Paperanian (Papillon/Pomeranian) Paperanian (Papillon/Pomeranian)
Hej alle sammen!
Min kæreste og jeg er de lykkelige ejere af en smuk papillon/pomeranian, også kaldet paperanian. Er der nogen, der ved, om det på nogen måde er aktuelt i Danmark, at netop den blanding bliver en etableret race i sig selv?
I England og USA findes der store samfund for folk med paperanianhunde ligesom der gør herhjemme med en masse andre hunderacer. Er jeg blind, eller er DK bare ikke nået så langt i forhold til den type hunde?
jun 2007
Følger: 55 Følgere: 52 Hunde: 3 Emner: 42 Svar: 287
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.185
Og det har jeg svært ved at se i en papillion/pomeranian blanding.
jan 2012
Følger: 23 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 106 Svar: 4.202
enig med dig i at det skal være et kontrolleret avlsprogram bagved, med sundhed o.s.v
men hvem beslutter Altså blandingen skal give mening og have et formål.
give menning for hvem ?? formål til hvad ? Der er sikkert mange raser vis formål er diskutabelt eller ??
feb 2006
jan 2012
Hvem er kennelklubben, ? hvilke mennesker er det ?
Hvem er FCI jeg mener hvilke mennesker er det ?
Årsagen til mine spørgsmål er at hvis dette ikke er uvildige personer så kan men let få personlige interesser og det er helt ok i en lille forening men hvis en forening har så meget "magt" så er det farligt for udviklingen.
jan 2012
feb 2006
http://www.fci.be
feb 2006
Jeg ved ikke, hvor "farligt" det er for udviklingen, at der er nogen, som sidder som tovholdere i den sidste ende, så man ikke bare kan kalde blandinger for rene racer. Jeg synes, at det er langt farligere for udviklingen, at man kan avle løs og sige "jamen det er en pomteapoo og koster 10.000 kr"
okt 2007
Følger: 63 Følgere: 76 Hunde: 4 Emner: 49 Svar: 5.758
Man kan altså på INTET tidspunkt blande to hunde af hver deres race, give den et fancy kinky nuttet navn og kræve at det hermed kaldes en RACE...
Det er og bliver ALDRIG en race - Vil ALTID være en BLANDING
Længere er den bare ikke!!!
Og at mene at det er DK der ikke er nået længere, var dog utroligt nedladende... For det er såmænd sådan at det er omvendt... i DK lader flertallet sig ikke narre til at springe med på den vogn der med designerhunde avlen!!! Det er nemlig SÅ MEGET LÆNGERE vi er nået her!!!
feb 2006
jun 2007
jun 2007
okt 2007
Der tager man så heller ikke to renracede hunde, af hver deres race og giver dem et funky navn, og mener det er en race!!
Det er det man gør med designerhunde
jan 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 29 Svar: 906
feb 2006
jan 2012
Det er vel ok at stille spørgsmål , jeg støtter gerne seriøs avel men vil gerne vide at kriterierne for eks nye raser bedømmes uvildigt det gør nemlig at jeg tager deres arbejde mere seriøst.
jan 2012
Jeg forstår ikke den modstand mod nye raser, sålænge de er sunde og det er seriøs avl , at mange ikke vil have en sådan hund er helt ok, men lad dog andre gøre som de vil så længe det igen er serøst.
Vi har ca 400 raser idag om vi har 500 om 10 år so what :-)) hvis man vil have en lappe idag kan man jo også få en labbe om 10år , nye raser gør jo ikke at de eksisterende forsvinder.
okt 2007
Ja, men ikke bare en generation, der ligger så meget mere arbejde bag... Det der gør mig så gal her, er at jeg læser det som om man i DK må være bagud, fordi man ikke godkender 50/50% blandinger som værende en race...
feb 2006
Min pointe er: så længe det ikke er en godkendt race, så skal vi ikke kalde blandingerne for racer. Det er blandinger om du kalder dem designerhunde, hybrider eller hvad du vil. For at en blanding kan blive godkendt, skal der ligge et ordentligt avlsprogram og et formål med blandingen.
Og blandingen mellem en pomeranian og en papillion giver INTET, som de to racer ikke fint har for sig selv. Derfor vil den aldrig blive godkendt som en race.
Det er jo ikke racer, bare fordi folk giver blandingen et fjollet navn
feb 2006
Man kan altså på INTET tidspunkt blande to hunde af hver deres race, give den et fancy kinky nuttet navn og kræve at det hermed kaldes en RACE...
For jo, det er jo lige præcis det, som er sket med eurasieren.
okt 2007
Og mht FCI, så har du jo fået linket 'Mamma di cane piu del mondo '
så er det jo bare at gå igang med at læse, eller skrive til dem og spørge, det er jo også en mulighed...
Og jeg er bestemt ikke modstander af nye racer, tværtimod, syntes jeg at avlsarbejde er spændende.. Jeg syntes det er helt fantastisk at læse om de forskellige racers opbyggen, fra start til det de er idag, og læste som gerne om mange flere racer... Men det kan aldrig nogensinde blive en race, hvis det der er tale om, er at man hver eneste gang man ønsker at lave et kuld af denne "art" - tager to renracede med tavle - f.eks som der her er tale om Papillon og Pomeranian - og så kalder det en ny race... Det holder bare ikke... For at skabe en race handler om ensartethed, på mange områder... det er ALDRIG muligt at få, ved at mixe to racer på denne måde, hvergang!!
Det vil aldrig være en race, men en blanding, uanset hvad man så end kalder den af navn!!
Men var der tale om at man startede ud med denne mix, og derefter arbejdede videre ud fra dette afkom, og virkelig igennem generationer seriøst avlede efter et formål, en ensartethed ET MÅL, så kan vi til sidst... om år... kalde det der endes ud med, for en race... Men ikke som det gøres nu med at mixe to racer, og så kalde det noget tredie som et nyt racenavn!!
okt 2007
okt 2007
Og udfra dit seneste indlæg - kan jeg jo se at vi er enige i bund og grund... Du skriver jo præcis det samme som jeg!!!
Citat
"Min pointe er: så længe det ikke er en godkendt race, så skal vi ikke kalde blandingerne for racer. Det er blandinger om du kalder dem designerhunde, hybrider eller hvad du vil. For at en blanding kan blive godkendt, skal der ligge et ordentligt avlsprogram og et formål med blandingen.
Og blandingen mellem en pomeranian og en papillion giver INTET, som de to racer ikke fint har for sig selv. Derfor vil den aldrig blive godkendt som en race.
Det er jo ikke racer, bare fordi folk giver blandingen et fjollet navn" Citat slut!!
jan 2012
Ja min Maltipoo ( designerhund) er en blanding og det kan Maltipoos for min skyld blive ved med være. jeg ville ikke bytte ham for alle hunde i verdenen.:-)
Hvis vi bruger TS papillon/pomeranian skriver du at det aldrig kan blive en rase fordi den ike tilfører noget nyt, jamen det gør den da, den ser andersledes ud og måske får den et bedre temperment , mindre sygdomme, så om den tilfører noget er vel individuelt så længe de ikke får flere sygdomme efterhånden som man avler seriøst som man gør med tavle hundene.
Om labben forsvinder fordi den som i dit eksempel parres med en hønsehund så er det vel fordi at efterspørgslen forsvinder og her er det da op til avlerne at promote deres raser så dette ikke sker.
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 78 Svar: 7.970
Typisk sker der det, når man så blander individer af F1-generationen, vil næste generation F2, få et helt andet eksteriør end F1.
Der skal temmelig mange generationer til, før populationen bliver ensartet i sind og skind og det kræver en benhård udvælgelse af avlsdyr.
En race "på vej" er Silken windhound, en langhåret whippet/miniature borzoi.
Første kuld blev født i 1984 og i år 2000 lukkede man stambogen, dvs. at der ikke længere må blandes med andre racer.
Tidshorisonten for en godkendelse af de officielle kennelklubber er stadig et sted mellem 10 og 30 år.
For interesserede er her link til den svenske klub, der er meget interessant læsning om arbejdet med at skabe en ny race:
http://www.silken.windhound.com/
jan 2012
Enig og også enig i at alle designer hunde med smarte navne er blandinger men nogle kan måske en dag blive en rase.
jan 2012
Jeg troede inden jeg blev belært herinde at man bare tog en maltipoo og parrede med en maltipoo og så fik man en mere ensartet maltipoo, men øv bøv så enkelt er det ikke :-))
feb 2006
Charlotte:
Som sagt, så reagerer jeg bare på, at du skriver, at blanding mellem to racer ALDRIG kan blive til en race. Og det kan det jo, når der er lagt et seriøst avlsprogram, som kører igennem år
okt 2007
For det er ikke længere en blanding mellem to racer, altså en lige over hvergang længere når du taler avlsarbejde... prøv nu at læse hvad jeg skriver!!!
feb 2006
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
Papipoppop og hvad de ellers kalder deres blandingsavl er det stik modsatte.
jan 2012
Hvorfor ikke det, hvis der ellers liggen en seriøs alvsplan så kan det da være en udemærket årsag.
Jeg købte eks min pga jeg ville gerne have pudlens lærenemme sind men er ikke vild med dens spidse hoved, malteseren har også et godt sind og var en den størrelse jeg ville have men ville ikke have en hvid hund med midterskilning og så meget pels :-)) Nu har jeg en hund som passer mig både i sind og temperament og udseende og efter tavle forældre så sundheden er tjekket flere generationer tilbage ( ved godt at det ikke er en garanti og at blandingen kan ændre det)
jeg ser intet galt i at man også vælger hund udfra udseende det gør vi med alt andet, kærester, bolig, tøj m.m så længe det ikke bliver på bekostning af sundhed.
jan 2012
Jeg er vild med PowderPpuffen og den kunne godt blive min næste hund
Nej toppen af poppen bruges nok ikke men det kan der være både fordele og ulemper ved
okt 2007
Det ser jeg slet slet ikke nogen fornuftig årsag til skulle være ønskeligt!!
Så der må du forklare mig hvorfor du mener det kunne være det??
jan 2012
jan 2012
okt 2010
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 54 Svar: 2.489
*GG*
Corgipoo?
jan 2012
jan 2012
jan 2012
okt 2007
Jeg syntes faktisk jeg formulerer det meget klart og tydeligt..
Hvad er det ved de sætninger du misforstår??
Jeg skriver jo netop at man på INTET tidspunkt ved at blande to hunde af hver deres race, give den et fancy kinky nuttet navn og kræve at det hermed kaldes en RACE...
Hvis det kan forstås på nogen anden måde, så ved jeg sgi ikke længere...
Men det er også ligemeget, for det er bare sådan, man kan ikke blande to renracede hunde, give den et navn, og derved have en ny race, og det er langt fra det man har gjort med nogen anderkendte hunde, heller ikke eurasieren!!!
okt 2007
Det er så to racer jeg bare slet ikke vil kunne se meningen i at sammensætte til et...
For at have en Lbrador med elghunde temperament, ville jeg sgi da nødigt!!
jan 2012
jun 2004
Følger: 150 Følgere: 145 Hunde: 8 Emner: 1.182 Svar: 18.373
okt 2010
Selv om der er i tusindvis af eks. rådyr, er det begrænset, hvor langt de vandrer og indenfor et begrænset geografisk område, er de fleste individer temmelig nært beslægtede.
jan 2012
Og så behøver du ikke kalde ham skidtet
jan 2012
okt 2010
*GG*
Hvis de skulle klare sig helt selv uden hjælp, så sætter jeg hellere mine penge på mynderne. De ville være bedre i stand til selv at fange vildt
okt 2010
Jeg er temmelig sikker på, at mynderne også ville overleve, Alfas halvbror har levet på egen pote i mere end et år efterhånden og er sky som et vildt dyr.
feb 2012
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 10 Svar: 216
feb 2012
feb 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 24 Svar: 1.485
Men blandingen har som udgangspunkt jo desværre mulighed for de samlede sygdomme fra begge racer. Det kan man så begynde at teste for, men her viser tingene omkring blandinger, at det nok ikke lige er her, man bruger mest tid.
feb 2010
Efter min mening er de lige popsmarte nok med at lave "nye" ting og sager.
Det gælder racer, udseende, udstillinger osv.
Så jeg synes ikke der er så meget at se op til her.
feb 2010
Den forstod jeg ikke!
feb 2012
feb 2010
Jeg havde for et par måneder siden en snak med den førende genetiker (for hunde) i DK.
Der er ikke grund til alarm med manglende genspredning selv i små racer.
De har været gode til at hente nyt udenlands.
Men det skal man selvfølgelig holde for øje altid.
feb 2012
feb 2010
Jeg ved ikke om du kommenterer til mig, men vi snakker måske forbi hinanden?
feb 2010
Dette er undersøgt for en del racer. Man tager omkring 30 hunde i racen (fra vidt forskellige steder) og analyserer en blodprøve.
Det har vist sig at Schæferen har en ret lille genspredning!!
