1.629 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 6 Svar

Hjertemislyd - Hvor ofte forekommer det? Hjertemislyd - Hvor ofte forekommer det?

Jeg har lige et spørgsmål til jer derude der opdrætter eller har reel viden inden for området.

Hvor ofte forekommer hjertemislyd ved hvalpe, både i lille grad og i sværere grad (hvor jeg gætter på at det sidste er sjældent)

Jeg spørger fordi jeg kender til et kuld hvor først 1 hvalp (so far - hun står til yderligere undersøgelser) har fået konstateret en moderat seriøs hjertemislyd, og 2 andre hvalpe i kuldet nu har fået melding om mildnere mislyde.

Jeg og en veninde sidder så og snakker om det, jeg tror ikke umiddelbart at det forekommer ret ofte hos hunde (nogle racer selvfølgeligt mere end andre, men i denne har jeg aldrig hørt om det før f.eks.) mens min veninde mener at have læst et sted at det forekommer tit (hun snakkede noget om 1 ud af 3 havde en form for mislyd)

Jeg går ud fra, at hvalpe som ved mennesker nok fødes oftere end man lige tror det men at det retter sig/vokser sammen kort tid efter deres fødsel (Jeg har en nevø født med et hul i hjertet som skulle have været vokset sammen inden for første leveår)

Så hvis der er nogen derude der ved noget, kender en dyrlæge, en ekspert eller lign. så er jeg MEGET interesseret i at høre fra jer - evt. med kilder til hvor i har jeres viden fra.

Sagen er nemlig den at min veninde har en hvalp fra dette kuld (som dog er blevet undersøgt af to uafhængige dyrlæger og har fået thumps up på ingen mislyd)

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælpe til 16 fjedre i trampolin 500 kr.
  • Hang TV 600 kr.
  • Hænge TV op på væg og sætte til (har kun el-ledning) 500 kr.
  • Vi har en lampe med lyd dæmper funktion, der ikke helt virker 500 kr.
  • Nedtagning af lamper 2.000 kr.
  • Udskiftning af ventil på vandrør til opvaskemaskine 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjertemislyd - Hvor ofte forekommer det?
  • #1   2. maj 2012 Hvilken race er der tale om?

• #2   2. maj 2012 Det forekommer, men ikke på hver 3. hvalp. Jeg kan ikke sætte et tal på. Det er relativt sjældent, men forekommer bestemt!

Jeg og mine kolleger undersøge mange hvalpe (og killinger) og det er ikke hver uge vi finder en hvalp med mislyd.

Hvis man er i tvivl om, om mislyden har/får betydning, kan man sommetider blive klogere, hvis hvalpen hejrtescannes hos en dygtig dyrlæge.

Langt de fleste gange, er mislyden uden betydning og forsvinder efter uger/måneder.

• #3   2. maj 2012 Kennelmor - samme race som jeg selv har, det er som sagt ikke noget jeg har hørt om før.

Maj-Britt - tak for dit svar, jeg ved at Nixi (der har fået at vide den er slem) skal have lavet en ultralyd scanning om nogle uger (for at give det mulighed for at blive bedre i mellemtiden) - de andre to skulle den ikke være så slem, så det er muligt det går i sig selv.
    Jeg har en nevø der er født med hul i hjertet.. han fik at vide at det skulle gå i sig selv inden første leveår, det er desværre ikke gjort det endnu (han er 4 og de venter med at operere til han er 25 kg) men jeg forestiller mig det lidt er det samme i forhold til hvalpe..

• #4   2. maj 2012 Jeg kender mange opdættere også indenfor andre racer end min egen, og jeg har overhovedet ikke hørt om, at det skulle være et generelt problem. Faktisk har jeg kun hørt om éneneste hvalp ud af de mange, mange, mange kuld jeg kender til, der havde en mislyd.

Jeg er godt klar over at hos nogle racer kan hjerteproblemer være et problem, men der tjekker man jo så også avlsdyrene - så nej det er slet ikke en ud af tre hvalpe der har problemer hvis man ser på hvalpene generelt.

• #6   5. maj 2012 det bekræfter så bare min ide om at det ikke er normalt..
    Eftersom det ikke er noget der er normalt i racen og 3 i et kuld viser det, vil i så mene at det kunne være genetisk, at en af forældrene må have givet det videre til hvalpene? (det er første gang at faderen er brugt i avl)

• #8   6. maj 2012 Jeg tvivler desværre på at det er muligt, opdrætteren benægter ethvert problem (det kan både være fysisk og psykisk) og giver bare skylden videre til de nye hvalpeejere..

der er jo "intet i vejen med hendes avlsdyr"..

Kommentér på:
Hjertemislyd - Hvor ofte forekommer det?

Annonce