614 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

HD Igen HD Igen

Har lige et nyt spørgsmål.

Jeg har valgt og Pennhip Begge hunde men når nu de billeder bliver taget alligevel tænker jeg om jeg skal sende billederne til DKK så jeg får et officelt HD resultat også.....
men jeg er kommet lidt i et dilema... for hvad gør jeg hvis Pennhip siger hunden har A hofter men at DKK bedømmer den som en D hofte hvilket resultat skal man så tag for gode vare?

Og kan man få pengene tilbage hvis man ikke bruger HD revisionen alligevel?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hænge vinreol op 350 kr.
  • Ny stikkontakt, der skal bores i væggen 600 kr.
  • Samle legetårn undendørs 1.000 kr.
  • skift fuger i badeværelse 2.000 kr.
  • Fjern ukrudt. 700 kr.
  • Rengøring - 32kvm 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  HD Igen
  • #1   11. feb 2013 Pennhip siger ikke noget om status. Men fortæller noget om racens gennemsnit. Du ved ikke om hunden har A eller C med Pennhip

• #2   11. feb 2013 Nåå ja og glemte lige

https://www.hundeweb.dk/dkk/secure/openPage/tjenester/avlsrestriksjoner/raseData.html?RAID=1940

Når avls restriktionerne så sådan ud, hvor der ikke står noget omkring hvad status hofterne har, så ville man teoretisk kunne avl på en hund med E hofter uden problemer?

• #3   11. feb 2013 Jamen det resultat du får ud af det bliver da omregnet til et bokstav som ABC eller D gør det ikke?

• #6   11. feb 2013 Nej du får ikke en status, det siger noget om løshed og den score man får vejes op mod racens gennemsnit, over eller under.
    Har du ikke læst om Pennhip, ellers er der de del beskrevet på nettet også på dansk

• #7   11. feb 2013 Jo har læst om Pennhip men må have misforstået noget, må hvis lige læse op på det igen...

Min opdrætter skrev lige til mig at en hund i Sverige havde fået tage Pennhip og almindelig HD billeder

Pennhippen giver resultat 0,7 DI men SKK giver hunden et officielt A og jo højere tallet er jo løser er hoften, så denne ville som udgangs punkt vel ikke være godt avls materiale hvis gennemsnittet på racen er 0,3 DI

• #9   11. feb 2013 mon ikke HD billederne og PennHip billederne blev taget på samme tid men ikke er de samme?
    Så vidt jeg har forstået så er metoderne til at tage de to slags billeder anderledes, hvor PennHip laver stresstest af hofterne ("hiver" i dem) og almindelige rønkten bare "ligger dem i position"

Mht. løsheden så kan hofterne jo godt være gode selvom de er super løse, MEN der er vel større risiko for nedbrydelse eller skade når hofterne er 0,7DI end når de er som racegennemsnittet 0,3DI.. det er i hvertfald hvad jeg har forstået.. jo lavere løshed, jo bedre avlsmateriale idet de har mindre risiko for at give løse hofter og dermed også større ricisi videre til afkommet..

• #10   11. feb 2013 Nej det er jo ikke sammenlignelig.... men jeg tænker bare om man ville kunne bruge sådanne en hun i avl... for hvad resultat ville man skulle vægte højest

Hvis Andet er perfekt ved hunden...

For du kan jo også komme ud for at den hund har C hofter men en DI på 0,3

• #12   11. feb 2013 Wolfclub...
    Se det var lidt det svar jeg var ude efter smiley

Tak for hjælpen... nu giver det mening... smiley

• #13   11. feb 2013 Nu har jeg fået min hund scoret hos BVA og ikke DKK, men selvom hendes hofter som sådan ser okay ud (ikke nogen nubring, slid eller gigt dannelse) så er hun stadig scoret til at have rigtigt dårlige hofter, især fordi hendes hofter allerede i almindelig rønkten placering er meget løse (det kan selv jeg se efter jeg har læst lidt op på det)
    Hun viser absolut ingen tegn på at skulle have E hofter (hvis man overregner fra BVA til FCI standart så skulle hun have en D og en E hofte), der er ingen smerter, intet ubehag og hun springer og løber gladeligt rundt.
    Men jeg eftersom de også bedømmer ud fra løsheden så går jeg ud fra at hun ville få et ret højt DI tal og derved ville hun nok ikke være god at avle på, og skulle hun avles på for at jeg selv kunne beholde et afkom efter hende så ville jeg PennHip'e ved 4 måneders alderen for at vælge den hvalp med de strammeste hofter til senere avl, for at veje op på hendes megen løshed (hun vil ikke blive avlet på).

Jeg mener/forestiller mig det er sådan opdrætteren der startede ud med E hofter på sine newfies gjorde, og derved skabte hun i løbet af nogle få generationer et spring fra E til A hofter ved at vælge de bedste hofter i hver kuld.
    Og jo strammere hofter jo større sandsynlighed for at de får en lav HD score..

Og det var så lidt mht. hjælpen.
    Jeg har en 12 ugers hvalp lige nu jeg overvejer om jeg skal/har råd til at få PenHip'ed bare for at slippe for at gå og regne med/håbe i 1½ år at nu har jeg endelig en hund der kan avles på ligesom med den sidste (det var en KÆMPE skuffelse skal det lige siges!)

• #14   11. feb 2013 Men hvis nu Du pennhip din hvalp på 12 uger om en månedes tid, ville du så kunne regne med resultatet.. jeg tænker om resultat ville være det samme om f.eks 3 år...

• #15   11. feb 2013 det er ikke sikkert det vil være det samme nej..
    det er en anden ting jeg er interesseret i at finde ud af, hvis jeg nu tester om en måned og så igen om 2½ - 3 år

• #16   11. feb 2013 For jeg tænker jo hofterne bliver løser med årene....

• #17   11. feb 2013 det har jeg fået modstridene svar på for at være helt ærligt.. nogle siger de først bliver løse (når de vokser) og så bliver stramme igen, andre siger de starter løse og så bliver strammere igen og så igen siger nogen at de er det samme hele tiden..
    det er lidt en gåde for mig ..
    men det er en ting som også får mig til at overveje at jeg skal have Sølves hofter fotograferede igen i slutningen af i år måske for at se om de har ændret sig - dårligere eller bedre.. eller ikke

• #18   11. feb 2013 Hehe det er lidt en jungle smiley

Men altså HD billederne kan vel også blive dårligere med årene... så det giver vel det samme i den sidste ende...

• #19   13. feb 2013 sandt nok - men de skulle helst ikke blive betydeligt dårligere jo - for så er det vel et fedt om hunden har A eller C hofter hvis den alligevel ender med D hofter i sidste ende

• #20   14. feb 2013 Det er selvfølgelig rigtig

Kommentér på:
HD Igen

Annonce