Dette skyldes at for en del år siden blev rigtigt mange lavet på samme linie/afstamning, og det ses i generne endnu.
Men som ved indavl - der skal meget til før der opstår problemer.
Det er så en anden snak, som jo ind imellem får en ordentlig tur herinde.
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
Derfor må man formode at blandingskøbere burde være tilfreds med en hvilken som helst af de to racer der indgår i blandingen.. Samt alligevel burde være glad hvis den kommende hund nedarvede det man havde mindst lyst til fra begge sider...
Hvis dette ikke er tilfældet så ville logikken jo være at vælge det man helst ville have og købe dette...
okt 2007
Svarer lige på det du skrev for et godt stykke tid siden, for det er egentligt ret vigtigt i det emne her...
Du ville ønske du kunne få en blanding mellem labrador og norsk elghund, jeg spurgte hvorfor dette var ønskeligt... da det ikke var race jeg havde en ide om var gode at sætte sammen...
Du svarede fordi du kender en af alle tre... Og det er jo så her vi har balladen...
Fordi du har mødt en eller flere af et kuld ud af En labrador parret med EN norskelghund, og ønsker dig en sådan blanding fordi du syntes den/de var dejlige....
MEN nu er det bare sådan, at netop ved blandinger, så falder afkommene SÅ forskelligt ud, så du ALDRIG vil kunne sikre dig at få EN du ville kunne sammen ligne med den/dem fra det kuld du har mødt!
Det er sådan set netop det der ofte går galt....Folk laver en blanding fordi de har mødt en af den blanding, eller har hørt om en af den blanding, som bare var det bedste, den sødeste, den kærligste osv...
Og de kan ende op med det STIK modsatte!!
Pia H
Præcis...!! Helt og aldeles korrekt!!!
okt 2007
du skriver...
...men er du vimmer for en lækker pels de blandinger får
og ligesom med resten er det så heller ikke en garanti at de næste får samme pels som det kuld, eller den ene fra det kuld du har oplevet!!!
feb 2010
Så er det jo helt skønt at man er så glad for sin hund - uanset hvor den kommer fra, ligner, er blandet af osv.
Det er jo i den sidste ende det som det drejer sig om.
Og dernæst at den er social veltilpasset og sund, ellers kan glæden jo blive for kort.
Hvis disse ting er i orden, så er alt som det skal være.
Men går man ind for raceavl (og der er ca. 400 at vælge imellem), så bliver det jo et helt andet spørgsmål.
Så er det ikke godt nok at man påtager sig nogle lånte fjer, og forsøger at få det til at ligne raceavl ved at kalde det for designerhunde.
Det er for 99 % vedkommende fup, der skal få det til at se ud som om man får en hund, der er lavet med et bestemt formål, og med bestemte (gennemgående) egenskaber. Desværre er det et smart salgstrick og ikke meget andet.
Men det vigtigste har TS jo fat i - Du er glad for sin hund, og det er bare skønt.
jun 2007
Følger: 34 Følgere: 34 Hunde: 4 Emner: 88 Svar: 1.243
Sådan kort fortalt handler det om at de havde fået en bestilling på en blinde hjælper hund,
men da ejeren havde allergi blev de jo sat lidt på en prøve, de brugte jo som sagt normalt en lap til dette job, de prøvede så og træne en puddel op til det,
men de var ikke helt tilfredse med resultatet, de besluttede så og tage en Lap og Puddel også fik disse små hvalpe hvor jeg mener det var 3 af dem damenkunne tåle og ikke slog ud på, med hendes allergi,
og disse småhunde kunne de så træne op til nogen rigtige gode blinde hunde som også var allergi venlige
Så nu vil de jo lave flere af disse små mirakel hunde, men de kunne ikke komme af med dem da det jo "bare" var en blanding, så de fandt ud at det smarte navn Labradoodle
og det var en ny design race og vupti vupti kunne de lige pluselig tage over 1000 dollers forsåden en blanding!!! folk sq jo ha det sidste nye...
Så blev der desværre en masse avler af disse nye "racer" ..
I den her artikkel spørger man så manden der stå bag det hele om han er stolt af hans arbejde, og dertil svare han NEJ, det er skrækkeligt det han har skabt, han kalder det en Frankenstin hund... hvis han vidste det han gjorde idag havde han aldrig gjort det...
Rigtig mange af disse nye "racer" er fyldt med sygedomme dobbelt op fordi man netop blander to racer med hver sine race relaterede sygedomme... Og rigtig mange af disse opdrætter tjekker ikke deres hunde for noget som helst for de er jo blandinger og blandinger bliver "aldrig" syge!!!!! Mener jeg har lavet en tråd med denne artikel herinde, kan bare ikke finde den nu
feb 2012
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.483
jan 2008
Følger: 39 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 180 Svar: 4.481
interessant læsning bestemt! Jeg kan også lide den kritiske vinkel denne artikel har, for hårene rejser sig på hovedet af mig når jeg læser de der ncy-pancy navne og ejerne der siger "det er jo en dejlig RACE".
okt 2010
jun 2007
Følger: 34 Følgere: 34 Hunde: 4 Emner: 88 Svar: 1.243
feb 2012
feb 2012
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 6 Svar: 69
Jeg må indrømme, at læsningen af denne tråd har været mere eller mindre ubehagelig. Jeg stiller et helt enkelt spørgsmål i mit indlæg, og jeg nævner overhovedet ikke noget omkring avl. Alligevel skal jeg kaldes modstander af seriøs hundeavl, 'hundedesigner' og naiv, fordi jeg så på fællesskabet for min blandings ejere i udlandet (deriblandt USA).
Jeg synes min blandingshund er, ja, en blanding. Og jeg har aldrig sagt- eller påstået andet. For når to forskellige racer får hvalpe, så får man en blanding af de to - logisk.
Det, jeg efterlyser, er et fællesskab for hundeejere med den samme type hund som jeg, og ikke det, at jeg kan få stamtavle til min blanding, for det er jeg på ingen måde interesseret i - ligesom jeg heller ikke er interesseret i at avle på ham!
At blandingen har fået et kaldenavn kan jeg ikke se noget forkert i, så længe det bruges inden for en kreds af mennesker, der forstår hvad det er, man taler om! Spørger andre hundeluftere hvilken race han er, svarer jeg selvfølgelig, at han er halvt papillon, halvt pomeranian.
Den (meget) fjendske tone i denne tråd har chokeret mig ret meget, så jeg ved ikke lige hvad jeg skal sige, ud over, at jeg da er glad for, at der er få af respondenterne der har fået mere eller mindre fat i, at jeg er ligeglad med avl, men at jeg er glad for min hund.
Til info (for det åbenbart meget store antal interesserede), så kender jeg til både papillon- og pomeranianracerne. Både i type og sind. Da vi købte Balou var det ikke på grund af blandingen af netop de to racer, men fordi vi så ham, og syntes, han var en fantastisk dejlig hund (vi fik ham da han var 8 måneder gammel). For os er det ikke essentielt hvilken race vores hund er, men at den passer til os i type og temperament - vi skal nemlig ikke bruge ham til hverken udstilling eller avl.
- Jeg synes måske lige det er bisset nok, *CA*, at have en mening om, hvornår jeg skal besvare kommentarerne på mit indlæg. Du kender ikke til min hverdag, og har jeg været på arbejde og ikke har haft mulighed for at skrive, så er det vel min egen sag! Så interesseret kan du umuligt være i, hvad jeg har at sige.
Jeg går ud fra, svaret på mit spørgsmål er, at der ikke findes noget sted, hvor jeg kan dele glæden over min blandingshund med andre, der har en hund af samme type. - Tak for det.
jan 2012
okt 2007
Her må jeg starte med at give Maj-Britt ret...
Og dernæst vil jeg så sige, at det der tændte mig lidt af, er at du afslutter dit start indlæg med at skrive:
"I England og USA findes der store samfund for folk med paperanianhunde ligesom der gør herhjemme med en masse andre hunderacer. Er jeg blind, eller er DK bare ikke nået så langt i forhold til den type hunde?"
Du får i denne afslutning det til at lyde som om vi i Dk er "bag-ud" - men jeg mener rent faktisk at vi i Dk er en hel del foran, og ikke lige falder på bagen for et smart salgstrick for designerhunde fordi de har fået et fint fancy navn osv...
Det fandt jeg personligt direkte nedladende overfor folk der lever og ånder for deres racer, og ikke ligefrem er lykkelige for at deres opdræt "misbruges" til at tjene penge på den måde!
Jeg er ofte ret rystet over, hvad nogle af disse "designerhunde" kan sælges for i pris... Det er jo totalt ude i hampen, at en blanding pga et smart navn tiltider kan sælges for mere end de racer de blandes af...
jan 2008
Og netop denne diskussion er meget fremme i tiden, for der findes nemlig en stor gruppe som vil mene at det er en race de har mellem hænderne.
Og det er en diskussion med mange vinkler, så som sundhed, temperement, stamtavle osv osv.
Så det er nok derfor tråden blev som den er.
Men hvis du slet ikke snakker om etablering af race, herunder avl, men udelukkende er interesseret i at møde/snakke med andre der har den blanding, ja så kan jeg ikke hjælpe dig, for det ved jeg ikke lige noget om.
jan 2008
Alle de andre har jo lige skrevet det jeg skrev.
Undskylder for gentagelse. XD
jan 2012
Charlotte: Grunden til, at jeg spørger om, hvorvidt det er mig, der er blind, eller om DK bar ikke er der endnu, så er det fordi jeg kan se, det eksisterer i udlandet, og at de ting, der findes i USA, og i nogen grad også i England, ofte introduceresi DK med en anelse forsinkelse.
- Som sagt er jeg ikke interesseret i avl, og jeg nedgør absolut ikke seriøse avlere - tværtimod har jeg stor respekt for deres arbejde.
- Det skal lige siges, at vi ikke betalte en formue for Balou, men nogle tusinde. Han var nemlig resultatet af en renracets ejers uansvarlighed, og ikke ment som designerhund - det fancy navn kommer fra de engelske og amerikanske sider..
Maria: Så er det nok bare mig, der finder ordet 'designerhund' en anelse negativt.
jun 2004
Jeg mente faktisk at der ikke var nogen grund til at ændre, blande en perfekt hund = papillionen
jan 2012
Ja, papillonen er en skøn hund!
*CA*: Så er jeg sørme ked af, at haveødelagt dagen i går for dig. Men jeg synes, det er en skam, du så ikke spørger hvad jeg mener i stedet for. Som udgangspunkt må man gå ud fra, at folk ikke offentligt skriver ting, der er nedladende - og så i dette forum.. - tænk hvis jeg tog alt, hvad der er blevet skrevet på dette indlæg personligt! Så ville jeg græde den næste uge. Tonen er absolut ikke lige så pæn her, som den, jeg begyndte med. Til trods for min upræcise formulering.
feb 2010
Når hele denne diskussion kommer, så er det fordi du lige rammer ind i opdrætteres følsomme punkter.
Vi opdrætter racehunde fordi vi gerne vil bevare og forbedre de racer, som vi nu hver for sig er faldet for.
Så din indledning bliver her lidt "uheldig", og afstedkommer de svar du finder.
Det er faktisk helt naturligt.
At det ikke var meningen fortæller du så nu, og så er det jo noget helt andet.
Svarene bliver så også tilsvarende mange, da du starter tråden uden at have tid til at deltage selv. Det gør ikke det hele lettere.
Igen - held og lykke med din hund.
At vi er bagud i forhold til USA er jeg ikke enig i. De er tværtimod lovligt smarte med fancy ting derovre, og det må de gerne beholde for mig.
jan 2012
feb 2010
At det er en dejlig hund.
En kommentar til at "nogle skal jo eje/købe blandingshundene".
Det er her eks. hundehandlere lever.
Hvis du køber en hund der, fordi den er sød eller det er synd for den - ja, så bliver der bare lavet en til det er synd for.
Hvis de ikke bliver solgt, så stopper det af sig selv.
okt 2007
jeg kender ikke til de samfund du henviser til i usa og england, så jeg må stille samme spørgsmål som *C* her, for det lyder faktisk ret interessant... :O)
Derefter vil jeg så også lige have med, at netop det med "designerhundene" er et ret "varmt" emne, også herinde, netop fordi der simpelthen er mennesker der mener at de ejer en "RACE" når de har anskaffet sig en særlig blanding der har fået et smart klingende navn...
Jeg vil stadig holde på at vi i Dk er forude for de lande du henviser til, da vi her i landet er knap så naive og ikke så let falder for den slags.
Selvfølgelig er der undtagelser, men hverken de smarte "designerhunde" eller "teacup" er slået igennem her i landet på samme måde som de er andre steder... og heldigvis for det!!
jan 2012
Peter F: Vi købte ham hverken fordi det var synd for ham eller noget andet. Hvis du har læst hvad jeg skrev tidligere kan du se, vi overtog ham otte mdr. gammel. Vi havde intet med opdrætter at gøre, og har derfor ikke haft indflydelse på markedet i forhold til udbud og efterspørgsel - det har til gengæld hende, der havde Balou før os, det ved jeg godt. Det faktum, at USA ofte udvikler ting, vi ikke er interesserede i at have noget med at gøre ændrer ikke på det fantum, at nye ting ofte introduceres der først, for siden at blive udbredte i Europa. Om det så er godt eller skidt er subjektivt..
