fra begge hunde køn. Og det er det så.

• #9   30. jun 2013 Hvalpene får kun navlebrok, hvis begge forældre selv har det eller har det i generne, ikke hvis det kun er den ene, men det er jo svært at vide på forhånd om en tæve er disponibel for det

• #10   30. jun 2013 Jeg ville personligt aldrig avle på noget der havde arvelig sygdom. Der findes en masse sunde og raske hunde som man kan vælge at bruge i stedet for.

Jeg kunne heller aldrig finde på at købe en hvalp af forældre som var syge på den ene eller anden måde eller led af åbenlyse defekter.

• #11   30. jun 2013 Tæven har det ikke. Men igen det er en for stor risiko hvis der kommer hvalpe med det og det er slemt. Tævens ejer har snakket med sin dyrelæge om det og han fortalte det samme som du Lykke J. fortalte. Han mener ikke at det har den store skade, dog med forbehold til at brokken ville for komme på hvalpene el nogen af dem.

Jeg vil ikke lade ham lave hvalpe med den risiko der er.

• #12   30. jun 2013 Med mindre i har gennemført diverse test, så kan i ikke vide om jeres hunde er sunde og raske, og evt. Har arvelige defekter:-)

• #13   30. jun 2013 Sabrine, Det bliver kun en problem for dig som ser det som et kæmpe problem. Ville du heller ikke elske dit barn hvis det manglede en finger?

Det er lagt op som spørgsmål ikke som noget der skulle ske.

Brokken er ikke særlig synligt på ham og i hans sundhedsbog er det beskrevet som ikke farligt og ikke med videre problemer for hundens helbred.

Ro på, Jeg stiller et spørgsmål.... som i den grad er forstået som at ville avle???? Meget forkert...

• #14   30. jun 2013 Jeg fik hvalpe på en tæve, der havde en operationskrævende navlebrok, hun gav ikke navlebrokken videre, og jeg har selv beholdt en tæve fra kuldet, som jeg planlægger at bruge i avl, når hun bliver gammel nok, og hvis alle sundhedsundersøgelser ellers er fine, selvfølgelig skal man tænke sig om, men jeg synes nok, , at der er andre mere alvorlige defekter, man skal holde sig fra at avle videre med.

• #15   30. jun 2013 Det dejligt at høre at det gik godt smiley Og du Bumle bee heller ikke ser det som et alvorligt problem smiley
    Og ja det er nemlig mange andre ting som er lagt værre end brok. smiley

• #16   30. jun 2013 Jo men dem lyder det jo heller ikke til din han er ordentligt tjekket for.
    Husk din dyrlæge ikke har røntgen syn smiley

Desuden vil jeg stadig mene du ikke bør avle på ham. Der findes massere af gode raske mops hanner i denne verden. Hvorfor i alverden dog så avle på en som ikke er rask?

• #17   30. jun 2013 Betina: Jeg er skam helt rolig smiley Jeg siger bare min mening, og synes da ikke at jeg har formuleret mig hårdt, men beklager da hvis du læser det på den måde. Var bestemt ikke min hensigt.

Jeg synes dog ikke man kan sammenligne hunde med børn på det område. Det er os mennesker som vælger at få hvalpe på vores hunde, og derfor bærer vi også et ansvar overfor de hvalpe der kan komme ud af det. Det er derfor en pligt hvis man vil kaste sig ud i at avle/opdrætte at man sørger for at hunden er sund og rask og gør hvad man kan for at undgå arvelige defekter/sygdomme. Det mener JEG ikke man gør hvis man vælger at avle på en hund som lider af navlebrok, og derfor ville JEG ikke støtte den slags avl ved at købe en hvalp hvor forældrene har det.

• #18   30. jun 2013 IGEN SPØRGSMÅL og hvis du læser længere oppe ville jeg ikke avle på ham...

Jeg spurte af manglede viden om hvad risikoen var.

Og JO min hanhund er tjekket og set efter i de kanter han skal.

Hvad får dig til at tro at han ikke er tjekket?? hvor har du de oplysninger fra der gør at du mener det??

• #19   30. jun 2013 Tak Sabrine det var godt at få en bedre formuleringen. smiley

Da vi så billeder af vores hund viste vi på dette tidspunkt ikke at han havde navlebrok. Det fortalte sælger os da vi skulle købe ham. Vi var begge hurtig enige om at dette ikke skulle betyde at vi ikke ville have ham. Hans sundhedsbog var find og der var navlebrokken nævnt som lidt og ikke farligt for hundens helbred.

Jeg ville ikke have han laver hvalpe på en tæve og der muligvis kommer syge hunde ud af det. For det jo ikke sikkert at de hvalpe der kommer har så minsket brok som væres hund på 2½ år. Og det var faktisk derfor jeg lagt det ud. Fordi jeg ikke synes at få nok info omkring det andre steder fra.

Nu synes jeg at fået nok afvide. Mine dyr er mine børn og det er vigtigt for mig at de har det godt. Og hvis jeg er skyld i at der kommer hunde til verden med alvorlige mén ville jeg være frygtelig ked af det.

Men udover hans brok har han intet. Han er sund og rask og verdens bedst lille Mops. smiley Så det var at mit hjerte jeg valgte ham med den defekt han har.

• #20   30. jun 2013 Her:

Betina E
    (Emnets ejer)
    Online 1 time siden
    Min hun er sund og rask og det brok har ingen betydningen for ham.

De fleste ville så have skrevet hvor de ved det fra. Hvad den er testet for og status. Hidtil har jeg kun set folk skrive som du gør, hvor det viser sig at der er tale om det almindelige årlige sundheds tjek, og det at ejer syndes den er sund og rask.

Hvis det ikke er tilfældet her beklager jeg min udtalelse.

• #21   30. jun 2013 Det er et forum folk må ytre sig og stille spørgsmål!
    Calle: hunden har næppe fået andet end det overfladiske årlige tjek, og det er vel også fint når nu hunden ikke skal anvendes i avl smiley

• #22   30. jun 2013 Helt sikkert Kaj. Jeg svarede blot på TS spørgsmål om hvor jeg fik det fra smiley

Kommentér på:
Parring af Mops med navlebrok.

Annonce