{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp en bruger på hestegalleri - hendes nye hvalp er indavl
  • #1   9. nov 2012 Jeg ville nok starte med at ringe eller snakke med hende om hun overhoved er klar over det.
    Og ellers blive rigtig sur og gøre det klart for andre købere og også for dem der har købt

Men er der ikke noget galt med din hund du har dig nu syntes jeg bestemt du skal beholde den smiley

• #2   9. nov 2012 Hvorfor er køber bekymret ? Ja sådan en parring er ikke " super" men indavl er ikke altid lig sygdom ... Kunne nu godt tænke mig at køber selv deltog i tråden, for hvem skal ellers besvare spørgsmålene

• #3   9. nov 2012 Problemet er, at køber ikke har hundegalleri, hun følger med på sidelinjen, og jeg citerer hvad hun skriver.

Hun skriver jo, at det er hendes første hund, og at hun ikke vidste bedre - så hun er jo nok ikke belært om fordele der kan være ved indavl.

• #4   9. nov 2012 En søskende parring behøver ikke nødvendigvis betyde at hvalpen vil have problemer med helbredet..
    Og jeg tror i øvrigt ikke at køber kan gøre noget, ang. sælger.. Folk der laver den slags numre ved jo godt at det er dumt, men er ligeglade..

• #5   9. nov 2012 jeg følger lige med smiley køber hvis du ser denne kan du så ikke melde din hund ind her smiley så er det bare ti gange nemmere at hjælpe dig smiley

• #6   9. nov 2012 Jeg vil slet ikke diskutere fordele eller ulemper, men snak med sælger og spørg hvorfor parringen foregik. Tror ikke bare at en sælger lader sådan en handel gå tilbage, men hvis køber holder fast i at hunden skal leveres tilbage, så er der nok ikke andet at gøre end en civil retsag, om at køber har købt hunden på et falsk grundlag

• #7   9. nov 2012 Indavl er jo kun slemt hvis det er med syge individer.

Som det mindste har hun vel sundhedsstatus på forældre og bedsteforældre?

Ville ikke være bekymret medmindre der var avlet på syge hunde, men det kan jo desværre ikke tjekkes når det er uden tavle.

• #8   9. nov 2012 Jeg er ret sikker på at det ikke vil nytte noget at brokke sig til sælger, de er jo sikkert udemærket godt klar over i forvejen at det er en gang hø de har lavet.. Mon ikke sælger selv har både faren og moren til hvalpene, og så var det at lave et kuld hvalpe en lidt nem måde at tjene penge til julegaverne?
    Men hun kan vel ikke engang få en del af pengene retur, når det jo ikke som sådan er en fejl ved hunden? Jeg går ikke ud fra at hun er interesseret i at lade handlen gå retur, men det har man jo (efter hvad jeg ved) ret til de første 14 dage..

• #9   9. nov 2012 Det skal lige siges at køber var informeret om, at hundene ikke var søskende, så vidt jeg har forstået dette.

Har skrevet til køber, at hun evt. lige kan oprette sig herinde, og svare selv smiley

• #10   9. nov 2012 Køber skriver:
    Hun er en Alaskan Malamute, men uden tavle. Grunden til at jeg gerne vil reagere på det er, at jeg ikke synes at en sælger der snyder sine købere så meget, skal have lov at fortsætte uden konsekvenser.

Sælger sagde at de <b>ikke er købt samtidig, at de ikke er lige gamle, og <u>ikke fra samme sted

• Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

Følger: 1 Emner: 8 Svar: 855
    #11   9. nov 2012 Og hvad så, hunden er indavl, det er da ikke at røven på køber . At køber troede at indavl var slut for længe siden er vel ikke sælgers skyld , som køber må man jo se sig for inden man køber hund, kat , marsvin tv , køleskab osv osv

• #12   9. nov 2012 Hvis det er bevidst snyd, så er den bedste konsekvens jo hvis alle lod være at købe sådan et sted og havde købt med tavle i stedet for.

• #13   9. nov 2012 Ja, Charlotte, men sælger har oplyst, at hundene ikke er fra samme sted, hvilket
    det jo er, når de er søskende.

Og nu vil JEG sige, at hunden sgu kan være lige så god, selvom den ingen tavle har- dette er ikke et tavle-er-bedst forum.

• #14   9. nov 2012 Hvis sælger ikke har lovet, at hunden ikke er indavlet, er der intet at komme efter, så køber skal bare være glad for sin hvalp, hvis den vel at mærke er sund og rask.

En søskendeparring er heller ingen katastrofe, hvis forældredyrene er ubeslægtede og ikke bærer kendte, arvelige sygdomme.

Jeg har opdrættet Maine Coon siden 1987 og kender (kendte, da jeg ikke opdrætter længere) mine avlsdyr og deres baggrund på godt og ondt, og jeg lavede helt bevidst en søskendeparring. Den resulterede i et pragtfuld kuld, alle sunde og perfekte (også som voksne).

Men som sagt, så gør man det kun, hvis man kender baggrunden for sine dyr.

• Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

#15   9. nov 2012 At forældrene er fra samme sted betyder jo ikke at de er søskene, eller at de ikke er .