Charlotte: Jeg har svært ved at finde siderne nu, men i forbindelse med købet af vores hund, kiggede min kæreste og jeg meget på nettet for at finde 'fælder' ved netop denne blanding. Og der dukkede der amerikansk(e) og engelsk(e) sider op, der udelukkende havde til formål, at forene ejere af den blandingstype - hvis du googler 'paperanian' kommer der også flere definitions-sider op, som vil definere hvad en paperanian dog ee. Dog ingen på dansk.
jan 2012
feb 2010
forklaret.
Men på bemærkningen:
"Men derfor er der stadig nogen, der skal eje de ikke-renracede hunde, der nu engang eksisterer. "
Det var den jeg synes skulle have en kommentar om at de kun eksisterer fordi de bliver købt.
jan 2012
feb 2010
Men uden at være efter dig - så "bad" du altså selv om balladen.
Du behøver ikke at være på vagt. De gik bare i krig med din start-udtalelse.
Det er så forklaret, og det giver ikke "hard feelings".
men som jeg skrev tidligere - du ramte hvepsereden.
okt 2007
Blandt andet fordi mange der sælger disse designer hunde bilder folk ind at det kun er de gode gener der gives videre ved en blandingsparring, hvilket jo er at lyve folk direkte op i ansigtet!
Så det der skete, var bare at der blev trådt rent over en meget øm tå, med det start indlæg ;O))
jan 2012
jan 2012
'C' selvfølgelig er der ingen grund til at blande noget som helst, de racer som findes skulle være nok til at dække et hvert behov !
Det er vel op til den enkelte at bestemme, du må mene det men bestemme det, det gør udviklingen i samfundet.
Peter, jeg kan godt forstå at seriøse avlere forsvarer sig, det ville alle der kæmper for en sag gøre og der lægges mange penge og følelser i seriøst avel, respekt for det, men jeg tror at vi i fremtiden vil se meget mere til designhunde eller andre nye sælgende navne for nye blandinger fordi det er den vej tiden går. Lad mig give dig et eksempel, de unge er ikke mere end 10-12 år eller enda yngre før de ved hvilke tøj mærker de vil gå i og det må ikke være kopier, de er utroligt præget af influenserne fra eks Usa og da der opstår flest nye og til tider tåbelige ideer derovre (300 mill mennesker mod 5,8 i DK så det er ikke underligt) så vi næste generation blive endnu mere påvirkelig af trends derovre fra. Om disse designer hunde nogensinde bliver en race ved jeg ikke og er også ligeglad, vi kommer til at se flere , det er jeg ikke i tvivl om.
jan 2012
jan 2012
Velkommen til den virkelige verden, alle der skaber noget der efterspørges bliver kopieret, og til tider ovenikøbet forbedret. Tror at alle store designere har revet deres hår ud mange gange
feb 2010
Mamma - Det vi har mest imod med Designerhundene er, at de sælges som fup.
Hvis de så bare var ærlige med hvad de laver.
Blandinger er hvad de er - men navnet design bruges til at tjene penge på folk, og her knækker filmen.
jan 2012
Hvorfor knækker filmen når de sælges som design ? så længe de er sunde hvalpe og ikke et tilfældig blanding? Alt sælger på design og vi køber alle mere eller mindre ud fra design, det syntes jeg er helt ok så længe etiken er iorden.
jan 2012
Jeg var slet ikke opmærksom på, at den problematik eksisterer, men det er jeg nu. Og så kan jeg godt se, min formulering var uheldig.. Anede ikke, opdrættere af rene racer var ømme i tæerne i forvejen.
Tak for dit indlæg - det varmede lidt.
feb 2010
Det er i mange (de fleste) tilfælde netop misbruget af dette moderne ord, der ødelægger billedet.
Der er ikke en kæft design i blanding af 2 hunde og så kalde det et navn. Det er kun smart.
Men det bliver bare hele diskussionen om igen.
Jeg skal bare lige for 1.000 gang gøre opmærksomp å, at ingen af opdrætterne i klubberne påstår, at der ikke er dårlige opdrættere her også.
feb 2010
Vi er for så vidt ikke ømme, men når vi møder smart misbrug, så stiller vi altså op til diskussion.
jan 2012
feb 2010
Jeg tror faktisk ikke vi er overfølsomme, så du behøver ikke at undskylde.
okt 2007
Vi er faktisk slet ikke så slemme herinde, som mange ellers ynder at give flere af os ry for ;O))
Og at du lige ramte det ømme spot, fik mange op af stolene, netop af den årsag...
Det er som Peter skriver dybt frustrerende at se folk blive "fuppet" af det smarte navn de lige får sat deres blandinger til salg med.
Og som Peter også skriver, har blandinger absolut INTET med design at gøre...
Jeg har svært ved at se noget "seriøst" i at lave blandingshunde, og at det til og med skulle kunne forbedre noget, der står jeg helt af ..
Og jeg begynder at forstå de seriøse opdrættere der i deres kontrakter tilføjer at deres hvalpe ikke må indgå i den type avl, og at det vil medføre en ret stor bod at bryde denne kontrakt1
Og mamma...
Jeg tror ikke på at det er en trend der sil slå meget mere igennem end det vi ser nu, for jo længere tid der går, jo mere tid er folk også blevet oplyst om at mange af de ting og udsagn som disse designer hunde sælges på IKKE holder vand!
Det er bare nogle rigtig smarte personers rigtig smarte måde at snyde andre mennesker på, for at få en hel del flere kroner og ører op af lommerne på de mennesker der falder for deres humbuk!
jan 2012
okt 2007
jeg skriver bare at vi ikke er så slemme, og derfor bløder vi da også op, når der kommer nye ord på de ting vi reagerer på ;O))
og så forklarer jeg bare igen at eneste årsag til den lidt voldsomme reaktion, og giver peter ret i, hvor det ømme punkt ligger .O))
resten er så til mamma
jan 2012
jan 2012
Nej det ved jeg , men brugte det som eksempel for at sammenligne at der er gode seriøse opdrætter af både design og renracet ...og mindre gode.
The One, Tiden må vise hvem af os der får ret :-)))) og ja selvfølgelig udnyttes ordet design af nogle for at tjene penge, men ikke alle :-))))) her må man håbe at køber sætter sig ind i tingene inden de køber fra hvem som helst.
Jeg syntes forøvrigt at denne trend eller hvad vi skal kalde den også kan føre noget godt med sig for tavle opdrættere, se f.eks chihuahua det er blevet en modehund derfor for nogle sammenligenlige med design hunden for disse mennesker.Der er mængder af hvalpe til salg , hvis nu opdrættere af chihuahuaer brugte lidt krudt på at fortælle potensielle købere at man skal købe med tavle fordi....... så ville der være færre tavleløse hvalpe til salg og tavleopdrætterene ville kunne sælge flere og dyrere hvalpe. Jeg tror at nogle ser lidt penge hvis de avler på deres tavleløse chihuahua og køber ved ikke hvad der er godt eller dårligt så de køber den der er sødest, billigst, bor nærmest eller hvilke kriterier de nu har. Forstår I hvad jeg mener.??
okt 2007
jeg tror ikke jeg forstår hvad du skriver, må jeg erkende...
Og mht at forsøge at fortælle folk at man skal købe en tavlehund fordi.... Så er der faktisk rigtig mange seriøse opdrættere der ikke foretager sig ret meget andet, og ligeledes deres respektive specialklubber osv...
Jeg kan slet ikke få øje på, det du mener der er godt ved denne trend med designer hunde, slet ikke....
og desværre tror jeg at netop pris, afstand osv spiller ind i folks valg af stedet de køber deres hvalp.. OG UVIDENHED ikke mindst!!
For det eneste de ser er en lille sød hvalp, som er det de ønsker sig så brændende, og måske til nogle tusind kroner mindre end dem de også har set.. Og ret tæt på også... Så køber man der, uden at sætte sig ind i de racerelaterede sygdomme, avlers ry og omdømme osv.. derfor er der stadig liv i rigtig mange hundehandlere og hvalpefabrikker derude i det danske land... OG selv DISSE har valgt at kaste sig over det nye smarte salgstrick med Designerhvalpe... Det finder jeg virkelig kvalmende, for de sælges kUN med et formål...
PENGE I KASSEN - intet andet!!!
jan 2012
Mange der køber Chihuahuaer tror jeg køber dem fordi det er modernet at have en lille hund, de har set Paris HIlton m.fl i tv. disse mennesker er den samme type som køber designerhunde. Da design er et sælgende ord/ begreb så kunne man som tavleopdrætter af eks Chihuahuaer udnytte dette, efterspørgslen er stor og istedet for at lade alle med en Chi lave hvalpe på må og få så kunne tavleopdrættere bruge noget kriudt på at oplyse disse købere om at tavle hunden har ..... er tjekker for ....... o.sv. , det ville mindske salget af de useriøse avlere der avler for pengene og de seriøse tavleavlere ville kunne få mere betalt.
Var det mere tydeligt ???
jan 2012
okt 2007
Hold da fast... er der mange tråde du har glippet herinde??
For jeg syntes ærligt talt ikke at der går en uge uden en eller flere tråde om netop dette, når folk spørger og de seriøse opdrættere svarer, så er det præcis som *C* skriver, at "SNOB" kortet bliver trukket af andre herinde, fordi en hund uden tavle er ligeså god som en med, og at tavle opdrættere bare er nedladende overfor blandingshunde ejere og tavleløse hunde og diverse andre faste sætninger, UDEN UNDTAGELSE!!
Det er virkelig helt utroligt hvad der ikke bliver brugt af kasteskyts mod en hvis man kommer til at råde folk til at købe tavlehunde!
*C*
Jeg tror også det efterhånden er eneste vej frem, men det besværliggører det en hel del for folk der så vil købe en hvalp fra en opdrætter fordi denne køber går i seriøse tanker om selv at blive seriøs opdrætter med tavle osv...
jan 2012
Nej det ved jeg ikke, men jeg har aldrig set en annonce udenfor hundeverdenen, og jeg tror ikke at alle læser Hunden, eller ligende før de køber hvalp.Feks en annonce på FB dette medie når ud til mange og er billigt da man betaler for klick og kan sætte et max på så man kan styre det økonomiske. Annoncen skulle være fra eks en klub ikke en enkelt opdrætter, og det var bare et forslag jeg kom med.:-))
okt 2007
Jeg ville mene det var en rigtig god løsning i mange tilfælde, men desværre er jeg også ked af at tro at det så vil åbne op for endnu større salg af de sygdomsbefængte hvalpe fra østlandene :O/
jan 2012
Jeg tror at man kan vælge at følge med trenden og tilføre noget positivt eller man kan vælge at lade være og så aldrig komme igennem med det man vil, for stoppe den kan man ikke.
jan 2012
jan 2012
Jeg tror måske, I skal forsøge at undgå at tale mere eller mindre nedsættende om ikke-racehunde for at undgå det. Og med det sagt, så ved jeg godt, det ikke er gjort med det, men det er umiddelbart de eneste ting jeg har reageret på, hvor jeg har tænkt 'okay, så er det ikke godt nok, hvis en hund ikke har tavle'. De ting i siger får det til at lyde som om, at alle hunde, der ikke er tavlehunde har sundhedsproblemer, er skøre i hovedet eller noget andet.
Desuden antyder I af og til, at folk, der opdrætter/køber ikke-racehunde er dumme, naive eller noget helt tredje. Fx "[...]skelne mellem dem som gerne vil føre seriøst opdræt videre, og dem som bare har sprunget Barbie alderen over, og leger opdrætter med en ikke avlshund", "Med det vil med 110% garanti ikke ændre en pind ved at Trunte og Brian vil købe deres Dieginer-hund udaf et bagagerum på nørresnede rasteplads!" eller "blandemaskinerne". Jeg fornemmer, at disse ting udtrykker jeres fortvivlelse over situationen, men jeg er sikker på, de absolut ikke bidrager positivt til debatten.
Jeg sidder og tænker på, om jeg købte min hund under kummerlige forhold, om der manglede sundheds- og sygdomstjek på forældredyrene, om han blev solgt under forudsætninger, der var urealistiske, eller om jeg blev lovet en hund, der aldrig blev syg, eller som kun havde de bedste egenskaber fra de to forældreracer. Jeg kan svare nej til alle tingene. Derudover betalte jeg ikke en formue for en hund med et "fancy", "funky" eller "cute" racenavn. Så selvom min hund muligvis er det, der kaldes en designerhund, så har tingene hele vejen igennem været i orden.
