jeres krav til hanhund jeres krav til hanhund
ja er det bare mig der er sippet, jeg er på jagt efter en god han hund til min tæve mit eneste krav er bare at den skal have A hofter og være fri for øjensygdomme, dog kan det kan være svært og finde en hanhund uden den har mild CEA..
Jeg vil så høre hvor meget går i op i sundheden på hanhunden, min tæve har selv A hofter og fri for øjensygdomme, og så har jeg det lidt svært med og bruge en han hund med mild CEA, for hvor meget kan han avle vidre..
Og en hanhund med B hofter kan den avle dårlige hofter vidre hvis man bruger den på en A hund..
Hvad mener i er det bare mig der er sippet..
maj 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 111 Svar: 3.109
Men havde jeg f.eks. schæfer ville jeg være utrolig sippet, også ville jeg gå efter den bedst mulige hanhund.. Der ville jeg ikke gå på kompromis.. Jeg ville langt hellere undvære at lave et kuld end jeg ville bruge en hanhund som jeg ikke var tilfreds med
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.579
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.166
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.166
http://www.oejendyrlaegen.dk/Collie_eye_anomaly.shtml
jun 2006
Følger: 10 Følgere: 8 Emner: 21 Svar: 31
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 4 Emner: 3 Svar: 249
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
Man anbefaler at hunde kan parres med CEA/CRD op til mellemgrad, såfremt partneren er fri. Man må til gengæld ikke avle på hunde med CEA/Coloboma
Nu har jeg ikke fuldstændigt styr på tallene for collien, men for sheltien har vi halveret fremkomsten af CEA i racen på kun 3 år ved at følge den tommelregel.
Fordi det er polygenetisk (det afhænger af flere gener) har fejlen ikke nogen klar arvegang - du er derfor ikke sikret frie afkom ved at parre to frie med hinanden, ligesom du hellere ikke er garanteret at to hunde med CEA giver CEA hvalpe (det er ligesom med HD, men fejlen er ikke invaliderende).. Dog har vi alligevel på en-eller-anden måde halveret det hos sheltien. (yay!)
Men fordi det som sådan ikke er en "farlig" fejl, og det kun meget sjældent har negativ betydning for hundens velfærd, så er det "acceptabelt" at man satser lidt. Fri til fri parringer er altid at foretrække, men de er mere "nice to have" end de egentligt er "need to have", så man skal passe på ikke at forkaste ellers fantastiske hanhunde på den konto.
Så, det er kun noget jeg ville være hysterisk med hos sheltien, for vi har rigtigt mange lækre hanhunde uden CEA. Min egen hanhund er taget ud af avlen af nøjagtigt den årsag (han har mellem på det ene øje), men hvis den helt rigtige tæve byder sig kunne jeg godt overveje det alligevel (så skulle det være en fri tæve der kan hyrde, for sådan en hvalp vil jeg død-gerne have selv).
... Altså, ikke fordi eg synes at det er en fed ting at avle på - det kan bare slet ikke sammenlignes med fejl der forårsager smerte eller ubehag, for det er ekstremt sjældent at det sker med CRD.
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 68 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.422
for mig vægter brugsresultater også højere end udstillingsresultater, dog skal han naturligvis være racetypisk.
Min hanhund er ikke gammel nok endnu, men øjnene er fine.
Så må vi se hvordan han ellers udvikler sig ( 11 mdr gammel )
jan 2012
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 22 Svar: 384
okt 2010
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 25 Svar: 780
Masser af naturlige drifter ikke kunstigt indlært
Madglæde
Byttedrift
Psykisk stabil og sund i hovedet
hofter og albuer A og B hvis jeg skulle avle selv
Jeg ville dog ikke være bleg for og købe en hund efter forældre med c hofter hvis de andre ting er i orden
Brugsprøver skal være der hos begge eller iblandt linjer
Ingen allergier
jeres krav til hanhund