1.148 visninger
|
Oprettet:
Spørge-Jørgen igen, igen {{forumTopicSubject}}
Hej I kloge HG'ere.
Nu er jeg på banen igen. Har et spørgsmål vedr. eksport af en hvalp til Tyskland.
Synes det er rimelig svært at finde svar på DKKs hjemmeside med henvisning til Fødevarestyrelsen.
Så mit spørgsmål er:
Må man eksportere en hvalp som er UNDER 12 uger uden en rabiesvaccination?
Håber på et hurtigt svar, ellers skal jeg have bestilt tid til dyrlægen i morgen.
På forhånd tak,
Gitte
alias Spørge-Jørgen
maj 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 111 Svar: 3.114
De eksporterede en hvalp til tyskland fra min kikis kuld.. Den skulle ned og være diabetes hund..
Men er vist ret sikker på at den var rabies..
maj 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 111 Svar: 3.114
Udførsel til EU
Ved udførsel af hunde, katte eller fritter til andre EU-lande i forbindelse med handel, skal forsendelsen ledsages af et sundhedscertifikat (92/65 EI), som er udarbejdet i TRACES op opfylde kravene heri.
ID-mærkning i overensstemmelse med Kæledyrsforordningen (foretages INDEN første rabiesvaccination).
Gyldig rabiesvaccination foretaget mindst 21 dage forud for afsendelsen. (Såfremt dyret har fået foretaget en gyldig revaccination mod rabies, kan afsendelsen finde sted straks.)
Dyret er undersøgt og fundet klinisk rask og transportegnet inden for 24 timer forud for afsendelsen.
Det er vigtigt at seneste vaccinationsdato ikke er ældre end den dato, hvor dyret er blevet ID-mærket. Hvis vaccinationsdatoen er ældre end mærkningsdatoen, vil vaccination ikke entydigt kunne kædes til dyret, som så vil blive betragtes som uvaccineret, og dermed i strid med reglerne.
Visse lande stiller yderligere dyresundhedsmæssige krav, såsom rabies antistoftitertest og ormebehandling. Desuden kan der være krav om en forudgående importtilladelse fra modtagerlandets veterinære myndighed.
Det påhviler eksportøren at sikre, at forsendelser af hunde, katte og fritter lever op til modtagerlandets krav.
Det lyder for mig til at uanset alder, så skal den rabies
aug 2004
Følger: 45 Følgere: 44 Hunde: 2 Emner: 45 Svar: 988
Det hele står her:
(link fjernet)
Importilladelsen:
http://www.foedevarestyrelsen.dk/SiteCollectionDocuments/25_PDF_word_filer%20til%20download/03kontor/La%20230-2575.pdf
Opdrættererklæring som også skal bruges
(link fjernet)
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.242
Det der skal til er at jeg skriver under på en erklæring som den Breeders declaration, som man skal anvende til Norge. Det skulle være nok til at de må indføre hvalpen til Tyskland. Så selvfølgelig skriver jeg under på en sådan erklæring, når jeg nu har underskrevet en erklæring på den der skal til Norge.
Fødevarestyrelsen vedkendte sig, at det ikke var særlig godt beskrevet på hjemmesiden, og det var for min skyld at min dyrlæge greb knoglen og ringede til dem. For han var sikker i sin sag, at der ikke skal en rabies vaccine til når de er under 12 uger.
Så nu rejser Cherie til Hannover den 19.11.
Spørge-Jørgen igen, igen