HD Igen HD Igen
Har lige et nyt spørgsmål.
Jeg har valgt og Pennhip Begge hunde men når nu de billeder bliver taget alligevel tænker jeg om jeg skal sende billederne til DKK så jeg får et officelt HD resultat også.....
men jeg er kommet lidt i et dilema... for hvad gør jeg hvis Pennhip siger hunden har A hofter men at DKK bedømmer den som en D hofte hvilket resultat skal man så tag for gode vare?
Og kan man få pengene tilbage hvis man ikke bruger HD revisionen alligevel?
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 74 Svar: 3.826
maj 2008
Følger: 28 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 374 Svar: 2.882
https://www.hundeweb.dk/dkk/secure/openPage/tjenester/avlsrestriksjoner/raseData.html?RAID=1940
Når avls restriktionerne så sådan ud, hvor der ikke står noget omkring hvad status hofterne har, så ville man teoretisk kunne avl på en hund med E hofter uden problemer?
maj 2008
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 74 Svar: 3.826
Har du ikke læst om Pennhip, ellers er der de del beskrevet på nettet også på dansk
maj 2008
Min opdrætter skrev lige til mig at en hund i Sverige havde fået tage Pennhip og almindelig HD billeder
Pennhippen giver resultat 0,7 DI men SKK giver hunden et officielt A og jo højere tallet er jo løser er hoften, så denne ville som udgangs punkt vel ikke være godt avls materiale hvis gennemsnittet på racen er 0,3 DI
mar 2009
Følger: 37 Følgere: 28 Hunde: 3 Emner: 39 Svar: 1.456
Så vidt jeg har forstået så er metoderne til at tage de to slags billeder anderledes, hvor PennHip laver stresstest af hofterne ("hiver" i dem) og almindelige rønkten bare "ligger dem i position"
Mht. løsheden så kan hofterne jo godt være gode selvom de er super løse, MEN der er vel større risiko for nedbrydelse eller skade når hofterne er 0,7DI end når de er som racegennemsnittet 0,3DI.. det er i hvertfald hvad jeg har forstået.. jo lavere løshed, jo bedre avlsmateriale idet de har mindre risiko for at give løse hofter og dermed også større ricisi videre til afkommet..
maj 2008
Hvis Andet er perfekt ved hunden...
For du kan jo også komme ud for at den hund har C hofter men en DI på 0,3
maj 2008
Se det var lidt det svar jeg var ude efter
Tak for hjælpen... nu giver det mening...
mar 2009
Hun viser absolut ingen tegn på at skulle have E hofter (hvis man overregner fra BVA til FCI standart så skulle hun have en D og en E hofte), der er ingen smerter, intet ubehag og hun springer og løber gladeligt rundt.
Men jeg eftersom de også bedømmer ud fra løsheden så går jeg ud fra at hun ville få et ret højt DI tal og derved ville hun nok ikke være god at avle på, og skulle hun avles på for at jeg selv kunne beholde et afkom efter hende så ville jeg PennHip'e ved 4 måneders alderen for at vælge den hvalp med de strammeste hofter til senere avl, for at veje op på hendes megen løshed (hun vil ikke blive avlet på).
Jeg mener/forestiller mig det er sådan opdrætteren der startede ud med E hofter på sine newfies gjorde, og derved skabte hun i løbet af nogle få generationer et spring fra E til A hofter ved at vælge de bedste hofter i hver kuld.
Og jo strammere hofter jo større sandsynlighed for at de får en lav HD score..
Og det var så lidt mht. hjælpen.
Jeg har en 12 ugers hvalp lige nu jeg overvejer om jeg skal/har råd til at få PenHip'ed bare for at slippe for at gå og regne med/håbe i 1½ år at nu har jeg endelig en hund der kan avles på ligesom med den sidste (det var en KÆMPE skuffelse skal det lige siges!)
maj 2008
mar 2009
det er en anden ting jeg er interesseret i at finde ud af, hvis jeg nu tester om en måned og så igen om 2½ - 3 år
maj 2008
mar 2009
det er lidt en gåde for mig ..
men det er en ting som også får mig til at overveje at jeg skal have Sølves hofter fotograferede igen i slutningen af i år måske for at se om de har ændret sig - dårligere eller bedre.. eller ikke
maj 2008
Men altså HD billederne kan vel også blive dårligere med årene... så det giver vel det samme i den sidste ende...
mar 2009
maj 2008
HD Igen