{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Parrings klar, hvornår?
  • #1   22. nov 2012 Min tæve blev parret på 18 dagen

• #2   22. nov 2012 Mellem 9.-13. dagen er gennemsnittet klar. Vi parrede Lua på dag 11 og 13, hvor hun tilbød sig selv.
    Nanna skal ikke parres, men er observeret højløbsk noget senere, omkring 15. -18. dagen. Alt fra 3.-29. dagen er normalt og set før.

• #3   22. nov 2012 Min tæve var klar fra dag 7-9..
    Men jeg får taget blodprøver for at fastslå hvornår der skal parres..

• #4   22. nov 2012 Min første tæve var klar på 15 dagen og så kun i ca 1døgn. Min anden tæve var svær at hitte ud af. Hun svingede meget. Min tredie tæve er klar på 11 dagen og blev parret på 11 og 12 dagen. Jeg ved ikke om hun ville senere for der var jeg taget hjem igen. Den lille nr 4 ved jeg ikke endnu, men det finder jeg forhåbentlig snart ud af

• #5   22. nov 2012 Super godt, fedt med nogle svar. Men det godt at vide, at der godt kan gå længere tid, uden det unormalt smiley

• #6   22. nov 2012 Jowina er blevet parret på 9 og 11 dagen
    Galia på 14 dagen og som regel kun en dag
    Bianca på 12-14 dagen, hun stiller sig dog allerede på 8. dagen, men de to gange hun er blevet parret er det først lykkedes på 12. dagen og hun siger fra på 15 dagen.
    Bianca er en gåde. Første gang hang hundene ikke sammen, så hvilken gang af parringsforsøgene der lykkedes ved vi ikke, anden gang kom hun 2 måneder før i løbetid end vi regnede med, så hun kan godt have blødt en dag eller to før vi opdagende det.
    men 12-13. dagen, hvis vi så da hun begyndte at bløde

hvis din tæve først stillede sig sidste gang på 15. dagen, så regn med at det nogenlunde er det samme tidspunkt denne gang.
    du kan jo også tage en test på hende, hvis du vil være sikker.

• #10   22. nov 2012 Men problemet ligger bare i, at vi har ikke 800-900 kr til at tjekke hende, for det pr gang, og hvis det så skal gøres 2-3 gange.. Der er lagt penge til mulig ks og så til hvalpene og parring, ikke også til blodprøver og sådan, smiley så vi bruger den der hanhund, og så ser vi hvad der sker smiley

• #11   22. nov 2012 For blodprøven viser vel ikke hvornår hun ca er klar, men om hun er på den dag man tager den?

• #12   22. nov 2012 har lige parret på 23-24 dagen

• #13   22. nov 2012 Vores tæve er denne gang parret 13-14-15 dagen og det blev hun også sidst. Der er begge gange taget progesterontest og de kan sige med ret stor sikkerhed hvornår hun har ægløsning. Bedste tidspunkt for parring er 24-48 timer efter ægløsning.
    vi har haft tæver parret fra 11. dagen til 21. dagen

• #14   22. nov 2012 Ginnie
    Der findes nogen han-hunde som kun parrer tæverne når de har ægløsning. Før og efter gider de ikke bruge deres krudt på.
    Du kunne spørge om der herinde findes nogen der har sådan en hanhund, du kan tease din tæve med, for på en billig måde at se hvornår hun er klar.

Min ene tæve har ladt sig parre over en periode på 2 uger og så længe har hun jo ikke ægløsning. Jeg har derfor målt progesteron på hende, fordi jeg jo nødig vil lade han hundens sæd gå til spilde inden hun har været rigtig klar. smiley

• #16   22. nov 2012 Rami blev parret på 14-15 og 16 dage...

• #17   22. nov 2012 Som skrevet, så har jeg en hanhund 200 m fra os, som vi bruger. Men kan de der blodprøver fortælle ca hvornår hun er klar, eller kan man ud fra tallene, sige ca hvornår?

