2.000 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 50 Svar

mangler jeg noget? mangler jeg noget?

Jeg har en tæve som skal nedkomme omkring d. 30.
Da det er første gang, og jeg jo ikke har prøvet det før vil jeg gerne være så forberedt som muligt, men der kan jo være ting jeg har overset, så hvis der er nogle ting jeg har glemt kunne det være en super hjælp hvis der var nogle som lige ville smide det ind smiley
-Jeg er self for længst begyndt og fodre hende med hvalpe foder ( eukanuba )
- købt føde kasse og tæpper, hun vil godt nok ikke nærme sig den medmindre jeg lokker med en godbid, men håber at hun snart vil acceptere den.
- læst bøgerne "hvalpe på vej" og "min hund skal have hvalpe" så mener jeg er ved og have nogenlunde styr på fødselsforløbet, men jeg læser dem lige igen.
- Har ringet til dyrlægen og fået et vagt nummer og talt om fødslen.
Hvad mangler jeg mere?

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  mangler jeg noget?
  • #2   20. aug 2012 Tillykke - glæd dig :0)
    Måske hun ikke vil føde i fødekassen - du skal være forberedt at hun måske vælger et andet sted.
    Og så ringer du til dyrlægen - eller en erfaren opdrætter - hvis du bliver i tvivl om noget når fødslen er gået igang.
    Håber det bliver en dejlig oplevelse - pøj pøj :0)

• #3   20. aug 2012 Hvad bruger du engangshanskerne og lotion til??

• #5   20. aug 2012 Nu spørger jeg lige, kan man ikke skade tæven eller hvalpen ved at blande sig? Kan godt se du skriver man skal være forsigtig, men alligevel?

• #6   20. aug 2012 jeg bruger glidecreme istedet for lotion.
    man kan også være ude for en tørfødsel, der kan man også hjælpe lidt på vej ved at smørre rundt

jeg bruger ikke tigermælk, den ene gang jeg forsøgte blev der bare vrænget på næsen af det.

i stedet giver jeg udkogt havresuppe som første måltid, det er godt for maven.

en ikke for skarp saks til at klippe navlestrengen over med, hvis tæven ikke gør det eller man ikke selv har kræfter nok i fingrene til det.

tandtråd til at binde for navlestrengen, hvis man har været nød til at klippe den over.

en vægt, der kan veje i små intervaller

øresprøjte

wetbed

hvis du orker at læse mere er der kommet en ny bog der hedder Hundeopdræt af Hanne Mathiasen

• #7   20. aug 2012 man skal kun blande sig, hvis tæven ikke selv klare fødslen.
    det skal selvfølgelig gøres med forsigtighed.
    Bianca har fx to gange født den første tør, der har jeg godt nok måtte hjælpe meget til.

men det er også derfor det er et rigtig godt råd at have en erfaren opdrætter med, der kan se hvornår der er behov for hjælp og hvornår der ikke er

• #8   20. aug 2012 Vi har også "hjulpet" hvis vi har skønnet det nødvendigt - men selvfølgelig skal man vide hvad man gør. Vi har fremprovokeret veer efter en snak med vores dyrlæge - og det virker :0)

• #10   20. aug 2012 Jeg vil også sige at jeg har nok en bedre føling uden hansker på smiley
    Når det nu er første gang er det super dejligt at kunne ringe til en der har prøvet det før. Selvom man har læst sig til meget smiley

• #11   20. aug 2012 okay, tak for alle de gode svar, hvad er øre sprøjten til? er det til og suge slim ud af munden? har en vægt smiley hvis jeg sterilisere en lille køkken saks er det så fint? hvad er wetbed?
    hvornår ved man om det bliver aktuelt med en finger i rumpen? tænker at hum vel lige skal have en chance inden man begynder og blande sig dernede

• #12   20. aug 2012 hov ,engangshandsker og håndklæder har jeg også, nu spørger jeg måske helt vildt dumt, men det termometer jeg skal købe, et det bare sådan en almindelig en til børn?

• #13   20. aug 2012 ja den er til at suge slim med, hvis det er nødvendig, en lille køkkensaks vil være fint, begge dele + tandtråden får du sikkert ikke brug for.

hvis hun har haft presseveer og de ligesom går i stå, så kan en finger lige indenfor fremme veerne og måske få dem igang igen.

det er vigtigt at man giver tæven en chance, omvendt skal man jo heller ikke vente for længe.

wetbed http://www.tholo.dk/files/products/normal/Nyt_navn8.jpg og http://www.ostrand.dk/shop/wet-bed-34c1.html

de bliver ved med at have en tør overflade og så med aviser under til at suge, så ligger hvalpene altid tørt.
    jeg skifter mit hver dag og jeg tror jeg har 6 stk, hvis man er hurtig til at vaske kan man nøjes med 2, da de er hurtige til at tørre

• #14   20. aug 2012 ja termometeret er et almindeligt et...køb et af dem med blød spids....det er ikke sikkert du har en samarbejdsvillig hund.
    og lad være med at stole på temperatursvingningerne 100 %

• #15   20. aug 2012 hvis du vil se mine erfaringer fra de kuld jeg har haft, så står de her øverst i dagbogen
    http://www.kennel-nezumi.dk/dagbognews

• #16   20. aug 2012 Får jeg fat i modermælks erstatning hos dyrlægen eller kan jeg få det på apoteket?
    Altså jeg har jebbes opdrætter, men hun har kun haft u komplicerede fødsler så ved ikke om hun ved hvad man skal gøre hvis det går galt, men går da ud fra at jeg kan ringe til dyrlægen hvis jeg bliver urolig for noget. men ja det kunne være rigtig dejlig hvis man kendte en som bare havde 100 % styr på det.

