{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.931 visninger | Oprettet:

drægtig og spiser ikke, skal jeg være bekymret? {{forumTopicSubject}}

hej

Vores schæfertæve er på dag 41 i dag. Da hun var 2,5 uge henne blev hun småtspisende og undlod flere dage at spise sit foder. Da hun rundede de 4 uger begyndte hun at spise igen med stor behag. De sidste par dage har hun ikke ville røre sit foder. Rå gulerødder og kartofler spiser hun med velbehag og har gjort det gennem hele drægtigheden. Desuden alt det hun kan finde på vores gåture/i naturen:-)

I morges prøvede jeg at give hende rugbrød med leverpostej blandet sammen med hendes foder (blot for at se om hun ville spise det og fordi jeg synes, at hun skal have lidt ned). Rugbrødet spiser hun lystigt og der ryger så lidt foderpiller med i farten.

Normalt er jeg af den overbevisning, at hun nok skal spise, når hun bliver sulten nok. Jeg er dog bekymret for om hvalpene så får nok at spise, hvis jeg undlader at give hende andet end hendes foder og så venter på, at hun bliver sulten nok til at ville spise.

Hvad kan jeg evt. blande i hendes foder for at give hende noget nærende foder, så jeg ved at hun får lidt ned og hvalpende ikke lider nød?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  drægtig og spiser ikke, skal jeg være bekymret?
  • #1   7. jun 2013 Hvad med at supplere med lidt kød, så hun får noget næring?
    Når du skriver rå gulerødder og kartofler, så mener du kogte kartofler, ikke? Rå kartofler må hverken dyr eller mennesker spise smiley

• #2   7. jun 2013 næ ,jeg mente rå kartofler:-) vidste ikke at hun ikke må få dem - hun graver dem selv op i haven når vi når til, at kartoflerne er store nok:-)

• #4   7. jun 2013 når mine tæver er småt spisen på grund af hun er med hvalpe plejer jeg at koge kylling eller andet kød det kommer jeg ned i hindes foder i meget lidt af gangen så hun får måske 6 måltider i stedet for et eller to ,ellers hånd foder jeg den ,

• #5   7. jun 2013 Kartoffelplanten og rå kartofler:

Kartoffelplanten (Solanum tuberosum) er tæt beslægtet med planter fra natskyggefamilien. Umodne kartofler, rå grønne kartofler, kartoffelplantens grønne blade og kartoffelæblerne indeholder giftstofferne solanin og chaconin. Solanin er ætsende, kan give mavetarm-irritation, pludselig blodmangel og påvirker hundens nervesystem. Desværre er det ikke altid let at se om en rå kartoffel har et grønligt skær, og det er da svært at undgå risikoen for disse giftstoffer. Forgiftningen er dog oftest mild, og det er således ikke sikkert at hunden udviser tegn på forgiftning. Dette skyldes at stoffet solanin optages meget dårligt af hunden, ligesom det ofte omdannes til mindre giftige stoffer, der hurtigt udskilles fra kroppen. Symptomerne på kartoffelforgiftning viser sig som mavetarm-irritation med kvalme, opkast, nedsat appetit, bugsmerter og blodig diarre. Nervesystemet påvirkes også. Hunden vil virke sløv og fraværende, den vil få kramper og vil begynde at savle. Til tider ses åndedrætsbesvær, lammelse af kroppens muskler samt bevidstløshed. Kogte kartofler udgør ingen sundhedsmæssig risiko for en sund og rask voksen hund.

• #6   7. jun 2013 Jeg kunne frygte lidt, at giften er det der påvirker hende. Og hvad så med hvalpene?

• #7   7. jun 2013 Malene - det håber jeg da ikke:-(

hun har spist kartofler gennem hele sit liv, så jeg håber hun er blevet "hærdet". Men kartoflerne bliver gemt væk nu

Laika - hvordan kan det være at du koger kyllingen - kan hun ikke lige så godt få det råt? eller er det for at udnytte kogevandet som har smag?