• #18   22. nov 2012 Blodprøverne:
    Progesteronindholdet i blodet stiger pludseligt i forbindelse med ægløsningen. Når denne stigning er konstateret, skal man sørge for at få tæven parret indenfor de næste 24 - 48 timer.

Man vil normalt tage en blodprøve på ca. 8. - 10. dagen i løbetiden og derefter hver 2. - 3. dag, indtil man kan konstatere en stigning af progesteronkoncentrationen over et bestemt niveau. Hvor mange blodprøver, det er nødvendigt at tage for at konstatere en stigning, er derfor afhængig af, hvornår tævehundens ægløsningstidspunkt er. Siden den enkelte tæves ægløsningstidspunkt varierer fra gang til gang, kan man ikke med sikkerhed anvende den forrige gangs ægløsningstidspunkt som referencetidspunkt. Dyrlægen kan dog ved anvendelse af en teknik, hvor man kigger på skedeslimhinden igennem en rør placeret langt op i skeden, vurdere, hvornår den første blodprøve skal tages.

Kilde: http://www.centerdyreklinik.dk/page.asp?page_id=115

Jo flere blodprøver man kommer til at tage jo dyrere bliver det, men hvis dyrlægen kombinere sin prøve med et skedesvab og en kikkertundersøgelse(vaginoskopi) af skeden, så kan dyrlægen bedre vurdere hvor langt tæven er og mindske antallet af blodprøver.

Hvis du havde boet i Jylland ville jeg anbefale dig at få taget en brunstkontrol i Hadsten hos Dyrlægegruppen Frijsenborg.

• #19   22. nov 2012 Det synes jeg er alt for besværligt og unødig udsættelse af min hund. Vi prøver når hun er klar og ser hvad der sker smiley

Tak for svar alle sammen smiley

• #20   23. nov 2012 Vi har fået taget de 3 test (blodprøve, skrab og vaginoskopi) denne gang og det blev til 2 gange - på 9. dagen og 12. dagen. Du kan se priserne på ølby dyrehospitals hjemmeside. Men hvis hanhunden bor 200 meter fra jer så kan du jo bare gå forbi og prøve dem af

• #21   23. nov 2012 hvis du bor så tæt på hanhunden, ville jeg heller ikke tage de prøver.
    tjek i stedet blodet farve, i kan jo også besøge ham lidt i god tid

• #23   23. nov 2012 Hvorfor er det besværligt?
    Hvorfor er det unødig udsættelse af din hund?`

forkert parringstidspunkt kan betyde alt fra en tom tæve og til at der kommer meget få hvalpe = forhøjet risiko for kejsersnit. Så pengene kan være rigtig godt givet ud.

• #24   23. nov 2012 Tror vi i denne omgang bare prøver os frem med hanhunden, vi har fået lov at komme så meget vi vil, så gør vi med to dags mellemrum o ser hvad der sker smiley
    Og når hun er klar, finder vi ud af hvordan og hvorledes med hende vi skal ha avlet hos. Hun har opdrættet i mange år og er stort set prøvet alt, så tror hun er godt inde i det og har min tiltro til hende. Og går jessi så tom eller få hvalpe, vil jeg klart overveje det til næste gang. Men nu hvor det er hendes først kuld, vil jeg gerne se, om hun selv kan give os fine tegn. smiley

• #27   23. nov 2012 Min blev parret på 19-21 dagen SÅ det MEGET forskelligt .... smiley

• #28   23. nov 2012 Hvorfor er det det??!

Kender ikke en eneste der har prøvet det med blodprøve, af alle jeg kender der avler, og alle har fået fine, sunde og raske hvalpe.. Hvorfor lade sin hund blive undersøgt i skeden og blive stukket, når hun selv kan vise sig klar og få fine hvalpe alligevel??