• #17   20. aug 2012 jeg har købt 2 store hunde tæpper, og så har jeg købt 4 fleece tæpper, men så læste jeg lige at det må man ikke bruge, da de kan komme ind under tæpperne og så blive mast ihjel da moderen ikke kan se dem.

• #18   20. aug 2012 ja ingen hundetæpper eller fleecetæpper, der skal foldes, fælles for de to type tæpper er bare at de bliver ved med at være våde hvis der kommer flåd fra tæven eller der bliver tisset på dem,
    på de tæpper jeg linker til, går væsken igennem og tæppet er hele tiden tørt

• #19   20. aug 2012 okay, dem køber jeg lige nogle stykker af så smiley

• #20   20. aug 2012 Jeg ville måske også Overveje noget puppyboost smiley
    Samt håndklæder og self en vægt ...

• #21   20. aug 2012 der kommer kun et billed frem når jeg trykker på linket?

• #23   20. aug 2012 Tusind tak for svar, så blev jeg det klogere smiley

• #24   20. aug 2012 http://www.tholo.dk/hvalpe+tilbehoer?category_id=170

• #25   20. aug 2012 okay, det er super rart med hjælpen herinde, det er ligesom om det bedre fiser ind når man har en dialog, man kan jo ikke spørge en bog hvis man er i tvivl om noget hehe.:) Ja jeg har også aftalt med hende jeg bare ringer, jeg håber self heller ikke der sker noget, men jeg vil bare være forberedt hvis det er. det med pladen var en god ide, havde også overvejet og hæfte tæpperne fast, men hvis de skal skiftes så ofte var det nok ikke en så smart ide.

• #26   20. aug 2012 det er vel bare sådan nogle her jeg skal købe? http://dogsfirst.dk/shop/vet-bed-graa-50-1814p.html

• #29   20. aug 2012 den video ser jeg lige straks smiley dem jeg fandt fra tholo kostede bare 350 kr ? de andre koster kun 100 kr

• #31   20. aug 2012 ja det virker mærkeligt, jeg må på storshopping i morgen, kan jo være de har dem i en dyrehandel, så kan jeg se dem i virkeligheden og bedømme smiley

• #32   21. aug 2012 hvilken farve afhænger nok af hvilke hunde man har...jeg synes bedst om de grå, da jeg har hvide hunde....jeg har dog mange forskellige farver og nogle i bedre kvalitet end andre...jeg køber mine, når jeg er på udstilling, der har de tit nogle rester, der er billigere end at købe metermål

• #34   21. aug 2012 jeg har et par stykker af dem med hundepoter, men har det som dig, det giver rodede billeder, så de bliver brugt, imens de andre er til vask

• #35   21. aug 2012 så har jeg købt alle de ting jeg manglede undtagen en wetbed, men den har jeg set man kan få i petworld smiley så nu kan de hvalpe bare komme an smiley

• #36   29. aug 2012 Nellis temp er lige nu på, 37,1. Men der er ingen forskel og mærke på hende, hun spiser og drikker og har lige tumlet med min anden hund. hendes temp har været på 37,4 i en uge så det er jo ikke fordi den er faldet voldsomt. men kan jo læse mig frem til at fødslen snart skulle gå i gang når hendes temperatur er omkring de 37 ? Der er gang i maven og hvalpene er meget aktive, kan man ikke altid regne med temperaturen eller hvordan? Sys slet ikke hun virker som en der snart skal føde, desuden sys jeg heller ikke maven er sunket eller at det ligner der er løbet mælk til.

• #37   29. aug 2012 Nå i tilfælde af nogen læser, så har jeg lige talt med dyrlægen som mente at jeg har taget temperaturen for langt ude, så jeg må bare prøve igen:-)

• #38   29. aug 2012 Jeg har oplevet at jeg slet ikke kunne regne med det temperaturfald - jeg tror også at man kan blive for fokuseret på det - de kommer når de kommer :0)

• #39   29. aug 2012 Jeg har engang lavet en lille hurtig oversigt over det vigtigste under en fødsel - måske du også kan bruge den. smiley

(link fjernet)

En ting mere som jeg ikke lige syntes at kunne læse igennem tråden, er at du måske skal hjælpe tæven med at få fosterhinden brudt omkring hvalpen og sørge for at slimet er væk fra munden. Tjek at du ser den lave de første gisp efter luft.

