1.076 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

jeres krav til hanhund jeres krav til hanhund

ja er det bare mig der er sippet, jeg er på jagt efter en god han hund til min tæve mit eneste krav er bare at den skal have A hofter og være fri for øjensygdomme, dog kan det kan være svært og finde en hanhund uden den har mild CEA..

Jeg vil så høre hvor meget går i op i sundheden på hanhunden, min tæve har selv A hofter og fri for øjensygdomme, og så har jeg det lidt svært med og bruge en han hund med mild CEA, for hvor meget kan han avle vidre..

Og en hanhund med B hofter kan den avle dårlige hofter vidre hvis man bruger den på en A hund..

Hvad mener i er det bare mig der er sippet..

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.
  • Handyman til opsætning af brusesæt 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  jeres krav til hanhund
  • #1   26. jan 2012 Nu er der ikke så mange sygdomme indenfor "min race", dsg, så det jeg vil gå op i er om han normalt er sund og rask, velfungerende og har et godt sind..

Men havde jeg f.eks. schæfer ville jeg være utrolig sippet, også ville jeg gå efter den bedst mulige hanhund.. Der ville jeg ikke gå på kompromis.. Jeg ville langt hellere undvære at lave et kuld end jeg ville bruge en hanhund som jeg ikke var tilfreds med smiley

• #2   26. jan 2012 Næææh, det er da ikke at være sippet... Mine krav til hanhunden, der skal parre min tæve er da høje.. og jeg vil ikke "nøjes"!!

• #5   26. jan 2012 Nej du er ikke sippet. Jeg ville selv undgå og købe hvalp, hvor forældrene ikke var fri. Men der er rigtig mange der bruger hunde med mild CEA. Og særlig ved collierne syntes jeg der er mange. Ved ikke hvorfor.

• #7   26. jan 2012 Linda
    http://www.oejendyrlaegen.dk/Collie_eye_anomaly.shtml

• #8   26. jan 2012 Cea er en øjensygdom især collierne får..

• #9   26. jan 2012 Jeg har selv en race hvor vi skal passe på at genpuljen ikke bliver for lille, men jeg går også efter det bedste - ikke kun fysisk, men også psykisk. Heldigvis har jeg haft venner i Tyskland som har kunnet hjælpe mig til at finde gode kombinationer hvor indavlsprocenten også var lav.

• #10   26. jan 2012 Collie Eye Anomaly - det er hovednavnet for nogle øjenfejl som testes når hunden er hvalp, og status gælder hele livet. Hvis det ikke generer den lille hvalp kommer det hellere aldrig til at genere den voksne hund, da fejlen ikke er progressiv.

Man anbefaler at hunde kan parres med CEA/CRD op til mellemgrad, såfremt partneren er fri. Man må til gengæld ikke avle på hunde med CEA/Coloboma

Nu har jeg ikke fuldstændigt styr på tallene for collien, men for sheltien har vi halveret fremkomsten af CEA i racen på kun 3 år ved at følge den tommelregel.

Fordi det er polygenetisk (det afhænger af flere gener) har fejlen ikke nogen klar arvegang - du er derfor ikke sikret frie afkom ved at parre to frie med hinanden, ligesom du hellere ikke er garanteret at to hunde med CEA giver CEA hvalpe (det er ligesom med HD, men fejlen er ikke invaliderende).. Dog har vi alligevel på en-eller-anden måde halveret det hos sheltien. (yay!)

Men fordi det som sådan ikke er en "farlig" fejl, og det kun meget sjældent har negativ betydning for hundens velfærd, så er det "acceptabelt" at man satser lidt. Fri til fri parringer er altid at foretrække, men de er mere "nice to have" end de egentligt er "need to have", så man skal passe på ikke at forkaste ellers fantastiske hanhunde på den konto.

Så, det er kun noget jeg ville være hysterisk med hos sheltien, for vi har rigtigt mange lækre hanhunde uden CEA. Min egen hanhund er taget ud af avlen af nøjagtigt den årsag (han har mellem på det ene øje), men hvis den helt rigtige tæve byder sig kunne jeg godt overveje det alligevel (så skulle det være en fri tæve der kan hyrde, for sådan en hvalp vil jeg død-gerne have selv).

... Altså, ikke fordi eg synes at det er en fed ting at avle på - det kan bare slet ikke sammenlignes med fejl der forårsager smerte eller ubehag, for det er ekstremt sjældent at det sker med CRD.

• #12   26. jan 2012 Hvis jeg havde en tæve så ville jeg også vælge en han der er CEA fri og med A hofter.. Og meget gerne mentalbeskrevet.
    for mig vægter brugsresultater også højere end udstillingsresultater, dog skal han naturligvis være racetypisk.

Min hanhund er ikke gammel nok endnu, men øjnene er fine.
    Så må vi se hvordan han ellers udvikler sig ( 11 mdr gammel )

• #13   26. jan 2012 Jeg syntes ikke det er urimelige krav. Du vil jo bare have det bedste ud af racen. Sygdommene er jo lidelser der ødelægger vores hunde og der er da ikke nogen der "med vilje" vil skade hunden. Så hvorfor avle svage hunde. Jeg sys det er fint. Med hensyn til hofter. Så er der altid en risiko for at hofterne bliver dårligere stillet hvis du parre med en B. Vil dog også mene at selv om begge forældre er AA er der vel altid en reel risiko.

• #15   26. jan 2012 Mine krav er væsen skal være i orden hos begge
    Masser af naturlige drifter ikke kunstigt indlært
    Madglæde
    Byttedrift
    Psykisk stabil og sund i hovedet
    hofter og albuer A og B hvis jeg skulle avle selv
    Jeg ville dog ikke være bleg for og købe en hund efter forældre med c hofter hvis de andre ting er i orden
    Brugsprøver skal være der hos begge eller iblandt linjer
    Ingen allergier

Kommentér på:
jeres krav til hanhund

Annonce