1.321 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 26 Svar

Dyrlægetjek efter fødsel - hvor mange? Dyrlægetjek efter fødsel - hvor mange?

Ja, jeg skrev på FB her til morgen, at mor og børn skal til dyrlægen i eftermiddag til tjek. Hun fødte i lørdags, men siden der intet var galt, ofrer jeg ikke weekendbetaling på det.

Nå..

Så spørger en svensk opdrætter, om det er "normalen" i DK at man får mor og hvalpe tjekket, for hun kender ingen svenskere, som gør det. Og jeg må jo være svar skyldig, kan kun svare for mig selv smiley Så til jer, der HAR fået et kuld eller flere, fik I tjekket mor og børn? Hjemme eller hos dyrlægen? Hvorfor/hvorfor ikke?

På forhånd tak smiley

PS - hvor mange af jer sov i samme rum som tæve og hvalpe minimum den første uge? Det er der nemlig også en del, der undrer sig over at jeg gør.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fix washing machine 750 kr.
  • Havearbejde 1.500 kr.
  • Rengøring 117m2 lejlighed 2.500 kr.
  • Lave garageport, vejer er hoppet af 500 kr.
  • Nedgravning af trampolin og bortkørsel af jord 3.400 kr.
  • Udendørs vandhane 2.350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dyrlægetjek efter fødsel - hvor mange?
  • #1   24. sep 2012 jeg har alle gange fået dem tjekket efter fødsel. og meget gerne dagen efter. så kan tæve få kalk og livmoder sammentrækkende. jeg ville ikke turde andet. syntes det er lidt trygt lige at få set at det hele er som det skal være.

jeg har ikke sovet i samme rum, men har fødekasse stående i stuen lige uden for soveværelset og sover med døren åben, så har kunne hører dem nemt.

• #2   24. sep 2012 Jeg vil altid anbefale et efterfødselstjek af tæve og hvalpe. Årsagen: tæven kan have en død hvalp eller moderkagerester siddende i livmoderen. Og det giver betændelse og kan forårsage død i sidste ende. Hvalpene kan have defekter, der ikke lige spottes af opdrætter, fx lillebitte ganespalte eller lukket endetarm en cm inde. Begge dele vil give en frygtelig død hos hvalpene.
    Vi får dyrlægen hjem til os, så dyrene ikke stresses.

Vi sover ved hvalpe og tæve de første dage, indtil vi er sikre på at alle trives og vokser. Vores store hanhvalp fik forstoppelse efter 1 døgn. Han pev og pev, tog på, men havde ikke afføring. Hvis ikke man er hos dem hele tiden, ser man ikke sådan noget - og så var han død. En dråbe parafinolie i tre dage, så var han frisk igen.

• #3   24. sep 2012 vi får tjekket tæven, når fødslen er overstået. så får hun vesammentrækkende og en kalkindsprøjtning, det foregår hjemme hos os for at stresse tæven mindst muligt.

vi har dyrlæge, fordi vi vil være sikre på at alt er kommet ud, sidder der en rest moderkage eller måske endda en død hvalp, kan tæven blive alvorlig syg af det.

vi sover i samme rum som tæven i minimum 1 uge ofte meget længere

• #4   24. sep 2012 Tak for de hurtige svar allerede smiley Se, jeg tænkte nok at det ikke kun var mig. Grunden til, at jeg ikke får dyrlægen hjem er, at min tæve er meget beskyttende - han ville ikke få lov at komme ind, ganske enkelt.

Jeg har det sådan, at i hjemmet skal hun vide at ingen kommer ind, som hun ikke vil have ind - netop for at give hende ro. Udenfor hjemmet passer JEG på hvalpene, så når jeg siger til hende at dyrlægen gerne må tjekke dem, så må han godt tjekke dem. Hvis det giver mening?

Jeg ved heller ikke, hvor længe jeg sover herinde. Sidst fik hun jo hvalpene i soveværelset. Men forventer at sove her i mindst en uge, indtil hun ikke selv mener, hun skal sove herinde. Så kan hun gå med ovenpå, og så kan vi gå ned, når hvalpene behøver os.

• #5   24. sep 2012 Vi fik dyrlægen hjem til os og tjekkede hvalpene og moren. Hun fik så en kalk sprøjte.
    Jeg sov inde ved hvalpene og morgen i stuen til de rejste hjemmefra.

Nu har vi kun haft et kuld, om det bliver på helt samme måde med at sove ved dem i alle 8 uger næste gang ja det ved jeg ikke.
    Men ja dyrlægen vil stadig komme her ud.

• #6   24. sep 2012 får altid dyrelægen hjem og tjække tæve og hvalpe sover på en madres ved siden af hvalpe kassen i alle 8 uger ,hvor de bor her .

• #7   24. sep 2012 Ja! Min hanhund blev far til et kuld i weekenden, og tæveejer fik (på trods af at dyrlæge mente det var unødvendigt) dyrlægen ud for at give sammentrækkende og kalk. 2 timer efter kom der en dødfødt hvalp! Tænk hvis hun ikke havde fået sammentrækkende og kalk?

• #10   24. sep 2012 S.R. - ja uf det var godt hun fik det

• #11   24. sep 2012 Jeg vil til enhver tid få tæven og hvalpene tjekket, også for at give tæven de sprøjter de får. Det har jeg er det bedst med...
    Tæven og hvalpene ligger i stuen i en hvalpegård, jeg ligger nede i stuen ved dem... Det er meningen jeg kun gør det de første par uger, men ender med at sove dernede i 8 uger...

• #12   24. sep 2012 Tak for svar, folkens.

