{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  alder på avls-tæve
  • #3   21. jan 2013 Min holdning er minimum 2 år gammel før første gang og max 4 før første gang afhængig af hunden og helbredstilstand smiley

• #4   21. jan 2013 PIA.... Så du ville ikke parre en tæve efter 4 år? Snakker vi første eller sidste parring her?

Der er jo flere faktorer der spiller ind

• #5   21. jan 2013 Der er generelt meget meget få love omkring hundeavl -og de der er, handler om størrelse på hundenes opholdsareal og den slags.

Men generelt siger man at første kuld bør være senest når hunden er ca 4 år, og sidste senest når den er ca 7.
    -derudover må man jo så kigge på sin tæve og se om den er ved at være "slidt", nogen hunde ældes jo hurtigere end andre, og det har self osse betydning om det er en tæve i god form eller sådan en lidt halvfed sofakartoffel...

• #6   21. jan 2013 de forskellige specialklubber har deres etiske regler. min klub siger 14 mdr. ved parring for små/mellem hunde og 24 mdr. for store. de samme etiske regler siger nedkomst med sidste kuld inden tævens 8 års fødselsdag.... og jeg har også hørt at 4 år er sidste chance for første kuld... ellers bliver den for gammel som førstegangsfødende.

Om det er de rette alders trin er vist meget racevarieret, i Norge kan man i de racer der hører under de udryddelsestruede (bl.a. min race) søge om at få lov til at tage sidste kuld inden tæven bliver 9 år... altså et år senere end reglen er for de øvrige racer, man skal søge på forhånd og stille med dyrlæge attest på at tæven vil kunne klare det..... når jeg ser på mine egen... Stella fik sidste kuld - hendes 3 - da hun var 6... og der bedømte jeg hende for gammel til at få flere, Liv fik hendes sidste kuld lige 4 mdr. inden hun blev 8 år og hun kunne godt havde klaret et kuld mere. Edda fik kun et kuld, men kunne sagtens havde klaret at fået kuld da hun var 7-8 år (men det passede bare ikke ind i familiens dagligdag på det tidspunkt, så hun fik kun det ene kuld).

• #7   21. jan 2013 tusind tak for jers svar, virkelig spændende at hører om.

Kommentér på:
alder på avls-tæve

Annonce