21. nov 2008 Følger: 15 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 126 Svar: 1.726
Hjælp - forståelse af tysk artikel om skjoldbruskkirtel Hjælp - forståelse af tysk artikel om skjoldbruskkirtel
Hej HG - jeg er ikke den skarpeste til tysk, men jeg vil meget gerne forstå nedenstående artikel korrekt. Jeg har prøvet at oversætte på google translate, men får ikke nogen præcis oversættelse (sjovt nok).
Artiklen er her:
http://www.eurasierfreunde-deutschland.de/ratgeber/ratgeber_gesundheit/dokumente/Hypothyreose.pdf
Som jeg forstår det, er de blodprøver man kan tage, ikke præcise nok til at stille en diagnose - er det korrekt forstået?
For det andet, kan raske hunde godt få blodprøver, der viser at de er syge - er det korrekt forstået?
På forhånd mange tak for hjælpen.
okt 2008
Følger: 37 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 59 Svar: 3.836
I 25-40% af tilfældene har hunde med for lavt stofskifte ingen kliniske tegn på sygdommen, dvs. deres TSH og T4 er indenfor normalområdet.
Og 15-20% af sunde hunde har et forhøjet TSH.
Spørger du mig, giver det ingen mening!
nov 2008
Følger: 15 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 126 Svar: 1.726
Især delen om antistoffer forstod jeg ingenting af - og det er også den, jeg skal bruge..
okt 2008
Hvis du har, eller kender en hund, der skal i behandling, så er det vigtigt, at du ikke giver den Eltroxin, men finder et tilsvarende "mærke".
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 423 Svar: 3.418
Hvad mener du med, at det er vigtigt ikke at give eltroxin?
Trøffel får eltroxin pga lavt stofskifte -14 om dagen - og det har - trods alt- en lille virkning på hendes følgesygdom med svampe-og hudproblemer... Hendes diagnose er dog heller ikke sikker, som jeg kunne forstå på dyrlægen....???
Og til TS -er faktisk tysklærer og har en hund med problemet, men den artikel er alligevel lidt over mit niveau...:-)
nov 2008
Rie, kunne du fortælle lidt om udgifter og hundens livskvalitet, udfra din egen hund?
Det er forsi, vi i vores klub tager blodprøver af alle avlshunde hvert andet år for at undgå denne sygdom. Men hvis blodprøverne kan være så misvisende som artiklen viser, risikerer man at bruge syge hunde og udelukke raske..
okt 2008
Specielt at udelukke raske hunde og godkende syge i troen på at de er raske hmmm.
Med mennesker er det i hvert fald sådan, at man godt kan have et forbigående lavt stofskifte f.eks i forbindelse med fødsel. Det er jo hormoner!
Rie - Det er en lang historie!
For 5-6 år siden fandtes i DK kun stofskiftemedicinen Eltroxin.
Medicinen blev ændret, men man glemte at fortælle patienter, læger, apoteker osv det.
En masse mennesker blev syge, men uden at man kunne finde årsagen.
I New Zealand (som også kun havde Eltroxin, som eneste mulighed for behandling af lavt stofskifte) begyndte det at strømme ind til lægemiddelstyrelsen med anmeldelser af store adfærdsandringer af dyr, som fik Eltroxin.
Sådan startede "Eltroxin-sagen".
Det er nu muligt i DK, at købe et andet mærke nemlig Euthyrox.
Det ville jeg skifte til, hvis det var min hund
Prøv at goggle Eltroxin sagen skandalen eller noget i den dur.
apr 2007
I forhold til udgifter skal man i hvertfald indberegne nogle 1000 ekstra om året til medicin. Tror jeg giver 8-900 kr hver 3-4 måned til eltroxin, hvilket hun skal have resten af livet.Derudover er der i min hunds tilfælde shampooen som koster omkring 100, som jeg har købt et par gange. Blodprøver og analyser løb op i omkring 3000 kr (og så er de ikke sikre på at det "er det" der er galt)... Strøm til støvsugeren tæller vel næppe med, men i de slemme perioder bliver gulvene dækket af pels på 1/2 dag:-/..
Vovsen har et helt normalt hundeliv - og har ikke ændret adfærd, og har tilsyneladende ingen gener - andet end massivt hårtab og skæl i perioder, hvilket dog ikke lader til at genere hende....
Før eltroxinen og undersøgelserne var hun dog i en laaaang periode mut og træt, hvilket jeg først troede havde noget at gøre med, at jeg var flyttet i lejlighed og hun ikke havde en have at hygge sig i.... Imidlertid blev hun den samme glade hund igen, da hun startede på pillerne, men det er det eneste "mærkbare" pillerne har medført...
Mit bedste bud er, at hun har det præcis som alle andre hunde, der ikke lider af for lavt stofskifte.
apr 2007
Jeg havde læst om det, dengang hun startede på medicinen, men gennemskuede aldrig, om det faktisk holdt stik eller ej...
okt 2008
nov 2008
okt 2008
http://pets.webmd.com/dogs/hypothyroidism-in-dogs
Hjælp - forståelse af tysk artikel om skjoldbruskkirtel