Kan høre, at det ikke er mig, der er "underlig" og overpylret. Skønt at vide smiley

• #13   24. sep 2012 Må indrømme at jeg ikke får tjekket, medmindre der er noget galt. Men jeg sover i hvalperummet til jeg er sikker på at tæven har styr på at passe hvalpene. Jeg kan dog høre hvalpene fra soveværelset, så jeg er hele tiden klar til at gribe ind hvis der er problemer

• #14   24. sep 2012 Jeg får ikke mine tjekket efter fødselen, vedmindre der er noget som virker forkert.

Jeg får ve stimulerende med hjem osv.

Min dyrlæge vil helst ikke have nyfødte hvalpe ind på klinikken, da der er meget stor risiko for at hvalpene kan faldet noget. (det er jo typisk syge hunde der jo er på en klinik).

Min dyrlæge har tiltro til mig, og jeg har en tjekliste jeg går efter. Så hvis der er noget der ikke stemmer, så er det til dyrlæge.

• #15   24. sep 2012 Ps. Hvalpene er i soveværelset ved siden af mig til de flytter. Og hvis de bliver lidt længere end de 10 uger, så ender de typisk i sengen smiley

• #18   24. sep 2012 © Frk KC *: er hvalpene aldrig ude af soveværelset i de uger i har dem? Det kan være det er mig der misforstår det du skriver...

• #19   24. sep 2012 Vi var ved dyrlæge efter Chiantie havde født, simpelthen for at få tjekket om alt var ok og fordi jeg var bange for der muligvis var en hvalp mere (hun havde kun født 1 ) Men alt var i skønneste orden, hun fik de sprøjter hun sku ha' og så ku vi køre hjem igen, midt om natten/meget tidlig morgen smiley

Både Chiantie og hendes hvalp, sover i soveværelset indtil hvalpen bliver 4uger, så flytter de ind i stuen, så de bette har noget mere plads at tumle på smiley

• #20   24. sep 2012 Jo self er de det smiley

Men de sover hver nat derinde smiley Ellers når de begynder at kunne gå, som kommer de på et tæppe så de kan træne musklerne op.

og ellers er det faktisk kun i hvalpegården om natten.. de lever på samme måde som de voksne hunde.

• #21   24. sep 2012 hvalpen skal vel ikke have plads til at tumle på om natten?

vi har vores i hundegård i stuen, der sover de om natten og hvis vi ikke er hjemme.
    de første 3 uger er der tæpper omkring og forbudt for de andre hunde at komme ind, derefter går hvalpene selv ud af gården, når døren er åben og er så i hele huset, lige nu er de 3 jeg har på 6 uger ved at forsøge at slæbe huset ud i haven
    (link fjernet)

• #22   24. sep 2012 connie - hvis det var til mig, så nej... Om natten sover mor og hvalp i en hvalpekravlegård, men når hvalpen bliver ældre og begynder at rende rundt, er der ikk plads i soveværelset, så der ryger de i stuen, så sover de i kravlegården om natten og om dagen kan den bette så rende hvor den vil smiley

• #24   24. sep 2012 Ja ok...

• #25   24. sep 2012 Jeg fik min tæve tjekket efter nogle dage, det var slet ikke meningen, da jeg ringede til tre dyrlæger og spurgte om en tid sagde de allesammen, at det var ikke normalen at de gjorde det når fødslen var gået helt fejlfrit smiley Men da der døede en hvalp og mor manglede mælk så ringede jeg til dyrlægen og sagde, nu kommer jeg altså smiley så vi var til tjek med hele banden og den døde hvalp.

• #26   24. sep 2012 og nej jeg sov ikke inde ved dem den første uge, jeg synes mor skal have fred til selv at gøre tingene, men jeg var oppe 3-4 gange om natten for at se om alle var levende

• #27   24. sep 2012 Vores hvalpe rendte i stuen de sidste 2-3uger, for pigerne klatrede op på den forhindring der var i hullet i hvalpegården og tog den så på hovedet ned, og hvis vi lavede den højere kunne moren ikke komme ind til hvalpene.
    Men hvis vi ikke var hjemme var de kun i hvalpegården og så måtte moren undvære at kunne komme ind til dem imens, det var så også i kort tid.

Håber næste gang at hvalpene ikke er sådan nogle udbryder konger.

Vi overvejer om vi skal have en hvalpegård i soveværelset hvor de kan være om natten eller om de bare skal være i stuen hele tiden. Men det når vi nok at finde ud af.

• #28   24. sep 2012 Inden fødsel får jeg div sprøjter med hjem....Hvis der ikke har været brug for dem, så giver jeg tæven dem efter fødsel.
    Dyrlægen kommer først herhjem når hvalpene er 7 uger for at vac. Det er for meget at holde styr på med 11 sch.hvalpe hos dyrlægen.
    At jeg hae sprøjterne herhjemme giver meget mere ro, istedet for at skulle afsted med tæven fordi fødslen er gået i stå...Så giver jeg en sprøjte.

• #29   24. sep 2012 de siste to gange jeg har haft hvalpe var der 11 rottweiler i hver kuld da de var næsten 8 uger skulle de havde deres tjæk og havde lavet sundhesbog ,de var da inde alle sammen på en gang , det er da en oplevelsel både for hvalpe og dyrelægen at se hvordan de klare det,vil da gøre det igen hvis jeg får så stor et kuld hvalpe igen,

• #31   24. sep 2012 Tak for svarene alle smiley spændende med de forskellige måder at gøre tingene på!

Mor og børn havde det i øvrigt fint, så ingen sprøjter eller lign var nødvendige smiley

• #32   26. sep 2012 Kører heller ikke til dyrlæge med mindre noget er galt:-)

Kommentér på:
Dyrlægetjek efter fødsel - hvor mange?

Annonce