Det er muligvis ikke reglen, men sådanne dyr findes, og så er det i min verden fløjtende ligegyldigt om hunden har stamtavle.
jan 2012
jan 2012
jan 2012
Det er lige præcis den holdning der gør at man ikke tager disse argumenter seriøst, du har ingen beviser på hvordan disse opdrætter tænker, jeg formoder at de tænker lige så individuelt som alle andre og ja der er helt sikkert nogle der tænker som du beskriver men absolut ikke alle , om de nogle er mange ved hverken du eller jeg eller nogen anden.
ja der findes dem der tænker fint jeg har en pudel lad mig tjene nogle penge, men der findes også dem der faktisk avler på tavle hunde og har vuderet risikoen for sygdomme.
Jeg erkender at der er super seriøse tavleejere der har min store respekt men der er også de mindre seriøse, så jeg generelisere ikke, hvorfor kan du ikke erkende at der også indenfor den gruppe der laver designhunde er gode og dårlige.
jan 2012
Ja, der er noget galt når folk (uanset alder) får hvalpe på en hvilken som helst hunderace, bare fordi, 'den så gerne vil være mor'. Dermed ikke sagt, det er det, det her handler om.
"sandheden er at folk som køber Desighunde er lovet en masser pladder som er ganske naivt at tro på." Nej, det er ikke sandheden. NOGLE folk, der køber designhunde er uden al tvivl lovet en masse, der er naivt at tro på, men det er ikke sandt, at det altid er tilfældet!
jan 2012
jan 2012
Der er sikkert nogle der bliver lovet noget der ikke kan holdes, men det er der sikkert også i tavleavl. Der er sikkert også nogle smarte der får et kuld pga tæven vil være mor eller ups hul i hækken og så laver de et selv et smart navn og sælger dem som designhunde, men det er de ikke, de er blandinger. De hunde jeg kalder for design hunde er hunde hvor man har tænkt inden man blander og forældrene er enten sygdoms tjekket eller har tavler.
Ps der er ingen fejl på blandinger så det skal ikke læses negativt.
jan 2012
Min mening er, at man ikke har tænkt én fornuftig tanke ved at lave "Design" hunde !
Og den har du ret til at have, :-)) men forvent ikke at jeg respekterer dg for den, fordi du generaliserer.
og selvfølgelig har seriøse tavle opdrætter sat sig ind i hvalpefødsler men det har andre seriøse avlere også, det er ikke tavlen der gør folk ansvarlige det er mange andre ting som etik, moral, interesse m.m
jan 2012
Og som køber af en af de så omtalte designerhunde vil jeg gerne vove at påstå, at det du siger, er en sandhed med moderationer. Ellers vil jeg gerne frabede, at min hund, kaldes en designerhund,
Hun skriver at hvis det du siger er sandt vil hun frabede sig at hendes hund kaldes designerhund, men hverken hun eller jeg er jo enige med dig. og mener ikke at det du siger er sandheden
jan 2012
Bøvs
jan 2012
Nej min hund er ikke en bastar, han er en ægte hund
An example of a bastard is a child who does not know her father.
An example of something that can be referred to as a bastard is a song that has been poorly remade.
An example of someone who may be called a bastard is someone who routinely bullies others.
Du må kalde ham blanding for det er han :-)))
jan 2012
jan 2012
jan 2012
Allle jeres konnotationer er meget nedladende, jo. Det kan jo ikke diskutteres, for sådan er dansk grammatik nu en gang skruet sammen. Blanding er det eneste neutralt ladede ord i den bunke, der her nævnes som erstatning for samme!
jan 2012
jan 2012
jan 2012
Og min hund er også tjekket for sygdomme og begge hans forældre har stamtavle så jeg vil ikke sammeligne ham med et ups kuld eller en der har en hund der vil være moar ( ikke at de nødvendigvis er dårligere ) hans opdrætter har faktisk tænkt før hun købte en toypudel i Tyskland men tavle så hun kunne parre sin Malteser og alle hvalpene var solgte inden fødsel.
Derfor mener jeg at der er seriøse avlerer af blandinger.
Louise uanset hvad du skriver så har nogle mennesker en opfattelse og ingen argumneter i verdenen kan ændre den :-))))
jan 2012
jan 2012
jan 2012
jan 2012
jan 2012
*CA*: Nej, det er da klart, du ikke mener, der er hold i nogle af de argumenter, vi kommer med, for de bliver ignoreret - der er skam rigeligt med hold i den historie jeg fortæller om min egen nuværende hund, og der er også hold i det, jeg siger om grammatikken i forhold til jeres mere eller mindre negativt ladede ord om blandingshunde. Det værste synes jeg nu er 'ups' eller 'uheld'. Et uheld sker utilsigtet. Det gør avl som oftest ikke.
jan 2012
Maj.- Britt nej de skal ikke ændre sig pga nogle få der vil tjene penge, men de skal følge med og desuden er det ikke alle designhunde avlere der kun tænker på penge, det er da en grim generalisering. Jeg kunne jo påstå det samme om tavle avlere, men det gør jeg ikke dels fordi jeg ikke kender alle og derfor ikke kan udtale mig og dels fordi i min verden er det ok at tjene penge så længe man ikke gir køb på kvaliteten.
jan 2012
Ja min hund er en blanding, men der er forskel på hvordan en blanding er blevet til, nogle mere velovervejet end andre, kan vi blive enige om det ?
Nogle enda lige så velovervejet som nogle tavleopdrættere, det er såment bare min pointe.
Der er seriøse tavleopdrættere men også useriøse og det samme finder du hos ikke tavle opdrættere.
jan 2012
jan 2012
Forbyde alle blandinger , det sker heldigvis aldrig af mange gode grunde, så det behøver jeg vist ikke kommeterer yderligerer :-))
Hvorfor bliver det langhårede Whippet aldrig godkendt ?
jan 2008
For det er her jeg lærte, at min blandingshund har et fancy pancy designernavn...Og mig som gik i troen, at jeg havde købt en ægte blandingshund for få håndøre, i virkeligheden havde købt mig en "ægte" en "designerhund"!! Spørg lige om jeg ikke følte jeg havde skudt papegøjen...ha ha...
Men jeg kan kun sige som jeg siger til de irriterende Jehovas Vidner der render rundt og genere folk - enhver er salig i sin tro....
Uanset hvordan folk hyler og piver over alle de bastarder der betræder denne jord - om det er børn eller dyr - ja så vil verden sku nok ikke ændre sig på det plan. Hvide mennesker boller stadig sorte mennesker og får bastard afkom, og schæfer og labrador boller også og får bastard afkom. Sådan er verden og det er er det der gør verden mangfoldig og smuk.
Ja, der kommer nogle gange nogle uheldige skabninger ud af det. Det gør der også når fætter og kusiner i mange led får børn med hinanden. Det kaldes indavl, og er ikke speciet godt for vores samfund.
jan 2012
Ha en fortsat god aften/ nat , jeg er med igen i morgen men nu er det godnat,
feb 2010
Først om blandingshunde er dårligere for ejeren end racehunde. Det er faktisk en forkert diskussion. Jeg synes alle fortæller at når man har sin hund, så er man glad og lykkeligt for den - uanset hvordan den er skruet sammen - og det er da det vigtigste. Ellers skulle man ikke have hunden. Dette lægger begge sider vægt på i alle diskussionerne.
Det andet bliver så holdning til racehunde kontra blandinger, og ikke mindst hvad der ligger bag beslutningen om at lave det ene eller det andet.
Her møder man klart folk som brænder for arbejdet med at holde på og helst forbedre den race, de nu har forelsket sig i. Og så bliver der diskuteret højlydt.
Og her bliver der ikke meget kvalificeret modstand - der er ikke mange opdrættere af blandinger, der har brugt tid på avlsprogrammer, sundhedsprogrammer med mere.
Dette er så ikke sort/hvidt. Jeg kan finde "hundehandlere med stamtavler" og tilsvarende useriøse opdrættere af blandinger.
Men der bør ikke være tvivl om, at langt hovedparten af opdrætterne med racehunde arbejder rimeligt seriøst. De overholder nogle regler, der parres kun indenfor samme race osv. TIlsvarende er der ikke tvivl om at langt de fleste opdrættere af blandinger ikke overholder noget som helst - de laver bare parringen, ups eller ej. Dog er der her også nogle (meget få) der checker sundhed m.m.
Racehundene blev lavet for at fremelske og fastholde nogle egenskaber, og dette blev beskrevet i en standard for racen.
Disse standarder er ikke ændret meget i de sidste 50-75 år.
Og snak om at følge med tiden vil ikke få den store indflydelse på dette.
Tal fra Hunderegisteret viser at der registreres 75.000 hunde i Danmark om året. 45-50.000 af disse er racehunde. Dog blive mange blandinger registreret som racehunde - hvorfor mon. Måske fordi det trods alt lyder bedre.
Sammen med denne diskussion om racehunde og blandinger får vi så argumenter om den ene eller den anden er sundere.
Desværre vil dyrlægeforeningen her i landet ikke være med til at undersøge dette. LIFE har lavet et PC-program, der giver dyrlæger muligheder for at registrere disgnoser og sygdomme til brug for overblik over sygdomme og for at lave forebyggelsesprogrammer - det har dyrlæger nægtet at bruge!!!!!
Men uanset hvad vil jeg påstå at racehunde er/bliver sundere end blandinger (gennemsnitsbetragtning). Hvis dette ikke var tilfældet, så ville 30 års sundhedsundersøgelser og registreringer i stamtavler være fuldstændigt unødvendige, og ikke kunne bruges til noget som helst.
Men vi arbejder med naturen, og derfor møder vi folk, der aldrig mere skal have en DKK-hund. De er syge. Tilsvarende for blandinger.
Men det er jo bare et billede af naturen.
Og så designerhunde.
Den første var vel nok Labradoodlen - og opfinderen har nu senere beklaget, at han overhovedet har startet dette.
Fordi dette ord er blevet skamredet, og bliver det mere og mere.
Personligt forstår jeg ikke at man bruger tid og penge på at anskaffe 2 racehunde med stamtavler (hvorfor skal det nu lige fremhæves, når man alligevel bare blander tingene sammen!), for derefter at "vi skal lige prøve hvad der kommer ud af blandingen".
Det synes jeg er useriøst. Man ved egentligt ikke hvordan hunden kommer til at se ud - og man ved tilsvarende heller ikke hvordan den er skruet sammen i hovedet. Og laver man samme blanding, så er det ikke med samme resultat.
Hvis man virkelig vil lave en ny race, så er der lang planlægning og forarbejde med hvad man egentligt ønsker at få ud af arbejdet.
Nej, designerhunde er et modeord, der skal hjælpe med at sælge en blandingshund - og ofte få mere for den.
Jeg håber faktisk at flere og flere vil kalde deres blandinger for designerhunde - så kan vi få pillet glansen af denne betgnelse - alt der ikke er en racehund er således en designhund.
Underligt nok er de eneste rigtige designhunde jo racehundene - de er lavet after en skabelon gennem mange år!!
Og til slut.
Jeg synes desværre at diskussionen mellem tavlefolk og blandingsfolk ender med at "blandingerne" føler sig nedladende behandlet. Dette er egentligt ikke tilfældet.
For mit vedkommende som opdrætter af racehunde, er en blandingshund ikke mindre værd , men metoden den er lavet under, er mindre værd - den er ikke tænkt igennem i langt de fleste tilfælde.
Så diskussionen bliver følelsesmæssig og ikke "teknisk", og dermed umulig.
jan 2012
Jeg har valgt den blanding jeg har fordi den opfyldte mine behov, ikke andres og jeg tog de forbehold jeg kunne da jeg valgte avler. Jeg er imod generaliseringer, alle blandinger er ikke useriøse hovsa blandinger, mange ja men ikke alle. Jeg ville ønske at kriteriet/ definitionen for at bruge ordet design hunde var/er at de er en blanding af 2 tavle hunde med tjekket sundhed for ligesom I tavlehunde opdrættere i DKK ikke vil have jeres arbejde "nedvuderet" ved at sammenllignes med andre klubbers tavler så vil vi heller ikke nedvuderes ( som vi ofte uretfærdigt bliver) ved at bliver sammenlignet med ups avlere., men så længe ordet designhund bruges om alle blandinger for at sælge så kan vi glemme det.
Og så tror jeg at vi i fremtiden vil se mange flere blandingsracer på godt og ondt fordi udviklingen går den vej og fordi at folk ser en mulighed for at tjene lette penge.
jan 2012
Jeg mener selvfølgelig ikke at blandinger er dårligere end andre hunde, men at der er forskel på hvor seriøse folk er når de blander, både mht race valg og tjekket sundhed.
feb 2010
Jeg betoner netop at din hund ikke er mindre værd. Bemærk venligst.
At jeg har noget imod metoden er noget helt andet.
Jeg kan ikke undgå at generalisere, da man ellers skulle nævne alle, og det er jo ikke ladsiggørligt.
Men igen - jeg fortæller også at alt ikke er sort/hvidt.
Men at langt de fleste blandinger mangler formål og baggrund - det kan vi altså ikke blive uenige om.