• #8   7. jun 2013 Drægtige tæver kan have så lidt plads tilbage i bughulen, at der ikke er plads til en fyldt mavesæk. Så mange små måltider kan være gavnligt.

• #9   7. jun 2013 jeg rå foder ikke mine hunde jeg bruger et godt hvalpe foder til min tæve ,det van kylling er kogt i bruger jeg til at hælde over foderet når det er afkølet ,det giver også mad lyst,,har altid gjort sådan

• #10   7. jun 2013 jeg har prøvet at tilbyde hende mad flere gange om dagen, men hun har slet ikke lyst til at nærme sig sit foder. Men er sikker på, at hvis vi tilbyder hende madrester så vil de blive spist med velbehag. Har overvejet at gå over til hvalpefoder, men så længe hun ikke vil spise sit eget foder, så har jeg tænkt, at hun heller ikke gad spise hvalpefoderet:-)

jeg køber nogle kyllinger og får dem kogt til hende:-)

• #11   7. jun 2013 jeg ville gå igang med hvalpefoderet også

• #12   7. jun 2013 Calle - jeg tænkte blot at det har samme smag/lugt som hendes foder nu, så resultatet bliver det samme. Men selvfølgelig der er mere næring i hvalpefoderet, så hvis hun blot spiser lidt hvalpefoder så har hun fået mere næring end hvis hun spiste samme mængde af hendes voksenfoder, ikke?

• #13   7. jun 2013 husk at købe et godt hvalpe foder og ikke det afals foder man kan købe i supermarket for ellers er der ikke de ting i hun har brug for

• #14   7. jun 2013 jeg bruger essential pt og det er hun normalt helt vild med, så det bliver også deres hvalpefoder, som hun kommer over på:-)

• #15   7. jun 2013 jeg har aldrig prøvet at give hende æg, men vil det være en god ide? det er så vidt jeg ved rigt på protein. Skal det være råt eller kogt?

• #16   7. jun 2013 jeg ville ikke bruge råt madvare til min tæve min tæve der skak havde hvalpe når hun er er vand til det,

• #18   7. jun 2013 super - jeg bestiller noget hvalpefoder hjem - koger nogle kyllinger og finder andet godt kød frem til hende - tak for hjælpen alle sammen

• #20   7. jun 2013 Isabelle - tusind tak for opmuntringen

• #21   7. jun 2013 det med at give den mere kalk skal man ikke når de får hvalpe foder ,først når de har født ,hvis din hund vil spise et stk ost så er det godt for den

• #22   9. jun 2013 Kan varmt anbefale Royal Canin starter...
    Står med samme problem selv, men det er heldigvis lykkedes mig at få noget hvalpefoder i hende når jeg blander det med RC starter.
    Eller hills a/d som bliver til mousse hvis du blander det med vand.
    Hvalpen vokser 75 % i den sidste halvdel af drægtigheden og specielt de sidste 2-3 uger må hun ikke gå fra foderet. Er det helt umuligt at få tørkost i hende skal hun nødes de sidste par uger....
    Grønne asparges har haft en god appetitvækkende virkning på Hemera, måske det var noget?
    Håber du får noget mad i hende ??

• #24   9. jun 2013 hejsa -jeg har fået hende til at spise sit alm. foder ved at blande leverpostej i det. hun får mad gange om dagen og det spiser hun op. jeg bestilte hvalpefoder i fredags, så regner med at jeg har det først på ugen. jeg har afleveret urinprøve i dag ved dyrlægen, da jeg har mistanke om, at hun måske har blærebetændelse. hun drikker ufattelig meget og tisser derfor så i store mængder.

• #26   9. jun 2013 jeg regner med at de både tjekker for sukkersyge og blærebetændelse. jeg vil helst ikke derud hvor det skal tvangsfodring til. så det er bare dejligt at jeg kan få hende til at spise ved at komme leverpostej i hendes foder.

kan hunde få sukkersyge under drægtigheden - altså som nogle kvinder udvikler graviditetessukkersyge?

Kommentér på:
drægtig og spiser ikke, skal jeg være bekymret?

Annonce