{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.099 visninger | Oprettet:

Samojede opdræt - Øjnlysning ? Hjælp... {{forumTopicSubject}}

Hej

J har et spørgsmål, ang. samojede opdræt.
Jeg sad tidligere og skulle hjælpe et vennepar med at finde en samojede:) for det ville de rigtig gerne have smiley
Var derfor inde og finde hvalpe der var til salg.
Vi fandt en kennel eller det vil sige vi fandt jo self. flere. men vi falddt over en som de godt kunne tænke sig en hvalp fra.

Og så viste jeg dem ang hundeweb og sådan noget fordi de gerne vil udstille, og avlkrav for samojeder er jo øjnlysningen, og dette havde de jo self været igennem.....
MEN inde på samojed klubbens hjemmeside hvor vi fandt hvalpene stod der øjne OK ved på tæven og hannen(forældrene på hvalpnene:))
MEN påhundeweb står der dette her.... :

Påvist: Få ektopiske cilier bil. & senil sclerosering bil .... ???

Spørgsmålet er så:
Jeg mente IKKE man måtte parre når begge har dette???
Det sys jeg at jeg har fået afvide man ikk måtte.......???

Nogle herinde der evt kan hjælpe med dette?
Inden de vælger og ringe ang en hvalp der fra:)

smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Samojede opdræt - Øjnlysning ? Hjælp...
  • #1   15. jan 2012 Vi har lige købt en toller og de bliver også øjenlyst, og der fik jeg da i hvert fald at vide at man ikke må pare en der har cilier med en anden der også har

• #2   15. jan 2012 Tinna J

Hmmm .... ja det nemli også det jeg mener... :S og sys GODT nok det underligt at en opdrætter vælger at parre dem så:S

• #3   15. jan 2012 Ja det virker meget mærkeligt, men selv med tavle bliver der lavet sundhedsmæssige dårlige parringer.

Det erfarede vi i hvert fald. Nu var vi så også meget kræsne, da den kommende vovse gerne skulle nå DM som minimum i AG (det er i hvert fald ambitionen og drømmen smiley ), så det <i>skulle</i> bare være en meget sund parring

• #4   15. jan 2012 Ja, det sys jeg er tit det sker...

Men det kan da ikk passe atopdrætter får lov til det smiley
    Smiler ja hvis den skal bruges til det er det nok en go til alt sund er som det ska være:)

• #5   15. jan 2012 Avlsrestriktionerne på øjne,på samojed er PRA og katarakt ikke noget andet.
    Man kan jo så som opdrætter vælge at gøre det bedre, men der er ingen der siger, at man ikke må, i den race.

• #6   15. jan 2012 Bumble bee .

Hmmm okai...
    - Sys bare jeg har ladet mig fortælle man ikk måtte smiley men oki....

• #7   15. jan 2012 *Chardame *

Hvad mener du med der mange der tester for ting ikk behøver???

Hmmm... ja men sys alligevel det mærkeligt... :S:)

• #8   15. jan 2012 Rasmus, avlsrestriktioner er som regel, kun det mest nødvendige at teste for i racerne, mange opdrættere tester gerne for flere ting, så de kan finde de bedste hunde i avlen.

• #9   15. jan 2012 Hmmm ja det jeg lidt klar over men alligevel... så det jo ting der er påvist ved en øjnlysning som samojederne SKAL igennem inden avl... :S

• #10   15. jan 2012 Jo men uanset hvad der står på øjenlysnings dokumentet (EVCO blanketten) er det kun, hvis der er krydset af ved PRA eller arvelig katarakt, at hunden ikke må bruges, er der krydser eller anmærkninger på andet, har det ingen betydning for at man kan bruge hunden i avl, om man så vil det er noget helt andet.

• #11   15. jan 2012 hmmm okai...

Må jeg lige undersøge nærmer imorgen mentakker

• #12   15. jan 2012 senil sclerose mener jeg er noget der kan komme med alderen.. og hunden har så et gråt /hvidt skær i øjnene.... så om det er alvorligt eller ej ..det skal ses i forhold til alderen.... har hunden været omkring de syv år, eller ældre for hanhunden, så er det vel meget normalt at der er lidt... men er det en hund på to år , så skal man kende racens gennemsnit... hvad er normalt og hvad er ikke normalt... og jeg tror ikke en hund på to med alderdomsforandringer i øjnene er en hund man bør bruge i avl ;-)... men i antalsmæssigt små racer kan man godt finde på at bruge en hund i 8-10 års alderen med alderdomsforandringer.... og hvis det er noget der påvist via en dyrlæge, så har vedkommende sikkert sagt at hvis man bruger hunden i avl, så må den anden hund ikke fejle det samme.

ellers så kender jeg ikke ret meget til øjenforandring

• #13   16. jan 2012 Tæven r fra 07 hannen fra 02:S
    hmmm forstår ikke helt hva du mener med at hvis det er påvist ved en dyrlæge? for det er det jo:)

• #14   17. jan 2012 jeg mener at hvis de har været til øjenundersøgelse hos en dyrlæge, så har dyrlægen sandsynligvis også givet besked om hunden skal tages 100% ud af avl... kun må parres sammen med en der ikke har samme diagnose eller at det er noget der ikke er arveligt og der derfor ikke er nogen begrænsning.

• #15   17. jan 2012 Jeg har fået øjenlyst hunde i mange år, og den eneste gang en dyrlæge har udtalt sig, om øjenlysning kontra avl, var da én af mine hunde fik konstarteret Y søms katarakt, og hun fortalte at det var ikke noget problem, ham kunne man godt bruge i avl, næææ det kan man så ikke i min race, ellers har jeg aldrig nogensinde hørt en øjendyrlæge udtale sig om noget.

Kommentér på:
Samojede opdræt - Øjnlysning ? Hjælp...

Annonce