• #40   29. aug 2012 Men husk teori og praksis er ikke altid overens. Alt hvad du læser skal tages som guide-lines. smiley

• #42   30. aug 2012 jeg har også prøvet ikke at se et temperaturfald til under 37 inden fødslen,
    omvendt havde Fanny 36,5 i over et døgn inden fødslen sidste gang og der nåede jeg ikke at se den stige igen.

det er først når den stiger til normalen at fødslen går i gang

• #43   30. aug 2012 jeg lover og holde jer opdateret smiley her sker der stadig ingen ting, nelli spiser og opføre sig normalt, hun viser ingen tegn eller redebygning, men hun er begyndt og slikke sig meget dernede, meget voldsomt som om det klør? har kigget men der er ikke noget og se. hun er faktisk ikke særlig tyk, men der er helt sikkert liv i maven.
    er holdt op med at tage temperaturen da jeg bliver helt forvirret af den. holder også igen med gå turene da hun ikke kan styre sig med hendes hop, hun hopper og hopper når hun bliver glad, og tror ikke det er så smart. Ja den med fosterhinden har jeg læst i børgerne, men jeg skal vel selv se om hun gær det først, eller det ligemeget?
    Hun er blevet fuldstændig sindsyg med tyggeben, hun gnasker og gnasker som om hun aldrig har fået et før, måske er det ligesom mennesker de får det med syltede ting fx hehe.

• #45   31. aug 2012 hva nu hvis den ikke bevæger sig? skal jeg så gnubbe den med et håndklæde ?

• #46   31. aug 2012 Hvis den har slimen væk fra munden og ikke gisper, så skal du massere og gnubbe hvalpen.

Du kan også slynge den forsigtigt med hovedet nedad, for at danne frie luftveje i hvalpen, hvis den skulle have slugt noget fostervand eller slim.

Det kan godt tage lidt tid før en hvalp rigtigt kommer igang.

Hvis den har trukket vejret i nogle hiv men ligesom går lidt i stå igen så massere den igen.

Nogen siger også at man ligesom kan nive dem så de skriger op ligesom man gør ved babyer . Men det har jeg nu aldrig prøvet selv.

• #48   2. sep 2012 Ja jeg har både dyrlæge og vagtdyrlæge som jeg kan ringe til, og så har jeg et par stykker her fra HG som har givet mig deres nummer i tilfælde af at jeg har spørgsmål, plus opdrætterene fra mine egne hunde smiley her er stadig ingen tegn, tværdigmod så sys jeg hun har virket mere frisk igår og idag. Personligt tror jeg det bliver i morgen smiley

• #49   2. sep 2012 Nellis opblokning er startet.

• #50   2. sep 2012 1 dreng er født

• #51   2. sep 2012 tillykke

• #52   2. sep 2012 1 dreng mere er født:-)

• #53   2. sep 2012 Tillykke smiley

• #54   2. sep 2012 En tæve er født

• #55   3. sep 2012 tillykke med 3 kløveret...

hvor meget skulle du hjælpe til?

• #56   3. sep 2012 Jeg tror vi havde det man kalder en drømme fødsel her:-) det startede omkring kl 20.30 og ikke længe efter kom første hvalp, hun lagde oven på mig helt stille og blev nusset, ( jeg troede hun var i opblokning) men bum så lå der pludselig en hvalp, jeg fik nok et chok, jeg måtte klippe navlestrengen på den da hun ikke selv kunne finde ud af det. ca en time efter kom der en til, det tog lidt længere end den første, og så troede jeg faktisk ikke der kom flere da pressevererne ligesom ophærte og hun lagde sig til ro, men ikke længe efter var nummer 3 ude. Så er meget glad og lettet:-)

• #57   3. sep 2012 Men hun har ikke rigtig nogen appetit, hun vil godt drikke vand og spise god bidder, men hun er ikke så intereseret i hendes nomale kost. er det normalt?

• #58   3. sep 2012 prøv at tilbyde hende noget havresuppe, altså havregrød kogt på for meget vand og kogt for længe.
    Det ryger tit ned.
    Der er nogen der laver en eller anden boost blanding, men den kan jeg ikke huske, mine vil nemlig ikke spise det, men det er noget med æggeblomme, så meget kan jeg huske.

Du skal få dyrlægen til at give hende en vesammentrækkende indsprøjtning og en kalkindsprøjtning i dag.
    det bedste er hvis du kan få dyrlægen til at komme til dig, det stresser tæven mindst.
    Der kan sidde rester af moderkage og hinder.

• #61   3. sep 2012 der var opskriften på tigermælk smiley

husk at du nok skal fodre hende i kassen

• #63   3. sep 2012 Super vil køre op og købe ind til tiger mælk, kan det holde sig i køleskab? hun spiser nu når jeg håndfodre hende smiley

• #64   3. sep 2012 Tillykke :0)

Kommentér på:
mangler jeg noget?

Annonce