Parring af Mops med navlebrok. Parring af Mops med navlebrok.
Hej.
Jeg ville hører om det er dumt at tilbyde parring på min Mopse dreng der har navlebrok. Det har været der siden han var hvalp, og der er ingen problemer med det nu eller tidligere.
Jeg ved at det er kan være arveligt men om det har en stor betydningen for avlen ved jeg ikke.
Nogen der kan hjælpe eller ved noget mere om det.
Mvh Mopse-mor
jun 2010
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 104 Svar: 5.036
Brok er arveligt som du jo også selv ved. Bare fordi din ikke har haft problemer med det, kan hvalpene sagtens få behov for operation. Det er der faktisk meget stor chance for.
Man avler ikke på en syg hund. Punktum
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.109
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 63 Svar: 2.346
Det kan være og er i mange tilfælde arveligt.
Hvis man vælger at avle på en sådan hund, bør man tjekke langt i anerne efter navlebrok, og der bør være meget gode grunde til man vælger at tage hunden i brug, grunde der opvejer brokken!
Der er forskellige holdninger til navlebrok, de fleste er imod avl på hunde med navlebrok
jun 2013
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 9
Jeg har en veninde med en hunmops som gerne vil have hvalpe og har spurt mig og min mops kunne være faren til dem. Til det har jeg sagt at det ikke er min plan og at han har navlebrok.
Det er derfor ikke tale om at han skal bruges til avl, for det skal han ikke. Han er familiehund og ikke avlshund.
Så det spørgsmål om risikoen. Og den fik jeg Tak.
apr 2010
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.109
jun 2013
Jeg var bare i tvivl om det var arveligt fra begge hunde køn. Og det er det så.
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.220
dec 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 50 Svar: 404
Jeg kunne heller aldrig finde på at købe en hvalp af forældre som var syge på den ene eller anden måde eller led af åbenlyse defekter.
jun 2013
Jeg vil ikke lade ham lave hvalpe med den risiko der er.
apr 2010
jun 2013
Det er lagt op som spørgsmål ikke som noget der skulle ske.
Brokken er ikke særlig synligt på ham og i hans sundhedsbog er det beskrevet som ikke farligt og ikke med videre problemer for hundens helbred.
Ro på, Jeg stiller et spørgsmål.... som i den grad er forstået som at ville avle???? Meget forkert...
dec 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 1.086
jun 2013
Og ja det er nemlig mange andre ting som er lagt værre end brok.
jun 2010
Husk din dyrlæge ikke har røntgen syn
Desuden vil jeg stadig mene du ikke bør avle på ham. Der findes massere af gode raske mops hanner i denne verden. Hvorfor i alverden dog så avle på en som ikke er rask?
dec 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 50 Svar: 404
Jeg synes dog ikke man kan sammenligne hunde med børn på det område. Det er os mennesker som vælger at få hvalpe på vores hunde, og derfor bærer vi også et ansvar overfor de hvalpe der kan komme ud af det. Det er derfor en pligt hvis man vil kaste sig ud i at avle/opdrætte at man sørger for at hunden er sund og rask og gør hvad man kan for at undgå arvelige defekter/sygdomme. Det mener JEG ikke man gør hvis man vælger at avle på en hund som lider af navlebrok, og derfor ville JEG ikke støtte den slags avl ved at købe en hvalp hvor forældrene har det.
jun 2013
Jeg spurte af manglede viden om hvad risikoen var.
Og JO min hanhund er tjekket og set efter i de kanter han skal.
Hvad får dig til at tro at han ikke er tjekket?? hvor har du de oplysninger fra der gør at du mener det??
jun 2013
Da vi så billeder af vores hund viste vi på dette tidspunkt ikke at han havde navlebrok. Det fortalte sælger os da vi skulle købe ham. Vi var begge hurtig enige om at dette ikke skulle betyde at vi ikke ville have ham. Hans sundhedsbog var find og der var navlebrokken nævnt som lidt og ikke farligt for hundens helbred.
Jeg ville ikke have han laver hvalpe på en tæve og der muligvis kommer syge hunde ud af det. For det jo ikke sikkert at de hvalpe der kommer har så minsket brok som væres hund på 2½ år. Og det var faktisk derfor jeg lagt det ud. Fordi jeg ikke synes at få nok info omkring det andre steder fra.
Nu synes jeg at fået nok afvide. Mine dyr er mine børn og det er vigtigt for mig at de har det godt. Og hvis jeg er skyld i at der kommer hunde til verden med alvorlige mén ville jeg være frygtelig ked af det.
Men udover hans brok har han intet. Han er sund og rask og verdens bedst lille Mops.
jun 2010
Betina E
(Emnets ejer)
Online 1 time siden
Min hun er sund og rask og det brok har ingen betydningen for ham.
De fleste ville så have skrevet hvor de ved det fra. Hvad den er testet for og status. Hidtil har jeg kun set folk skrive som du gør, hvor det viser sig at der er tale om det almindelige årlige sundheds tjek, og det at ejer syndes den er sund og rask.
Hvis det ikke er tilfældet her beklager jeg min udtalelse.
apr 2010
Calle: hunden har næppe fået andet end det overfladiske årlige tjek, og det er vel også fint når nu hunden ikke skal anvendes i avl
jun 2010
Parring af Mops med navlebrok.