Udspringer fra tråd jeg ikke kan skrive i.... {{forumTopicSubject}}
"Hvis jeg skulle investere så mange penge i en tæve på diverse undersøgelser, skulle det være for at lave mere end blot et kuld hvalpe, for ellers kan det vel dårligt løbe rundt."
Ja sry men.... o.O
Holder man af sin hund (stambog eller ej), så får man den undersøgt for racerelaterede sygdomme Inden man sætter hvalpe i den!
Løbe rundt? Jeg ville bestemt hellere tænke på min tæves velbefindende Plus at være så sikker som jeg kunne være på at hvalpene blev gode, så man står med god samvittighed når de skal i deres nye hjem..... ergo Tjek hundene der bliver brugt.
Hunden tager ikke skade af man ikke laver hvalpe på den, det er dog med risici for tæven at lave hvalpe på en tæve der ikke er undersøgt for en disse, og med risici for at de hvalpe der kommer ud af det har store chancer for at udvikle noget dårligt som måtte være i forældrene....
Nok meget godt jeg ikke kan skrive i den tråd jeg har set, for kan mærke jeg koger lidt hvilket der ellers skal meget til.....
Jeg forestiller mig man laver hvalpe for at give noget godt videre, og det gode er ikke kun det man kan se med sine øjne....
Havde jeg lavet denne "bommert" med den viden man har i dag og havde hvalpe den dag i dag, så havde jeg smidt min tæve til diverse racerelaterede tjek, så jeg med bedre samvittighed kunne give hvalpene til nye ejere....
Det var så'men bare en lille *bøvs* fra mig, da jeg blev trist af at læse i den tråd :o(
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 3.700
De få tusinde fordelt på hele kuldet, vil faktisk nemt kunne betale sig, da man let ville kunne hæve prisen
jun 2010
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 104 Svar: 5.018
okt 2010
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 54 Svar: 2.481
Men jeg står af ved det økonomiske perspektiv i det. Ved man, at der er noget, man bør teste for, så bør man dælme også gøre det!
Omvendt synes jeg, det er spild at teste for noget, som ikke er et problem for racen. Hvis HD ikke er et problem i whippet, så kan jeg ikke se ideen i at skulle teste alle avlshundene for det.
jul 2010
Følger: 59 Følgere: 53 Emner: 215 Svar: 12.762
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 127 Svar: 3.614
Ingen af dem skal brugs til avl. Ikke fordi de fejler noget- synes bare der er så meget bedre matriale rundt omkring..........................
Kan heller ikke forstå at de penge folk bruger til overstående på deres hunde, bliver sat med ind i regnskabet for, hvor dyrt det er at være opdrættere.
Man vil da (forhåbenlig) gøre de samme ting, selvom dyrene ikke skal brugs i avl.
Men udover det, giver jeg dig ret
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.394
- Bare fordi man har en tæve, betyder det jo ikke at man SKAL have hvalpe. Det er jo ikke et behov hunden har. Det er noget vi tillægger den, fordi det er et egoistisk behov VI har.
Nogle er så bare smartere end andre og lader være
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.923
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.864
jul 2010
okt 2010
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 54 Svar: 2.481
Det er nitte at der er valgt at avle på en angst, lydfølsom hund... Om jeg fatter, hvad begrundelsen er for at sådan en hund skal i avl
En ting er, at det er en jagthunderace, men det er altså heller ikke lutter lagkage at få sådan en til familiehund heller...
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 63 Svar: 2.334
Til al held har jeg været spærret fra start af, så mine "guldkorn" kan hun heldigvis ikke få
Men jeg må da sige hun holder ved... Tror de fleste havde slettet tråden for længst. Kan være hun lærer lidt
Jeg undrer mig også over hun tror vi er blevet så "kloge" pga. mange kuld, og mange års erfaring, mit første kuld ligger stadig et par år ude i fremtiden, og det kun hvis alt går som jeg forventer. Ellers bliver der fundet en ny hvalp fra det helt rette kuld, og den rette opdrætter, og så bliver der startet helt forfra. Hvem ved måske får jeg aldrig nogensinde lavet et kuld, og så er det sådan! Det er hverken et most have for mine hunde eller min familie.!
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.394
okt 2010
Følger: 27 Følgere: 48 Hunde: 11 Emner: 79 Svar: 8.157
Der er en stor del kryptorchide hanner (15-20%) og desværre er det pt. ikke muligt at teste for om hunden er bærer.
Det eneste man kan gøre er at spørge grundigt ind til de hunde, der ligger i anerne og håbe på et ærligt svar.
I Sverige har whippetklubben på egne udstillinger en klasse for kryptorchide hanner og selv om det kan synes mærkeligt, da disse jo ikke skal indgå i avl, er der mening med galskaben.
Det betyder nemlig at man som opdrætter lige så godt kan være ærlig omkring sine kuld, for det er jo småpinligt og ikke særlig troværdigt, hvis man påstår aldrig at have avlet en kryptorchid han og der så pludselig dukker en op på en udstilling.
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.864
Det ville også fjerne ideen om at udstilling = avlsgodkendelse..
Udstilling er en eksteriørbedømmelse som bør indgå som en del af avlsgodkendelsen og vurderingen af avls egnethed.
Skønt at høre selv kryptorkide hanner kan vurderes på deres eksteriør!
jul 2010
Anya, hun kan jo ikke vide bedre, når - hvis hun mangler den viden der skulle gøre at hun burde vide bedre.... NU virker det til hun bedre, men hvorfor så ikke få tjekket den tæve selvom hun har fået hvalpene, på mig virker det som ligegyldighed overfor denne tæve, samt hvalpe.....
Hvordan kan man slynge sådan noget ud også gøre modsat?
"Der er vel ingen hundeejer med fornuft og intelligens der ikke kan se formålet med at teste avlshunde og gøre alt for at forsøge og undgå arvelige sygdomme." ....
Plus skrive det ikke drejer sig om penge, men samtidig give udtryk for at det er for stor en invistering når man kun skal havde et kuld hvalpe..... øøøh? Gør det for Tævens skyld og for at kunne meddele hvalpe køberne hvis der er noget, giv dig selv og dine hvalpe købere en bedre tryghed end uvished!
jul 2010
Også er der da noget man undre sig over, at der bliver snakket om nogen der havde godt af noget og at de var dømmende, hvad er man lige selv!?
Jeg skrev pænt og min mening i en tråd ang. hvalpe profiler - albums, det blev jeg dømt for..... men ja det er jo set herinde før, at deler nogen ikke samme mening, så ryger de bare på filter..... jeg har svært ved at se hvad man laver på et debatforum, hvis man kun skal havde medhold og ingen der må sætter spørgsmålstegn til noget eller udtrykke hvordan de ville havde gjort et eller andet? hvis man ikke kan klare at man kan være uenige osv.... hvad laver man dog så herinde.....
Udspringer fra tråd jeg ikke kan skrive i....