De blandinger der laves med seriøse opdrættere, skal da nok fortælle om deres undersøgelser af sundhed m.m. - det fortjener de da.
Og ganske kort om designerhunde igen.
Der er altså ikke nogen gennemslagseffekt i en skabelon, der laves i 1.generation. Det er kun håb og formodning om hvad der kommer ud af det.
Det har intet med din hund at gøre, men udelukkende om metoden.
Eks. på hvad 1. og 2.generation betyder i avl:
Når man i racekatte skal forbedre en Colorpoint (siameserfarvet perserkat), så parrer man med en fuldfarvet perser.
ALLE i kuldet bliver fuldfarvede, og hvis man ikke vidste bedre, så stoppede det hele her.
Men parrer man een af disse killinger med en Colorpoint igen - så bliver halvdelen fuldfarvede og halvdelen Colorpoints.
Dette viser at lave et nyt "design" er en lang planlægning i mange generationer.
jan 2008
Vi er alle dyr, og vi gør alle det samme for at formere os, så klap lige hesten....
jan 2012
Jeg har ikke noget ønske om at min hund bliver en race hund med tavle, da udstillinger ikke siger mig noget:-) Jeg ved også godt at det tager år at "lave" en ny race og er også enig i at mange design hunde avlere ikke har de planer.
Nu når vi taler om F1 og F2 så forstår jeg ikke følgende. ( jeg bruger min blanding som eks) F1 er en Maltipoo parret med en Pudel, kan dog ikke finde et klart svar på om der er forskel på om tæven er maltipoo eller pudel ??
F2 er så en maltipoo parret med en maltipoo, hvorfor hvorfor er der risiko for at de får andre gener ??
F3 er en maltipoo parret med en pudel eller en maltipoo , samme spørgsmål som oven.
Årsagen til jeg spørger er at der er en der får F2 hvalpe i maj så jeg blev nysgerrig.
jan 2012
Du ville sikkert ikke bede om en link til opdrætter hvis jeg havde købt en tavlehund.
jan 2008
Og er hamrende enig.
jan 2012
(link fjernet)
De har avlet i over 20 år og har efter min mening et genuint interesse og er seriøse.
jan 2012
jan 2012
der skal jo står IKKE har samme definition.
jan 2012
Jeg har desuden fulgt dem på både FB og deres hjemmeside i snart 1 år og de har lange ventelister, og jeg har ikke nogensinde læst noget negativt fra alle deres købere, det er også en garanti for seriøsitet i min verden.
(link fjernet)
jan 2012
Jeg vil gå en tur med min hund.
jan 2012
Ja det er en af de avlere jeg har overvejet men da jeg aldrig vil købe nogen hund tavle eller ikke fra en webside så skal jeg derover først og det kommer jeg først til sommer, så må vi se om jeg får tid til at flyve lidt rundt og kigge :-))
'C' jamen du må da gerne holde fast , jeg gør som jeg vil og gør det så seriøst jeg kan. jeg vil som sagt altid have at forældre hundene er sundheds tjekket og minimum se tæven, gerne også faderen, samt det miljø de er opvokset i, derefter lytter jeg til min mavefornemelse som plejer være rigtig.
jan 2012
Hvis jeg så alligevel fik nogle gode råd istedet for, det er og bliver en blanding, ja det ved jeg sgi godt, og det er useriøst m.m så ville jeg nok undersøge fakta af disse rås og måske ændre mig.
feb 2010
Det der er problemet med at lave en ny "race" er genetisk.
Der bliver i de første generationer nedarvet så utroligt mange recessive gener, at man ikke har styr på hvordan det ser ud i næste generation.
Og det kan være mange ting ud over farve og eks. mentalitet.
Derfor skal der laves mange generationer, hvor man udvælger de mest egnede til næste generation. Først herefter kan man begynde at se om racen fungerer.
Og når man blander eks. en puddel ind i en 3.generation, så starter man faktisk næsten forfra - de gener der udgør den nye race, bliver nu blandet med ren puddel.
Hvis man eks. ser på Broholmeren, så er det et kæmpearbejde, der er lavet.
Nøjagtig udvælgelse og planlægning. Der må ikke parres uden at "bestyrelsen" har godkendt at denne parring kan bringe racen videre osv. Det har taget mange år.
jan 2012
Bare af nysgerrighed, hvad gør man med dem der ikke bliver udvalgt til medvirken til næste generation, bliver de aflivet ??? eller solgt som blandinger ??
jan 2012
feb 2010
Med mindre der opstår alvorlige genetiske defekter (sygdom eller andet alvorligt), så fejler hunden ikke andet end at den jo kan fungere som hund.
Kommer der alvorlige defekter, så skal man overveje om man er i helt forkert retning.
feb 2010
Men at man "forstyrrer" arbejdet er ganske rigtigt.
Det er jo et nyt sæt gener på hele den ene side, som er ren puddel.
okt 2007
Jeg kan SLET IKKE tage en opdrætter seriøst der skriver sådan!!
At påstå sådan nogen ævl, er at fylde folk med løgn!!
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 3 Emner: 425 Svar: 10.608
- Det er faktisk bare blandinger, som folk giver sjove ''racenavne''.
Men de er ikke racer.
jan 2012
feb 2010
Hvis det skrives så er man da ude i rent fup!!!!
Her lyves så det faktisk burde være ansvarspådragende.
Og det viser at man så kun er ude på afsætning og indtjening.
feb 2010
Og god forklaring.
jan 2012
okt 2007
Det er hvad der står på linket til de der
JustMaltipoos hvor mamma skriver hun overvejer at købe sin hvalp, eller adoptere er det jo.
Og ja, de sætninger er indikation nok til mig, om at det IKKE er et sted hvor man taler sandt for at komme af med sine hvalpe, og derfor står jeg helt af på det!!
jan 2012
jan 2012
Jeg brugte min hund som eksempler i en den debat tråden handler om.
Tak
okt 2009
Følger: 14 Følgere: 12 Hunde: 6 Emner: 51 Svar: 2.249
okt 2007
Design hunde, fra start til nu, så forstår ikke helt at der skrives at vi skal tilbage til emnet, det er jo der vi er...
jan 2012
Min opdrætter lovede mig heller ikke andet end en sød blanding hvis forældre hun havde tjekker for sygdomme.
Mamma, jeg kunne sikkert også finde en af de 400 racer , kan godt lige Løwchen og Havanesen men nu valgte jeg Maltipooen da jeg kiggede på alle 3 og en masser andre ligenden og forøvrigt den franske buldog men den sagde manden nej til.
TheOne nej jeg fortsætter gerne men vil have en generel diskusion og ikke sidde og forsvare mine personlige valg ned til mindste detalje.
feb 2010
Du forklarer ganske udmærket, og det er uden problemer helt dine egne valg.
Men du må da indrømme, at når du henviser til en amerikansk side, og opdrætteren skriver som "One" har citeret, så er der noget galt.
De fleste ville løbe skrigende væk, hvis de ved bare det mindste om hunde og sundhed.
okt 2007
Jamen nu er det jo dig selv der har bragt din hund ind i debaten, ligeledes er det også dig selv der længere oppe i debatten skriver følgende
"De har avlet i over 20 år og har efter min mening et genuint interesse og er seriøse."
"hvis de ikke lever op til hvad de lover.
Jeg har desuden fulgt dem på både FB og deres hjemmeside i snart 1 år og de har lange ventelister, og jeg har ikke nogensinde læst noget negativt fra alle deres købere, det er også en garanti for seriøsitet i min verden."
De ting hænger bare ikke sammen, når man allerførst på deres side kan finde disse sætninger....
"Vigor is a term that is used when you breed two purebreds of different breeds, the offspring are exceptionally healthy and first generation offspring from two purebred parents of different breeds don't carry the genetic problems common to that particular breed.
For det er lodret løgn, og er i den grad at snyde sine eventuelle købere!!
jan 2012
jeg kan ikke noget sted læse at de lover noget de ikke kan holde. De skriver jo at de avler ud fra samme princip som da de havde race hunde i 20 år og de føler at de gør alt de kan når de avler deres hvalpe, samtidigt advarer de mod userøse avlere der sælger hundene billigt da det kan komme til at koste dyrt, det er da der intet underligt i , det argumnet har jeg hørt mange gange herinde. Så hvor læser I at de avler useriøst.
Og sidst husk lige at det er en amerikansk side de henvender sig primært til amerikanere der har nogle andre traditioner end vi , så der er lidt flere salg sargumneter end vi er vant til.:-)
feb 2010
Men lige med sådan et udsagn - det er ganske uhyggeligt at man kan finde på at tage røven på sagesløse mennesker med sådan en løgn.
Man kan ikke engang fosvare at de selv tror på det.
Jeg håber ved gud at købere fremover ikke falder for den slags.
feb 2010
Og uanset at det er en andet klientel og andre traditioner, så ændrer det ikke på hundenes genetik.
Beklager - udsagn som disse er så langt fra min verden, og det er til at brække sig over.
Der er simpelthen ingen undskyldninger.
jan 2012
http://www.justmaltipoos.com/
C de har opdrættet oudler og maltesere i over 20 år, jeg skrev De skriver jo at de avler ud fra samme princip som da de havde race hunde i 20 år :-))
okt 2007
Undskyld, men helt ærligt... hvordan kan du falde for den store omgang totalt nedrakken af andre, for at hævde sig selv side de har der??
Der er INTET der i mine øjne fremstiller dem som seriøse opdrættere, intet overhovedet!!
De første mange afsnit, handler udelukkende om hvad ANDRE gør forkert, mens DE er de ENESTE der gør det rigtige... og en masse bla bla om at de da sikkert er billigere men slet ikke pengene værd, for det er KUN deres Maltipoos der dur!!
Når man så nærlæser deres side, og finder de sætninger jeg har smidt ind her, nu hele to gange, så er man da i den grad fuldt ud klar over at de udelukkende opdrætter for at tjene penge, jo flere jo bedre... for de fylder kunderne med løgn!!
okt 2007
Præcis de sætninger jeg henviser til!!
okt 2007
Ok, så er der også en mulighed for at andre ikke engelsk talende forstår, sorry... det kunne jeg selvfølgelig godt have gjort for andres skyld
jan 2012
Netop af denne årsag ville jeg ikke linke til nogen fra begyndelsen da C spurgte, da vi alle har forskellige syn hvad der er seriøs avel. Jeg er ikke i tvivl om at der hos nogle tavle ejere er en bedre dokumentation men jeg er sikker på at der også findes tavle avlere der ikke har en bedre dokumentation fordi man måske bevæger sig på grænserne af hvad der er optimalt.
jan 2012
okt 2007
der er før blevet linket til denne avlers side herinde, så jeg havde set siden, men ikke rigtig nærlæst den.
Jeg er fuldt ud klar over at markedsføringen er anderledes i usa end her, har selv handlet en del med amerikanere.. Men det retfærdiggører ikke at man vælger at fylde hvalpekøbere med løgn!!
Og når man gør det, så forsvinder enhver mulig overvejelse for seriøsitet fra min side...
Så når jeg ser sådan en side, med det de skriver, tænker jeg - svindel, humbug og bedrag... løgn kan og skal man ikke sælge dyr på!!
jan 2012
men jeg fandt lige denne i mine gemmere,(link fjernet)
jeg har ikke læst den i detaljer siden hun har opdateret den men hun avler da med tavle hunde. ( hvad tavlerne og numre står for ved jeg ikke) Hun får hvalpe snart ( fik ikke i feb tror jeg) og prisen er 6000,- det er en ok pris for en blandingshund i min verden , jeg har set at 2 andre har til salg de vil have 12 og 15.000 og kalder de sorte sjældne det passer ikke så også herhjemme bilder man folk hvad som helst ind :-))) men de tror nok at fordi der ikke har være mere end 2 til salg de sidste 7 mdr så kan man presse prisen op og det har de jo ret til og hvis jeg vidste at det var præcis den jeg ville have så betalte jeg også :-)))
jan 2012
'C' nej jeg bor skam her endnu, har lige besluttet at tage nogle år herhjemme efter 15 år i Sverige, men manden er amerikaner og derfor er der meget amerikansk herhjemme hos os og vi flytter nok derover indenfor de næste 3-5 år og jeg drager ikke amerika ind, fortæller bare at hjemmesiden er amerikansk og henvender sig primært til dem, derfor det lidt poppede salgsprog som vi ikke er så vant til herhjemme. At jeg nævnte priserne var alene for at bevise at det ikke kun er i usa man tager højere priser det forekommer alle steder hvis udbudet er mindre ens efterspørgslen. Jeg ved ikke om du vil misforstår mig eller om jeg ikke er tydelig nok :-))
Prisen på en hund er for mig ikke det vigtigste om det er 5 eller 10.000 , jeg har glæde af den i mange år men jeg respektere at andre har et maximum de vil bruge på at købe hund.
