1.207 visninger
|
Oprettet:
alder på avls-tæve {{forumTopicSubject}}
Bare af ren nysgerrighed.
Er der nogle regler for hvor gammel en tæve må være når den får hvalpe??
Kan en tæve blive for gamme til at få hvalpe??
maj 2012
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 6 Emner: 22 Svar: 288
sep 2010
Følger: 45 Følgere: 46 Hunde: 6 Emner: 44 Svar: 684
Der er jo flere faktorer der spiller ind
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 417 Svar: 31.395
Men generelt siger man at første kuld bør være senest når hunden er ca 4 år, og sidste senest når den er ca 7.
-derudover må man jo så kigge på sin tæve og se om den er ved at være "slidt", nogen hunde ældes jo hurtigere end andre, og det har self osse betydning om det er en tæve i god form eller sådan en lidt halvfed sofakartoffel...
jun 2007
Følger: 7 Følgere: 41 Hunde: 7 Emner: 99 Svar: 1.585
Om det er de rette alders trin er vist meget racevarieret, i Norge kan man i de racer der hører under de udryddelsestruede (bl.a. min race) søge om at få lov til at tage sidste kuld inden tæven bliver 9 år... altså et år senere end reglen er for de øvrige racer, man skal søge på forhånd og stille med dyrlæge attest på at tæven vil kunne klare det..... når jeg ser på mine egen... Stella fik sidste kuld - hendes 3 - da hun var 6... og der bedømte jeg hende for gammel til at få flere, Liv fik hendes sidste kuld lige 4 mdr. inden hun blev 8 år og hun kunne godt havde klaret et kuld mere. Edda fik kun et kuld, men kunne sagtens havde klaret at fået kuld da hun var 7-8 år (men det passede bare ikke ind i familiens dagligdag på det tidspunkt, så hun fik kun det ene kuld).
okt 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 20 Svar: 491
alder på avls-tæve