1.199 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

Hjælp! Kastration VS Sterilation osv. Hjælp! Kastration VS Sterilation osv.

Jeg er i KÆMPE dillemma!
Jeg har 3 hunde, en 5 årig tæve, en 6 årig han og deres tæve-hvalp på snart 11 uger, som jeg beholder selv. De skal ikke have ikke have flere hvalpe og hannen skal selvfølgelig ikke parre hvalpen.
Hvad gør jeg så? Kastration, sterilation, kemisk kastration p-sprøjte?? Jeg har hørt og læst fordele og ulemper ved alle ting, og er helt rundforvirret og beder derfor om jeres råd eller egne oplevelser?? HJÆLP!
På forhånd tak smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslutning af 5g til tv 1.700 kr.
  • Græsslåning 500 kr.
  • Beskæring af 10 m bøgehæk 2.800 kr.
  • Bicycle Adjustments 300 kr.
  • Sætte gardinstænger + gardiner op 1.000 kr.
  • Ophængning af loftelampe 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp! Kastration VS Sterilation osv.
  • #1   24. nov 2011 Hvilken hund er mest stabil rent psykisk? For dén ville jeg neutralisere.
    Der er større fordele ved neutralisering af tæver i forhold til hanner.

• #2   24. nov 2011 Jeg ville få ordnet tæverne

• #3   24. nov 2011 Så har jeg så bare læst og hørt at de vil tage på og kan ændre adfærd og måske blive helt andre hunde??

Vil habe svært ved at sige hvem der er stærkest psykisk...

• #4   24. nov 2011 Maden skal måske justeres lidt efter neutralisation og man skal holde igen med godbidder, men det gør hverken han hunde eller tæver tykke eller dovne det er ejeren som gør det.

• #5   24. nov 2011 Hvis han hunden er velfungerende ville jeg sterilisere tæverne.

• #6   24. nov 2011 AboutMyDogs-Har bare fået af vide at de kan risikere at blive usikre, aggresive, og at man "tager livslysten" fra dem? Er utrolig bange for de ville ændre sind?

• #7   24. nov 2011 jeg ville kastrre hanhunden har godtno steriliseret gamle Rødtop men det var fordi livmoderen "faldt ud", under fødslen af femlingerne 2006.

• #8   24. nov 2011 Risikoen for at hanner bliver underlige er større end at tæver bliver det. Jeg ville også fixe tæverne.

• #9   25. nov 2011 Kathrine: Dem jeg har talt med har anbefalet mellem 1. og 2. løbetid.

• #10   25. nov 2011 Jeg har også hørt flere dyrlæger sige mellem 1. og 2. løbetid.
    Det kan også være svært, at vurdere hvornår første løbetid kommer.

Mine whipper eks. den første var 25 måneder før hun kom i løb første gang, Ghini er 16 måneder og har ikke været i løbetid endnu.

• #11   25. nov 2011 Tror det med forskellen mellem hvad dyrlæger siger har med ens hunde racen at gøre.
    Har du for eksempel en race som har tildens til knogle kræft så er det best at vente til mellem 1 og 2 løbetid. Ellers vil det oftest give størst sundheds fordele at gøre det inden første løb.

• #12   25. nov 2011 Jeg ville kastrere hannen. Det bedste jeg nogen sinde har gjort for min han var at få ham kastreret. Han har ikke mistet livslysten.
    Det eneste sterilisation gjorde for min tæve var at gøre hende angst for dyrlægen.

• #13   25. nov 2011 Men nu er hende her jo altså 5 år smiley Gør det noget?
    Uha... Jeg synes det er svært. Af sind er min hanhund meget stille og kærlig. Også overfor andre hunde, han gør og knurrer da lidt sf dem...

• #14   25. nov 2011 Jeg har steriliseret min hanhund Baloo for 4-5 år siden. Han er velfungerende, eneste ulempe er at han selvfølgelig stadigvæk har drifterne og gerne vil parre mine tæver.

Så selvom han ikke kan lave hvalpe, så skal han holdes væk fra dem, når de er i løbetid.

Hellere sterilisation end kastrering, for der kan de ændre deres sind til noget der ikke kan rettes op på igen.

• #15   25. nov 2011 Gitte- Steriliserer man ikke tæver? Eller hvad vil det sige at sterilisere en hanhund?

Har nogen af jer en hanhund der har ændret sig efter kastration??

• #16   25. nov 2011 At sterilisere en hanhund er at klippe sædstrengene over, så den ikke kan lave hvalpe. Det er en nem og ikke særlig krævende operation for hunden, som ikke bemærker at den ikke er hanhund mere.

Jeg valgte det, fordi jeg ikke ønskede at Baloo skulle ændre sind ved en kastration.

• #17   25. nov 2011 Gitte- Okay, det har jeg bare slet ikke læst eller hørt om? Er det permanent som kastration?

• #18   25. nov 2011 Har det samme effekt og er det 100% sikkert at han ikke kan lave hvalpe?

• #19   25. nov 2011 Nej det har ikke samme effekt og nej det er lige som med mennesker ikke 100% sikkert

• #20   25. nov 2011 Efter 1 mdr, så er sædstrengene trukket så langt tilbage af sig selv, at de ikke kan vokse sammen igen. Så det er sikkert nok. Men man lader så heller ikke sin han parre sine tæver, her tænker jeg på falsk drægtighed.

• #21   26. nov 2011 Hvis din hanhund i forvejen er usikker og nervøs overfor andre hunde(fremmede) vil det ikke være hensigtmæssigt at kastrerer ham, da det netop går ind og forstæker usikkerheden. Ud fra hvordan du beskriver han ville jeg ikke kastrerer ham.
    At man vælger en kemisk kasteration først for at se hvordan det virker, kan man ikke regne med da der er kan være stor forskel på hvordan hunden reagere på de to ting.
    Der er heller ikke nogen grund til at vælge bare at få sædstregene klippet over, kastration i sig selv er en meget lille operation og her er man sikker på at hunden ikke får kræft i tekstiklerne senere hen. Det har heller ikke nogen psykisk effekt på hunden blot at få sædstregnene klippet over da hunden selv er lige glad med om den har tekstikler eller ej. Det kan nogen gange have noget at sige for ejeren.
    Men som sagt når din hanhund er så gammel som den er og ikke har adfærdsproblemer(opfører sig meget hanhunde agtig) når der er tæver i løb og udfra hvordan du beskriver han adfærd generalt ville jeg ikke få ham kastreret.

At en hund skulle midste livslysten ved at blive neutraliseret har jeg aldrig oplevet eller hørt om. Mange hunde bliver mere velafbalanceret.

Ved tæver er der en klar fordel ved at få dem steriliseret da tæver både kan få livmoderbetændelse hvilket er ret almindelig og alvorligt, det kan dø af det på kort tid. De kan også få kræft i mælkelisterne hvilket også er meget almindelig. Hvis du sterilisere din tæve forsvinder disse risko næsten helt alt efter hvor gammel tæven er når den bliver steriliseret.

Jeg vil anbefale at man sterilisere sin tæve tidligst efter første løbetid. Og hanhunden efter de er 9 mdr. da det eller kan gå ind og påvirke væksten af hunden knogler så den får længere ben.

Min nuværende tæve ændrerede sind da hun blev steriliseret, men det var også hensigten for hun blev falsk drægtig hvilket ødelage hende psykisk hvergang i lang ting. Nu har jeg fået en glad, energisk og afbalanceret hund, hvilket er ekstrem dejligt,

Kommentér på:
Hjælp! Kastration VS Sterilation osv.

Annonce