Maj.Britt, og det passer ikke, selvfølgelig kan man bruge tavlen til noget, jeg har respekt for de seriøse avlere der lægger tid, sjæl og penge i deres avl. Om tavle hunde er sundere end blandinger ved jeg ikke, men generelt har man selvfølgeligt en længre historik og derfor nok et bedre grundlag.
okt 2007
Jeg har lige været inde og lure på den hjemmeside du linker til i sidste indlæg... Du skriver hun avler med tavler - men jeg kan så kun se EN tavle på siden, og KUN ved EN hund reklameres der så med at der en flot tavle fra sverige... Hvis der var det på alle hundene der benyttes, regner jeg da med at man havde skrevet det på ved samtlige, når man er så stolt af at den ene har...
Så der røg min tiltro til den opdrætters seriøsitet!!
Og jeg forstår ikke at du kan se at man herhjemme bilder folk ting på ærmet, når du ikke vil se at de gør det i usa, og derfor overvejer hvalp fra sådan et sted.
Jeg ville personligt ALDRIG give 6000kr for en hund uden papirer, det er jo helt vildt dyrt!
Og jeg fatter ikke at menneskene ikke er mere oplyst end som så, men falder for billeder af stjerner med sådan en hund, og en masse ævl...
Alt det ævl der lukkes ud om disse trendy designhunde er udelukkende en måde at tjene penge på... og ikke engang hjemmesiden har man gidet at ofre lidt mønt på, så jeg tvivler i den grad på at man har brugt så meget som en krone på at sundheds tjekke hundene for racerelaterede sygdomme!!
Maj-Britt
skriver...
"Hvis folk bare ville købe hunde, som de køber varige forbrugsgoder, så var meget nået :-))"
Og hvor er det bare inderligt sandt!
Men hunde og tatoveringer vil folk spare pengene på, mens de sørger for at tjekke biler, tv og computere osv for at få det bedst mulige til prisen!!
Jeg fatter det simpelthen ikke...
Jeg skulle rådgive nogen i hundekøb for tid siden, de fortalte stolt om den nye lædersofa til 36.000, om den nye båd til 50.000 - men da jeg fandt en hund i den race de søgte til 8.000 - var det ALT for mange penge... behøver jeg sige at de derefter kom til at klare sig selv??
okt 2007
Et debat forum for DKK medlemmer... hmm det ville sikkert være hyggeligt nok...
Men det ville vi jo ikke få folk til at se "lyset" ved!
Jeg er faktisk godt tilfreds med at være herinde, for bare EN hvalpekøber der omvendes til at købe tavlehund, er for mig et godt resultat...
Og det er kun noget vi kan ændre på, ved at være steder som her.
Hvis vi ved at være her, kan få folk til bare at tænke LIDT mere over tingene, når de står og skal købe hvalp, så er jeg faktisk glad...
jan 2012
Jeg tror at der er folk både herhjemme der vil snyde for at tjene penge, og jeg tror at de findes i alle menneske grupper og statisktisk er der nok flere i USA, da der bor mindst 60 gange så mange mennesker. Jeg vil helst ikke snydes af nogen, og derfor aldrig købe en hund via en hjemmeside, men mentaliteten er alderledes derovre og detsamme er markedsføringen som jeg skrev tidligere.
Mamma, nej hverken den sidste idiot er født derovre eller herhjemme:-)
ja der findes folk der ikke lan læse og det gør der desværre også herhjemme, det betyder ikke at de er dårligere mennesker.
HIhi tager fint tøj på , har du været derovre eller er det noget du har set på tv, Mamma, jeg lover dog at ikke alle klæder sig fint på men du vil ofte se at kvinderne er bedre klædt end mændene når man går ud, manden kan være i shorts og en polo mens kvinden er lidt mere dresset, det er bare en tradition, sorry sidespring.
okt 2007
du skriver
"øøøh hvor i mit indlæg læser du Mamma at jeg "vil af med nogle af brugerne" herinde!!!!???
Det er da vist at sætte streg under folk læser og opfatter tingene som vinden blæser!"
Jeg tænkte præcis det du skrev, da jeg læste det indlæg du svarer på... Det er da fantastisk at én formår at vende sin egen joke og din reaktion herpå, til at det er sådan det hænger sammen... jøsses!!
Ja, det er altid dejligt, når man kan rådgive og vejlede - så folk IKKE falder i armene på de mennesker.
Jeg er gang på gang ved at rive hårene af hovedet PÅ MIG SELV (bare så ingen får det til at det er af andre) når jeg ser hvordan man forsøger at sælge sine tavleløse hvalpe på totalt ude i skoven argumenter, som nogen gør... "nej nej det betyder intet om de er tjekket for diverse sygdomme, bare de er små nok og i sjældne farver... " Vor herre til hest altså.... så at vende en til at gå den anden vej, det er en sejr HVER GANG!!!
okt 2010
http://www.sportingfields.com/index.html
okt 2007
Du skrev følgende...
"jeg fandt lige denne i mine gemmere, (link fjernet)
jeg har ikke læst den i detaljer siden hun har opdateret den men hun avler da med tavle hunde. ( hvad tavlerne og numre står for ved jeg ikke)" citat slut
Og jeg svarer at jeg KUN kan finde EN med tavle derinde, og at det nok er lidt for meget at skrive at hun da avler med tavle hunde, for jeg er sikker på at hun havde lagt tavlerne ud på dem alle, da hun virker meget stolt af den ENE tavlehund hun er i besiddelse af!!
Så om du kender hende eller ej, er slet ikke sagen vedkommende, jeg skriver bare at det IKKE i mine øjne er en seriøs opdrætter, men at det som jeg ser det, er en der sparer hvor hun kan... hjemmeside - hunde - hvor hun kan, for hun sælger den blanding af EN eneste årsag.... PENGE!!!
okt 2007
du skriver
"Mamma, nej hverken den sidste idiot er født derovre eller herhjemme:-)"
Her giver jeg dig ret!!!
jan 2012
okt 2007
Fantastisk flot side...
Der har man ligefrem LYST til at kigge mere rundt.. Det er flot, stilrent og uden alt det salgsævl der var på den anden, som var både utiltalende og rodet!!
okt 2010
Ja, og vil man vide mere, ringer eller mailer man bare til ejer, så får man de oplysniger, som man har brug for.
Stort set alle hjemmesider fra seriøse, amerikanske whippetkenneler er bygget op efter samme princip og jeg har da surfet lidt i tidens løb og set det også gælder for andre racer.
jan 2012
En alvorlig lidelse hos pudler er epilepsi. Hvor øjensygdommene er smertefrie, og hvor man kan operere for HD og patella luxation, er det straks værre med epilepsi. Sygdommen kan opstå på flere måder og kan forekomme rundt omkring i hjernen, så det er vanskeligt at få et overordnet billede af den. Men under alle omstændigheder finder der arvelige former af sygdommen hos pudler, og man bør selvfølgelig ikke anvende angrebne linier i avlen. Det største problem i denne sammenhæng er nok, at der ikke er særlig stor åbenhed og ærlighed omkring problemet, en del opdrættere påstår hårdnakket, at epilepsi ikke findes på deres linier, selvom andre garvede pudelfolk udmærket godt ved, at det gør det. Det afsløres først den dag, hvor en stakkels hvalpekøber står med en hund med kramper. Hos malteseren er der ikke nogle sygdomme som direkte burde kunne ramme ham, men der findes desværre ikke nogle garantier for nogen hund. Jeg har derfor aftalt med min dyrlæge at når han bliver er år så skal han have taget røngten, den store blodprøve og øjenlyses. Dette gør jeg for min skyld og ville gøre den / har gjort på alle mine dyr.( undtaget 2 gårdkatte og 2 marsvin). Til dato har han kun haft et problem, han har ikke smidt de sidste mælketænder og de skal fjernes om 10 dage, men det kan hænde alle små racer, og opdrætteren havde ikke hørt om det fra hans søskende ej heller oplevet det selv.
feb 2010
Hvis de eksempler her er udtryk for hvad man leder efter, så er det godt nok skidt.
Jeg læste hjemmesiden, og først nedrakning af alle andre.
Jeg har for mange år siden været ansat i verdens største IT-selskab, og her havde man en vigtig grundregel:
"Du skal ikke sælge dig og dine varer på hvad andre IKKE kan - du skal sælger på hvad DU kan"
Det er en ganske fornuftig rettesnor.
Og at de bagefter fortæller at være uddannet i medical samt veterinær - og så kommer med historien om hvr sunde blandiner automatisk bliver - føj for pokker.
Nej, vi fortsætter her - nogen skal prøve at give folk noget værktøj til at købe hund - vi kommer ikke til at ende som USA.
jan 2012
jan 2012
okt 2007
Det er skræmmende at folk hopper på det...
Og ja intet kan være mere korrekt end det du skriver her ...
"Du skal ikke sælge dig og dine varer på hvad andre IKKE kan - du skal sælger på hvad DU kan"
Sådan har jeg også lært at drive forretning, så kan ikke være mere enig!!
Mennesker der forsøger at svine andre for at hævde sig selv, dækker udelukkende ov er egne fejl, ved at fjerne fokus... Og at folk stadig springer i med begge ben, fatter jeg simpelthen ikke!!
"Nej, vi fortsætter her - nogen skal prøve at give folk noget værktøj til at købe hund - vi kommer ikke til at ende som USA." Skriver du...
Hertil kan jeg kun svare
HØRT!!!
okt 2010
Jeg har haft en gravhund med PRA før det var muligt at genteste for denne, og hun blev aflivet, da sygdommen var fremskreden, selv om hun ikke var helt blind på det tidspunkt.
Fra at være en selsikker lille dame, der ikke veg tilbage for noget som helst, blev hun en usikker og nervøs hund.
Det var selvfølgelig dejligt at hun pludselig ville nusses med og ligge i sofaen, men kun for os mennesker.
Grunden til at hun valgte vores selskab, var for at få tryghed for den verden der pludselig skræmte hende og som hun ikke længere havde mod til at kapere på egne ben.
okt 2007
Ja det er virkelig en sygdom der kan ødelægge psyken på selv den stærkeste hund - og som skal tages alvorligt...
jan 2012
I bliver (for maaaaaange indlæg siden) enige om, at debatten handler om designerhunde, men i de sidste mange, mange indlæg lyder det som om, det handler om prcd-PRA, konsekvensen ved de to arvelige sygdomme, I har diskuteret, samt Mamma dis 'tjekkemetoder', når hun køber hund.
Alle de spydige kommentarer der bliver sendt gennem luften herinde gavner på ingen måde debatten, og man skulle tro, folk, der forsøger at overbevise andre mennesker om seriøsiteten i netop deres avlsmetode kunne finde ud af, at det ikke hjælper, at bruge spydigheder og mere eller mindre grimt sprog.
Som Peter tidligere skrev kan vi godt blive enige om, at vi alle sammen elsker vores hunde hver især, men det er jo ikke det, det handler om!
Det handler heller ikke om, hvorvidt det er bedst at købe tavle- eller ikke-tavlehund.
Mit spørgsmål var oprindeligt, om der var nogle, der kendte til et sted, hvor undeejere med samme type hund som jeg, kunne dele oplevelser og erfaringer. Det var der ikke, og diskussionen udviklede sig så til at omhandle designerhundeopdræt.
Hvis nogle af jer tavle-folk har konkrete erfaringer med opdrættere af designerhunde, så må i meget gerne komme med dem - og ikke i form af hjemmesider, der udstråler mere eller mindre seriøsitet, for det er bestemt ikke alle avlere, der har tavler. Især fordi de mest seriøse avlere af designerhunde ikke får ret mange kuld, kan det ikke betale sig for dem at have en hjemmeside.
Fordomme og generaliseringer kunne jeg personligt godt tænke mig at være fri for, da det ikke gavner nogen af os alligevel - men bare bidrager til den dårlige stemning.
Undskyld min måske ikke så friske tone, men jeg synes generelt det er en virkelig uhensigtsmæssig måde, der er blevet kommunikeret på herinde!
jan 2012
jan 2012
Pia: Jeg citerer lige mig selv:
13.04 - kl 09.19.24
"Jeg har svært ved at finde siderne nu, men i forbindelse med købet af vores hund, kiggede min kæreste og jeg meget på nettet for at finde 'fælder' ved netop denne blanding. Og der dukkede der amerikansk(e) og engelsk(e) sider op, der udelukkende havde til formål, at forene ejere af den blandingstype - hvis du googler 'paperanian' kommer der også flere definitions-sider op, som vil definere hvad en paperanian dog er. Dog ingen på dansk. ;)"
*C*: Okay. Det vil jeg slet ikke blande mig i. Jeg vidste ikke, det kunne lade sig gøre at lave en flot og seriøs hjemmeside for de penge.
okt 2007
Da det nu engang er sådan, at en debat kan gå i en eller anden retning, især mens man venter på at der svares på de spørgsmål der er stillet f.eks til trådstarter, så er det ikke bare noget der sker for en tråd som din.
Debaten kom rigtig nok til at handle om designhunde, og det er også der vi stadig er... Jeg finder faktisk hverken tonen spydig eller grim herinde, tværtimod syntes jeg det er en rigtig god tråd, med rigtig mange forskellige synspunkter og argumenter for hvordan man f.eks bedømmer seriøsitet på en opdrætter, bare ved hjælp af denne hjemmeside...