• #29   23. nov 2012 Jeg tror de fleste SERIØSE opdrættere tager tests for at få det mest optimale tidspunkt. Hvorfor kun gøre noget halvhjertet. Det er alligevel ikke noget man kan tjene penge på eller skal satse på kan køre rundt. Vi har end ikke set bankende hjerte ved scanning endnu og alligvel har vi indtil videre brugt godt 5000 kr på tests/scanning/inseminering samt kørsel 1 time hver vej til dyrlægen nogle gange og 2 dage fri fra arbejde. Heri er ikke indberegnet parringsgebyr. Dette er et sted vi ikke sparer og det inluderer også at der er stort set alt tænkelgt med til hvalpene: Foder, pas, vacc, chip, tæppe, bog, legetøj, "brugsansvisning, gratis trim i et år osv. Dette er en hobby og det er vores ansvar at føre denne sjældne race videre og det gør vi med stor iver og glæde. Til gengæld køber vi sjældent nyt tøj til os selv (bortset fra børnene) for det er ikke af betysning for os.

• #30   23. nov 2012 Synes måske det er noget "plat" at skrive at de fleste SERIØSE opdrættere tager tests...
    NOGEN gør men kender rigtig mange som ikke gør og som da slet ikke ville gøre det når hanhunden bor 200 meter nede ad vejen..

Det er altså ikke nødvendigvs antallet af kroner der bruges som afgør om man er en seriøs opdrætter...!

• #31   23. nov 2012 Lise det har du helt ret i men jeg skriver det kun fordi TS ikke ville ofre pengene på en test. Jeg kan i øvrigt slet ikke se hvad probelemet er hvis hanhunden bor 200 meter væk og ejeren er erfaren opdrætter. Så er den vel ikke længere.
    De fleste jeg kender, tager altså tests. Det er ikke noget jeg finder på;-)
    Vi har kun én eneste gang undladt at tage tests fordi den erfarne opdrætter mente at hendes temmelig erfarne hanhund nok skulle sige til. Det er eneste gang vi har hat en tom tæve. Jeg vil bare ikke spilde en løbetid på det. Vores løber hver 11 måned, så tiden går pludselig hurtigt hvis man misser nogle gange.
    SElvfølgelig har det ikke noget med mængden af penge. Det var for at fortælle at det er temmelig dyrt allerede inden hvalpene kommer til verden og I racer der normalt får få hvalpe, ville det da være oplagt at finde det bedst egnede tidspunk - også selvom det koster 800-1000 kr mere. Det er jo småting i hele regnskabet.

• #32   23. nov 2012 hvis jeg skulle rejse langt for parring, ville jeg teste hunde, men hvis hanhunden boede tæt på, nej så ville jeg ikke, så ville jeg komme på besøg en dag eller to før jeg troede på ægløsning, dvs når blodet var blevet lyserødt.

måske er jeg så useriøs, ok så er jeg det

fx Bianca er så svær at finde blodåren på at hun skal bedøves, så hende ville jeg under alle omstændigheder ikke udsætte for blodprøven, hun skal så ikke have flere hvalpe, men der kan være mange andre grunde end de økonomiske for at vælge blodprøverne fra

• #33   23. nov 2012 Jeg synes heller ikke jeg er spor useriøs, bare fordi jeg ikke lader min hund stikkes for en hver pris smiley mennekser bliver også gravide uden ægløsnings tester, og hunde har nemmere ved det end mennesker, så tror skam nok det skal gå alligevel smiley

• #34   23. nov 2012 Når hanhunden bor så tæt på, er det jo intet problem!

Vi vil have taget blodprøve, når vi når så langt, men vi skal så også til Frankrig for at parre. Der har man ikke lige lyst til at køre forgæves, hvis man kan gøre noget for at undgå det. smiley

• #35   23. nov 2012 Nej det forstår jeg så godt smiley

Kommentér på:
Parrings klar, hvornår?

Annonce