• #16   9. nov 2012 *maria* - tavle er jo ikke lig med guld og grønne skove smiley der skal også være plads til blandinger... Og det kan jo være svært på forhånd at vide at det var "sådan et sted".... Det er altid let at være bagklog smiley om ikke andet har køber sikkert lært noget af dettes og ved hvad hun skal være obs på en anden gang..
    Og så synes jeg at hun skal glæde sig over sin vaps, hvis der opstår problemer har hun ifølge købeloven 2 års garanti på hunden, uanset om sælger har skrevet noget andet i kontrakten,, hvis der skulle opstå sygdom eller andet, som kommer af indavl, og det viser sig indenfor 2 år, så har hun ret til at kræve handlen retur eller at sælger betaler for behandling(dog max op til købsprisen på hunden)

• #17   9. nov 2012 Siger jeg bestemt heller ikke smiley Men der kan man tjekke indavlen med det samme, hvis det er den man er bange for.

• #18   9. nov 2012 Har skrevet til køber for at få de helt konkrete oplysninger på bordet.

• #19   9. nov 2012 Cecilie p - jeg tror det ville være bedre hvis køber selv laver en profil og svarer smiley det andet bliver vist lidt indviklet

• #20   9. nov 2012 Har skam også skrevet til hende, at hun også selv kunne oprette en profil, men.dette ved jeg ikke lige om hun har set smiley

• Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

#21   10. nov 2012 Synes ikke ejr behøver at oprette sig, den bruger som hedder Michelle i tråden på heste gallriet svare så fint .

• #22   10. nov 2012 selvom hunden ingen stamtavle har, så kan opdrætter da stadig være god nok.
    jeg har da solgt hunde, og jeg sælger dem med nøjagtig sammen bitingelser, som havde den tavle, det vil sige på købskontrakt, men garanti på sygdomme, og tilbagekøb og det hele.

• #23   10. nov 2012 nu har jeg selv en hund der er indavl (dog mor-søn parring) og det eneste han fejler er en smule overvægt.. det er jo ikke altid de bliver død syge af at man indavler!

• #24   10. nov 2012 Altså hvis hunden har det fint, så har hun da ingenting at brokke sig over. Hun har jo selv valgt at købe uden stamtavle, og så har man altså ikke mange garantier.
    Hvorfor hulen kan hun ikke bare glæde sig over sin hund og komme videre med sit liv.

• #26   11. nov 2012 Hvorfor er tråden blevet slettet?

• #27   11. nov 2012 Hun fik nok ikke medhold.

• #28   11. nov 2012 sikkert ikke.....

• #29   11. nov 2012 Nå, vidste da ikke lige, at den var slettet?

• #30   15. nov 2012 Nu florerer det rundt inde på facebook.. Efterlysning
    Vi købte en Alaskan Malamute hvalp af Andreas ********, Strandvejen ***, Odder den 15/10 2012. Vi har efterfølgende fundet ud af, at hvalpen er indavlet, forældrene er helsøskende og at Andreas hele vejen igennem har løjet om sine hunde. Det indrømmede han igår. Der er yderligere 4 hvalpe i kuldet som vi ikke ved hvem der har købt. Hvis du kender en af disse købere bør de advares mod stor risiko for genetiske og fysiske skader på længere sigt.
    Delt venligst dette flest mulige steder.

Har bare lige censureret navnene..

• #31   15. nov 2012 Ved ikke lige hvordan jeg linker til indlægget, men hun har lagt det op inde på dyreværnets side.

• #32   15. nov 2012 Der er godt nok noget en har misforstået der...

• #33   15. nov 2012 Det er vist ikke helt sjældent det der med indavl går helt galt for nogen.

For nyligt læste jeg i en tråd, at en kunne se, om en hund var indavlet *GG*

Jow jow...

• #34   15. nov 2012 ej hvor er hun da irriterende!! der er flere både i den her tråd og i den tråd hun selv oprettede, som fortalte hende at det overhovedet ikke er sikkert at det vil have nogen betydning, men det har hun åbenbart ikke gidet lytte til

• #35   15. nov 2012 Hold da op et postyr hun har fået lavet.. Så lige at det opslag var delt 968 gange..

• #36   15. nov 2012 Jamen det er da osse en smart måde at få lavet lidt drama på. Hvad med om hun istedet dunkede sig selv lidt i hovedet for ikke at have undersøgt hvad hun købt, og så i øvrigt lod den ligge der.

Men indavl er altså noget mange har fået galt fat på. Jeg hører jo osse jævnligt at når folk f.eks. har en hund med HD, jamen så er det noget den har fordi racen er så indavlet. Eller at racen har tendens til x eller y ordi den er så indavlet.
    -så skidt med at der jo osse findes individer i racen der ikke er indavlede, og som alligevel er syge.
    Åbenbart opstår arvelige lidelser kun ved indavl (og derfor har blandinger ikke arvelige lidelser... nemlig)

• #38   15. nov 2012 Hun er måske allerede blevet træt af kræet og vil have pengene retur

Kommentér på:
Hjælp en bruger på hestegalleri - hendes nye hvalp er indavl

Annonce