Nu er det jo sådan, at debatten har taget den drejning den har, fordi en valgte at inddrage sin hund og forskellige opdrættere i den, og argumentere for disses "seriøsitet" - når andre så finder disse alt andet end seriøse, siger det vel sig selv, at man vælger at finde de grunde der ligger til grund for at man mener sådan, og især når der sælges hvalpe ved direkte at lyve verfor hvalpekøbere... det er dælme ikke i orden!
At nogen vælger at avle på ikke stambogsførte hunde, er klart op til disse selv, men fordi der fremlægges en tavle på en hjemmeside, så er det jo ikke den ene alene der udgører hele avlen - derfor er det forkert at tro at der avles på tavlehunde.. desuden er det virkelig et sats for køberen at vælge sådan en avler, for så er der jo ingen form for sikkerhed for at der avles på raske linier, og det er sørgeligt i min verden at mennesker stiller så få krav til en opdrætter!!
og ærligt talt, så er den begrundelse med den manglende hjemmeside, ikke et argument der holder vand!
Tjener man 6000kr pr hvalp, uden at have de udgifter andre (læs tavleopdrættere) har, så er der vel ingen undskyldning for ikke at ofre bare lidt på en hjemmeside...
jeg har den holdning til de gratis sider der, at det ikke er noget jeg vil anbefale nogen som helst at købe et kommende kæledyr fra, da den kan lukkes så nemt som ingenting, skifte navn og poppe op på ny, så snart køberne har købt deres hunde og afhentet dem, for det er sådan hundehandlere og hvalpefabrikker gør....
jeg ser ingen fordomme i denne tråd, men en masse rigtig gode argumenter for hvorfor man skal holde sig fra at købe hunde steder hvor man ikke tager de arvelige racerelaterede sygdomme alvorligt!
Og når du skriver...
"det er bestemt ikke alle avlere, der har tavler. Især fordi de mest seriøse avlere af designerhunde ikke får ret mange kuld, kan det ikke betale sig for dem at have en hjemmeside."
så er det jeg siger... AT ALLE seriøse avlere har tavler, ellers er de ikke seriøse nok, for nu er det sådan at selv tavleopdrættere nødvendigvis ikke får flere kuld end dem du nævner herover... så der er den eneste forskel altås ene og alene måden man staver det på... og hvor højt man sætter sin ærlighed, moral og seriøsitet i forhold til de hvalpe man sætter til verden... og ikke mindst de købere man sælger sine afkom til!!!
Og ligesom Pia gør det her, så har jeg også stillet spørgsmålet om de samfund du henviser til i bla Usa!!!???
okt 2007
Jeg finder faktisk debatten vedr de racerelaterede sygdomme og arvelige defekter, som værende en del af debatten her, som en selvfølge, da det jo netop er et problem der er dobbelt op i designhundene...
Så netop PRA er en ting man bør stille som krav at opdrætter tester for, og ellers finde en opdrætter der er seriøs og netop gør dette uden man behøver at spørge!!!
okt 2007
Netop... debatten er netop ikke helt afmarcheret... den holder sig til emnet fra strat til nu, det er det samme der debatteres vendt og drejet i for og imod osv...
jeg ser slet ingen grund til den løftede pegefinger tendens der kom op der, må jeg erkende...
TS skriver...
Det handler heller ikke om, hvorvidt det er bedst at købe tavle- eller ikke-tavlehund.
Og nej, det er heller ikke det debatten handler om her, slet ikke... det handler om at få bedst mulig sikkerhed når man vælger at købe en designhund, og ikke bare købe en af en af de mange, der rent faktisk kun avler fordi det er en trend man lige nu og her kan tjene penge på!!
"Fordomme og generaliseringer kunne jeg personligt godt tænke mig at være fri for, da det ikke gavner nogen af os alligevel - men bare bidrager til den dårlige stemning. "
skrives der også...
Disse finder jeg så heller ikke nogen af... igen tværtimod!!
Disse finder jeg nemlig så først nu i det pegefinger løftende indlæg fra TS... da det jo åbenbart handler om at vi med tavle hunde ikke må komme med argumenter for eller imod... som jeg læser det indlæg hvor der skrives
"
okt 2007
Ups fik lige lagt armen forkert på min pc ;O))
Jeg syntes vi debattere på lige fod herinde... ikke en af os "tavle-folk" har trukket nogens hund eller købs sider osv ind i debatten, det kom fra ganske anden kant, for at fremvise "seriøsitet" - og det blev der så argumenteret imod, hvorefter man følte sig ramt...
Men det var IKKE på nogen måde andre der trak dette emne ind i debatten, derfor må man jo også vide at andre læser hvad man smider på, og modargumenterer hvis ikke det hænger sammen!!
jan 2012
"så er det jeg siger... AT ALLE seriøse avlere har tavler, ellers er de ikke seriøse nok, for nu er det sådan at selv tavleopdrættere nødvendigvis ikke får flere kuld end dem du nævner herover... så der er den eneste forskel altås ene og alene måden man staver det på... og hvor højt man sætter sin ærlighed, moral og seriøsitet i forhold til de hvalpe man sætter til verden... og ikke mindst de købere man sælger sine afkom til!!!"
Man kan sagtens være ærlig og have en god moral selvom man ikke avler tavlehunde. Det er det, jeg mere eller mindre udel held har forsøgt at få igennem hele vejen gennem denne tråd. Det er også en af grunden til, jeg ikke synes, der er faldet nogen væsentlige argumenter for, at udelukkende tavlehunde er værd at bruge penge på. For er ovenstående ting i orden, så er forskellen jo kun et stykke papir?
Jeg har sagt det før, og gentager det gerne: Jeg er selvfølgelig klar over, at der findes masser og masser af meget useriøse og meget uansvarlige 'opdrættere' eller hvad vi nu skal kalde dem. Men det berettiger ikke hverken du eller jeg til at skære alle over en kam, bare fordi, de ikke avler renracede hunde.
okt 2007
Ja det er sandt...
Der var HELT sikkert en del der IKKE kunne gennemgå en mentaltest!!
jan 2012
okt 2007
Hvis du virkelig ville avle seriøse designhunde, så gør du det da netop på fprældre dyr med tavler og avlsgodkendelse... altså forældre dyr UDEN fejl og sygdomme...
Det alene vil kunne sikre de købere der står og ønsker at købe en hvalp!!!
Mange arvelige fejl og racerelaterede sygdomme kan springe en eller flere generationer over, dette kan man faktisk kun være sig sikker på at blive fri for, hvis den opdrætter man køber sin designhund hos avler på tavlehunde... og nej jeg siger ikke at de ikke er pengene værd, jeg siger såmænd bare at ønsker man netop sådan en hvalp, så skal man vælge at stille lige så store krav til opdrætteren som folk gør når de skal købe en tavlehund!!
jan 2012
Selvom forældredyrene har stamtavle kan blandingshvalpen vel ikke få det, er det ikke korrekt?
I øvrigt findes der andre garantier for nul sygdomme, for eksempel en dyrlægeattest med tjek på begge forældredyrene.
okt 2007
*mamma* - helt generelt ;O))
Louise...
Nu er det jo så at ikke alt kan ses ved et almindeligt dyrlæge tjek..
Derfor vil jeg til hver en tid sige at man bør holde sig til opdrættere der benytter tavle hunde, hvis man vil have en designhund, og jeg ville ønske at flere bare lyttede lidt til tingene, for det ville sørge for en højere standard på de hunde der benyttes i avlen...
Og nej, blandingshvalpe kan ikke få stamtvale, men tavlen er en redskab, der kan sikre en for at der ikke ligger ting gemt i linierne bagud, som ens hvalp så kan være bærer af... altså genetisk!
feb 2010
Hver gang der tales om seriøsitet ved tavler eller blandinger, herunder sundhedsundersøgelser, så hører vi at der jo også findes opdrættere af blandingshunde, der laver alle disse undersøgelser.
Men jeg mangler at høre fra bare een af disse. At een opdrætter af blandinger skriver herinde og fortæller hvordan de har testet for diverse ting.
Eller er det bare mig, der ikke har set det?
okt 2007
Nope, det er ikke bare dig, for den er i så fald også smuttet for mig!
jan 2012
*C*: Nej, det har jeg kke. Og hvorfor har jeg forklaret flere steder.
Peter: Nej, det ville være vildt spændende at høre fra en, der faktisk avler blandingshunde.
okt 2007
Der er jo så desværre defekter der er svære at tjekke for..
Jeres hunde bærer på dobbelt op, det vil sige dobbelt chance for arvelige sygdomme og defekter, i er endnu dårligere stillet end os der vælger en race hvor det er EN races problemer der er at tage stilling til!
Derfor ville jeg som det mindste gå efter en opdrætter der vælger at avle på avlsgodkendte tavle hunde, hvor der er mulighed for at følge sygdomshistorien generationer bagud!!
okt 2007
Nej for pokker da... Alt det ævl om at sygdomme forsvinder når man blander racerne - at det kun er de gode gener der føres videre mm. det er løgn og latin... Men linket vil jeg gerne se... og så gerne videnskabelige undersøgelser eller udtalelser om at det er sandt!!
jan 2012
Maj-Britt: Wow, det var da i den grad, nogle bitte små nogen! Dem havde jeg aldrig hørt om før nu!
okt 2007
Hvis man vælger at avle hunde, sådan som opdrættere gør, så er det mindste man kan sørge for, at grundlaget for de afkom man sætter i verden er iorden... det vil sige avler man designhunde, så anskaffer man sig to GODE tavlehunde, hvor alt er i orden, man sparer ikke de penge der er at spare der på at købe to uden tavle, det er ikke fair hvis man har dem med det formål at sætte hvalpe til verden!!!
jan 2012
Pia: Jeg ved, at forældrene til min hund blev tjekket ca et år før de fik det kuld, han kommer fra, men jeg kan selvfølgelig ikke udtale mig om andre, eller om, hvorvidt de gør det hvert år.
jan 2012
TheOne det hedder risiko ikke chance for. :-)) og fordi der blandes 2 raser får de ikke alle sygdomme. fra begge racer, og hvis man som I mit og Louises tilfælde har hunde efter tavle forældre af forskellige raser så øger det ikke risikoen mere eller mindre end hvis vi købte en tavle hund hos en af de mindre seriøse opdrættere som man også kan finde i kennelklubberne.
Maj.-Britt ang teacup hunde, ja her er jeg enig fordi de avles ofte på bekostning af sygdomme, øjnene popper ud fordi der ikke er plads og mange andre forfærdelige sygdomme. altså en væsentligt forringelse af hundens liv pga penge og nuttethed. Hvid de ikke gjorde det så var det iorden med mig, men det kan man ikke i hverfald ikke i alle de racer de laver teacup hunde på idag.
pia, hvorfor tror du at alle der ikke avler DKK hunde er pengegriske egecentriske personer.??? hvordan kan du udtale dig om noget du ikke har en anelse om, selvfølgelig er der opdrættere af designhunde og blandinger der betaler for at få deres hunde PRA og PL undersøgt, det er en meget nedladenden bemærkning uden nogen fakta og tror du ikke at blandrace opdrættere vil betale 700,- for ar få undersøgt deres avel, for der første er 700,- ingenting for mange som jo iflg dig selv sælger hvalpene alt for dyrt og for det andet så hentyder du tidligere til at de ingen hjemmeside har fordi de er useriøse, har du tænkt at det kan være 1, fordi de ikke kan computer, 2 fordi de sælger så få hvalpe om året at de ikke gider opdaterer en hjemmeside hele året når der kun sker nyt engang imellem. Endnu en generalisering og en udtalelse som jeg ikke kan tage alvorligt.
Man kan ikke sammenligne alle der avler design eller blandinger med østlæninge der kører herop og sælger fra en parkeringsplads. Her er jeg nemlig enig, det er pengene og sundheden er en by i Rusland ( kan være en undtagelse der bekræfter reglen)
Og til sidst nej, ingen får nogen link herfra, selvom min opdrætter havde haft en hjemmeside så ville jeg aldrig udleverer den hertil og iøvrigt fraråde andre at gøre det, med mindre man vil forsvare hvert bogstav der står i den
Håber at I får en fortsat god debat, jeg sidder på mine hænder fra nu af.:-)))
jan 2012
okt 2007
TheOne det hedder risiko ikke chance for. :-)) og fordi der blandes 2 raser får de ikke alle sygdomme. fra begge racer, og hvis man som I mit og Louises tilfælde har hunde efter tavle forældre af forskellige raser så øger det ikke risikoen mere eller mindre end hvis vi købte en tavle hund hos en af de mindre seriøse opdrættere som man også kan finde i kennelklubberne.
'Mamma di cane piu del mondo '
Klart det hedder risiko, men når folk gamer med det fordi de ikke undersøger hvad der ligger bag, så hedder det chance for... ;O))
Og hvalpene fra to forskellige racr er disponeret for de sygdomme begge disse forældre hunde har, det siger sig selv...
Og man kan risikere at få en hvalp med samtlige racerelaterede sygdomme, jo!
jeg siger ikke at jeres hunde har denne risiko, jeg siger jo netop at folk der køber hvalpe fra avlere der IKKE opdrætter på tavlehunde, er dem man skal tage sig i agt for, Så jeg forstår slet ikke at du ser det som et angreb på dig/jer!!??
Jeg siger sgi heller ikke der ikke findes useriøse opdrættere i tavleklubberne, bestemt ikke, for det gør der da helt sikkert. Og dem advarer vi jo også folk imod at købe hunde fra, så man sikrer sig bedst muligt... Det er der ikke forskel på!!!
Jeg tror skam også på at der er seriøse mennesker, der opdrætter uden tavler, men jeg mangler endnu muligheden for at få hilst på dem, har endnu ikke set et link til en eneste af disses hjemmesider, har endnu ikke været så heldig at få dette bevist på anden vis end ved udsagn herinde....
som Peter skriver...
"Een ting undrer mig gennem mange tråde.
Hver gang der tales om seriøsitet ved tavler eller blandinger, herunder sundhedsundersøgelser, så hører vi at der jo også findes opdrættere af blandingshunde, der laver alle disse undersøgelser.
Men jeg mangler at høre fra bare een af disse. At een opdrætter af blandinger skriver herinde og fortæller hvordan de har testet for diverse ting." citat slut
Og præcis sådan har jeg det også, det undrer dælme også mig!!!
feb 2010
Jeg bliver så også nødt til at kommentere på en ting.
Du har gennem denne tråd talt pænt og ordentligt om din mening, og det er rigtigt fint. Det håber jeg altid at alle vil gøre.
Men din henvisning til den amerikanske hjemmeside var ikke heldig, og det må du kunne se. Din indstilling fejler jo ikke noget.
Så at du fremover vil anbefale andre at undlade henvisning til hjemmesider - det synes jeg er et dårligt signal.
Hvis man ikke vil står på mål for alle de ting man skriver på sin hjemmeside - hvad skriver man det så for??
jan 2012
TheOne Jeg tager det heller ikke som en angreb selvom det selvfølgelig kommer min ære lidt nær :-))) Jeg bliver gal , når man generaliserer og sætter alle i bås, og tillæger dem intentioner som ingen ved om de alle har.
Jeg er helt enig i at langt de fleste blandingsavlere handler uden at tænke først, fordi det kunne være sødt, pengene eller hvad deres motivation nu er, og mange tænker ikke over konsekvenserne af blandngerne, både sygdomme men også temperament m.m .
Jeg ser mindst 3 grupper af blandingesavlere og der er sikkert mange flere kombinationer af disse da alle har deres egen grund.
1 ups folket , min hund parrede sig.
2 min hund vil være moar, vil have en som hende.
3 tjene penge,modehund.
4 avler modehunde men gør det med tavle hunde og tjekker sygdomme m.m
Den sidste gruppe er desværre nok den mindste, men den findes.
Jeg ville ønske at man kunne få dyrlægerne til at registrere arvlige sygsomme og race, så man kunne få noget statestik på hvor stort del af disse sygdomme fra forældrene der faktisk bliver videreført til hvalpene, men om jeg læste Peters indlæg tidligere så vil dyrlægerne ikke det og jeg undre hvorfor.
Peter, tak jeg prøver at holde et pænt sprog og bide mig selv i læben inden jeg skriver :-)))
Jeg vil gå så langt som at give dig ret i at den amerikanske hjemmeside ikke er optimal, og jeg skule have holdt fast i min første beslutning om at ikke henvise, men det lærte jeg af :-))
Min fornemmelse og erfaring til dato er at nogle herinde vil stille spørgsmåls tegn ved hvert eneste ord i en sådan hjemmeside og selvfølgelig skal man stille spørgsmåls tegn men nogles opfattelse ( som de har ret til) er at man burde forbyde al blandings avel og derfor ville man ikke stille de samme spørgsmål til en sådan avler som man ville til en kennelklub avlere selvom nogle spørgsmål kunne være relevante til begge.
Sidst, håber ikke du tror på alt der står på en hjemmeside , det er jo en slags annonce dog uden for markedsføringsloven ( tror jeg) så her kan man skrive alt hvis man ingen moral har. Man har lavet mange studier i reklamebureauer at det første kriterie vi har når vi shopper på nettet er en flot hjemmeside der falder i vores smag, derefter skal den være let at surfe i og som 3 kriterie kommer varerne og prisen. Detta gælder også når vi søger info og andre ting på nettet. Sorry sidespring :-))
jan 2012
Ja med det forbehold at jeg ikke kender den Norske Elghunds temperament og ved ikke om det er godt sammen men en labbe . Prisen er lav men igen det er jo op til sælger, gode købere der kan varetage denne blanding er vigtigst.
okt 2007
Men vælger man at gennemføre det, så er 500kr en ok pris...
Og Mamma...
uanset hvad der blandes, så er det endnu ikke sådan at gener kan finde ud af at springe ud af æg og sæd bare fordi det de møder er æg eller sæd af anden race... alt følger med, det siger sig selv... de andre ting der er i den grad salgstrick, for det er ikke muligt at fjerne noget fra generne ved at parre dem med anden race end dem selv!!
okt 2007
jan 2012
Ja det ved jeg men hvilke gener "træder " igennem det er jo ikke alle der er lige kraftige, ved ikke hvordan jeg skal forklare det, jeg taler ikke gen sprog :-)) Derfor ville en statestik baseret på flere tusinde hunde fra dyrelæger være en slags indikation for avel ikke bare af bladninger men også tavle hunde opdrættere. Forstår du hvad jeg mener???
okt 2007
Jeg skriver dit fulde navn når jeg skriver til dig, og mammas når jeg skriver til hanne...
Men jeg forstår fuldt ud hvad du mener, men generne er der, kraftige eller ej, de er der og derved er risikoen der også for at få begge racers fejl og sygdomme med i blandinger!!
feb 2010
Men det sker nok ikke ret tit.
Og det med dyrlæger fatter jeg heller ikke at de afviser.
jan 2012
At dyrlægerne ikke vil deltage ,min første tanke er at de vil beskytte deres erhverv,som alle andre men håbede at de havde en højere moral da det ikke er døde ting de beskæftiger sig med, ellers kan jeg ikke finde nogen årsag til ikke at ville hjælpe med at forbedre vores hundes helbred.
jun 2004
okt 2007
Meget rigtigt og godt beskrevet!!
okt 2007
Det er også korrekt... det er en videnskab i sig selv, og jeg fandt det tungt i starten, men nu syntes jeg faktisk det er spændende det med genetik.... så hvis du har gode links så vil jeg hellere end gerne have en pb med dem, eller her i tråden, da flere kunne lære af det :O))
*Mamma* HVID eller ROSA - hanne ;O))
jeg håber du finder det link du har skrevet om, for det vil jeg også rigtig gerne læse...
okt 2010
Det er anslått at det er cirka 420 000 hunder i Norge. Omtrent to tredjedeler er rasehunder og
en tredjedel er blandingshunder. Antallet individmerkede rasehunder registrert i Dyreidentitet
AS i årene 2005, 2008 og 2010 var henholdsvis 16 000, 21 000 og 17 000, mens antallet
individmerkede blandingshunder disse årene var 9 000, 12 000 og 16 000. Rådet ser på denne
mulige økningen i blandingshunder som positiv, fordi kryssingsavl generelt gir en
heterosiseffekt med sunnere og mer livskraftige dyr som er mindre plaget av defekter og
ekstreme rasepreg. Uheldige virkninger av eventuell innavl i de rene rasene blir effektivt
eliminert med slik kryssing mellom raser.
Og link til hele undersøgelsen:
http://www.radetfordyreetikk.no/wp-content/uploads/2010/12/Uttalelse_om_hundehold_desember_2010.pdf
Men jeg tvivler ganske gevaldigt på at de her tænker på tilfældig krydsningsavl
okt 2007
rådet for dyreetik i norge - er det samme som dyreetisk råd herhjemme, det er sammen sat af forskellige grupper nogle fra dyreværnsgrupper, nogle landmænd, en landbrugs/miljø forsker, en fiskeopdrætter, en veterinær , osv...
De er sammensat af ministerierne som rådgivere.
Den "undersøgelse" du linker til, er bare hvad de mener, der er ingen videnskablig dokumentation for deres udtaleleser..
Men ligesom dyreetisk råd herhjemme ikke mener der er noget i vejen med dyresex, da de ikke mener dyret lider overlast, så har de jo alle en mening, uden noget egentligt at have den i...
Så dette råd, sidder og modsiger alle videnskabelige undersøgelser, uden at dokumentere dette!!
Så jeg må erkende at jeg ikke helt er på linie med hverken det ene eller det andet dyre etiske råd.
jan 2012
okt 2010
Tak for oplysningen - troede de havde et eller andet grundlag for at komme med sådan en udtalelse.
Lidt bekymrende at de er rådgivere så...
okt 2007
Desværre ikke det store grundlag nej... Jeg var lige inde og kigge både på medlemmerne af rådet for dyreetik i norge og det danske dyreetiske råd.. og der er ikke meget forskel..
Og ja, det er bekymrende at de udtaler sig om ting, og råder ministerierne som de mener er korrekt.. Når de ofte ikke har videnskabelige beviser for det de påstår!!
okt 2010
I denne forbindelse har jeg haft nævnt at jeg godt kan lide lurchere (myndekrydsninger) og at den der "design"-lurcher som var et kryds af cavalier og whippet så ret lækker ud, når det skulle være. "Designnavnet" er Tudor Hound forøvrigt.
Efter at have kigget nærmere på den, er den nu ikke så lækker, når det kommer til stykket... Det bliver jeg nødt til at erkende *smiler*
Det er blevet forsøgt i 1920'erne og igen i 60'erne og 80'erne.
Pam Turle (tavlecavalier-opdrætter) nåede meget langt. Der kom en fast type ud af det - smuk hund - whippetskikkelse med "cavalierhvalpe"-ører og små faner. Super hurtig. Helbred godt. Glad for at løbe og apportere. Men kræet havde ikke byttedrift!
Den kunne løbe alt op - men havde ikke det sidste. Så den skuffede i sidste ende - den blev ikke som tilhængerne havde ønsket sig.
Det er da nitte at ende med en pæn lurcher, der ikke har det sidste...
Men Kirsten H har længere oppe linket til en anden lille mynde med langt hår kaldet Silken Windhound og der er også tilhængere af langhåret whippet, så det kan da ske at disse opdrættere har mere held med foretagendet
jan 2012
linken er lovforslaget til sex med dyr, som rådet mener den nuværende lov allerede dækker i teksten man må ikke påføre dyr smerte, så hvis du kan have sex med din ko uden den har smerter så er det ok , puha det er så usmageligt at man kan brække sig og det værste er at der er en del dyrlæger i det etaske råd, føj føj føj.
(link fjernet)
okt 2007
Jeg går ikke ud fra at den du beskriver her, ligesom designer hundene vi ellers taler om, er en 50/50% parring hvergang, altså en krydsning mellem to renracede hunde, hver gang, men et stykke avlsarbejde, for at skabe en ny type hund... eller hvordan??
jan 2012
okt 2007
Hvis man har et målrettet avls program, hvor man arbejder hen mod en helt særlig type. Så er det ikke bare lige det at sætte hvalpe til verden, men helt andre ting det handler om... der skal man godt nok have styr på hvad man foretager sig, og har man det, så kan man MED TIDEN få sådan en race godkendt, men det kræver sgu et rigtig vel tilrettelagt avlsprogram, som skal følges meget nøje, og dokumenteres fuldt igennem!!
Og NEJ det kan ikke være begge dele, hvis du spørger mig.. at holde sig til F1 parringer er og bliver ved at være blandinger, at parre disse blandinger med andre gør det ikke til en race alene, det er stadig blandinger... det kommer helt an på hvilket avlsprogram man har lagt, for er der mening med det, så er det da en mulighed... men så er det ikke begge dele, men noget helt og ganske andet!!
okt 2007
Enig... de der fancy navne er et salgstrick fordi det aldrig bliver mere og andet end det..
Skaber man en ny race, så skaber man denne under et navn der giver mening, ikke bare en sammensætning!
jan 2012
Navnet er mindre vigtigt i mine øjne, selvom ordet design bliver misbrugt af mange .
okt 2010
Tudor Hound er startet med whippet x cavalier og så senere "Tudor Hounds" x "Tudor Hounds" med henblik på at skabe en type/race af hund.
Navnet kommer af at der på nogle gamle malerier fra Tudor tiden går sådan en lille greyhound/lurcher type med lang pels igen.
okt 2010
I hvert fald udseendemæssigt... Jeg ved ikke om salukiens sind vil ændre noget. De østerlandske mynder er lidt anderledes
Paperanian (Papillon/Pomeranian)